Kudde in de stress als 1 paard buiten het hek staat.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
__nikitaJarig
Berichten: 11
Geregistreerd: 01-02-22

Kudde in de stress als 1 paard buiten het hek staat.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-22 09:44

Hi,

Ik had een vraagje, ik heb 2 shetten en 1 rijpaard aan huis staan, alleen nu loop ik er tegen aan dat ik niemand mee kan nemen een rondje naar buiten zonder dat de achterblijvers de tent afbreken. Ze staan 24/7 buiten en er blijft er dus nooit 1 alleen achter, altijd 2 samen, maar zodra ze door hebben dat er eentje weg is dan raken ze in paniek. Dit is niet alleen wanneer ze elkaar niet kunnen zien maar simpel al zodra je aan de andere kant van het weidehek staat. Heeft iemand misschien tips hoe hier mee om te gaan of dit te trainen? Degene die mee gaat naar buiten vindt het altijd wel leuk, maar ik zou graag willen dat de achterblijvers ook gewoon chill in de wei kunnen blijven zonder door de hekken heen te gaan.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-22 09:46

Hoelang is dit al een probleem?
In mijn ervaring is het meestal een kwestie van tijd en wennen ze er vanzelf aan.

__nikitaJarig
Berichten: 11
Geregistreerd: 01-02-22

Re: Kudde in de stress als 1 paard buiten het hek staat.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-22 09:53

De derde is pas in februari toegevoegd aan de groep en sinds dien is het pas, daar voor nam ik de andere 2 altijd samen mee omdat ik niet eentje alleen achter wilde laten. Nu blijft er geen alleen achter en met 3 tegelijk zie ik niet zo zitten dus nu heb ik een keer of 4 of 5 een van de kudde meegenomen maar zodra de andere dat dus door hadden gilden ze alles bij elkaar en gingen ze voor het hek heen en weer rennen etc.

Duhelo

Berichten: 28557
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Kudde in de stress als 1 paard buiten het hek staat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 13:26

Gaan ze ook effectief door de omheiningen of rennen ze gewoon heen en weer?
Als ze er niet doorgaan, zou ik beginnen opbouwen, paard buiten het hek en laat ze maar lopen, pas als ze rustig staan, paard terug. De tijd tussen rennen en rustig worden zal telkens verkorten (als je paard pas terugzet als ze rustig zijn ). En zo opbouwen in afstand en tijd.
Vaak is het wel het moeilijkste zolang paard buiten hek in gezichtsafstand is, zodra je verder weg gaat komt de rust vaak wel terug.

Marigold

Berichten: 12589
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 23:57

Misschien het handigst om de pony die je uit de wei haalt zo gauw het kan buiten zicht te brengen.
De achterblijvers wat hooi geven.
Wel jammer, heb je netjes drie zodat er geen alleen achter hoeft te blijven krijg je dit.
Denk dat er wel gewenning komt als je gewoon volhoudt, je hebt de pony’s toch ook voor je eigen plezier qua ermee kunnen rijden of iets doen.

Amber_anne

Berichten: 6924
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Kudde in de stress als 1 paard buiten het hek staat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 00:03

Wij hebben een kudde van 4 en als de merrie uit de wei gaat gaan er twee helemaal uit hun dak. Rennen hinniken etc. Negeren werkt het beste, gewoon weglopen en ze kalmeren vanzelf.

__nikitaJarig
Berichten: 11
Geregistreerd: 01-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-22 11:21

Duhelo schreef:
Gaan ze ook effectief door de omheiningen of rennen ze gewoon heen en weer?
Als ze er niet doorgaan, zou ik beginnen opbouwen, paard buiten het hek en laat ze maar lopen, pas als ze rustig staan, paard terug. De tijd tussen rennen en rustig worden zal telkens verkorten (als je paard pas terugzet als ze rustig zijn ). En zo opbouwen in afstand en tijd.
Vaak is het wel het moeilijkste zolang paard buiten hek in gezichtsafstand is, zodra je verder weg gaat komt de rust vaak wel terug.


Tot nu toe nog niet er doorheen maar ik heb het ook niet uitgetest om het maar zo te zeggen. Meestal gingen we terug zodat ze weer bij elkaar konden. Maar goede tips, ik ga er zeker mee aan de slag!


Marigold schreef:
Wel jammer, heb je netjes drie zodat er geen alleen achter hoeft te blijven krijg je dit.


Haha ja dit dus, maar ja zoiets kan natuurlijk altijd gebeuren...

Bedankt voor alle tips, ik ga er zeker aan werken met ze!