Voetjes leren geven

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Miss_Mii21

Berichten: 542
Geregistreerd: 08-03-21

Voetjes leren geven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-22 20:47

We hebben een 4 jarige ruin die stijf op z'n voeten blijft staan en ze niet geeft. Ik ga tegen z'n schouder wat hangen, soms heb je geluk en krijg je hem, andere keer heb je pech.
Hij heeft rotstraal dus het moet toch echt. Als hij hem uiteindelijk al geeft, belonen we heel nadrukkelijk maar het gaat lastig. Bij de smid gaat het meestal wel, de ene smid heeft meer moeite dan de ander.
Wie kunnen we hier bij halen om het voor eens en altijd goed te leren en niet meer te tobben? Als de smid geweest is gaat het n week heel braaf en daarna vertikt hij het weer. Met n touw gaat hij voor schrapen, dat wil je niet. Hij moet hem gewoon geven en niet meteen weer naar beneden gooien.

Wie kans ons tips geven, een gedragsdeskundige? Het zelf proberen schiet niet op na 8 maanden.
Recent kreupel geweest, leek net wat beter te gaan maar we zijn helemaal terug bij af.
Kan dat hij heel goed weet hoe het moet maar het ook gewoon vertikt. En wij vinden die grote benen best wel eng, hij haalt weleens uit. Maar aanraken van boven naar beneden, voetje! Zeggen. No way stijf op 4 benen.
Vandaag met een touw, is op zich een idee maar je moet best druk zetten. Ben als de dood dat ik te veel druk zet en iets beschadig. Iemand tips, ideeën?

Plop1997

Berichten: 1405
Geregistreerd: 27-02-21
Woonplaats: Limburg

Re: Voetjes leren geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 20:52

In welke omgeving zit je? Ik heb dit recent opgelost met mijn 4 jarige Tinker die niet meer netjes voetje wilde geven na een incident bij de dierenarts.

Onze grondwerkinstructrice heeft ons hierbij geholpen en een gedragscoach die bij ons op stal staat. Heeft ook zeker 2,5 maand geduurd maar nu gaat het gelukkig weer goed.

Janneke2

Berichten: 22780
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 21:11

Miss_Mii21 schreef:
We hebben een 4 jarige ruin die stijf op z'n voeten blijft staan en ze niet geeft. Ik ga tegen z'n schouder wat hangen, soms heb je geluk en krijg je hem, andere keer heb je pech.


Ik hou er van om een paard in balans te brengen.
Ik vraag als het ware 'wil je zo vriendelijk zijn om op drie benen te gaan staan en mij deze te geven...?'
(Dat werkt beter dan wegduwen. Paarden zijn graag in balans en voet geven is een kwestie van vertrouwen.)

Soms kan je het met wat tips zelf, soms moet je het een tteam practisioner vragen.

Begin ermee hem duidelijk te maken welk been je hebben wil.
Op zich weten dieren dit vaak goed, maar bereid m voor.
Ik begin met strelen vanaf het oor, over hals, schouder en tot de 'pols' (handwortel/ voorknie).
Dan zeg ik 'voet, graag'...
... en nu komt het:
een plukje opwaarts aan de buigpezen.
Dat is even een handigheidje.
Het optillen is dan een soort van reflex.

Uiteraard ivm trainen heeft het zin om direct 'braaf' te zeggen, neerzetten, snoepje.

Achterhoef: ik strijk vanaf de schoft over de rug, lendenen, bekken naar het spronggewricht,
'geef maar voetje'
knijpje in de buigpezen omhoog,
'braaf' en neerzetten.

En ivm de stijve benen kun je het uitbreiden met de cirkelbewegingen van tteam, dat hij soepeler wordt.

Succes!

different1
Berichten: 3642
Geregistreerd: 12-10-10

Re: Voetjes leren geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 21:24

Dat het na de smid een week wel lukt, betekend dat je paard het heus wel snapt.
Vervolgens zeg je eigenlijk onzeker te zijn, want bang iets te beschadigen/grote voeten/haalt weleens uit.
Kijk, dan weet je paard ook niet of je het wel echt wilt en blijft keurig op 4 benen.
Dus zelfverzekerder worden, en het met de juiste, positieve intentie écht menen wat je vraagt.

Ibbel

Berichten: 49196
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 21:31

Er is 1 hele simpele truc: knijp in de zwilwrat. Dat levert een reflex op waar door hij z'n voet automatisch optilt. Niks trekken, duwen, in pezen knijpen, aan vetlokken sjorren, met touwen klooien. Knijpen in de zwilwrat.

En met die truc uiteraard gaan trainen op een woordcommando (of wat dan ook) en het vasthouden van de voet oefenen.

nuevo_mien

Berichten: 146
Geregistreerd: 29-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 21:33

Ik lees mee. Heb hetzelfde bij mijn paard. Als hij ze eenmaal heeft opgetild is er weinig meer aan de hand.
Het trucje van knijpen in pees/zwilwrat boeit hem niet.
Pasje opzij laten gaan en dan zijn hoef pakken ben ik niet snel genoeg voor.
Hij plaatst juist zijn gewicht op het been waar ik voetje vraag.
Heb nu al last van mijn rug door het gebukt staan en voetje vragen...

Wat soms helpt is hem de andere kant op laten kijken/buigen dan waar je staat op zijn voet te vragen.
Ook op stabiele ondergrond is het makkelijker. Dus niet op een dikke laag stro. En mocht het een balans probleem zijn dan kan het fijn zijn voor het paard om steun aan een muur te hebben.
Tot zover mijn tips...

Janneke2

Berichten: 22780
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Voetjes leren geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 22:07

Knijpen in zwilwrat lijkt me niet handig.
Het kneepje (letterlijk en figuurlijk) in de pees is een handigheidje, bij correcte 'trek' omhoog reageert het dier.

Bowo
Berichten: 2822
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Voetjes leren geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 22:18

Wat doet de smid waarbij het lukt anders dan jullie?

troi
Berichten: 17016
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 09:24

Bowo schreef:
Wat doet de smid waarbij het lukt anders dan jullie?


Dit ja

En dan zou ik gokken dat het verschil hem vooral zit in doortastendheid. De smid is niet bang en pakt door. Dat voelt het paard.

Plop1997

Berichten: 1405
Geregistreerd: 27-02-21
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 09:38

troi schreef:
Bowo schreef:
Wat doet de smid waarbij het lukt anders dan jullie?


Dit ja

En dan zou ik gokken dat het verschil hem vooral zit in doortastendheid. De smid is niet bang en pakt door. Dat voelt het paard.


Ik heb dit zelf op het begin ook gehad omdat hij zo gericht trapte. Vandaar dat ik het ook samen met mijn grondwerk trainster heb opgepakt. Hierdoor kreeg ik mijn eigen zekerheid ook terug wat minstens zo belangrijk is als het paard het goed aanleren.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re: Voetjes leren geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 09:47

Heb je overwogen dat het dier gewoonweg pijn kan hebben en daarom niet op het standbeen wil rusten. Je geeft aan dat hij het een poosje goed doet als de smid geweest is, misschien geeft dat zoveel verlichting dat hij er dan even geen problemen mee heeft.

Miss_Mii21

Berichten: 542
Geregistreerd: 08-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-22 12:49

mrie schreef:
Heb je overwogen dat het dier gewoonweg pijn kan hebben en daarom niet op het standbeen wil rusten. Je geeft aan dat hij het een poosje goed doet als de smid geweest is, misschien geeft dat zoveel verlichting dat hij er dan even geen problemen mee heeft.


Geen aanleiding voor, recent helemaal doorgelicht door hoefsmid en dierenarts. Pijn lijkt mij heel erg onlogisch.

Ik denk meer onze onkunde en een paard dat eigenwijs is en denkt no way. Komen ze weer aan met een hoefspray , echt niet dat dat er op gaat ;) zoiets gok ik.

Miss_Mii21

Berichten: 542
Geregistreerd: 08-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-22 12:50

troi schreef:
Bowo schreef:
Wat doet de smid waarbij het lukt anders dan jullie?


Dit ja

En dan zou ik gokken dat het verschil hem vooral zit in doortastendheid. De smid is niet bang en pakt door. Dat voelt het paard.


Exact dit inderdaad. Smid had er ook wel moeite mee maar uiteindelijk ging het best oke.
Kan te maken hebben met z'n rotstraal, dat we dat behandelen en een spray vind hij niet heel tof. Ga het eens proberen met hypozin, misschien werkt dat wat beter. Eens kijken of hij dat wel toelaat.