Paard toont ander gedrag op stal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
trysteffy

Berichten: 3236
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Paard toont ander gedrag op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-22 22:22

Hoi hoi,

Om ergens mee te beginnen hellemaal naar het begin.
Wij staan nu al bijna een jaar op een heerlijke rustige kleine pensionstal.
Mijn jongste paard een ruin van 4 jaar ging super goed accepteerde de paarden de andere waren de baas over hem alleen met 1 paard een Fries kon ie niet hellemaal 100% over weg maarja dat was soort van tikkertje om zo te zeggen en weg was ie van pak me dan als je kan. Nou in augustus deed ie het weer maar dan heftiger dat dat die Fries een open lip had en gehecht moest worden. En dat gedrag heeft ie echt letterlijk nog nooit gedaan echt nog nooit ik was eigenlijk heel erg verbaasd. De volgende dag had die Fries hem goed te pakken gehad die was er klaar mee en een trap geven tegen zijn been. Pech geval met achter ijzers dat was dus ook een diepe wond wat gehecht moest worden sinds dien heb ik hem ook weer op stal gezet. Die Fries stond al het helle seizoen snachts op stal dus hun 2en samen op stal. Dat ging eigenlijk goed beide waren ze rustig niks mis mee. En toen kwam de rest na een paar weken ook binnen en mijn jongste paard staat al dik 3 bijna 4 jaar naast mijn andere paard en het ging even goed maar nu sinds kort valt de jongste de tralies aan aan zijn kant boos steigeren aanvallen. Zijn box als je schoon stro een dikke laag er in heb zie je de volgende dag niks meer van.
Nou staat de jongste dus al een tijdje met een oudje op de paddock wegens zijn been toen die tijd en eigenlijk zo gebleven. Ik doe wel eens die ander van mij dan wel eens samen met mijn jongste en dan spellen ze gewoon of staan naast elkaar te chillen. Maar op stal is het dus een heel ander verhaal. Hij slaapt wel want hij zit of onder het mest of onder het stro.
hij stond eigenlijk altijd in de groep maar sinds zijn blessure tijd niet meer. Nou heb ik hem wel af en toe met zijn maatje gedaan waar die echt goed mee kan ravotten maar dat lijkt ook niet te werken. En terug de groep in gaat nog niet want daar staat net een nieuw paard in die nog niet hellemaal zijn plek heeft nog een helle kleine discussie.
Ze krijgen voldoende ruwvoer 4x per dag en hebben altijd wat over dus zonder zitten ze nooit.
Iemand dit dit gedrag herkend? Of tips heeft?

Elisa2

Berichten: 37293
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard toont ander gedrag op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 08:51

Het klinkt alsof jouw jongste paard heel erg grenzen aan het opzoeken is en druk bezig is met de rangorde. Dat aanvallen van achter de tralies doen paarden soms juist bij paarden die wat hoger in de rangorde staan omdat ze dan wel "durven" zeg maar. Ik zou daar niet teveel aandacht aan besteden.

Ik zou hem gewoon zodra zijn blessure hersteld is weer rustig in de groep introduceren, liefst in het weideseizoen in een grote wei zodat ze de ruimte hebben en ook met gras bezig zijn.

trysteffy

Berichten: 3236
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-22 13:48

Elisa2 schreef:
Het klinkt alsof jouw jongste paard heel erg grenzen aan het opzoeken is en druk bezig is met de rangorde. Dat aanvallen van achter de tralies doen paarden soms juist bij paarden die wat hoger in de rangorde staan omdat ze dan wel "durven" zeg maar. Ik zou daar niet teveel aandacht aan besteden.

Ik zou hem gewoon zodra zijn blessure hersteld is weer rustig in de groep introduceren, liefst in het weideseizoen in een grote wei zodat ze de ruimte hebben en ook met gras bezig zijn.


Ja want als ik ze samen zet dan durft ie niks zodra de oren van mijn andere paard plat gaan rent ie al weg. En dan achter de tralies doet ie zo.

Er bij zetten gaat dus even niet want er is een nieuw paard bij en die heeft nog niet hellemaal zijn plekje in de groep. Ik wil hem eigenlijk niet wel weer in de groep maar eerst moet dat nieuwe paard even zijn plekje hebben.

Is er eventueel iets kwa supplementen om zijn “hormoon” gedrag weer rustig te krijgen op stal en straks weer in de groep?

RianneH

Berichten: 28238
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Paard toont ander gedrag op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 15:05

Komt ie ook minder buiten nu? En matcht het wel nog steeds met de Fries op stal?

Het gedrag kan verschillende oorzaken hebben, stukje onrust in de rangorde, beperking van zijn eigen ruimte op stal, etc. Als het wel goed gaat met de nee buur zou ikzelf wel kijken of ie een hoek box kan krijgen. Het lijkt me voor hem doodvermoeiend iedere periode op stal zo druk bezig te zijn met je buur. Liever nog uit de stal en terug in de groep maar begrijp dat het seizoen en het moment daar ook minder voor is.

trysteffy

Berichten: 3236
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-22 15:48

RianneH schreef:
Komt ie ook minder buiten nu? En matcht het wel nog steeds met de Fries op stal?

Het gedrag kan verschillende oorzaken hebben, stukje onrust in de rangorde, beperking van zijn eigen ruimte op stal, etc. Als het wel goed gaat met de nee buur zou ikzelf wel kijken of ie een hoek box kan krijgen. Het lijkt me voor hem doodvermoeiend iedere periode op stal zo druk bezig te zijn met je buur. Liever nog uit de stal en terug in de groep maar begrijp dat het seizoen en het moment daar ook minder voor is.


Nee er is voor de rest niks verander we weten niet of ie nog steeds zo doet met de Fries aangezien hun sinds het gebeuren niet meer samen staan. Met de buur waar hij zo doet staat hij al bijna 4 jaar mee zowel naast op stal als samen verhuizen het is namelijk mijn andere paard. Met de andere buur daar doet ie niks mee. Er zijn 10 boxen waarvan er 9 gevuld zijn en hij een beetje in het midden staat. Hij wou laatst wel een paard buiten tijdens het buiten zetten maar hij kreeg zo een harde kopstoot van zijn luikje dat ie op zijn kont viel. Zei me stal eigenaar en sinds dien doet ie dat niet meer daar heeft ie van geleerd. Op de paddock zelf staat ie gewoon vrij rustig en is er niks aan de hand. Er is even tijdelijk een andere Friezen merrie geweest en die was een beetje onrustig dat hij daarop ook steeds ging aanvallen die was na 3 dagen ook weer weg wegens het afspenen met haar veulen maar met de andere 2 Friezen die er ook nog staan daar doet ie niks mee.

Nouja ik hoop dat het nog wel dit seizoen gaat lukken eigenlijk maar eerst moet dat nieuwe paard echt de tijd hebben om 100% goed in de groep te vallen nog met 1 paard heeft ie een beetje een discussie niet gemeen maar je ziet gewoon dat het nog niet hellemaal 100% is.
We staan in januari een jaar en sinds kort vertoon ie dit gedrag dan.

Elisa2

Berichten: 37293
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 16:36

trysteffy schreef:
Elisa2 schreef:
Het klinkt alsof jouw jongste paard heel erg grenzen aan het opzoeken is en druk bezig is met de rangorde. Dat aanvallen van achter de tralies doen paarden soms juist bij paarden die wat hoger in de rangorde staan omdat ze dan wel "durven" zeg maar. Ik zou daar niet teveel aandacht aan besteden.

Ik zou hem gewoon zodra zijn blessure hersteld is weer rustig in de groep introduceren, liefst in het weideseizoen in een grote wei zodat ze de ruimte hebben en ook met gras bezig zijn.


Ja want als ik ze samen zet dan durft ie niks zodra de oren van mijn andere paard plat gaan rent ie al weg. En dan achter de tralies doet ie zo.

Er bij zetten gaat dus even niet want er is een nieuw paard bij en die heeft nog niet hellemaal zijn plekje in de groep. Ik wil hem eigenlijk niet wel weer in de groep maar eerst moet dat nieuwe paard even zijn plekje hebben.

Is er eventueel iets kwa supplementen om zijn “hormoon” gedrag weer rustig te krijgen op stal en straks weer in de groep?


Nee dat denk ik niet want het is gewoon natuurlijk gedrag.

Het beste is om hem gewoon weer rustig te introduceren zodra het weer gaat en ervoor te zorgen dat ze ruimte en afleiding genoeg hebben en er zelf gewoon even bij blijven in het begin. Soms helpt het om ze er eerst een tijdje naast te zetten met een draadje ertussen. Dan kunnen ze al genoeg kennismaken maar nog niet dusdanig bij elkaar dat ze elkaar kunnen verwonden.

trysteffy

Berichten: 3236
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-22 22:09

Elisa2"
[quote="trysteffy schreef:
Elisa2 schreef:
Het klinkt alsof jouw jongste paard heel erg grenzen aan het opzoeken is en druk bezig is met de rangorde. Dat aanvallen van achter de tralies doen paarden soms juist bij paarden die wat hoger in de rangorde staan omdat ze dan wel "durven" zeg maar. Ik zou daar niet teveel aandacht aan besteden.

Ik zou hem gewoon zodra zijn blessure hersteld is weer rustig in de groep introduceren, liefst in het weideseizoen in een grote wei zodat ze de ruimte hebben en ook met gras bezig zijn.


Ja want als ik ze samen zet dan durft ie niks zodra de oren van mijn andere paard plat gaan rent ie al weg. En dan achter de tralies doet ie zo.

Er bij zetten gaat dus even niet want er is een nieuw paard bij en die heeft nog niet hellemaal zijn plekje in de groep. Ik wil hem eigenlijk niet wel weer in de groep maar eerst moet dat nieuwe paard even zijn plekje hebben.

Is er eventueel iets kwa supplementen om zijn “hormoon” gedrag weer rustig te krijgen op stal en straks weer in de groep?


Nee dat denk ik niet want het is gewoon natuurlijk gedrag.

Het beste is om hem gewoon weer rustig te introduceren zodra het weer gaat en ervoor te zorgen dat ze ruimte en afleiding genoeg hebben en er zelf gewoon even bij blijven in het begin. Soms helpt het om ze er eerst een tijdje naast te zetten met een draadje ertussen. Dan kunnen ze al genoeg kennismaken maar nog niet dusdanig bij elkaar dat ze elkaar kunnen verwonden.[/quote]


Hij staat er gelukkig al vanaf het begin af aan al naast en de groep staat vaak ook voor aan waar zijn paddock is. Ze hebben ook onbeperkt ruwvoer altijd al gehad.