Paard heeft nieuw weidemaatje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lowe
Berichten: 73
Geregistreerd: 20-08-22

Paard heeft nieuw weidemaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-22 09:33

Goeiemorgen allemaal,

Even het volgende; mijn merrie heeft sinds gister een nieuw weidemaatje. Een lieve pony die zich niks van haar aantrekt. Nu is het zo dat mijn paard erg onrustig is in de wei. Ze stapt de hele tijd heen en weer en af en toe trekt ze even een sprint. De onrust komt door haar nieuwe weidemaatje.

Nu heb ik ze van to voren aan elkaar laten wennen, het is dus niet dat ze zo bij elkaar in de wei zijn gegooid.

Wat is hierbij verstandig? Het gewoon maar laten? Ze schoppen elkaar gelukkig niet de tent uit; het is puur onrust bij mijn paard.
Mijn stalhouder wilde het meteen al “opgeven”.

agee

Berichten: 769
Geregistreerd: 10-06-05
Woonplaats: Velden

Re: Paard heeft nieuw weidemaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 09:37

Soms hebben paarden gewoon even de tijd nodig om aan elkaar te wennen.
Als ze elkaar niet beschadigen, dan zou ik ze gewoon eens een aantal dagen/weken de tijd geven.

lowe
Berichten: 73
Geregistreerd: 20-08-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-22 09:40

agee schreef:
Soms hebben paarden gewoon even de tijd nodig om aan elkaar te wennen.
Als ze elkaar niet beschadigen, dan zou ik ze gewoon eens een aantal dagen/weken de tijd geven.


Het enige wat mijn paard beschadigd is mijn wei :P

Nee precies dit dacht ik ook.. maar mijn stalhouder leek mij even voor gek te verklaren, dus wil heel graag de mening horen van anderen wat zij in een situatie als deze zouden doen.

Azmay

Berichten: 17996
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Paard heeft nieuw weidemaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 09:54

Zolang ze elkaar heel houden zou ik minstens 3 dagen aan kijken. Dan is er vaak al wel verbetering te zien.

Amber_anne

Berichten: 6924
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Paard heeft nieuw weidemaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 09:56

Ze staan pas een dag bij elkaar, het is logisch dat ze moeten wennen. Ik vind het ook heel natuurlijk gedrag en vind het juist apart als je paarden bij elkaar zet en er is 0 reactie

Anoniem

Re: Paard heeft nieuw weidemaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 10:17

Dat heeft eventjes een paar dagen tijd nodig. Zolang ze elkaar verder met rust laten zou ik ze zeker niet weer uit elkaar halen.

Josien_

Berichten: 9027
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 10:21

Als ze een ander of zichzelf niet beschadigd zou ik het nog even aan kijken. Het wennen duurt echt wel een paar weken hoor, maar binnen een paar dagen kan er wel al meer rust zijn.
Hier ging het eigenlijk vrijwel meteen aardig goed, maar je zag echt nog weken aan de paarden dat ze verder moesten wennen.

lowe
Berichten: 73
Geregistreerd: 20-08-22

Re: Paard heeft nieuw weidemaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-22 11:12

Goed. Dit stelt me al wat meer gerust. Ze hebben in ieder geval overal gras te eten en op meerdere plekken hooi. Mijne stond net even rustig te eten, maar nu alweer onrustig.

Heb tegen stal gezegd dat ze pas uit elkaar hoeven, wanneer ze elkaar de tent uit willen trappen.

MarliesV

Berichten: 15203
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Paard heeft nieuw weidemaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 11:24

Precies, geef ze even de tijd om aan elkaar te wennen.

Die van mij is nu 4 weken verhuisd, kende het andere paard al wel maar niet als weide genoot.

Slaan elkaar niet maar zoeken ook nog geen toenadering. Inmiddels wordt het langzaamaan meer bij elkaar en willen ze zeker elkaar niet uit het oog verliezen. Het heeft gewoon tijd nodig.

Ir111

Berichten: 11964
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 11:28

Amber_anne schreef:
Ze staan pas een dag bij elkaar, het is logisch dat ze moeten wennen. Ik vind het ook heel natuurlijk gedrag en vind het juist apart als je paarden bij elkaar zet en er is 0 reactie

Precies!

Geeft het minimaal een week de tijd. Als er dan nog niets veranderd is kun je altijd nog ingrijpen. Voor de boel echt helemaal ok is ben je zo een half jaar of langer verder. Bij onze kudde in ieder geval wel.

lowe
Berichten: 73
Geregistreerd: 20-08-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-22 13:59

Hmm.. ze is nog steeds heel erg onrustig. Alleen maar heen en weer aan t lopen. Gaat al heel de dag zo door

scrabbel

Berichten: 948
Geregistreerd: 25-04-14

Re: Paard heeft nieuw weidemaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 15:52

Je bent nog maar een paar uur verder. Hoe groot is de weide?

PowerPoef

Berichten: 1200
Geregistreerd: 05-05-16
Woonplaats: Gelderland

Re: Paard heeft nieuw weidemaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 15:56

Dit is echt geen raar gedrag hoor, gewoon een paar dagen aankijken.

thequeensmum
Berichten: 3545
Geregistreerd: 20-08-12

Re: Paard heeft nieuw weidemaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 16:03

Je hebt ze van tevoren aan elkaar laten wennen schrijf je. Op wat voor manier?
Staan ze in de nacht op stal? Zo ja, dan is het fijn als ze stallen naast elkaar hebben. In het geval ze in de nacht buiten zijn zou ik ze toch even apart zetten. Wie weet wat ze dan uitspoken en dan is er helemaal geen toezicht neem ik aan. Zal maar paar nachtjes hoeven hoor. Komt vast goed.

Ibbel

Berichten: 49189
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Paard heeft nieuw weidemaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 16:16

Is jouw paard uberhaupt gewend aan een maatje in de wei, of heeft die tot nut toe altijd alleen gestaan?
Op zich is onrustig heen en weer lopen/weg willen tamelijk ongewoon gedrag voor een paard dat gezelschap gewend is nl... Een paard zou daar niet zenuwachtig heen en weer van moeten gaan lopen.

Normaal wordt een nieuw paard óf uit de weg gegaan (passief gedrag) óf weggejaagd (actief gedrag), maar volledig de wei uit willen terwijl de ander daar geen aanleiding toe geeft is wel 'vreemd'.

lowe
Berichten: 73
Geregistreerd: 20-08-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-22 18:25

Uiteindelijk is ze zeiknat van het zweet naar binnen gehaald.

@thequeensmum. Ze staat ‘s nachts binnen. Niet naast het andere paard, maar 3 stallen verder. Van te voren hebben de paarden aan elkaar kunnen wennen dmv naast elkaar zetten in de paddock, samen wandelen etc. Hier gaf ze geen reactie op.

@scrabbel. Mijn wei is vrij groot. Het andere paard stond voornamelijk achterin, terwijl mijn paard voorin de wei bij de ingang aan het ijsberen was.

@Ibbel. Ja, ze is gewend aan andere paarden. Ze heeft in een kudde gestaan, maar stond de laatste periode met 1 ander paard samen. Er leek inderdaad geen aanleiding voor te zijn, dat vond ik het vreemde en zo ken ik mijn paard absoluut niet. Hoe ik haar normaal zou kennen, zou de juist de “confrontatie” aangaan en het niet op deze manier oplossen.

Ik vind het echt ontzettend lastig wat ik nu moet doen. Wil mijn paard ook niet zoveel stress geven.

Kidde
Berichten: 3450
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 18:28

Misschien kan je overleggen of de paarden tijdelijk 's nachts naast elkaar kunnen staan?

Voor overdag zou je misschien het weiland tijdelijk ter overgang in twee kunnen delen met een draadje. Dan kunnen ze wel elkaar ruiken, maar voelt je paard zich misschien wat veiliger.

Elisa2

Berichten: 37297
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard heeft nieuw weidemaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 09:22

Wat vervelend dat ze zo onrustig is, wat deden ze bij het contact samen? is jouw merrie de onderdanige partij?

S"nachts naast elkaar op stal zou een goede optie kunnen zijn en een wat ouderwetsere manier..maar vroeger zetten ze paarden weleens samen op de trailer om ergens heen te gaan en dan waren het dikke vriendjes als ze weer terug kwamen. (andere omgeving, zijn ze op elkaar aangewezen)

Draadje er tussen is ook een goede manier om te wennen, dan heeft je paard misschien even een wat "veiliger" gevoel.