Wie gebruikt muziek voor ontspanning bij z'n paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anne_B88

Berichten: 2
Geregistreerd: 16-12-12

Wie gebruikt muziek voor ontspanning bij z'n paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-22 17:19

We zijn de afgelopen tijd voor Equifacts op zoek geweest naar wetenschappelijke informatie over het effect van muziek op paarden (in het artikel ‘op bezoek bij…’ staat meer over http://www.equifacts.nl). We kwamen erachter dat onze kwpn'ers (Bulletproof en Generaal) echt meer ontspannen werden toen we ze naar muziek speciaal voor paarden lieten luisteren. Eigenlijk een super simpele oplossing voor 2 paarden die regelmatig last van spanning hebben.

Nu zijn we heel benieuwd of jullie ook weleens muziek gebruiken voor ontspanning bij je paard? En wanneer zet je het dan in? Bij training, in de stal of op spannende momenten?
Het lijkt ons helemaal leuk om ook video's te zien van andere paarden waarbij muziek een ontspannend effect heeft!

Ex_Equo
Berichten: 5
Geregistreerd: 25-01-22
Woonplaats: Emst

Re: Wie gebruikt muziek voor ontspanning bij z'n paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 17:33

Hier een linkje naar de video over hoe Bullet reageerde op zijn eerste muziek sessie: https://www.youtube.com/watch?v=VC6NB0E_qec

We deden hier een muzikaal welness momentje op de poetsplaats. Hij kan vrij snel vrij veel spanning opbouwen dus zocht ik naar middelen om hem wat vaker echt te laten ontspannen.

jackie1995
Berichten: 167
Geregistreerd: 19-03-10
Woonplaats: Groot-Ammers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 22:28

Leuk experiment!

Muziek van Emiliano toso schijnt bepaalde hersenfrequenties te kunnen activeren wat voor ontspanning zorgt bij zowel dieren als mensen :)

Ex_Equo
Berichten: 5
Geregistreerd: 25-01-22
Woonplaats: Emst

Re: Wie gebruikt muziek voor ontspanning bij z'n paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-22 22:30

Oh goede tip! Ga ik ook eens naar kijken ik kende die helemaal niet. Leuk!
Heb je het zelf al eens gebruikt bij je paard? En zo ja hoe reageerde hij?