Soorten training

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Miss_Mii21

Berichten: 542
Geregistreerd: 08-03-21

Soorten training

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-22 14:56

Je hebt dressuur, springen, Horsemanship (vind ik te zweverig). Je hebt ook vrijheidsdressuur. Als je je paard wil laten nadenken en wat spelenderwijs aan wil leren, hoe heet dat dan? Of als je hem op commando naast je mee wil laten draven? Iets waarbij hij niet rent, waarbij je hem wel na kan laten denken vanaf de grond.

Anastasia24

Berichten: 2714
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 15:17

Goh, waarom zou horsemanship in hemelsnaam zweverig zijn? Verdiep je er eens in zou ik zeggen. Zou daar wel graag uitleg over willen horen.
Grondwerk is een algemeen woord om lekker met je dier aan de slag te gaan, zowel mentaal bezig houden als fysiek op de grond.

Miss_Mii21

Berichten: 542
Geregistreerd: 08-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-22 15:20

Anastasia24 schreef:
Goh, waarom zou horsemanship in hemelsnaam zweverig zijn? Verdiep je er eens in zou ik zeggen. Zou daar wel graag uitleg over willen horen.
Grondwerk is een algemeen woord om lekker met je dier aan de slag te gaan, zowel mentaal bezig houden als fysiek op de grond.


We hebben er 2x iemand bij gehad die zei nee je kan hem nog niet rijden. Is hij nog niet aan toe. Paard op ander voer en hij briest non-stop met rijden. Dat is onze ervaring met iemand die Horsemanship les gaf ;)

Anastasia24

Berichten: 2714
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 15:29

Dat is een beetje kort door de bocht? Zijn er redenen gegeven? Ook voor het andere voer? Naast dat is dit dus één enkele ervaring? Vandaar dat de hele horsemanship maar zweverig is? Nee ts, zo werkt dat niet. Er zijn veel mensen die verkeerd lesgeven, verkeerd advies, ook de top dressuurruiters. Ik geef niet graag iets een naam, maar als mensen zichzelf willen en gaan verdiepen in hoe een paard denkt, hoe lichaamstaal van te pas komt en erachter komen dat 9\10 fouten bij de mens ligt vindt ik dat niet ''zweverig''. Ik ben zo nuchter als de pest maar weet dondersgoed hoe een paard denkt en waarom ie zo reageert zoals ie doet en daar speel ik op in. Niets zweverigs aan.
Als jij lekker met je paard op de grond bezig wilt zijn en hem lekker aan het denken wilt zetten raad ik je alsnog iemand aan die les in grondwerk geeft, daar hoeft het woordje horsemanship niet aan te pas te komen, maar zo leer je wel veel over je dier wat heel waardevol is. :)

Avalanche

Berichten: 16050
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Soorten training

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-22 01:21

Natural horsemanship is allesbehalve zweverig.
NH is over het algemeen gebaseerd op druk toevoegen en druk loslaten, en op die manier kunnen we paarden heel veel leren.

Op zich is het ook heel duidelijk. Er is druk als het paard iets doet wat niet moet, en als paard is waar we willen dat hij is, belonen we met rust. Het staat of valt met weten wat je wilt, en daarin heel consequent zijn en eerlijk.
Natural horsemanship nodigt niet uit tot creativiteit, maar is vooral gehoorzaamheidstraining.

Ik zou dat niet zweverig willen noemen. Echt "natural" is het ook niet, paarden communiceren op veel meer manieren dan met druk en druk loslaten.

Maar er is idd veel meer.

persoonlijk werk ik niet met een specifiek systeem, maar Natural Horsemanship kan zeker nuttig zijn in de basisopvoeding, ik gebruik het ook om paarden nette manieren te leren.

koffiemok
Berichten: 53
Geregistreerd: 10-08-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 23:18

Had het niet beter kunnen verwoorden.
Avalanche schreef:
Natural horsemanship is allesbehalve zweverig.
NH is over het algemeen gebaseerd op druk toevoegen en druk loslaten, en op die manier kunnen we paarden heel veel leren.

Op zich is het ook heel duidelijk. Er is druk als het paard iets doet wat niet moet, en als paard is waar we willen dat hij is, belonen we met rust. Het staat of valt met weten wat je wilt, en daarin heel consequent zijn en eerlijk.
Natural horsemanship nodigt niet uit tot creativiteit, maar is vooral gehoorzaamheidstraining.

Ik zou dat niet zweverig willen noemen. Echt "natural" is het ook niet, paarden communiceren op veel meer manieren dan met druk en druk loslaten.

Maar er is idd veel meer.

persoonlijk werk ik niet met een specifiek systeem, maar Natural Horsemanship kan zeker nuttig zijn in de basisopvoeding, ik gebruik het ook om paarden nette manieren te leren.


dat "nadenken" waar jij over spreekt is precies hetgeen je bereikt met grondwerken. Nu heb je 30 verschillende soorten trainingen vanaf de grond.
Lange lijnen, enkele longe, werken aan de hand, dubbele longe, clickertraining enz enz enz.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-22 23:34

Dat wat avalange zegt idd.

Door de druk gaat een paard ook nadenken "hoe kom ik van de druk af" doet bv een stapje naar voor omdat je vraagt mee te komen bv... en... hé de druk is weg.

Of je wijst met je zweep/arm/stick naar zijn achterhand omdat je wil dat hij deze opzij zet, je paard denkt na wat je van hem vraagt, als hij niet het antwoord geeft ga je meer druk zetten, je paard kan 2 dingen doen: tegendruk geven of de achterhand van de druk weghalen. En dat laatste is wat wij van hem verlangen.

Als je hierin consequent blijft ga je ook steeds met minder druk het gewenste resultaat krijgen. Je hebt je paard dus ook mentaal wat aangeleerd.

Vrijheidsdressuur werkt ook op die manier, je paard denkt na wat je van hem verlangt. Maar eens hij een oefening door en door kent hoeft hij er niet lang meer over na te denken. Je kan dan doorgaan met wat moeilijkere oefeningen bijvoorbeeld.

Zweverig vind ik het niet, het is fijn om vanaf de grond te werken, dat schept een betere band en je leert ook kijken naar de lichaamstaal van je paard.


Hetgeen jij zegt... bv op commando mee laten draven, dat noem ik gewoon grondwerken of werken aan de hand. En ook dat kan je onder NH zetten, want ook hier kan je werken met druk en belonen door druk los te laten. Of zelfs met clickertraining kan je dit bereiken.

Dus noem het hoe je wil.

Als je een trainer zoekt voor zoiets zoek dan ene die niet specifiek aan 1 techniek houdt (sommigen zweren bv bij parelli), maar wél bekend is met grondwerk en weet dat niet 1 manier voor elk paard werkt, maar je soms moet zoeken welke methode het best past bij je paard.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Soorten training

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 01:40

Als NH zweverig is en je wilt je paard op commando naast je laten meedraven, zoek je een toverstafje of een robot, maar een fiets of brommer wil ook wel.........

Hoe je het allemaal noemt maakt niks uit, maar je zal moeten leren hoe een paard denkt, leert en in elkaar steekt. Dat hebben mensen geleerd van oa paarden onderling, zoals het in de natuur gaat. Wij zijn mensen en kunnen daar gebruik van maken, maar het zijn geen trucjes die je zonder basis even erin kan stoppen.

Zelfs als je netjes wilt rijden, maak je er gebruik van.

De meeste problemen komen van mensen die hun paard niet begrijpen. Iedereen die goed les geeft zou je daarbij kunnen helpen, hoe het ook moet heten.

dierenfan
Berichten: 9627
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Soorten training

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 05:34

Dan wordt mijn paard maar zweverig opgevoed. Klinkt goed een zweverig trekpaard haha maar hij denkt enorm goed mee en het eerkt voor hem echt fantastisch! 2 maanden geleden nog in natuurgebied en zonder intensieve training (hooguit 3x per week 10 minuten) is hij alleen in te spannen en een band te laten trekken. Alles op basis van vertrouwen ongelooflijk blij met hem en hij staat altijd klaar om te mogen 'werken'
10 a 15 minuten is wel nog maximaal. Hij denkt enorm mee en dan zie je gewoon dat hij nog maar 3 is zijn emmer is dan gewoon vol en klaar

Miss_Mii21

Berichten: 542
Geregistreerd: 08-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-22 09:13

Anastasia24 schreef:
Dat is een beetje kort door de bocht? Zijn er redenen gegeven? Ook voor het andere voer? Naast dat is dit dus één enkele ervaring? Vandaar dat de hele horsemanship maar zweverig is? Nee ts, zo werkt dat niet. Er zijn veel mensen die verkeerd lesgeven, verkeerd advies, ook de top dressuurruiters. Ik geef niet graag iets een naam, maar als mensen zichzelf willen en gaan verdiepen in hoe een paard denkt, hoe lichaamstaal van te pas komt en erachter komen dat 9\10 fouten bij de mens ligt vindt ik dat niet ''zweverig''. Ik ben zo nuchter als de pest maar weet dondersgoed hoe een paard denkt en waarom ie zo reageert zoals ie doet en daar speel ik op in. Niets zweverigs aan.
Als jij lekker met je paard op de grond bezig wilt zijn en hem lekker aan het denken wilt zetten raad ik je alsnog iemand aan die les in grondwerk geeft, daar hoeft het woordje horsemanship niet aan te pas te komen, maar zo leer je wel veel over je dier wat heel waardevol is. :)


Ik denk inderdaad dat wij dan iemand hebben getroffen, die minder bij ons paste. Heb ook iemand gezien die op basis van zijn lichaamshouding het paard figuren kon laten lopen, zag er zo mooi uit. Dat is ook niet zo 'vaag', leren hoe je je lichaam tov je paard zet en hoe je hem dan vooral niet blokkeert etc. Precies wat hier verder genoemd wordt, je wil leren hoe je paard denkt/ hoe hij waar op reageert en hoe jij daar dan weer op kan anticiperen.

maralyn

Berichten: 10424
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Soorten training

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 09:20

Alles wat je met een paard doet, zonder overvraging of geweld, is eigenlijk gewoon Horsemanship.

Alleen al een voetje zacht vragen, is al een vorm van. Achteruit laten stappen op commando. Stil laten staan.

Kunst zit hem in de vraag, èn de passende beloning. (In welke vorm dan ook)