Extreem hoofd schudden bij vliegen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kelly_1990
Berichten: 44
Geregistreerd: 21-09-22

Extreem hoofd schudden bij vliegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-22 19:18

Hoi allemaal,

Een van mijn paarden heeft sinds een aantal weken een tik ontwikkelt. Schudden met haar hoofd. Dit is het eerste jaar dat we haar meenemen met de rest en met een vliegen masker op de wei hebben als er vliegen zijn. Als ze zonder staat begint ze gelijk als een gek te schudden. Dit is ze nu zelfs onder het zadel en aan de longe gaan doen.
Ze heeft voordat ik haar kocht 5 jaar dag en nacht in het land gestaan en de eerste 2.5 jaar bij mij ook zonder masker. Nooit deze problemen gehad. Heb ik mijn paard te 'verwend' gemaakt waardoor ze nu bij het minste geringste begint te schudden?
Ik ben zo langzamerhand de wanhoop nabij maar heb nog hoop dat het in de herfst/winter weg gaat. Als dit iets nieuws is wat iedere zomer terugkomt, wat is dan wijsheid? Volgend jaar vanaf het eerste moment zonder masker laten staan en maar zorgen dat ze er aan 'went'?. Gaat enorm tegen mijn gevoel in want ik word er zelf ook gek van, maar vroeger waren er ook geen maskers‍♀️ Ik kan niet eens fatsoenlijk meer rijden terwijl we M dressuur zijn....
Dierenarts, tandarts, zadelmaker, fysio. Iedereen is de afgelopen tijd geweest en ik ben er inmiddels echt van overtuigd dat het psychisch is want zelfs als er nauwelijks vliegen zijn doet ze het soms ineens nadat er 1 vliegje langs vliegt of er een plukje haar wappert.... Help:(

office
Berichten: 804
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 20:43

Vervelend zeg voor jou en vooral voor je paard.Er zijn vliegenmaskers waar je mee kan rijden die kun je even proberen om te kijken of het echt daarin zit.
Het kan natuurlijk van alles zijn iets naars in z’n hoofd of overgevoeligheid voor licht .Een kennis had ineens een head shaker na een behandeling van een osteopaat die z’n hals gekraakt had .
Je paard kan vast gezeten hebben met het halster en hard gaan trekken enz enz.
Ik hoop dat het snel beter gaat met je paard.

fjordjes

Berichten: 12053
Geregistreerd: 03-07-05

Re: Extreem hoofd schudden bij vliegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 21:47

Mijn paard reageert ook nogal gevoelig op vliegen rondom zijn hoofd dat hij vaak de concentratie verliest op de ruiter. Ik rijd met een vliegenmasker, gewoon die hij normaal op de wei ook op heeft. Werkt prima. Ik heb de bucas buzz off masker. Met masker gaat het veel beter!

nikysa90

Berichten: 786
Geregistreerd: 08-09-13

Re: Extreem hoofd schudden bij vliegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 23:04

Ik rij en longeer ook met vliegenmasker op. Schudt anders ook extreem. Geeft nu veel meer rust. Misschien heeft ze eens een insect in haar oor gehad en daar een traumaatje van opgelopen?

Jorex

Berichten: 9961
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 23:08

Hier ook een schudder, maar alleen met mennen/rijden. In de paddock staat meneer gerust rustig en schudt heel af en toe. Maar met rijden constant als er ook maar 1 vlieg/zuchtje wind die zijn voorpluk voor zijn ogen waait is. Dus dan met masker. Afgelopen 4daagse zelfs zo _O-
Mijn incognito pony:
Afbeelding

En afgelopen wedstrijd. En ik dacht gisteren weer lekker zonder masker, maar nope meneer was constant aan het schudden.
Afbeelding

Mijn andere shetter die schudt 1 keer en daarna niet weer, maar deze is net een headbanger.

Dszjj
Berichten: 783
Geregistreerd: 12-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 23:21

Mijn merrie schudde ook best veel met haar hoofd. Bij de cranio sacraal behandeling kwam naar voren dat ze ontzettend veel constante spanning had op haar hoofd. Ondertussen schud ze echt een heel stuk minder.

Overigens heeft de 1e cranio sacraal therapeut niet geholpen (2 behandelingen), de 2de die ik erbij haalde had met 1 behandeling al een zichtbaar resultaat. Wellicht helpt het ook voor jouw paard?

Kijk ook even bij de symptomen van head shaking of je paard daarvan wat symptomen heeft.

Anastasia24

Berichten: 2714
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Extreem hoofd schudden bij vliegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-22 23:57

mijn haflinger heeft het helaas ook bij veel vliegen, dan is er één als we aan het werk zijn al te veel.(met het koudere weer minder gelukkig, ze staan nu zonder masker.)
Zou je aanraden gewoon met vliegenkap te rijden inderdaad. Masker aflaten kan ook voor irritatie zorgen door de vliegen bij de ogen- en het schudden kan misschien wel erger worden.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110721
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Extreem hoofd schudden bij vliegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 00:46

Hoe is haar gebit? en is haar nek/hals/bovenlijn gezond?
Het kan zo zijn dat ze daar ergens pijn heeft en dat iedere aanraking (dus ook vliegen) eigenlijk al irritatie/pijn veroorzaakt.
En zoiets kleins als een vliegje kan dan echt al de spreekwoordelijke druppel zijn.

office
Berichten: 804
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 06:57

Mijn Fries schud als ik een vlechtje maak van haar pony dus dat kan ook een oorzaak zijn .Ze wil gewoon een losse pony en geen elastieken erin.

Kelly_1990
Berichten: 44
Geregistreerd: 21-09-22

Re: Extreem hoofd schudden bij vliegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-22 10:12

@jorex als je pony het alleen met werken doet zou ik denken dat hij met werken ergens last van heeft?

De mijne is zo soepel als wat in haar lijf. Ik geloof dus echt niet dat er spanning is, helemaal niet na alle behandelingen van de fysio.
Met vliegen masker rijden kan ik nog weer een keer proberen maar dat betekent dat ik dus de hele zomermaanden niet op concours kan? Plus ze heeft het eerder nooit gedaan...
Het is zo moeilijk dat ze niet kunnen praten:(

Jorex

Berichten: 9961
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 12:28

Ik sta er natuurlijk niet de hele dag naast in de paddock. Maar daar zoekt ie ook echt wel de vliegarme plekken op en hij staat wel wat onrustiger dan de andere. Verder krijgt hij jaarlijks een goede tandarts en om de zoveel maand een massage. Dus hij heeft weinig te klagen. Hij is ook super werkwillig, en ik ken hem als een pony die eerder in de staak gaat als er echt iets mis is. Hij blijft al stilstaan bij zijn halster als ik bvb de broek verkeerd heb vastgemaakt. En in de winter schudt hij niet/nauwelijks, dan zou hij dan ook wel schudden. Hij gebruikt het af en toe ook wel als expressie als hij het niet helemaal met me eens is. Bvb ik wil rechtdoor op een kruising en hij wil de bocht om, dan krijg ik gegarandeerd een hoofd en een staart zwaai, maar hij doet wel wat ik vraag. _O-

Kelly_1990
Berichten: 44
Geregistreerd: 21-09-22

Re: Extreem hoofd schudden bij vliegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-22 21:23

Ah kijk hij doet het in de winter dus ook niet.
Vandaag met longeren flipte ze weer helemaal. Ik ga zaterdag even kijken samen met mijn instructrice en als ze weer zo doet stap ik af en bel maandag direct de DA weer op. Dan moeten ze maar bedenken wat ze gaan doen.

Hoodie
Berichten: 313
Geregistreerd: 15-02-20

Re: Extreem hoofd schudden bij vliegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 22:01

Ik heb toevallig exact hetzelfde met mijn ruin. Wel 1 grote verandering: een verhuizing, waar een stuk meer vliegen waren dan bij de vorige stal. Op het begin kon het nog zonder masker, maar gezien ik bang ben dat hij een oogonsteking zou krijgen ben ik ook met een vliegenmasker begonnen.
Ik dacht, ik kan vast wel zonder masker rijden/longeren, maar nee dat ging niet meer. Ik heb hetzelfde idee als jij, alsof hij nu gewend is om niet die constante prikkel te hebben en er nu sneller gek van word. Nu echt meer aan het schudden wanneer er een paar op z'n hoofd landden ipv doen alsof er niks aan de hand is.

Kelly_1990
Berichten: 44
Geregistreerd: 21-09-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-22 06:12

Ik bedenk me trouwens nu... Ja heel stom maar gewoon dikke pech, dat ze vlak voor dit begon twee keer heeft gehangen aan het halster... 1x keer was ik vergeten het touw in de trailer los te maken en 1x schrok ze op de poets plaats van de water slang. Ze hangt zelden... Dit was echt mijn schuld..
In mijn vakantie dacht ik daar ineens aan en daarom heb ik terwijl ik in Spanje zat de fysio ook naar mijn paard alten komen. Afgelopen dinsdag is ze weer geweest maar het brengt dus geen verbetering...

Kelly_1990
Berichten: 44
Geregistreerd: 21-09-22

Re: Extreem hoofd schudden bij vliegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-22 12:36

Update. Ik dacht laat ik eens buitenrijden. Wat denk je? Niks aan de hand. Zelfs niet toen ik haar even goed eronder schoof en oprichtte om te kijken wat er dan gebeurt. Dus ik ben weer huiswaarts gekeerd, de bak in gegaan en hups na 2 rondjes begon het feest. Het zal toch niet werkelijk psychisch zijn maar dan in de trant van joejoe ik ga niet aan het werk hoor.
Dan word ik echt gek
Ik zet haar in de wei, en met 2 min is haar gedrag over....

Babootje

Berichten: 26334
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 12:48

Nee de symptomen die jij beschrijft lijken erg op headshaking. Daar kunnen verschillende oorzaken voor zijn. Fel licht en pollen zijn er een paar. Vandaar dat een vliegenkap kan helpen. En dat nu in het najaar het schudden minder wordt. Wellicht staan er bomen rond de bak waar ze op reageert.

Een psychische oorzaak is echt onzin.

Er loopt een headshakingtopic op bokt. Dan kun je ook zien hoe divers de aanleidingen voor headshaking kunnen zijn en wat je allemaal kunt proberen. Een paard kan zelfs gaan headshaken door een slecht liggend zadel.
Cranio sacraal behandelingen willen ook nog wel eens helpen, afhankelijk van de oorzaak.
Als het vooral in het zomerseizoen voorkomt is de kans groot dat pollen de oorzaak zijn. Er zijn druppels specifiek voor pollen die goed helpen. Een neusnetje helpt vaak ook.
Voor vliegjes kun je een goede vliegenspray gebruiken en een oornetje op doen

office
Berichten: 804
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 13:41

Juist fijn dat ie het niet altijd doet.Mogelijk gebruikt hij zn lichaam anders in de bak als buiten.Meer druk op het bit..meer buiging ..daar kun je het ook in zoeken.Rij eens zonder bit dan zie je of dat verschil maakt.

Kelly_1990
Berichten: 44
Geregistreerd: 21-09-22

Re: Extreem hoofd schudden bij vliegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-22 13:56

Rijden met een touwhalster staat ook nog op het programma! Ik trek alles uit de kast haha.
Vandaag geen vliegen te bekennen, geen raar gedrag in de wei, geen raar gedrag met buitenrijden en pas toen ik thuis ging rijden begon het. Ik ben zelfs tijdens de buitenrit nog op de vol te gegaan in een weiland om te kijken hoe dat gaat. Ook niets aan de hand. Morgen even kijken met mijn instructrice

josien_m_
Berichten: 2420
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: Extreem hoofd schudden bij vliegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 15:18

Waarom zou een psychische oorzaak onzin zijn? Psychisch ongemak is ook terug te vinden in het lijf. Dus een lichamelijke reactie op onbehagen is echt niet raar! Op buiten rijden zegt ze ja, op in de bak rijden zegt ze nee.

Babootje

Berichten: 26334
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 15:29

josien_m_ schreef:
Waarom zou een psychische oorzaak onzin zijn? Psychisch ongemak is ook terug te vinden in het lijf. Dus een lichamelijke reactie op onbehagen is echt niet raar! Op buiten rijden zegt ze ja, op in de bak rijden zegt ze nee.


Dat bedoel ik niet. Een lichamelijke oorzaak vanuit een bepaalde spanning kan.
Maar ik reageer op TS dr bericht in de trant van "Joehoe ik ga niet aan t werk hoor". Zo denkt een paard niet.

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Extreem hoofd schudden bij vliegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 15:38

Dit is wel interessant zo, niet een standaard hoofdschudden verhaal.
Heb je de mogelijkheid om met hartslagmeter te trainen?
Misschien dat je daar wat info uit kan halen.
Andere wat ik mij ergens kan voorstellen is verschil in bodem, maar spanning wat zich uit in hoofdschudden lijkt me een grotere kans.
Wanneer er sprake is van spanning zou je misschien met een goede gedragstrainer en/of ESDR therapie veel verandering te weeg kunnen brengen.

Hannanas
Berichten: 13024
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 16:15

Heb jij andere teugelvoering buiten ten op zichtte van in de rijbaan?

Dat het pas begonnen is na gehangen te hebben in het halster én ze het vooral doet in de rijbaan..,laat bij mij eerlijk gezegd alle alarmbellen afgaan. Ik zou haar naar de kliniek meenemen en daar goed haar hoofd/hals laten controleren. Als er ergens wat bij de occiput en/of eerste halswervels in de verdrukking komt of er een blessure is (denk aan nekband) dan wil je dat NU weten en NU in de kiem smoren voordat het chronisch blijft.

Kelly_1990
Berichten: 44
Geregistreerd: 21-09-22

Re: Extreem hoofd schudden bij vliegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-22 17:13

Ja wat denk je dat ik heb gedaan:( Gelijk DA en fysio er bij gehaald...
DA kwam met de corticosteroïd en fysio voelde spanning maar heeft dat met een aantal behandelingen weg weten te halen.
Mijn instructrice (en dit klinkt misschien heel vaag) tikt paarden los met een hamer en een rubber matje. Zij komt morgen, is een enorme rot in het vak en heeft een leven aan ervaring. Ik wacht nog even af wat dat voor resultaat geeft. Anders dacht ik aan een röntgenfoto. Maar daarom zie je geen zenuwen, spieren en banden enzo lopen.... Dus waar begin je dan met onderzoeken?

Babootje

Berichten: 26334
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 18:31

Kelly_1990 schreef:
Ja wat denk je dat ik heb gedaan:( Gelijk DA en fysio er bij gehaald...
DA kwam met de corticosteroïd en fysio voelde spanning maar heeft dat met een aantal behandelingen weg weten te halen.
Mijn instructrice (en dit klinkt misschien heel vaag) tikt paarden los met een hamer en een rubber matje. Zij komt morgen, is een enorme rot in het vak en heeft een leven aan ervaring. Ik wacht nog even af wat dat voor resultaat geeft. Anders dacht ik aan een röntgenfoto. Maar daarom zie je geen zenuwen, spieren en banden enzo lopen.... Dus waar begin je dan met onderzoeken?


Het is soms net een zoekplaatje want de term headshaking is een vergaarbak van veel symptomen en oorzaken. Mijn paard is bv erg sensibel op t hoofd en de rug, waarbij we t idee hebben dat ze erg aan de oppervlakte liggende zenuwuiteinden heeft. Ze heeft ook vooral gevoelige voortanden (kan niet een pepermuntje doorbijten). Vaak gaat haar neus zonder ogenschijnlijke reden trillen. Toch shaked ze niet en geeft het geen belemmeringen in de aanleuning. Ze heeft t al dr hele leven (is nu bijna 8) maar we hebben de oorzaak nog niet gevonden. We blijven zoeken want het lijkt ons voor haar ook niet heel fijn. Binnenkort gaan we een foto maken van haar voortanden om te kijken hoe het met de wortelpunten staat. Tip van de tandarts.
Ik had een stalgenoot met een paard dat shaket. Dat paard had een hele flauwe bult op het hoofd t.p.v. de atlas. Dat zag je alleen maar als je erop zat dat het wat afweek. Na foto's bleek er een oude blessure blijkbaar ooit flink gaan hangen. Er kan een gevoeligheid voor licht of pollen zijn. Of het kan uit het lichaam komen.
Veel headshakers knappen op van cranio sacraal therapie. Omdat je paard inderdaad niet kan praten moet je 1 voor 1 uitsluiten wat een oorzaak zou kunnen zijn. Dat is best heel lastig.
Veel headshakers beginnen pas met een jaar of 7 te shaken.

Kelly_1990
Berichten: 44
Geregistreerd: 21-09-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-22 15:32

Morgen komt de DA. Het gebit wordt gecontroleerd en behandeld, de traanbuizen worden doorgespoten en er wordt ik haar oren gekeken. Dan hebben we al een aantal dingen uitgesloten.
Ik hoop natuurlijk dat we morgen WEL ergens tegenaan lopen wat de oorzaak is.
Ondertussen blijf ik aan de wandel met touwhalster zodat ze nog wel gewoon aandacht en beweging krijgt.