Paard drukt neusgaten dicht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Paard drukt neusgaten dicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-22 21:46

Ik heb een bijzonder paard, dat wist ik. Maar ik ben wel heel benieuwd of bokkers dit eerder hebben gezien of meegemaakt :+
Mijn paard besloot vandaag namelijk om haar eigen neusgaten te blokkeren, waardoor ze nauwelijks kon ademen. Ze leek het best doelbewust te doen aangezien ze ook een seconde stopte en daarna weer haar neus er tegenaan drukte.
Ze had genoeg ruimte en hoefde dus echt niet met haar neus tegen de tralies aan te staan. Had het in eerste instantie ook niet door, totdat ik haar raar hoorde ademen. Ze heeft minstens 1 a 2 minuten zo gestaan :') Ze stond er daarna ook wat stoned bij :')
Iemand die dit herkent?


https://www.youtube.com/shorts/kz5MdAeGg2w

Afbeelding

Saaams

Berichten: 13271
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 21:51

Suicidaal?

Misschien toch een soort “stalgebrek”.
Wat is het tegenovergestelde van luchtzuigen? :+

Ik herken dit niet

ellepel

Berichten: 47353
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 22:12

ook nooit gezien,wat apart.
je zou haast denken dat dit een goed gevoel geeft,vergelijkbaar met luchtzuigen.
zou je paard daar reden voor kunnen hebben?
veel binnen,verveling.etc…

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-22 22:37

Suïcidaal was het eerste dat in mij op kwam :P Maar dat komt ook doordat ik zelf in de ggz werk.
Ze staat 24/7 buiten met haar moeder en dochter. Was haar hier aan het opzadelen om te rijden. Verder is ze ook een super vrolijk paard die alles leuk vindt.
Enige verschil met eerder is dat de oude pony 3 dagen terug is overleden. Maar lijkt me niet dat dat er wat mee te maken heeft.

Maar het is wel een heel bijzonder paard met veel eigenaardigheden, dus misschien is dit ook weer zoiets :+

Azmay

Berichten: 17996
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Paard drukt neusgaten dicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 22:42

Staat er lekker ontspannen bij, zou haast denken dat het een per ongeluk ontdekte houding is die "grappig" aan voelt. Beetje zoals een hond die de neus omhoog trekt in de spijlen van de bench zeg maar.

sannahtris
Berichten: 434
Geregistreerd: 01-05-12

Re: Paard drukt neusgaten dicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 22:44

Ik denk eerder dat zo der hoofd fijn hangt of steun heeft denk niet aan een gebrek ofzo..
Ieder paard zn voorkeur en trekjes 8)7

office
Berichten: 804
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 07:41

Apart misschien een soort spelletje ..even wat anders een paard vastzetten met een touw halster kan gevaarlijk zijn als er iets gebeurd en ze dan gaan hangen ofzo.Maar dat wist je vast wel?

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-22 10:29

Haha ja blijft toch een gek gezicht hè. Ben benieuwd of ze het vaker gaat doen of dat het een eenmalig dingetje was :+

Office, ik ben me inderdaad bewust van het risico. Ik doe het echter (bewust) wel om diverse redenen. Ik wil daar in het topic verder niet over uitweiden (want wil niet dat het een touwhalster topic wordt), maar je mag me gerust pb’en als je het erover wil hebben :D

Sokje_6
Berichten: 3927
Geregistreerd: 26-07-09
Woonplaats: Up in the sky

Re: Paard drukt neusgaten dicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 11:40

Hm, mijn eerste gedachte was eigenlijk last van pollen? Een paard hier krijgt er vreselijke jeuk van aan zijn neus, en dan duwt 'ie zijn neus het liefst ergens tegenaan. Niet per se schuren, maar meer een soort constante (zoals een neusnetje).

Zou inderdaad ook een 'stalondeugd' kunnen zijn. Ze krijgen er wel een high van.

MariekeS_

Berichten: 4706
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 11:48

Sokje_6 schreef:
Hm, mijn eerste gedachte was eigenlijk last van pollen? Een paard hier krijgt er vreselijke jeuk van aan zijn neus, en dan duwt 'ie zijn neus het liefst ergens tegenaan. Niet per se schuren, maar meer een soort constante (zoals een neusnetje).

Zou inderdaad ook een 'stalondeugd' kunnen zijn. Ze krijgen er wel een high van.


Net TS een PB gestuurd maar ik heb de mijne het inderdaad ook zien doen in tijden van kriebel/jeuk aan de neus.
Allergie/pollen/irritatie... nog onbekende oorzaak.

Ik dacht toen ook dat de druk of kou van de tralies misschien verlichting gaf.

Afbeelding

Ir111

Berichten: 11963
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 11:48

Sokje_6 schreef:
Hm, mijn eerste gedachte was eigenlijk last van pollen? Een paard hier krijgt er vreselijke jeuk van aan zijn neus, en dan duwt 'ie zijn neus het liefst ergens tegenaan. Niet per se schuren, maar meer een soort constante (zoals een neusnetje).

Was ook mijn eerste gedachte. Mijn headshaker deed dit ook. :j

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-22 20:51

Kijk, dat is ook wel een interessante invalshoek en had ik nog niet aan gedacht. Ik ga er eens op letten :) Heb verder nog geen andere symptomen gemerkt mbt pollenallergie/ last van pollen. Zouden er dan geen andere symptomen moeten zijn?

xChanelx
Berichten: 1922
Geregistreerd: 05-04-13

Re: Paard drukt neusgaten dicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 21:00

Ik heb eens gelezen dat je als je één neusgat een tijdje dichtdrukt bij een paard dat dit een kalmerende werking zou hebben, omdat dit de focus op de ademhaling en daarmee het rustiger ademen bevordert. Wie weet is het zoiets.

Ik kan natuurlijk die bron nu niet vinden >;)

Juut

Berichten: 6900
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Re: Paard drukt neusgaten dicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 21:08

Equine beathing. Maar dat is 1 neusgat tegelijk. Blijkbaar heeft paard van TS de gebruiksaanwijzing nog niet gelezen :')
Paarden kunnen soms maffe dingen doen. Ik maak me pas zorgen als ik ze hetzelfde gekke gedrag vaker zie doen.

tamary

Berichten: 29190
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 21:23

Juut schreef:
Equine beathing. Maar dat is 1 neusgat tegelijk. Blijkbaar heeft paard van TS de gebruiksaanwijzing nog niet gelezen :')
Paarden kunnen soms maffe dingen doen. Ik maak me pas zorgen als ik ze hetzelfde gekke gedrag vaker zie doen.

Wordt ook wel met 2 gedaan, was een "ding" inderdaad aantal jaar terug.