Paard valt andere paarden aan

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Galoppig

Berichten: 197
Geregistreerd: 24-07-21

Paard valt andere paarden aan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-22 00:42

Wanneer ik in de bak (20x40 buitenbaan) bezig ben en er is nog iemand (of meer) ook bezig met hun paard in de bak dan valt mijn paard de andere paarden aan.
Als ik op hem rij, dan gaat het redelijk, het is hem nog nooit gelukt maar helemaal relaxed zit ik dan ook niet, ik voel zijn pas versnellen en zie zijn oren in zijn nek staan. Als dat andere paard dan gepasseerd is, of op afstand is dan gaan de oortjes weer naar voren en vloeit hij wel direct af.

Met longeren hetzelfde verhaal, ook dán probeert hij het. Gelukkig bij grote druk van de lijn blijft hij wel bij mij maar het is niet fijn.

En hij heeft dit dus ook eens gedaan bij een hond die de bak in kwam rennen. Ik had hem toen gewoon los omdat we alleen waren, en hij stormt er op af echt uit het niets.

Het vreemde vind ik dat hij 24/7 met alle paarden in groepsverband leeft dus hij kent ze al en hij is ook niet denk ik persé opgesloten in de bak.

Ik zou echt niet weten wat ik hier mee moet verder? Het is onmogelijk om maar tijdstippen te zoeken waarop ik alleen kan rijden want ik werk fulltime.

*Edit het is hem wel al een paar keer gelukt toen ik hem los had. Dat doe ik nu dus ook niet meer als wij niet alleen zijn.

Avalanche

Berichten: 16050
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Paard valt andere paarden aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 07:07

Ten eerste: hou hem bezig. Zorg dat jij het meest interessant bent.

Tweede is er niks mis mee om eens even heel streng te worden met dat soort grappen. Je paard moet naar je luisteren en geen onzin uithalen.

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Paard valt andere paarden aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 08:28

Ja kijk als ik in de kudde bezig ben en er denkt er eentje agressief te doen in mijn buurt krijgt die een brul en een lel met alles was ik toevallig in mijn handen heb op die moment. Als ik een paard vastheb idem. Dat zijn basisregels die ze heel snel doorhebben en waar ik ivm veiligheid geen enkele uitzondering op maak.

Onder het zadel zou ik dat gewoon doortrekken. Dat soort agressief gedrag is mij te risicovol om te tolereren.

ellepel

Berichten: 47353
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 09:12

dat achter de hond aan gaan doen meer paarden.
heb een ruin gehad die het ook deed en eerlijk gezegd vind ik dat honden niet zomaar los mogen in de bak.
ik waarschuwde ook altijd dat hij ze pakte en mensen er zelf om moesten denken.

als je er op zit is corrigeren wel handig en zou wel alert zijn dan op kleine signalen.
als de oren al naar achter gaan kun je met stem. “nee,” of “eh!”
gericht bijten, echt even een stem en ik gaf eerder echt wel even een ruk aan de teugels.
kennisje van me heeft een merrie die geen andere paarden om zich heen duld en die gebruikt dan ook even de stem en dat gaat wel prima.
maar zou wel heel consequent blijven. echt vanaf het kleinste signaal al corrigeren

Pumpkinbroes

Berichten: 409
Geregistreerd: 31-10-20

Re: Paard valt andere paarden aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 09:17

Op zijn donder geven als hij dat doet, kan er weinig anders van maken.

Er zijn weinig dingen waarvan ik denk dat je een paard moet afstraffen omdat er meestal wel een betere oplossing is, maar dit is er wel een van.
Je brengt anderen in gevaar met z'n paard en als je de grens niet zo snel mogelijk duidelijk maakt, verergert dit soort gedrag vaak vrij vlot.

capopjekop

Berichten: 30661
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 09:18

Mijn merrie is ook zo'n kreng. Als er een paard te dicht in de buurt kwam dan was het ook oren in de nek, bokken en gillen. Bij haar hielp het om haar aan het werk te zetten en als ze gefocust werd op een ander paard om haar aandacht terug te vragen. En ik gebruikte ook m'n stem om haar te waarschuwen. Daardoor ging het zelden mis. En als het wel mis ging dan kreeg ze wel een tik

Echt heel ontspannen rijd je idd niet, want je moet zelf wel alert blijven, maar het werd op den duur wel beter en dan kun je zelf ook meer ontspannen. Dat werkt ook weer door op je paard.

Elisa2

Berichten: 37283
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 09:21

Galoppig schreef:
Wanneer ik in de bak (20x40 buitenbaan) bezig ben en er is nog iemand (of meer) ook bezig met hun paard in de bak dan valt mijn paard de andere paarden aan.
Als ik op hem rij, dan gaat het redelijk, het is hem nog nooit gelukt maar helemaal relaxed zit ik dan ook niet, ik voel zijn pas versnellen en zie zijn oren in zijn nek staan. Als dat andere paard dan gepasseerd is, of op afstand is dan gaan de oortjes weer naar voren en vloeit hij wel direct af.

Met longeren hetzelfde verhaal, ook dán probeert hij het. Gelukkig bij grote druk van de lijn blijft hij wel bij mij maar het is niet fijn.

En hij heeft dit dus ook eens gedaan bij een hond die de bak in kwam rennen. Ik had hem toen gewoon los omdat we alleen waren, en hij stormt er op af echt uit het niets.

Het vreemde vind ik dat hij 24/7 met alle paarden in groepsverband leeft dus hij kent ze al en hij is ook niet denk ik persé opgesloten in de bak.

Ik zou echt niet weten wat ik hier mee moet verder? Het is onmogelijk om maar tijdstippen te zoeken waarop ik alleen kan rijden want ik werk fulltime.

*Edit het is hem wel al een paar keer gelukt toen ik hem los had. Dat doe ik nu dus ook niet meer als wij niet alleen zijn.


Hoe staat hij in de rangorde in de kudde? is hij dominant? of juist onderdanig?

Sowieso inderdaad zorgen dat jij een duidelijke leider bent en blijft, dit gedrag niet tolereren en zijn aandacht bij jou houden.

Gwenvd

Berichten: 1730
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Re: Paard valt andere paarden aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 09:48

Het is inderdaad eerder interessant om te kijken hoe de verhoudingen in de kudde zijn, welke plaats staat hij? Doet hij het bij elk paard?

Afstraffen kan maar ik zou eerder kijken naar de oorzaak, dan kun je het gerichter aanpakken.

Earth

Berichten: 7927
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Paard valt andere paarden aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 09:54

Vaak is het toch een stukje onzekerheid. In de kudde kan hij de paarden ontwijken en zijn eigen ruimte zoeken wanneer hij voelt dat er afstand moet zijn, in de bak voelt hij zich wellicht meer opgesloten en gedwongen om in de ruimte van andere paarden te komen. Zaak is dus om hem vooral afleiding te bieden en manieren te vinden om hem eruit te halen. Ferm toespreken mag altijd, maar ik zou het dus vooral doen met afleiding en zorgen dat hij niet komt tot aanvallen.

Elisa2

Berichten: 37283
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard valt andere paarden aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 10:34

Ja daarom ook mijn vraag..vaak is het angst/ onzekerheid of enorm dominant. Beide hebben toch een net iets andere aanpak nodig.

kiki1976

Berichten: 16864
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Paard valt andere paarden aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 10:55

Toen ik mijn merrie pas had was ze in de bak ook contra dan in de groep. Enkel op een hele andere manier.

Ze stond onderin rang in de groep, later in de middenmoot. Gek op knuffelen met andere paarden, maar op de ruimte.
In de bak was ze doodsbang voor andere paarden. Ze kroop in een en durfde geen stap te zetten.
Gelukkig is dit helemaal over. Maar ze houd er nog niet van als er paarden in de bak te dicht bij haar komen, tegenwoordig doet ze boos dreigen met dr hoofd en oren naar achteren.

Bij haar ligt de oorzaak vermoedelijk doordat ze voor dat ze bij ons kwam in een hele dominante kudde gestaan heeft waar ze de voetveeg van de groep was.

LWDaisy

Berichten: 4785
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 11:02

Ik heb ook zo'n merrie. Zij vind andere paarden gewoon niet leuk, ook niet in vrijheid. Het zijn uitzonderingen, paarden die ze in haar buurt tolereert. Ze is ook ooit eens achter een loslopende dobermann aangegaan :=

Onder het zadel is ze heel gespannen, als er andere paarden in de buurt komen. Idd de oren plat, tandjes al eens bloot. Ze blijft wel netjes bij/onder me, heeft nog nooit uitgehaald onder het zadel/in de hand, maar je voelt en ziet de spanning wel héél duidelijk. Ze lijkt andere paarden als een bedreiging te ervaren.

Ik kan haar altijd onder controle houden, maar als ik merk hoe ze in de stress schiet, denk ik "laat maar". Ik heb altijd rustige momenten uitgezocht om met haar te werken, en ben zo goed als altijd alleen op buitenrit met haar gegaan. Ze staat nu alweer een paar jaar op pensioen, maar mocht ik vandaag of morgen nog eens een ritje maken, zal dat ook alleen met haar zijn.

Ik heb wel buitenritjes met anderen gemaakt hoor. Ze kan het heus wel, en als de ander zo vriendelijk is om een beetje afstand te houden, komt ze na een tijdje wel tot rust. Maar ik ben sowieso een loner, dus ik heb het nooit erg gevonden om alleen te gaan wandelen :)

Geen idee wat je er juist aan kan doen. Het is nogal riskant om te gaan "oefenen", omdat je toch het risico loopt dat ze een ander paard een lel verkoopt. Of doet schrikken, wat voor diens ruiter ook niet fijn is. Je zou een paard kunnen uitzoeken waar ze aan gehecht is, en aan de eigenaar vragen om op ruime afstand te oefenen in de piste. Is het op buitenrit ook zo erg, of is dat meer ontspannen?

Avalanche

Berichten: 16050
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Paard valt andere paarden aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 13:30

Achter de hond aan gaan krijgen ze hier toch echt wel voor op de kop, ik wil die onzin niet hebben. Spelen ok, maar er achteraan om te klieren niet.

Dandelion07

Berichten: 815
Geregistreerd: 28-06-21
Woonplaats: Ergens in het mooie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 08:04

Oehh dat is echt heel naar. En doet hij in de wei wel gewoon. Is hij dan bazig staat hij vaak alleen of is hij de mindere?
En wat doet hij in een andere omgeving. Bijvoorbeeld buitenrit?
Zelf zou ik wel echt streng wezen en een flinke tik geven wat er gebeurt. Want wat er ook aan de hand is en wat er ook achter ligt. Dit mag niet en hoeft hij niet op andere af te reageren.

Galoppig

Berichten: 197
Geregistreerd: 24-07-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-22 23:40

In de kudde is hij redelijk onderdanig en ook heel speels.
De paarden waar ik hem veel mee zie spelen zijn ook de paarden die hij tot nu toe heeft geprobeerd aan te vallen.

Ik vind hem zelf in karakter gevoelig, maar ook sterk. Een beetje van beide. Hij is met mensen wel heel anders dan met paarden, als hij door heeft dat hij wat kan maken bij jou en jij terugdeinst dan dendert hij dwars door je heen. Dat ik hem net had gebeurde mij dat ook :j

Nou hebben we nu op stal een zwembad ipv rijbak dus komt het er niet van. Het heeft geen haast maar vervelend is het wel.

edit. Hij heeft een plekje bij een hooinet die hij echt altijd opeist voor hem zelf. Dat heeft hij 'zijn' plekje gemaakt. En niet alle paarden mogen daar zomaar bij :')
Laatst bijgewerkt door Galoppig op 29-09-22 23:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Galoppig

Berichten: 197
Geregistreerd: 24-07-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-22 23:42

Earth schreef:
Vaak is het toch een stukje onzekerheid. In de kudde kan hij de paarden ontwijken en zijn eigen ruimte zoeken wanneer hij voelt dat er afstand moet zijn, in de bak voelt hij zich wellicht meer opgesloten en gedwongen om in de ruimte van andere paarden te komen. Zaak is dus om hem vooral afleiding te bieden en manieren te vinden om hem eruit te halen. Ferm toespreken mag altijd, maar ik zou het dus vooral doen met afleiding en zorgen dat hij niet komt tot aanvallen.


Dit vind ik een hele goede, dankjewel! Wanneer het weer voorkomt, want vaak ben ik alleen op stal, dan zal ik dit proberen

senna21

Berichten: 11862
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 00:45

Misschien gaan grondwerken in de bak, zodat hij leert dat hij ook gefocust kan en moet blijven tijdens het werk.
Dus het probleem eerst zo klein mogelijk maken, zodat hij de kans heeft om alternatief gedrag aan te leren. Vervolgens weer uitbouwen naar longeren en rijden.

Kendra

Berichten: 8737
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Paard valt andere paarden aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 01:17

Tja .... hoe dan ook duidelijk laten blijken dat het niet mag.

Ik heb een merrie, die deed het ook een tijdje. Ik ben veel gaan oefenen. Met z'n tweeën naast elkaar uitstappen, maar ook zelf op de hoefslag rijden en dan iemand anders langszij laten komen, dat soort dingen. En veel buiten gereden, met voor/achter/naast andere paarden. Het wende steeds meer en eigenlijk doet ze het niet meer.
Je moet dat natuurlijk wel goed afspreken, zodat het wel goed gaat. En alert blijven. Wij kwamen een keer op buitenrit een bekende tegen en we stonden met een lang teugeltje wat te kletsen. En toen haalde mevrouw volledig onverwachts toch uit. Liep gelukkig goed af, maar niet fijn.

Avalanche

Berichten: 16050
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Paard valt andere paarden aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 01:45

Uiteraard is hij met mensen anders dan met paarden. Er is niet zoiets als inter species dominantie.
Er is wel gewoon simpelweg de ruimte pakken die je krijgt.

Dus aan jou om hem in de eerste plaats gewoon aan het werk te houden, en duidelijk zijn in wat je van hem wilt. En aanvallen mag gewoon niet, klaar.

Elisa2

Berichten: 37283
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 08:41

Galoppig schreef:
In de kudde is hij redelijk onderdanig en ook heel speels.
De paarden waar ik hem veel mee zie spelen zijn ook de paarden die hij tot nu toe heeft geprobeerd aan te vallen.

Ik vind hem zelf in karakter gevoelig, maar ook sterk. Een beetje van beide. Hij is met mensen wel heel anders dan met paarden, als hij door heeft dat hij wat kan maken bij jou en jij terugdeinst dan dendert hij dwars door je heen. Dat ik hem net had gebeurde mij dat ook :j

Nou hebben we nu op stal een zwembad ipv rijbak dus komt het er niet van. Het heeft geen haast maar vervelend is het wel.

edit. Hij heeft een plekje bij een hooinet die hij echt altijd opeist voor hem zelf. Dat heeft hij 'zijn' plekje gemaakt. En niet alle paarden mogen daar zomaar bij :')


Klinkt ook als een paard die nog niet helemaal zeker is van zijn plekje/ rangorde in de kudde en daar iedere dag mee bezig is. Uit je bericht maak ik zeker op dat hij grenzen aan het opzoeken/ uitproberen is dus ik ben het eens met mijn voorgangers om hem nu duidelijk te maken wat wel en wat niet mag.

_Mir
Berichten: 1359
Geregistreerd: 01-01-20

Re: Paard valt andere paarden aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 08:54

Zijn lichamelijke ongemakke of pijntjes uitgesloten ?

Galoppig

Berichten: 197
Geregistreerd: 24-07-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-22 13:53

_Mir schreef:
Zijn lichamelijke ongemakke of pijntjes uitgesloten ?


Ja :)

Galoppig

Berichten: 197
Geregistreerd: 24-07-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-22 13:56

senna21 schreef:
Misschien gaan grondwerken in de bak, zodat hij leert dat hij ook gefocust kan en moet blijven tijdens het werk.
Dus het probleem eerst zo klein mogelijk maken, zodat hij de kans heeft om alternatief gedrag aan te leren. Vervolgens weer uitbouwen naar longeren en rijden.


Grondwerk doen wij wekelijks, dan kan ik ook iedere keer hetzelfde spel herhalen en dat is stilstaan wanneer ik stil sta en op afstand blijven als ik wat langer blijf staan. Hij kruipt graag in mij, volgt mij overal naartoe ook.

zippora
Berichten: 722
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 14:11

Die van mij doet dit ook maar alleen als hij heel erg geconcentreerd is en het andere paard hem dus "stoort". gelukkig blijft het bij hem vooral bij waarschuwen. Dat kan heel heftig lijken, maar hij zorgde er wel voor het andere paard niet te raken. Gewoon "eh" of "niet doen" of hoofd wegtrekken of extra been geven ("jij bent met iets anders bezig, let op") was dan meestal wel voldoende.

Op buitenrit deed hij het als een ander paard hem wilde inhalen of hij vond dat het niet voor hem uit mocht gaan lopen (dus dan dominantie - het willen winnen zit er goed in ;) ) en dan kon het wel echt bijten worden.
Dat kon ik altijd corrigeren met wegtrekken en/of been geven aan de kant van het slachtoffer en eventueel met een zweepje tussen hen in zwaaien (en ja, die heeft hij dus ook wel eens op zijn neus gehad als hij eigenwijs was en het toch probeerde). Na een paar keer deed hij het dan niet meer en konden we relaxt naast elkaar rijden.

Sizzle

Berichten: 35702
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-22 14:22

Heel eerlijk?
Aanvallen gewoon helder korrigeren.
Het kan me niet schelen wie ze wel of niet lief vinden, als ik er tussen sta (erop zit) dan hebben ze zich te gedragen. Als ik uit zicht ben mogen ze elkaar weer aanvallen.
Meestal ontstaat dat gedrag omdat het dier te weinig duidelijke leiding krijgt, of te weinig vertrouwen heeft in de ruiter en het daarom maar zelf gaat bepalen.

Dit valt gewoon in hetzelfde straatje als je hengst of merrie fatsoenlijk opvoeden dat het zijn/haar hormonendrift onder controle houdt bij het in de hand zijn of rijden.