Trailerladen blijft moeilijk nu in twijfel wat te doen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Babootje

Berichten: 26334
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 09:15

Elisa2 schreef:
Anouk_H schreef:
Hey allemaal, bedankt voor de vele reacties. Ik heb alles gelezen en even een tijdje rustig alles laten bezinken. Heb via pb meerdere berichten gehad waarvan 1 iemand me heeft uitgenodigd om eens bij hun mee te kijken. Ik heb vertrouwen in hun manier en Mac is gisteren door hun opgehaald om een weekje met hem te trainen. Vandaag liet hij al heel veel vooruitgang zien vergeleken met gisteren dus hopelijk komt het nu eindelijk goed. Mijn trailer is ook volgende week klaar dan kunnen we weer veilig kilometers maken. :)


Wat fijn, gaan ze jou ook trainen daarna in hun manier?


Ja, dat is volgens mij ook precies het probleem.
Wat mijn indruk is als ik naar de filmpjes kijk, is dat de communicatie tussen het paard en Anouk niet optimaal is, waardoor Anouk signalen bij het paard niet op tijd opmerkt en het paard alweer buiten staat. Dus dat trainen moet vooral betrekking hebben op de communicatie tussen beiden.
Dan kun je een paard wegbrengen en goed terugkrijgen maar zolang dat niet verandert blijven de problemen terugkomen.

Elisa2

Berichten: 37293
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Trailerladen blijft moeilijk nu in twijfel wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 09:19

Dat denk ik ook, eerst paard wat goede ervaringen geven en bevestigen lijkt me goed en daarna moet de eigenaar getraind worden. Maar dat is wellicht ook het plan.

Anoniem

Re: Trailerladen blijft moeilijk nu in twijfel wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 09:52

Wat mij opvalt ts in het laatste filmpje is dat je je paard gaat belonen als hij weer uit de trailer is, daarna zie je ook dat hij steeds sneller die trailer weer uitkomt om te kijken of je nog wat voor hem hebt.

Ook denk ik dat je trailer er wel degelijk mee te maken zou kunnen hebben, paarden reageren op hun instinct, en ondanks hij niet op het slechte gedeelte vd bodem stond kan hij het wel aanvoelen.
Mocht het straks nou toch weer terug vallen, zou ik toch echt eens een andere trailer of vrachtwagen een tijdje proberen.

Maar hopelijk wil het straks gewoon prima bij de begeleiding die je er nu bij krijgt.

ingvdh

Berichten: 6373
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 10:49

Tijdens de trailerlaadtraining die ik destijds kreeg had ik harder training nodig dan mijn paard. Ik gaf de verkeerde signalen af waardoor mijn paard er een drama van maakte.

Toen ik duidelijker was waren de problemen ook voorbij.

Mijn tip is dus ook, ga ook zelf aan de gang met trainen onder begeleiding. Vaak zitten daar ook een hoop verbeterpunten. Het is vaak een wisselwerking tussen paard en begeleider. Dan kan je je paard nog zo laten trainen door een ander, als jij het daarna niet goed kan overnemen ben je zo weer terug bij af.

Ik zeg niet dat het alleen daar aan ligt, zeker niet, maar het speelt vaak wel een rol.

Earth

Berichten: 7927
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 11:54

Babootje schreef:
Elisa2 schreef:


Wat fijn, gaan ze jou ook trainen daarna in hun manier?


Ja, dat is volgens mij ook precies het probleem.
Wat mijn indruk is als ik naar de filmpjes kijk, is dat de communicatie tussen het paard en Anouk niet optimaal is, waardoor Anouk signalen bij het paard niet op tijd opmerkt en het paard alweer buiten staat. Dus dat trainen moet vooral betrekking hebben op de communicatie tussen beiden.
Dan kun je een paard wegbrengen en goed terugkrijgen maar zolang dat niet verandert blijven de problemen terugkomen.


Dat is ook precies wat ik aangaf, ga nou eens samenwerken. Want top dat je iemand vind die aan de gang gaat, maar andere krijgen hem er wel in. Het gaat puur om de samenwerking tussen de eigenaar en het paard.

Tancreda4

Berichten: 24055
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 12:00

Fijn dat je weer hulp hebt gekregen. Een heel moeilijk en frustrerend probleem...

Een vraag, weet niet of die al is gesteld, sorry. Maar hoe is jullie band verder en qua grondwerk zonder trailer, doen jullie dan ook wat? Wat ik wel vaak zie is dat er enorm de focus wordt gelegd op de trailer, maar dat bv buiten langs de weg lopen ook al niet kan ivm missen van vertrouwen (en eventueel respect). Dan kan je je blijven focussen op de trailer, maar wordt dat nooit echt opgelost als er aan de rest geen aandacht wordt besteed.

Sorry als ik hiermee het verkeerd heb hoor, ik heb niet het gehele topic gelezen excuses, maar misschien iets om mee te nemen als dat bij jullie van toepassing zou zijn :)

Succes :(:)

tita

Berichten: 19754
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Re: Trailerladen blijft moeilijk nu in twijfel wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 12:11

Ben ik de enige die denkt 6000€ koopje daar heb je trailer, reparatie en training voor voor iets klopt niet.

Ik denk niet dat je moet opgeven hij laadt wel, maar niet alleen en daar is het niet de enige paard in.
Ik zou trainer aan huis laten komen een echte van 2moons

marleen_usar

Berichten: 24663
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 12:34

Mijn paard was ook niet te laden maar dat lag aan mij, daar kwam ik pas laat achter.

Anouk_H

Berichten: 2175
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: Bij de paarden tussen het hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-22 13:44

Ja, ik word ook mee getraind! Hun hebben Mac gedaan, en ik heb gisteren met een braaf paard mogen oefenen om de manier onder controle te krijgen, en later zal ik ook met Mac mee gaan oefenen!

In verdere omgang kan ik met Mac doen wat ik wil. Wij gaan alleen op buitenrit, kan met hem wandelen langs de weg. Hij staat braaf op de poetsplaats, rijden en longeren gaat ook prima, met verdere omgang heb ik dus geen last. En tuurlijk zijn er wel eens wat dingetjes, want het is een dier en geen robot. Dus ik kan niet zeggen dat hij 100% volledig braaf is

Tancreda4

Berichten: 24055
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Trailerladen blijft moeilijk nu in twijfel wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 14:05

Dan heb ik niets gezegd :) Ik heb ze wel eens anders gezien vandaar m'n opmerking. Jaren trailerladen maar okk 't erf niet afkunnen... Overigens hoeft dat ook niet altijd een omgangsding te zijn maar kan ook lichamelijk zijn.

Fijn dat het bij die van jou niet speelt. Hopelijk vind je toch een oplossing. Er zijn weinig paarden dje echt niet te laden zijn, maar ze zijn er helaas wel. Hopelijk valt die van jou er niet onder en vind je een oplossing!

maj0

Berichten: 6599
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Re: Trailerladen blijft moeilijk nu in twijfel wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 15:53

Ik begrijp jou heel goed.
Hier ook een paard wat moeilijk te laden was/is.

Eerste keer zelfde methode die bij jou gebruikt is. Dat was bij studenten van equine als ik het goed zeg. Paard is daar alleen maar slechter van geworden en wou echt niet meer. Nou kwam die van mij niet omhoog maar ging of niet meer vooruit of heel hard in de achteruit en omdraaien.

daarna iemand er bij gehad die ook keer naar haar keek en niet alleen naar het einddoel! En meer richting horsemanschip (parreli achtig maar dan met allerlei dingen) nu gaat het laden zoveel beter.

Heb nu tijden dat ze gewoon alleen te laden is. Al heb ik het nu niet zoveel meer nodig want ze is met pensioen haha.

Ik hoop voor je dat deze je wel goed kunnen helpen en dat je uiteindelijk toch lekker met hem op pad kunt!

Anouk_H

Berichten: 2175
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: Bij de paarden tussen het hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-22 09:44

Monique traint inderdaad ook met Equine. Alleen is zij geen student meer maar heeft alles afgerond. Na nog eens op marktplaats te hebben gekeken zie ik meerdere advertenties van zulke studenten die gratis willen helpen om ervaring op te doen.

Voor iedereen die aanraadde om hem eens op een vrachtwagen te zetten, dit hebben ze vandaag gedaan :D Ik was er niet bij maar hij liep er zo op :D hij mag met de sportpaarden gezellig mee op concours vandaag :) mooie ervaring voor hem om ook te zien van andere paarden dat er niks aan de hand is :)

maj0

Berichten: 6599
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Re: Trailerladen blijft moeilijk nu in twijfel wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 09:51

Ja hier echt geen fan van de 3 paarden waar ze wat mee deden zijn ze alle 3 stuk slechter geworden. Voor mij dus nooit meer

Wauw fijn om te horen!

Earth

Berichten: 7927
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Trailerladen blijft moeilijk nu in twijfel wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 09:55

Ik heb ook wisselende ervaring met equine, maar over het algemeen wel positief hoor. Maar het valt en staat met de handigheid van de trainer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 23:39

Anouk_H schreef:
Monique traint inderdaad ook met Equine. Alleen is zij geen student meer maar heeft alles afgerond. Na nog eens op marktplaats te hebben gekeken zie ik meerdere advertenties van zulke studenten die gratis willen helpen om ervaring op te doen.

Voor iedereen die aanraadde om hem eens op een vrachtwagen te zetten, dit hebben ze vandaag gedaan :D Ik was er niet bij maar hij liep er zo op :D hij mag met de sportpaarden gezellig mee op concours vandaag :) mooie ervaring voor hem om ook te zien van andere paarden dat er niks aan de hand is :)


Wat goed om te horen!
Hopelijk blijft hij lekker in die positieve flow en jij ook :)

Libera

Berichten: 3981
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: Trailerladen blijft moeilijk nu in twijfel wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-22 17:15

Wat fijn dat het beter gaat nu, je klinkt een stuk meer hoopvol!

Wilde nog zeggen, als je wilt weten of jouw trailer het probleem zou kunnen zijn kun je er zelf eens in gaan staan en iemand een stukje ermee laten rijden? Heb ik ooit bij mijn oude trailer gedaan en toen wist ik gelijk waarom mijn paard er niet graag in stond… :(

Anouk_H

Berichten: 2175
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: Bij de paarden tussen het hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-22 22:17

Ja ik heb er wel echt meer vertrouwen in gekregen! Helaas voor Mac word het eerste ritje met de trailer als hij thuis is wel meteen naar de dierenarts, hij loopt al een paar weken niet helemaal lekker. Dus ik ga laten uitzoeken wat er aan de hand is en dan kunnen we daarna hopelijk snel weer aan de lessen mee gaan doen mét de trailer :D

Wat is hij dan ook klein ineens naast een ander paard :+ (Mac is +/- 162cm)
Afbeelding
Hij had de hele dag zijn ogen uit gekeken en leek het ook echt leuk te vinden om mee te gaan haha

imaudy
Berichten: 5061
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Re: Trailerladen blijft moeilijk nu in twijfel wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 03:14

Hij kijkt wel ontspannen! Lijkt wel de juiste oplossing zo.

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Trailerladen blijft moeilijk nu in twijfel wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 07:06

Oww hahah het is echt een pony zo! Leuke pony, dat wel!
Al deze ervaringen opdoen zijn wel super.

callippo

Berichten: 3204
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 09:00

Anouk_H schreef:
Ja ik heb er wel echt meer vertrouwen in gekregen! Helaas voor Mac word het eerste ritje met de trailer als hij thuis is wel meteen naar de dierenarts


Kun je de afspraak bij de dierenarts plannen in combinatie met het ophalen vanaf de trainer? En dat hij/zij mee komt naar de dierenarts, om daar opnieuw te laden?

Dan heeft hij aan het eind een fijne afsluiting (bij jou thuis) en is niet jouw eerste rit alleen gelijk een spannend bezoek (met tijdsdruk voor het laden) plus het laden op vreemde locatie, inclusief mogelijke "hulp" van een dierenartsassistent.

Of eerst een paar keer thuis laden, een rondje rijden en thuis weer uitladen.

Met zo'n geschiedenis aan terugval zou ik heel voorzichtig zijn in het plannen van je eerste paar ritten. Puur om te zorgen dat jullie beide vertrouwen blijven houden.

Ik heb zelf een paard dat gevoelig is en ook niet makkelijk te laden was, maar na een bezoek aan de dierenarts is er altijd wat extra twijfel om de trailer weer in te gaan.

MyWishMax

Berichten: 25347
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 09:21

Hier heeft de dierenarts juist weer nooit gezorgd voor extra twijfel. Dat is ook gewoon afhankelijk van het paard. Wij hebben zelfs een tijd alleen met trailer gereden naar de dierenarts, omdat we met blessure niks anders konden en oefenen zelfs wat riskant vonden. Per keer ging het laden juist steeds beter. De keren met extra twijfel waren juist na oefenritjes of buitenritten waarvan je zou denken dat dat leuk of niet spannend zou zijn.

Maar overleg dat met trainer. Het is al super hoe het nu gaat, hij oogt ook goed (en klein haha) op de foto!

ingvdh

Berichten: 6373
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 09:49

Mijn paard moest de meeste ritjes naar de DA en dat was geen enkel probleem. Hij is daar ook een aantal keer blijven logeren. Maar goed, die van mij had dus geen negatieve associaties met trailerladen en dierenartsen.

Het was meer mijn eigen onzekerheid dat voor problemen zorgde, toen dat over was laden geen enkel probleem meer.

Autumnn

Berichten: 8042
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 17:35

Hoe gaat het nu TS?

Anouk_H

Berichten: 2175
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: Bij de paarden tussen het hooi

Re: Trailerladen blijft moeilijk nu in twijfel wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-22 11:06

Laden gaat goed, in mijn laatste bericht meldde ik dat ons eerste ritje naar de dierenarts zou zijn. Helaas kreeg ik daar te horen dat hij hoefkatrolontsteking heeft en dus nooit meer mag springen. Dat was waarom ik hem zo graag wilde kunnen laden, dus nu kunnen we dat, maar is het niet heel zinvol meer. -O-

Autumnn

Berichten: 8042
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 11:10

Anouk_H schreef:
Laden gaat goed, in mijn laatste bericht meldde ik dat ons eerste ritje naar de dierenarts zou zijn. Helaas kreeg ik daar te horen dat hij hoefkatrolontsteking heeft en dus nooit meer mag springen. Dat was waarom ik hem zo graag wilde kunnen laden, dus nu kunnen we dat, maar is het niet heel zinvol meer. -O-


Jeetje wat een heftig nieuws zeg. Pfoe. Kan je nog wel recreatief met hem aan de slag?