Trailerladen blijft moeilijk nu in twijfel wat te doen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tengeltje11
Berichten: 7142
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Trailerladen blijft moeilijk nu in twijfel wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 19:41

Hangt je trailer goed achter de auto?
Want ooit had ik een merrie die moeilijk deed, maar eens er op, ok, tot ik trok met een andere auto, die heeft een gat in de trailer geschopt…. De schokdemping was vreselijk omdat de trailer te scheef aan de auto vastzat….

Daarnaast idd je rijstijl, heeft al eens iemand meegereden in de trailer om te zien hoe hij/zij het ervaart?

En voer.
Als voer geprobeerd? Hem gewoon elke dag voeren in de trailer.
Eerst los, daarna erop, stang dicht en voer, daarna erin, stang dicht, 5m rijden en voer, erin, stang dicht, 5min en voer,…(opbouwen in weken, niet in dagen), zodat hij een positieve associatie maakt met de trailer en met rijden?

Doet vaak wonderen.

Zelf werk ik bv ook altijd met lange leadrope’s, zodat ik in de trailer kan blijven als paard achteruit loopt/springt.

Benzz
Berichten: 2891
Geregistreerd: 10-02-19

Re: Trailerladen blijft moeilijk nu in twijfel wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 19:48

Ik denk dat je rijstijl er heel goed mee te maken kan hebben, dat probleem zie ik helaas heel veel. Plus de auto die ervoor zit. Welke auto en welke motor zit erin?


En probeer eens met alles consequent te zijn. Als je hem uit de wei haalt loopt hij in jou tempo, als je stil gaat staan moet hij ala minute ook stilstaan, als je met je hand naar zijn borst wijst dient hij achterwaarts te gaan. Als je in de normale omgang je paard al onder controle hebt en verslap dit niet bij een brutaaltje. Dan zal het trailer laden goed gaan.

Earth

Berichten: 7927
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Trailerladen blijft moeilijk nu in twijfel wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 19:53

Ik lees steeds dat je paard in training moet, maar ik denk dat er bij jou nog veel te behalen valt. Want je paard weet wel hoe het moet, jij nog niet helemaal. Dat is niet erg, maar dan blijf je in zo'n cirkeltje ronddraaien.
Dus als je nog eens ergens in wilt investeren, doe het dan vooral in jezelf. ;)

Sizzle

Berichten: 35702
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 21:01

Ik zou het probleem echt in de trailer zelf zoeken als steeds na het rijden weer mis gaat.
Een stalgenootje had ook zulke problemen met haar paard terwijl hij vroeger wel goed te laden was. Het lag gewoon aan haar oude trailer. Ze heeft toen de mijne geleend en de problemen waren over. Daarna heeft ze zelf ook gelijk een ifor gekocht. Waarschijnlijk was haar oude trailer toch te instabiel of te bonkig op de weg.
Hoe oud is de demper en wat voor soort vering zit er onder?

J_emma

Berichten: 811
Geregistreerd: 16-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 22:33

Anouk_H schreef:
ElSea schreef:

Ik vind haar zeer zeker geen kluns ook nu kan ik nog altijd met vragen terecht en ze heeft gezorgd dat mijn paard in ieder geval de trailer in wil lopen en gesloten kan worden, dat Mac zo moeilijk is komt niet door haar en ik denk niet dat het zinvol is om iemand 1 uurtje langs te laten komen dan had ik nu nog steeds niet zo ver geweest.

Het probleem blijft gewoon dat Mac continue terugvalt in oud gedrag zodra een stap weer spannend voor hem is geweest.


Ja maar 2 dingen: met alle respect maar hoe kan een stap omtrent normaal trailerladen dan nog te veel spanning geven, en twee waarom kan hij op zo'n moment nog niet vertrouwen op jouw leiding? Jouw antwoord bevestigd voor mij dat het probleem in de basis gewoon niet adequaat is opgepakt.[/quote]

Eens. Ik zie bij de training van Monique veel druk en hij leert eigenlijk alleen dat ie erin moet en dat zijn signalen genegeerd worden. Heb pas ook een paard hertraind dat op zo'n manier getraind was, waarbij het paard enorm terugviel en eigenaar het zelf niet voor elkaar kreeg. Ik wil dat ze er met vertrouwen in gaan. En dat krijg je op deze manier niet voor elkaar. Ik zou je dus ook adviseren toch nog eens met een trainer in zee te gaan, maar dan wel iemand die het stapsgewijs en paardvriendelijk aanpakt en jou erin meeneemt. Je mag me ook een pb sturen, ik denk graag even mee :)
Wat betreft de trailer; lange stangen bestellen bij bv aanhangwagendirect.nl of een vergelijkbare webwinkel kan schelen, dan kan het tussenschot eruit blijven.

Anouk_H

Berichten: 2175
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: Bij de paarden tussen het hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-22 22:34

Even de vragen die ik meerdere keren voorbij zie komen;
Paard staat in Ommel, mocht iemand nog wat aan willen raden.

Waarom ik dit nog wil? Ik wil zo graag op wedstrijd kunnen, crosslessen volgen, een strandrit maken, ik hoef niet persé wekelijks op les te willen gaan, maar gewoon leuke uitstapjes maken zou ik zo graag doen.

Over de rijstijl krijg ik ook veel vragen: hoe er vroeger met hem gereden is dat weet ik niet, maar trailerladen was al moeilijk vanaf dat we gingen oefenen, dus voor we er zelf ook maar een meter mee gereden hebben. De enige 2 die met mijn paard gereden hebben sinds hij van mij is zijn ik en mijn vriend en wij rijden beide echt super rustig. Neem goed de tijd om van te voren al snelheid te minderen zodat ik niet veel hoef te remmen, we gaan kruipend en zo ruim als kan door bochten heen. Ik ben er van overtuigd dat wij rijden met een paard zoals het hoort. Of het de vering is weet ik niet. Toegegeven ik heb een oude trailer dus de vering zal niet meer wauw zijn, maar als mijn paard er stil in staat voel ik de trailer niet verder. Maar nogmaals het probleem was er al voordat we kilometers met mijn trailer gingen maken, dus ik geloof niet dat het daar perse aan ligt.

Een busje heb ik nog nooit geprobeerd met hem.

Ik las ook over verschillende ruimtes geven. Tijdens de training is er geoefend zonder tussenschot met rijden. Op de terugweg hebben we het schot open gezet. Dus schuin, maar aangezien hij zich toen omgedraaid heeft in de trailer durf ik hem echt niet meer zo neer te zetten. Tussenschot dicht voelt een stuk veiliger. Ik heb overigens een lange stang liggen die in mijn trailer past, die had ik speciaal aangeschaft om dus te kunnen gebruiken als het tussenschot open stond.

manubres

Berichten: 2779
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 22:43

Koekie73 schreef:
Ik herken jouw probleem een heel klein beetje. Wij hadden een merrie die de ene keer supergoed de trailer op liep en een volgende keer konden we rustig 2 uur bezig zijn haar er in te krijgen :-( Het was heel moeilijk om uit te vinden waar dat nou aan lag. Ze is zelf eens bovenop mij gesprongen :-(

Ik heb er een trainer bij gehad die op ongeveer dezelfde manier traint als Monique. Dan ging het 2 weken goed en dan had ze weer een terugval.
Ze is om andere reden verkocht en staat nu op een plek waar ze nooit de trailer op hoeft, wat heel fijn is voor haar.

Toen we onze huidige D-pony kochten besloot ik dat ik en ander soort trainer nodig had, omdat ik al door had dat deze pony een andere aanpak nodig had dan de trainer die we hiervoor hadden gehad.
Pony was nog jong (net 4) dus ik wilde het trailer laden hem meteen goed leren.
Ik heb toen Esther de Vries erbij gehad en daarna nooit problemen gehad met laden/rijden/op de trailer staan.
Ik zou willen dat ik Esther destijds bij onze merrie had gehad. want ik denk dat zij beter in staat was geweest ons te helpen met de merrie.

Buiten dat ik je Esther van harte aan kan bevelen, denk ik ook dat haar aanpak wel eens beter aan kan sluiten bij Mac. Zij gaat ook met je mee op vreemd terrein laden en komt gerust nog een keer al dat nodig is.
Zij is ongelooflijk duidelijk in haar communicatie en pikte elk signaal op bij onze pony.

Ik snap ook echt dat je niet nog iemand erbij zou willen, maar toch denk ik dat het de moeite waard zou kunnen zijn. Waarom stuur je haar jouw verhaal niet eens incl de filmpjes, om te horen hoe zij er in staat?


Ze zal absoluut geweldig zijn. Maar 250 euro per uur vragen vind ik echt niet normaal. Ik zou ter plekke al in de stress zitten dat ze drie uur nodig zou hebben 8)7
Op zich hoef je alleen reiskosten te betalen als het haar niet lukt, maar behalve als:

"No cure no pay is niet van toepassing als je reeds met een andere trainer hebt gewerkt of als je paard in de trailer in paniek raakt".

tamary

Berichten: 29190
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 22:43

Ook aanhangers en trailers zijn soort apk keuringen voor ookal zijn die niet verplicht. Informeer eens bij je garage om trailer te laten nakijken?

Katyatje

Berichten: 1863
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 22:43

Earth schreef:
Ik lees steeds dat je paard in training moet, maar ik denk dat er bij jou nog veel te behalen valt. Want je paard weet wel hoe het moet, jij nog niet helemaal. Dat is niet erg, maar dan blijf je in zo'n cirkeltje ronddraaien.
Dus als je nog eens ergens in wilt investeren, doe het dan vooral in jezelf. ;)

Dat geldt denk ik voor elk soort les. Uiteindelijk is het de ruiter/eigenaar die moet leren hoe hij het aan het paard uitgelegd krijgt. Dat dit paard niet laadt ligt niet aan het paard maar aan een trainer die niet duidelijk of consequent is.

Daarom zou het ook heel erg oneerlijk zijn om de brute aanpak te gebruiken die hier eerder door iemand anders vermeld werd. Want dit is niet het paard zijn fout. Er is gewoon tot nu toe niemand geweest die het hem duidelijk heeft uitgelegd. Of misschien heeft een trainer het wel goed uitgelegd aan het paard, maar als TS het niet goed uitgelegd krijgt kom je ook letterlijk en figuurlijk nergens.

Janneke2

Berichten: 22773
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 22:45

Een paar uur les in tteam kost veel minder dan 250 per uur gok ik zo - en daarna kun je zelf vooruit.
En je leert dingen die je ook buiten het trailerlanden goed kunt gebruiken / paard en jou helpen op allerlei manieren.

Bienotje

Berichten: 10872
Geregistreerd: 09-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 23:04

Lastig probleem zo. Zou ik ook snel zat van worden. Maar het is aan jou om te bepalen of je dit qua laden voor lief neemt of niet.

Dit paard zal waarschijnlijk geen makkelijke lader worden, dat zul jij ook los moeten kunnen laten.

Daarmee ook gemiste kansen om evt met de trainer op locatie te oefenen. Niet aan toe gekomen, maar wel wat je zelf zsm opzocht.

Dan half jaar niks, waar je ongemerkt 3 stappen terug doet. Want zo'n paard moet je dit echt warmhouden en blijven trainen. Na enkele keren is nog niks bevestigd.

En dan ook de keus alleen laden, ideaal als dat lukt idd. Maar weer iets nieuws geïntroduceerd wat niet bevestigd was. Respect voor je geduld hoor, 30 minuten zelf proberen is heel lang. Maar 30 minuten proberen en het paard sneller dan gewenst de trailer weer uit spurten bevestigd weinig in positieve zin helaas.

Wellicht kun je een stal zoeken waar les of evt wedstrijden op locatie wel mogelijk zijn. Scheelt jezelf al erg veel frustratie.

Zonder (blijvend) investeren gaat dit niet veranderen vrees ik. En ik kan me heel goed voorstellen dat dat niet is waar je op zit te wachten. Maar wellicht moet je dat toch accepteren met dit dier, of kun je het probleem op een andere locatie minimaliseren of past dit dier niet bij de plannen die je hebt. En daar is niks mee om naar te handelen ook.

Succes iig.

Charmaine
Berichten: 1415
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 23:08

En toch he, Esther is dan wel reteduur, haar methode werkt wel echt als een tierelier. Hier een merrie die juist totaal niet voor druk ging wijken. Al dat gedoe met balken, hekken meerdere trainingen.... Nee, als ik ooit weer zo'n probleem heb bel ik weer Esther hoor. Ik heb ook fors betaald, was heel sceptisch, maar probleem was wel opgelost door haar. Daarna is het een kwestie van gewoon doen en gaan. Betreffende paard is inmiddels verkocht maar laadt dus zonder problemen.

Avalanche

Berichten: 16050
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 23:38

Ik zit even heel geïnteresseerd mee te lezen en mee te kijken, ook omdat ik er met de mijne mee bezig ben, en het gedrag op het eerste filmpje herken ik 100%.

Toch mis ik een aantal dingen, en daarmee ga ik mee met Hilary.
Leer je paard eerst eens ontspannen stilstaan voor de trailer.
Dan, leer je paard dat hij op jou moet letten en niet zelf die beslissingen heeft te maken. Dus idd, een pasje achteruit, pasje vooruit, niet ongevraagd achteruit, niet ongevraagd vooruit.
Je paard heeft totaal geen respect voor jouw ruimte.

Nadiine__x

Berichten: 2800
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Re: Trailerladen blijft moeilijk nu in twijfel wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 23:47

Ik denk dat het belangrijk is de oorzaak van zijn stress op te zoeken en dat op te lossen.

Maar ook jou stress, ondertussen hebben jullie beide zoveel stress/spanning dat soepel laden er niet meer bij zit.

Waarom heeft hij stress? Waarom wil hij niet ontspannen tijdens rijden.

Als. Je die oorzaken oplost, en hem Daarin kan leiden en vertrouwen kan bieden, als er naar hem geluisterd word maar hem ook steun/begeleiding op concequinte manier geboden word, dan ga je stappen maken.

Ik vind het persoonlijk een bijzonder verhaal dat je hem na 7 weken terug krijgt zonder dat ermee gereden is. Dan is de training niet afgemaakt.

Elk paard heeft zijn eigen tijd nodig, maar halverwege iets stoppen is niet handig, dan mis jij als eigenaar de handvaten en jou paard valt terug.

Ik denk zeker dat hij met jou op wedstrijd kan, maar er moet wel naar een totaal plaatje gekeken worden.

Mocht je interesse hebben, mag je altijd pb sturen. ;)

Avalanche

Berichten: 16050
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 23:51

Anouk_H schreef:
Maar wacht je tot hij relaxt in de trailer staat dán kan je hem dicht doen, maar dit is dus heel erg communiceren tussen mij en de persoon achter hem, maar onbezonnen weggaan zat er niet in) ik kreeg hierdoor ook geen regelmaat in het met de trailer weg gaan. Want je hebt áltijd iemand nodig, en ik wil daar niet steeds iemand voor hoeven mee vragen.

Bedankt voor het lezen..

Dit viel me op.

Ik denk dat je dat "ik wil" even aan de kant moet zetten, en accepteren dat je voorlopig een tweede persoon nodig hebt.
Ik zie het bij heel veel mensen met paarden misgaan bij "ik wil".

Verder ga je, zodra het ook maar een béétje gaat, alweer wat doen, en dat iets is dan veel te veel, waardoor je jezelf in de vingers snijdt en het probleem groter wordt.

Serieus, en ik roep dit tegen veel meer mensen, stóp met die shortcuts, werk eerst dit proces af. Sla geen stappen over, gewoon elke stap netjes afwerken.
Netjes voor de trailer staan, stapje op de trailer, stapje achteruit, jojo'en zoals Hilary ook zegt. Dan de stang erachter, en neem ook daar gewoon de tijd voor. Klep dicht, en ook daar, neem je tijd. Hou je doelen klein, en zet je paard op voor succes. Elke training weer.
Dus eerst super comfortabel met laden, dan comfortabel met 5 meter rijden, dan 10 meter, dan 100, enzovoort.

Generaliseren is ook een ding. Leer Mac dat hij gewoon in élke trailer kan.
En als je er dan een stukje mee kan rijden, ga dan eerst eens gewoon naar een wei, waar hij superlekker kan grazen, maak een ritje met de trailer ook leuk!

En niet denken: ja maar ik heb geen zin in...... dan maak je maar zin. Dat is jouw verantwoordelijkheid als eigenaar. Je paard werkt simpelweg niet als een mens, die werkt als een paard, en die moet de tijd krijgen om alles te begrijpen. Geef hem die tijd.

Je zit in Brabant, vraag Amable, die is super goed in die dingen. En echt, echt, neem gewoon alle tijd, geen shortcuts, niet: ik heb hier geen zin in, niet: ja maar ík wil...... je paard heeft een probleem, en het is jouw taak om hem te helpen.

BoktVerlaten
Berichten: 432
Geregistreerd: 29-10-21

Re: Trailerladen blijft moeilijk nu in twijfel wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 23:53

Esther de Vries. Echt!

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 00:03

Allereerst: wat ontzettend rot dat dit zo al zo lang duurt en ik snap helemaal dat je moedeloos ervan wordt. :knuffel:

Maar..ik denk oprecht dat hier nog alles in kan veranderen, mits de aanpak aangepast wordt.

Dat eerste filmpje is tenenkrommend..waarom in de wereld zou je zo'n paard in de trailer willen krijgen als trainer? Dan mis je 100 stappen ervoor. Zulk explosief gedrag moet je eerst mee de roundpen in en pas na heel veel oefenen uberhaupt aan de trailer gaan denken.

Ik zou eerst kijken naar uitsluiten..keertje andere trailer, andere auto en daarna echt iemand uitnodigen die zichzelf meer dan dik bewezen heeft.

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 00:54

Avalanche schreef:
Anouk_H schreef:
Maar wacht je tot hij relaxt in de trailer staat dán kan je hem dicht doen, maar dit is dus heel erg communiceren tussen mij en de persoon achter hem, maar onbezonnen weggaan zat er niet in) ik kreeg hierdoor ook geen regelmaat in het met de trailer weg gaan. Want je hebt áltijd iemand nodig, en ik wil daar niet steeds iemand voor hoeven mee vragen.

Bedankt voor het lezen..

Dit viel me op.

Ik denk dat je dat "ik wil" even aan de kant moet zetten, en accepteren dat je voorlopig een tweede persoon nodig hebt.
Ik zie het bij heel veel mensen met paarden misgaan bij "ik wil".



Ik sluit me helemaal aan bij dit gedeelte. Het " ik wil" of "uiteindelijk zal hij toch X of Y moeten" is funest voor de training van paarden want waar je uiteindelijk heen wil is op dit moment helemaal niet relevant. Wat nu relevant is, is om 1 klein stapje in de goede richting te nemen en je paard een goede ervaring te geven waar je langzaam op kan voort borduren. Ik vind het al heel wat dat hij zo braaf de trailer in loopt, het is aan jou om hem dan voor te zijn en hem achteruit terug de trailer uit te zetten voor dat hij zelf paniekeert en er achteruit af gaat.

Ik denk dus ook dat je meer controle moet hebben over je paard en dat hij meer tijd moet krijgen om dingen te verwerken. Je ziet dat zn emmertje vol is en dan ontploft hij. Het lijkt alsof het probleem nooit is opgelost, maar hij altijd gedwongen is om het te accepteren in plaats dat hij er echt OK mee is. Ga eens op de trailer klep zitten met een boek, laat hem af en toe een stapje doen, dan weer stapje terug. Neem niet als doel dat hij in de dichte trailer moet, maar als doel dat hij rustig en relaxed met hoofd omlaag op de laadklep moet staan met 2 voeten en de week erna 4 voeten. Kijk naar zijn hoofd, zn ogen, knippert hij veel? Dan is ie gewoon bezig met het verwerken en moet je helemaal nog niet vragen om nog een stap te nemen. Pas als hij relaxed is, klaar is met gapen/kauwen/knipperen, dan vraag je een stapje meer. En niet elke keer, maar ook eens als hij relaxed is weg lopen van de trailer, rondje wandelen en dan nog eens een keer proberen.

Als laatste ben ik echt in shock dat ze de trailer dicht doen zonder de stang erachter. Er is hier in de buurt iemand doodgeplet door een paard die zo de laadklep opentrapte terwijl zij erachter stond. Asjeblieft, als je zelf oefent, wees voorzichtiger dan dat.

Avalanche

Berichten: 16050
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Trailerladen blijft moeilijk nu in twijfel wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 01:12

Het "ik wil" loslaten, en dan vooral het ik-gedeelte daarvan is de beste tip die ik zelf ooit heb gehad. Ik hield mezelf tegen omdat ik zoveel wilde, en vooral bezig was met wat IK wilde, wat IK leuk vond en het paard vergat.

Toen ik het willen losliet, en me bezig ging houden met mijn paard, wat mijn paard voelde en wilde en nodig had, gingen we ineens met sprongen vooruit, en werd ik van een middelmatige en eigenlijk slechte ruiter, een goede ruiter. Ik werd vooral een veel beter paardenmens.

IlonavL

Berichten: 1164
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 01:46

Ik vind alle hulp, adviezen en oplossingen heel goed aangeboden en ik denk dat TS er ook zeker wat mee kan. Maar nu even niet. Lieve TS, na zoveel tegenslagen, dan weer een stap vooruit en wéér die terugval is jouw veerkracht gewoon op. En ik snap dat volledig. Echt gewoon ontzettend frustrerend en alle andere scheldwoorden erbij. Voor nu misschien heel even rust? Even heel kwaad zijn op deze klote situatie en dan verder met hoe de trailer aan te pakken qua bodem / wel niet en eventueel een andere methode. Ik denk: heel even loslaten voor nu, het willen en moeten eraf en pas nieuwe plannen maken als jij voelt dat de zin en moed er weer is? Misschien dat alleen je hart luchten voor nu even alles is wat je wil en nodig hebt :(:)

Onali

Berichten: 18467
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 05:04

Ik heb een Ifor ook eens meegenomen in een schriktraining/ obstakelparcoursje met onze kudde.
Was wel een voorlader ook.

Nu ben ik bezig met R+ en Force Free.
Allebei mijn jongens gaan sowieso de trailer op, maar nu ben ik ze aan het leren om het uit vrije wil te doen.
1 stapje is belonen, ontspannen is belonen.

Je merkt meteen dat als er naar hun geluisterd wordt ze meer bereid zijn om te doen.

En neem eens de tijd, pak er een stoel bij.
Niet alles moet binnen 10 minuten klaar zijn.

Zet de trailer in de bak of wei met je paard.
Leg er iets in wat hij ontzettend lekker vind, maak de trailer leuk ipv een verplichting.

Bravie
Berichten: 85
Geregistreerd: 05-03-13
Woonplaats: vlimmeren (Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 06:56

Ik begrijp je frustratie helemaal. Ik ben ook bijna twee jaar bezig geweest nadat mijn recent aangekochte paard niet meer op de trailer wou door een traumatische ervaring.
Op een bepaald moment was ik waar jij staat. Ze ging de trailer op maar bleef niet staan en al zeker niet wanneer ik de stang wou sluiten. Ik ben dan even een stapje terug gegaan en mee bij haar in de trailer gaan staan om haar zo gerust te stellen en daarbij goed op te letten wanneer het haar teveel werd zodat ik het commando gaf om achterwaarts te gaan ipv dat ze zelf besliste. Met veel oefenen deze moment steeds uitgebreid en na een tijdje ook geprobeerd om als ze terug ging een stapje voorwaarts te vragen, ervoor zorgen dat ik controle had over de richting die ze uitging in de trailer en ze ook rustig even kon blijven staan. Eens ik dat had ging ik langs haar naar achter en begon het gedeelte waarbij ik met de stang bewoog en geluid maakte zonder te sluiten. Hierbij begonnen we weer vanaf nul en kwam ze telkens achterwaarts maar ook hierbij blijven oefenen op dezelfde manier. In kleine stapjes en haar gerust stellen en net stoppen voor het teveel werd… een soort van gewenning en belonen op de juiste momenten door ze er terug af te laten en rust in te bouwen. Toen hadden we het thuis helemaal voor elkaar zelfs met een zeil of vuilcontainer naast de trailer als extra factor maar op verplaatsing stonden we weer met hetzelfde probleem. Dan ben ik met de trailer echt gewoon de hoek om gaan rijden en daar gaan oefenen op dezelfde manier zodat we in het slechtste geval nog te voet naar huis konden. En wat ik nu weet doordat ik ondertussen een paard heb dat overal
binnen 2 min op de trailer staat is… blijf zelf kalm. Ik had ook altijd innerlijke stress en frustratie bij het trailerladen omdat ik niet wist hoe het nu weer ging gaan. En ik merk dat als ik nu een mindere dag heb of wat gehaast ben ze dat onmiddellijk oppikt en daarop reageert, ook al doe ik in handelingen niets anders. Nog veel succes en geef niet op!

Ps. Ik heb het trailerladen helemaal in mn eentje geoefend omdat zoals je al zei het moeilijk is om op je paard te letten en tegelijkertijd iemand anders aan te sturen. Ik werkte met een leadrope van 4m die ik eens ze rustig op de trailer kon staan over de stang terug naar achter liet gaan. Zo had ik haar nog vast bij het sluiten van de stang en kon ze niet omdraaien (1,5trailer) en ook eventueel heel licht ze voorwaarts vragen ism een hand op haar billen maar wordt case kon ik dit gewoon laten vieren zodat ze zonder schade van de trailer af kon.

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 07:13

Respect voor je geduld. Maar ik denk dat daar ook een stuk van je probleem zit. Soms helpt het om iemand anders het te laten doen. Iemand die minder blij wordt als het een keer lukt. Een neutraal iemand die hem bij het halster pakt en zegt: grazen doen we in onze vrijetijd, hop meekomen. Er zijn al veel goeie tips gegeven maar ik zie ook wel een aantal zaken die ik echt heel anders zou aanpakken. De oorzaak kan van alles zijn maar stress zie ik niet echt. Wel een paard die graag zelf bepaald hoe het gaat. En daar is hij eigenlijk te groot en te sterk voor.

Nibbit

Berichten: 10415
Geregistreerd: 03-06-05

Re: Trailerladen blijft moeilijk nu in twijfel wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 07:44

Ik verbaas me echt over je filmpjes en de trainingsmethode...
Zo veel geld en dan is dit het? Een paard met dwang opladen tussen hekken?

TS ik snap dat je echt ten einde raad bent hoor!

Misschien is de TRT methode iets voor je?
Grondwerk + er is ook een module trailer laden.
Zelf de online cursus doen, of een trainer in je buurt die daar mee werkt?

Ik zou gewoon laden met tussenschot. Ik laat ze zelf altijd meteen wennen aan de 'normale situatie ' en dat is niet zonder schot of scheef schot (kost ook weer een extra handeling)

Veel succes TS ik hoop dat je straks gauw echt van je paard kunt genieten :j

Elisa2

Berichten: 37293
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Trailerladen blijft moeilijk nu in twijfel wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 08:26

Even los van alle tips die gegeven worden, vraag ik me af wat je verwacht van het paard? het trailerladen is namelijk niet bevestigd dus het is niet zo gek dat het dan na een tijdje weer mis gaat.

Wij hebben ook genoeg paarden gehad die moeilijk te laden waren, bij ieder paard zit de oplossing vaak net weer even wat anders in andere details. Maar, zeker het eerste jaar laden we altijd in team verband vaak met twee longeerlijnen er achter. Pas als dat allemaal goed gaat en bevestigd is veranderen we daar wat in. Dus eerst zorgen dat de methode die werkt consequent minimaal een jaar lang wekelijks herhaald wordt om het trailer laden te bevestigen. Ik ben geen fan van alleen proberen te laden voordat het laden bevestigd is. Als er teveel gewisseld wordt qua methodes voordat het bevestigd is raakt het paard ook alleen maar in de war.

Ik kan je deze DVD aanraden: https://www.marktplaats.nl/v/boeken/die ... -paard-dvd

Ik zie in het eerste filmpje ook wel een aantal fouten die er al gemaakt worden in het grondwerk waarbij ik dus ook denk dat daar stappen overgeslagen zijn.