Eenkennig jong paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Petra_O

Berichten: 3140
Geregistreerd: 24-10-03

Eenkennig jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-22 00:54

Ongeveer een jaar geleden heb ik een tweejarige pony gekocht die op dat moment nog niets kende. Ze was nauwelijks halstermak en behoorlijk mensenschuw. Inmiddels zijn we een jaar verder en ze is al enorm opgeknapt, maar nog wel enorm eenkennig. Ze komt als ik haar roep hinnikend naar me toe, maar verder zijn er maar een of twee mensen die haar kunnen pakken. Op zich geen drama, maar het zou toch handig zijn in geval van nood als ze ook iemand anders accepteerd.


Het monster in kwestie:


Afbeelding

Even wat ik weet van haar geschiedenis: ze is gefokt in Engeland en stond als jaarling te koop bij een Engelse handelaar. Kort daarna is ze geïmporteerd en in Nederland nog eeen keer verkocht voordat ze bij mij kwam. Redelijk wat gesleep met een jong dier, ze heeft waarschijnlijk nooit ergens langer dan een half jaar gestaan. Ze kende bijna niks, maar liep zonder probleem de vrachtwagen op, dat was bekend terrein.

Na een week of twee bij mij is ze aardig ontdooid en kon ik haar makkelijk pakken. Ze is verder ook redelijk kalm en gek op aandacht. Alleen de hoefsmid was paniek in het begin. Inmiddels is ze heel lief en mak, maar alleen bij mij.

Als een 'vreemde' haar probeert te pakken blijft ze net buiten handbereik en is ze duidelijk onzeker. Als je doorzet wil ze weg en is het paniek. Als ze zich klem gezet voelt wil ze gerust trappen. De stalhoudster is nu regelmatig aan het oefenen om haar aan te halen, maar kan haar nog geen halster om doen. Ik vraag ook regelmatig of stalgenoten haar willen aanhalen, maar ze vindt het allemaal maar stom. Een stalgenoten die dagelijks bij haar in de kudde komt accepteerde ze nog wel, maar nadat die op vakantie is geweest was dat ook voorbij.
Hoe zouden jullie dit aanpakken? Ik zou het toch fijn vinden als in ieder geval de stalhoudster haar kan pakken voor bijvoorbeeld inenten of in geval van nood. Ik probeer haar met zoveel mogelijk mensen in contact te laten komen, maar er zit nog weinig verbetering in.

pluisje88

Berichten: 8081
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Eenkennig jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 07:50

Het kan ook gewoon zijn dat ze geen vreemden aan haar lijf wil. Dat heeft mijn merrie ook. Dat mensen haar halsteren sn meenemen is prima maar ze moeten van haar afblijven verder. Ze wil gewoon niet aangeraakt. Haar lijf is van haar en daar mag alleen de gene aan zitten die zij bepaalt. Heb ik geen probleem mee verder. Ze kiest zelf haar behandelaars en dat gaat prima.

Ik zou dus loslaten ze proberen haar aan te halen. Pak haar zelf, die haar een halster om en laat de stal eigenaresse een stukje met haar wandelen aan de hand en een beetje grondwerk doen. Stoppen, pasje achteruit, meelopen. Allemaal op gehoorzaamheid en meedenken vanuit haar. Niet rukken en plukken maar wel duidelijk en uitgebreid belonen. Waarschijnlijk wordt het dan vrij snel gewoon. Ze hoeft zich niet te laten vertroetelen door mensen. Ze moet zich praktisch laten benaderen. Dus halsteren, meelopen ed moet ze braaf doen. Voor de rest hoeft ze niks van en met die mensen als ze dat niet wil is mijn visie..

Captain

Berichten: 21393
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 08:02

pluisje88 schreef:
Het kan ook gewoon zijn dat ze geen vreemden aan haar lijf wil. Dat heeft mijn merrie ook. Dat mensen haar halsteren sn meenemen is prima maar ze moeten van haar afblijven verder. Ze wil gewoon niet aangeraakt. Haar lijf is van haar en daar mag alleen de gene aan zitten die zij bepaalt. Heb ik geen probleem mee verder. Ze kiest zelf haar behandelaars en dat gaat prima.

Ik zou dus loslaten ze proberen haar aan te halen. Pak haar zelf, die haar een halster om en laat de stal eigenaresse een stukje met haar wandelen aan de hand en een beetje grondwerk doen. Stoppen, pasje achteruit, meelopen. Allemaal op gehoorzaamheid en meedenken vanuit haar. Niet rukken en plukken maar wel duidelijk en uitgebreid belonen. Waarschijnlijk wordt het dan vrij snel gewoon. Ze hoeft zich niet te laten vertroetelen door mensen. Ze moet zich praktisch laten benaderen. Dus halsteren, meelopen ed moet ze braaf doen. Voor de rest hoeft ze niks van en met die mensen als ze dat niet wil is mijn visie..


Ben ik het niet mee eens. Stel TS is op vakantie en paard krijgt iets of hoefsmid komt langs, dan is het wel fijn als ze gewoon behandeld kan worden. Daarnaast is het ook een stukje opvoeding van je paard dat ze zich gewoon laat behandelen door anderen. De beste start die je je paard kan geven is dat ze alles normaal vinden, dat maakt het leven een stuk makkelijker, voor zowel het paard als de mensen die er mee om moeten gaan.

Ben het wel met je eens dat ze niet iedereen leuk hoeft te vinden, en niet iedereen er op hoeft te rijden ofzo, maar basis omgang moeten ze gewoon accepteren van iedereen.

Mijn paard is ook zo eenkennig als de pest, ik ben de enige die hem uit de wei kan vangen. Echter krijgen de mensen van stal hem wel op de paddock te pakken dus als de hoefsmid komt dan zetten ze hem daar gewoon in en kunnen ze hem wel een halster om doen en meenemen en hij laat zich dan ook prima behandelen. Vindt hij het leuk? Nee, maar het is nodig dus hij heeft het maar te slikken. :)

TS: is het een idee om haar het halster om te laten zodat de stalhoudster haar makkelijker kan pakken? Verder werkt hier dat mensen hem regelmatig wat lekkers geven, want liefde gaat door de maag. En wat je ook kunt oefenen is haar zelf vast houden en iemand anders haar de hoeven laten doen.

En dat steeds verder uitbouwen, dus er zelf bij zijn als de hoefsmid komt, maar haar door iemand anders vast laten houden. Misdraagt ze zich, dan kun jij haar corrigeren.

En verder is het een kwestie van een lange adem..

pluisje88

Berichten: 8081
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Eenkennig jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 08:11

Ik bedoel het niet zo letterlijk als jij het oppakt. Ik bedoel dat mijn paard geen klaaier is. Je mag aan haar zitten, mits functioneel. Als je de hoeven wilt doen dan doe dat. Ze geeft de hoefsmid braaf haar voet maar diezelfde hoefsmid die tijdens het bekappen met z’n hand over haar rug gaat is niet functioneel voor haar en wil ze niet hebben. Tandarts hetzelfde. Die mag aan haar hoofd zitten naar niet aan haar ribben. Zadelpasser is prima. Die mag aan het zadel zitten maar niet aaien op de rest van haar lijf. Ik vind dat acceptabel. Ze mogen een borstel over haar heen halen, maar dan wel met een borstel vast =heeft een doel maar niet met blote hand strijken = heeft voor haar geen doel. Juist het benaderen en het pakken zonder duidelijk doel kan heel spannend zijn. Laat ze een duidelijke taak met haar uitvoeren. Stukje wandelen of poetsen en dan weer zelf wegzetten. Je zult zien dat ze al heel snel steeds makkelijker wordt en er zelf ook voor kiest om zich te laten pakken.

Bowo
Berichten: 2822
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Eenkennig jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 08:21

Maar hoe weet jouw paard nou wat voor die persoon functionele handelingen zijn? Een paard weet echt niet de eerste paar keer dat hij een hoefsmid of tandarts ziet, dat de ene aan benen komt en de andere niet. Als jouw tandarts ineens een opleiding tot hoefsmid doet, zou je dus alsnog een andere hoefsmid nodig hebben omdat ze nu heeft 'geleerd' dat je tandarts niet aan de benen komt?
Ik vind het een aparte gedachtegang. Prima als ze aangeeft dat ze iets liever niet heeft, maar ze moet het wel accepteren als iemand aan haar lichaam komt. Functioneel heeft daarin weinig waarde, want zij weet niet wat voor de betreffende persoon functioneel is.

@TS. Fijn dat je stalhoudster zo goed meedenkt en oefent! Mijn eerste idee is ook om tijdelijk even het halster om te laten zodat het makkelijker wordt contact te maken.

Sizzle

Berichten: 35702
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 08:25

Ik zou dat heel simpel aanpakken als deel van een training, een beetje zoals je het ook zou aanpakken met een nieuw object.
Jij neemt je paard uit de box en de ander loopt gewoon passief mee, na een paar minuten geef je het touw even over en daarna weer terug. Dit meermaals herhalen, daarna hetzelfde aan bijv. de longeerlijn.
De „vreemde“ zet haar vervolgens terug in de box.
Het uit de stal halen is pas de volgende stap als „werken“ met een ander normaal geworden is.

In iedergeval niet de aandacht erop, gericht aankijken en proberen te aaien of zo, dat komt bedreigend over, die ander moet vooral gewoon neutraal en rustig blijven en doen of het de normaalste zaak van de wereld is, zonder er druk op te zetten.

pluisje88

Berichten: 8081
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 08:31

Sizzle schreef:
Ik zou dat heel simpel aanpakken als deel van een training, een beetje zoals je het ook zou aanpakken met een nieuw object.
Jij neemt je paard uit de box en de ander loopt gewoon passief mee, na een paar minuten geef je het touw even over en daarna weer terug. Dit meermaals herhalen, daarna hetzelfde aan bijv. de longeerlijn.
De „vreemde“ zet haar vervolgens terug in de box.
Het uit de stal halen is pas de volgende stap als „werken“ met een ander normaal geworden is.

In iedergeval niet de aandacht erop, gericht aankijken en proberen te aaien of zo, dat komt bedreigend over, die ander moet vooral gewoon neutraal en rustig blijven en doen of het de normaalste zaak van de wereld is, zonder er druk op te zetten.


Precies dit. Jullie maken er een “ding van” dat probeer ik uit te leggen..

@sizzle Paard koppelt een handeling niet aan een persoon of functie. Het gaat er gewoon om dat iets een doel moet hebben. Ik vind dat acceptabel. Ik wil ook niet dat iedereen ongevraagd aan mijn lijf zit als dat niet nodig is. Een paard mag dat ook vinden. Heeft iets met wederzijds respect te maken

Petra_O

Berichten: 3140
Geregistreerd: 24-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-22 11:10

pluisje88 schreef:
Het kan ook gewoon zijn dat ze geen vreemden aan haar lijf wil. Dat heeft mijn merrie ook. Dat mensen haar halsteren sn meenemen is prima maar ze moeten van haar afblijven verder. Ze wil gewoon niet aangeraakt. Haar lijf is van haar en daar mag alleen de gene aan zitten die zij bepaalt. Heb ik geen probleem mee verder. Ze kiest zelf haar behandelaars en dat gaat prima.


Abby is een beetje het tegenovergestelde, ze is gek op aaien en kriebelen. Dat heeft ze bijna nog liever dan snoepjes :D. Als ik haar zelf pak en aan iemand anders geef gaat dat heel aardig, wel met stress. Als ik haar vasthoud, kan bijvoorbeeld een zadelmaker of osteopaat haar aanraken als ze maar een beetje rustig beginnen. Als ik er niet bij ben is het een ander verhaal...



Citaat:
TS: is het een idee om haar het halster om te laten zodat de stalhoudster haar makkelijker kan pakken? Verder werkt hier dat mensen hem regelmatig wat lekkers geven, want liefde gaat door de maag. En wat je ook kunt oefenen is haar zelf vast houden en iemand anders haar de hoeven laten doen.

En dat steeds verder uitbouwen, dus er zelf bij zijn als de hoefsmid komt, maar haar door iemand anders vast laten houden. Misdraagt ze zich, dan kun jij haar corrigeren.

En verder is het een kwestie van een lange adem..



Halster om vind ik een beetje spannend met blijven hangen... ze staat dag en nacht buiten en wil nog wel een schuren. wat is jullie ervaring hiermee?
De smid is nog erg spannend, dus dat kan ik beter zelf doen voorlopig, maar ik kan natuurlijk wel iemand anders haar laten poetsen, dat is een idee!


Sizzle schreef:
Ik zou dat heel simpel aanpakken als deel van een training, een beetje zoals je het ook zou aanpakken met een nieuw object.
Jij neemt je paard uit de box en de ander loopt gewoon passief mee, na een paar minuten geef je het touw even over en daarna weer terug. Dit meermaals herhalen, daarna hetzelfde aan bijv. de longeerlijn.
De „vreemde“ zet haar vervolgens terug in de box.
Het uit de stal halen is pas de volgende stap als „werken“ met een ander normaal geworden is.

In iedergeval niet de aandacht erop, gericht aankijken en proberen te aaien of zo, dat komt bedreigend over, die ander moet vooral gewoon neutraal en rustig blijven en doen of het de normaalste zaak van de wereld is, zonder er druk op te zetten.


Dat ga ik inderdaad doen denk ik. Gewoon rustig oefenen met iemand anders erbij en steeds meer over laten nemen. Ze heeft alleen geen box, ze staat altijd buiten. Dat maakt het met pakken wel lastiger, want ze rent gerust weg. Kleine stapjes, ben benieuwd hoe ze dat oppakt.


pluisje88 schreef:
Sizzle schreef:
Ik zou dat heel simpel aanpakken als deel van een training, een beetje zoals je het ook zou aanpakken met een nieuw object.
Jij neemt je paard uit de box en de ander loopt gewoon passief mee, na een paar minuten geef je het touw even over en daarna weer terug. Dit meermaals herhalen, daarna hetzelfde aan bijv. de longeerlijn.
De „vreemde“ zet haar vervolgens terug in de box.
Het uit de stal halen is pas de volgende stap als „werken“ met een ander normaal geworden is.

In iedergeval niet de aandacht erop, gericht aankijken en proberen te aaien of zo, dat komt bedreigend over, die ander moet vooral gewoon neutraal en rustig blijven en doen of het de normaalste zaak van de wereld is, zonder er druk op te zetten.


Precies dit. Jullie maken er een “ding van” dat probeer ik uit te leggen..



Dit snap ik niet helemaal, hoe maak ik er precies een 'ding' van?

Castellon

Berichten: 1802
Geregistreerd: 12-11-09
Woonplaats: Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 11:18

Hier ook gehad, mijn jongste kreeg ik helemaal blanco, niet halstermak, nada, als jaarling.
Ik heb mijn paarden aan huis en woon afgelegen (geen buren of weg in zicht) dus er komt ook niet 'zomaar' iemand langs hier.

Met mij ging al heel vlot prima, man en zoontje ook, maar kwam er iemand anders (of zelfs een vreemde auto op ons terrein) stond hij snurkend aan de andere kant van de paddock.

Ik ben met al het bezoek dat we kregen gewoon naar de paddock gelopen, kijken, praten, gewoon er zijn vooral, en afentoe een snoepje. Hij moest niks, hoefde niks verder. Hij mocht erbij zijn, dat werd beloont, maar het hoefde allemaal niet als hij niet wilde. Juist doordat er geen dwang bij zat en hij zelf het tempo kon bepalen ging het heel snel.
Ondertussen kon ik er al tijden werkelijk alles mee trouwens hoor.

Hij is nog een poos heel mens-specifiek geweest; het ene mens wel en het andere niet. Van verre afstand 'keurde' hij de mensen al en zag ik het aan heb.

Inmiddels is hij vier en is dat er ook wel af, ik heb het in ieder geval al heel lang niet meegemaakt. Hij is altijd relaxed, zoekt toenadering, laat zich aanraken door vreemden. Helemaal goedgekomen dus, zonder er heel veel aan te trekken en duwen zeg maar.

De mijne is trouwens wel echt een enorme knuffelbeer die het liefst in je binnenzak klimt en nooit genoeg knuffels kan krijgen. Maar dus wel echt op zijn voorwaarden, zeker toen hij jonger was.

princequillo
Fotograaf

Berichten: 2451
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-22 12:17

Sizzle schreef:
Ik zou dat heel simpel aanpakken als deel van een training, een beetje zoals je het ook zou aanpakken met een nieuw object.
Jij neemt je paard uit de box en de ander loopt gewoon passief mee, na een paar minuten geef je het touw even over en daarna weer terug. Dit meermaals herhalen, daarna hetzelfde aan bijv. de longeerlijn.
De „vreemde“ zet haar vervolgens terug in de box.
Het uit de stal halen is pas de volgende stap als „werken“ met een ander normaal geworden is.

In iedergeval niet de aandacht erop, gericht aankijken en proberen te aaien of zo, dat komt bedreigend over, die ander moet vooral gewoon neutraal en rustig blijven en doen of het de normaalste zaak van de wereld is, zonder er druk op te zetten.

Dit. Gewoon meenemen in de training, het zal vast ook een groot deel gewenning zijn. :j

Petra_O

Berichten: 3140
Geregistreerd: 24-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-22 11:22

Update, ik heb van de week met een stalgenoot geoefend die ze al goed kent en die kon haar uiteindelijk een halster om doen. We zijn begonnen met haar het halster aan laten raken voor een beloning en dat pakte ze super op.
Met het halster om vond ze verder alles wel prima gelukkig. Van de week gaat diezelfde stalgenoot haar proberen te pakken en te voeren als ik er niet bij ben.