Overdreven stressreactie/hyperfocus op paarden die vast staan

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elisa2

Berichten: 37298
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Overdreven stressreactie/hyperfocus op paarden die vast staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 09:31

Goedzo, dat klinkt als een mooie tussen oplossing..wellicht dat als je het een tijdje niet ziet dat de hyperfocus ook minder wordt. En voor de rest zal het een proces zijn die stap voor stap gaat.

Peter Levine inderdaad, echt een aanrader..

Janneke2

Berichten: 22773
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 09:43

Suliko schreef:
Met mijn psycholoog zijn we nu ook bezig met mindfulness, heel fijn!
Het lastige is alleen dat zodra ik meer ontspan en in mijn lichaam zak er heel veel emoties naar boven komen waardoor ik weer in paniek raak (vandaar dat ik soms ook dissocieer). Dus ontspanning bereik ik pas door bewust trauma te verwerken en stapje voor stapje die emoties toe te laten. Maar in een keer erin zakken werkt dus averechts.


Is mindfulness niet een soort van yoga...?
De zig-zag die je beschrijft komt mij zeer bekend voor: vanwege de nare ervaringen, gevoelens, emoties ga je 'uit je gevoel', dat is inspanning.
Ontspanning kan het proces omdraaien en als het tegen zit staat dus alle ellende weer pal voor je neus.

In de eerste fase van je therapie ('stabilisatie' heet het in de boeken) heb je daar informatie en oefeningen voor gekregen. Ook binnen emdr zijn er stabilisatie oefeningen, zoals 'een plek die zo mooi is dat je er ontspant' (en dan een korte serie 'links rechts links').
Veel gebruiken!!

Behalve 'Waking the Tiger' heeft Peter Levine nog meer geschreven mbt somatic experiencing, onder andere een klein dun boekje (voor vijf euro bij amazon oid) met de weidse titel 'Healing trauma'. Het is een verzameling van een stuk of twintig oefeningen, op zich niet wereldschokkend nieuw - maar als ik mij goed herinner staat er in het voorwoord iets erg belangrijks.
En dat is dat een groot deel van trauma "aangrijpt" op ervaringen van nog voor je je met praten goed kon uiten.
En dan is één van de oefeningen zachtjes kloppen met je handpalmen op je bovenarmen, en als je dat fijn vindt je benen, rug, hoofd. Het kan 'gronden', het kan je helpen grenzen te voelen - en het advies is om twee of drie oefeningen te kiezen, en die elke dag, vijf minuten lang met aandacht te doen.
Je bouwt daarmee iets op. Misschien rond het thema grenzen stellen, misschien met 'gronden' en wellicht ervaar je een ander positief effect van de oefening.
Een andere oefening staat op YT: 'Voooooo' - een lage, lange klank, een soort van zingen diep vanuit je buik: zeer geschikt om na iets ellendigs jezelf te kalmeren.
En trauma verwerking bij somatic experiencing is net als bij emdr een soort zigzag: contact maken met de ellende, en er weer uit, liefst dus met één van die twintig oefeningen die je eerst hebt 'ingeoefend'.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 02-11-22 09:46, in het totaal 1 keer bewerkt

LWDaisy

Berichten: 4785
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-22 09:46

Ik snap de stress hoor! Mijn paard is er zo eentje die het touw jaren geleden om haar hoofd kreeg en zichzelf bijna ophing, er waren 4 handen nodig om haar te bevrijden. Sindsdien ben ik ook héél alert op vastzetten.

Ik heb een oplossing gevonden waardoor ik zelf heel kalm kan blijven:
- enerzijds gebruik ik een veiligheidshalster dat gemaakt is om het te begeven onder druk
- om te poetsen gebruik ik anderzijds enkel nog halstertouwen met paniekhaak, het soort haak dat vanzelf open springt bij druk
- op de trailer gebruik ik een veiligheidsketting: die ketting zit in een stijve plastic huls die absoluut niet flexibel genoeg is om over het hoofd te sukkelen

En verder heb ik mijn paard geleerd om los te staan. Los poetsen bedoel ik dan, los opzadelen zou denk ik niet lukken haha!