Wat doe je met zo'n (rot) bok

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Wat doe je met zo'n (rot) bok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-22 12:11

Onlangs zag ik bij het losgooien dat mijn paard zo'n soort rodeo bok deed. Neus naar beneden, rug omhoog en dan met vier benen tegelijk bokken. Ik had hem dat nog nooit eerder zien doen. Mogelijk heeft er er mee te maken dat hij pas doorde osteopaat behandeld was. Alles zat vast bij hem, dus die behandeling heeft vast veel veranderd in zijn lijf.

Helaas heeft hij deze actie ook op buitenrit uitgevoerd. Nu heb ik 6 gebroken ribben en gaat het echt nog een hele tijd duren voor ik weer iets met hem kan doen.
Ik peins me suf over hoe nu verder. Dus voor de inspiratie... brand los:Zijn degelijke bokken rijtechnisch te ondervangen? hulpteugels? Grondwerk alle ideen en tips zijn welkom.

Utixo

Berichten: 6596
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 12:17

Rijtechnisch? Zorgen dat de kop omhoog komt, desnoods door te flossen. Het moment dat hij zijn rug bol maakt en zijn kop omlaag gooit, kop omhoog en ho. Als ze zo doen is er geen tijd om het rustig rijtechnisch op te lossen. Ik weet dat er ook mensen zijn die ze juist in een flink galopje zetten, maar die ruimte moet er wel zijn, en je moet dit maar net lichamelijk trekken. Ik prefereer Ho. Daarna wel weer ontspannen en rust, vergeten en vergeven.
Van de ostheopaat zou goed kunnen, die van mij heeft dit ook, als ze is geweest kan ik niet eens wandelen, staatsgek wordt hij. Omdat dit meer kwaad dan goed doet, wordt hij niet meer behandeld. Voordeel is wel dat het uiteindelijk weer stopt.

Sterkte met je ribben!
Laatst bijgewerkt door Utixo op 25-07-22 12:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 12:18

Auw beterschap.

Hoe hou je het paard? Staat het veel buiten,krijgt het krachtvoer,?

Eerst ff longeren voordat je gaat rijden

Iets meer informatie is handig.

VuurVleugels
Berichten: 1766
Geregistreerd: 07-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 12:18

Het klinkt alsof je paard inderdaad vast zit, en dan ook in zijn hoofd. Een goede lichamelijke behandeling kan veel losmaken en daar dan hulpteugels en andere in-bedwang-houd-dingen op gooien gaat dingen alleen maar erger maken. Evenals kop omhoog gooien en flossen, bah. Natuurlijk heb je altijd een noodrem, maar dat moment moet je mijlenver voor zijn. Er gewoon niet op voorlopig, eerst vertrouwen opbouwen. Je in hem en in lichamelijk paardengedrag verdiepen, en grondwerk lijken mij voorlopig de eerste stappen! In welke regio zit je?

Edit: aanvulling, typo's

Earth

Berichten: 7928
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 12:25

Oef, ik snap dat je het anders wil doen wanneer je weer opstapt. Maar voordat je weer opstapt, zou ik eens verder gaan kijken naar je stalmanagement en naar de gezondheid van je paard.
Hoe lang staat hij buiten? Hoeveel voer krijgt hij? Heeft hij interactie met soortgenoten?
Daarnaast, een paard die zo vies bokt, daarvan zou ik willen weten waarom hij dat doet. Is het joligheid? Is het pijn?
Toevoeging: Want als hij zo onwijs vast zat in de rug, is dat dan niet voor een reden? Een paard met bijvoorbeeld kissing spines kan zijn rugspieren vastzetten om te voorkomen dat hij pijn krijgt. Als je dat los maakt, kan hij dus pijn krijgen. Het is maar een voorbeeld, maar ik zou hier wel meer over willen weten voordat je opstapt. Een leuk bokje mag namelijk prima een keer, maar van die vieze bokken zoals jij omschrijft terwijl hij dat nooit deed, zegt mijn toch dat er meer aan de hand is.

anjali
Berichten: 15119
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 12:32

Earth schreef:
Oef, ik snap dat je het anders wil doen wanneer je weer opstapt. Maar voordat je weer opstapt, zou ik eens verder gaan kijken naar je stalmanagement en naar de gezondheid van je paard.
Hoe lang staat hij buiten? Hoeveel voer krijgt hij? Heeft hij interactie met soortgenoten?
Daarnaast, een paard die zo vies bokt, daarvan zou ik willen weten waarom hij dat doet. Is het joligheid? Is het pijn?
Toevoeging: Want als hij zo onwijs vast zat in de rug, is dat dan niet voor een reden? Een paard met bijvoorbeeld kissing spines kan zijn rugspieren vastzetten om te voorkomen dat hij pijn krijgt. Als je dat los maakt, kan hij dus pijn krijgen. Het is maar een voorbeeld, maar ik zou hier wel meer over willen weten voordat je opstapt. Een leuk bokje mag namelijk prima een keer, maar van die vieze bokken zoals jij omschrijft terwijl hij dat nooit deed, zegt mijn toch dat er meer aan de hand is.

Dat laatste was ook mijn eerste gedachte,als het paard voor die behandeling niet bokte.Maar het is niet te beoordelen van achter de computer uiteraard.

MiniMouse

Berichten: 3051
Geregistreerd: 23-08-06
Woonplaats: Odijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 13:08

Inderdaad de kop omhoog houden en het gas erop houden als je merkt dat hij wat wil gaan uitvreten.
Hoe “langzamer” je gaat hoe hoger die kan bokken. Als ze tempo hebben dan kunnen ze minder.
Uiteraard eerst checken of hij geen lichamelijke mankementen heeft, waardoor hij dit gedrag vertoont.
Sterkte met je lijf .

Bloodymary
Berichten: 4541
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 13:22

Die van mij kon ook wel eens zo bokken met een bolle rug. Net zo vaak tot je er naast lag. Ook al eens ribben gebroken. Maar dat deed hij wel met een reden. Als hij ergens last van had, kortsluiting in zijn hoofd, of als ik hem irriteerde. Hij kan slecht tegen druk en sinds ik die probeer te vermijden gebeurt het eigenlijk nooit meer.

Maar probeer dus uit te vinden waarom hij dit doet. Deze manier van bokken als je er op zit is niet uit joligheid.

anjali
Berichten: 15119
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Wat doe je met zo'n (rot) bok

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 13:29

Ik kende vroeger een pony die zogauw de ruiter probeerde in galop aan te springen ging bokken totdat de berijder eraf lag.Tenslotte bleek dat het aan het zadel lag: er zat aan de onderkant een uitstekende spijker of zoiets die zodra je ging verzitten om de galophulp te geven in zijn rug prikte.

Sintara

Berichten: 7416
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 13:32

Op het moment zelf proberen het lijf van je paard rond te maken en het hoofd niet te laag laten komen, verder voorwaarts houden..

Maar voorkomen is veel beter dan genezen, wat was je aan het doen toen het gebeurde? Werd hij van tevoren al wat narrig bijvoorbeeld, of was er een ander iets dat het heeft getriggerd? Hoeveel had hij al gedaan na de osteopaat behandeling, wat had diegene gezegd dat hij had gedaan?

Suzanne F.

Berichten: 49260
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Wat doe je met zo'n (rot) bok

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 13:35

Ik zou er eerder proberen achter te komen waarom hij dit doet. Is het puur frisheid of bokt hij echt om je eraf te krijgen? Doet hij het in de bak nooit? Alleen op buitenrit?

Roodvos

Berichten: 6674
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 13:36

Om te beginnen als je weer opstapt een goed passende bodyprotector aan. Dat helpt niet tegen het vallen maar vangt wel de eerste klap op en hopelijk voorkomt het gebroken ribben.
En minder pijn = minder angst bij het weer opstappen. Althans, zo werkt dat bij mij.

Als je zeker weet dat het paard verder fysiek gezond is, zou ik hem een poosje uitbesteden aan een type als Gert van het Hof. Jij kan er voorlopig niets mee, dus dan kan hij daar mooi even doorgereden worden.

Ik heb ook zo'n schietstoel gehad, en die is daarom uiteindelijk ook weg gegaan. Ik was er een heel eind mee, maar het vertrouwen was weg. Die was ril, brutaal en kwalijk nemend. Dat vond ik voor mij een te ingewikkelde combinatie.

KSHancox
Berichten: 1252
Geregistreerd: 02-06-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 13:37

Sterkte met je ribben, dat moet een rotsmak zijn geweest.

Het klinkt als een goed idee om te achterhalen of hij nu wel goed in z'n lijf zit. Zo kan je achterhalen of hij meer hulp nodig heeft om comfortabel bereden te kunnen worden.

Het is natuurlijk belangrijk dat je paard genoeg vrij kan bewegen (meerdere uren per dag) en bij voorkeur dat hij ook zelf een sprintje kan trekken. Goed longeren is lastiger dan het lijkt, maar kan enorm helpen.

Is er misschien een vriendelijke ruiter die je vertrouwt die hem af en toe kan rijden of misschien zelfs een professional, als je zeker weet dat hij fysiek goed is?

DuoPenotti

Berichten: 29691
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wat doe je met zo'n (rot) bok

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 13:43

Als alles bij hem vast zat zou ik daar de oorzaak van willen weten.
Dat er iets vast zit oké, maar zoveel?
Dat klinkt naar behoorlijk over compenseren.
Die zou ik dus compleet op de foto willen zien. Benen maar ook rug en hals.
En vanuit daar weer verder.
Het kan joligheid zijn omdat nu alles los zit. Kan ook pijn zijn.

Voor jou nu erg veel beterschap :knuffel:

ruitje

Berichten: 12329
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Wat doe je met zo'n (rot) bok

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 13:44

Nog een andere gedachte: Is het wel een goede Osteo die je erbij had? Niet dat er nu juist iets verkeerd zit?

Dees

Berichten: 18921
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Wat doe je met zo'n (rot) bok

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 13:48

Tja, eerst maar eens veterinair onderzoek om te achterhalen of er lichamelijk iets is wat deze reactie triggert. Vinden ze niets, dan voorlopig maar even een "handige cowboy" erop die het gedrag eruit kan rijden.

Paardrijden is een gevaarlijke sport. Helaas beseffen de meesten dat pas nadat er wat is gebeurd.
Als je paard blijft volharden in deze bokkerij... welnu, dan ging ik er zelf nooit weer op. Teveel meegemaakt.

BigOne
Berichten: 38312
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Wat doe je met zo'n (rot) bok

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 14:18

Tja, hij kan zichzelf vastgezet hebben door lichamelijk ongemak voorheen. Nu is alles los en komt het ongemak weer terug, zou eerst eens uitzoeken waarom hij zich A zo vastzette en B wat er nu aan de hand is.
Dit zijn geen joligheids bokjes maar doelbewuste pogingen om de druk van zijn rug te krijgen dus zou het eerst daar eens in zoeken.

SjonnieZ

Berichten: 2355
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 15:14

Bloodymary schreef:
Die van mij kon ook wel eens zo bokken met een bolle rug. Net zo vaak tot je er naast lag. Ook al eens ribben gebroken. Maar dat deed hij wel met een reden. Als hij ergens last van had, kortsluiting in zijn hoofd, of als ik hem irriteerde. Hij kan slecht tegen druk en sinds ik die probeer te vermijden gebeurt het eigenlijk nooit meer.

Maar probeer dus uit te vinden waarom hij dit doet. Deze manier van bokken als je er op zit is niet uit joligheid.


Beterschap
Dit is heel herkenbaar.. mijn paard heeft moeite met een strenge binnenhand. De oorzaak is een issue bij z’n SI gewrichten.

En ik hoor hier regelmatig de term flossen voorbij komen. Wat bedoelen jullie hiermee?

Kinke

Berichten: 20541
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Wat doe je met zo'n (rot) bok

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 15:36

flossen is helaas precies wat het zegt, het bit door de mond heen raggen :(

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132093
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 15:43

Geen advies, maar wel een welgemeende 'beterschap'! 6 ribben breken is niet niks, daar ben je wel even zoet mee. Sterkte :knuffel:

Poekkie

Berichten: 7353
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 15:45

Kinke schreef:
flossen is helaas precies wat het zegt, het bit door de mond heen raggen :(


Op de moment dat je dreigt gelanceerd te worden is imo al wat werkt gerechtvaardigd. Al vrees ik dat flossen alleen niet veel gaat doen.

Rubs

Berichten: 511
Geregistreerd: 29-03-11
Woonplaats: Zaanstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 15:48

Oe wat naar, en pijnlijk, en spannend als je er weer op wilt, sterkte. Ik zou ook kijken naar krachtvoer en voldoende uren buiten, of dat in orde is, en verder zadel controleren, of andere osteo. Mijn osteo doet ook laseren en chiropractie. Laseren vinden ze ook lekker. Voor het rijden longeren is echt afhankelijk van het soort paard, die van mij wordt daar alleen maar heter van.

rien10
Berichten: 14727
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Wat doe je met zo'n (rot) bok

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 15:51

Beterschap TS. En sterkte als je er strak weer op gaat.

Elisa2

Berichten: 37297
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 15:51

mrie schreef:
Onlangs zag ik bij het losgooien dat mijn paard zo'n soort rodeo bok deed. Neus naar beneden, rug omhoog en dan met vier benen tegelijk bokken. Ik had hem dat nog nooit eerder zien doen. Mogelijk heeft er er mee te maken dat hij pas doorde osteopaat behandeld was. Alles zat vast bij hem, dus die behandeling heeft vast veel veranderd in zijn lijf.

Helaas heeft hij deze actie ook op buitenrit uitgevoerd. Nu heb ik 6 gebroken ribben en gaat het echt nog een hele tijd duren voor ik weer iets met hem kan doen.
Ik peins me suf over hoe nu verder. Dus voor de inspiratie... brand los:Zijn degelijke bokken rijtechnisch te ondervangen? hulpteugels? Grondwerk alle ideen en tips zijn welkom.


Waarom deed hij dit buiten? was het een schrik reactie? kwam het zo maar? was hij enthousiast?

Heel veel beterschap.

Dit soort zaken zijn rijtechnisch goed te ondervangen maar dan moet je wel redelijk handig zijn. Sowieso helpt het om het hoofd wat hoger te houden en voorwaarts te houden, hij moet niet de kans krijgen zijn hoofd tussen de knieen te doen. Ik zou ook gewoon even een handige ruiter er op zetten voordat je er zelf weer opstapt en inderdaad even kijken of er geen onderliggende zaken zijn waarom hij zo doet.

Als hij bijv.losgemaakt is en aanleg heeft voor KS oid dan kan zoiets net een trigger zijn voor pijn en dan zo'n reactie er op. Kan he..hoeft niet, het kan ook inderdaad dat hij hier nu fysiek eindelijk toe in staat is.

Bielsje

Berichten: 1395
Geregistreerd: 17-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 15:59

Als het zulk afwijkend gedrag is voor het paard zou ik een ritje kliniek maken.

Mijn eerste reactie zou ook zijn dat het uit de rug komt maar die van mij heeft ook een aantal keren zulke rodeo's gedaan en dat kwam van een totaal andere plek die pijnlijk was. De kliniek heeft dat ook niet gevonden maar uiteindelijk kwam ik er zelf per toeval achter waar het in zat.

Beterschap en succes!