dekkende mini; is er hoop?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

dekkende mini; is er hoop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-22 10:27

Ik heb 6 weken geleden een mini merrie toegevoegd aan mijn club van 3.
Het klikt erg goed, en de groep is mooi in balans..... het pakte bijzonder snel heel erg goed uit, verassend goed zelfs.

Maar toen..... ontdekte mijn mini-ruin van 18 jaar dat het heel leuk is om haar te dekken. Ik heb hem altijd wel in gemengde clubjes gehad, en nooit iets van dit gedrag gezien.
Nu is/ was zij wel extreem hengstig en bood zich aan, dus ik heb ze uit elkaar gehaald en ben gestart met een supplement.

Nu loopt de afgelopen weken mini ruin met maxi ruin, en mini merrie met maxi merrie.

Het leek vrij kalm, en ik heb ze gister weer even bij elkaar gezet. Hij probeerde vrij vlot weer te dekken. Nu was zij er niet van gediend en heeft flink van zich af geramd. Mooi dacht ik, dat is ook weer opgelost.
Maar hij gaat dus gewoon door met eindeloos stalken, proberen, pootjes bijten, en uiteindelijk toch steeds proberen er weer op te klauteren. En dus maar weer uit elkaar, ze worden er beiden doodmoe van.

Maar goed, wat nu? Het feit dat hij door probeert te zetten ondanks haar klappen vind ik niet gunstig :-(
Het was mijn idee ze misschien maar apart te houden tot het najaar, en dan alles weer in te scharen in de hoop dat het dan klaar is.... maar is dit realistisch? Aangezien hij dus niet ophoudt ondanks dat zij aangeeft het zat te zijn?
Beesten komen bij mij in principe voor de rest van hun leven, maar in het belang van de rest (die al heel lang bij me zijn), wil ik ze wel graag weer bij elkaar.....

Heeft er nog iemand hele verstandige ideeën?

Avalanche

Berichten: 16050
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: dekkende mini; is er hoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 11:35

Er is een een of ander goedje wat je op haar kunt spuiten, waardoor ze niet meer aantrekkelijk ruikt voor hem. Anti-bijt schijnt ook prima te helpen.

Ik zelf haal ze in die gevallen uit elkaar moet ik eerlijk zeggen.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-22 12:03

Avalanche schreef:
Er is een een of ander goedje wat je op haar kunt spuiten, waardoor ze niet meer aantrekkelijk ruikt voor hem. Anti-bijt schijnt ook prima te helpen.

Ik zelf haal ze in die gevallen uit elkaar moet ik eerlijk zeggen.


Dat kan ik nog even proberen.....

Ik zelf dus ook... uit elkaar bedoel ik, maar de rest loopt al zolang samen dat ik ze dus niet voor altijd allemaal uit elkaar wil.
Ik vraag me af of het realistisch is het najaar af te wachten en dan te kijken of het wel lukt.....

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Re: dekkende mini; is er hoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 12:07

Hier geen mini maar wel een warmbloed die hetzelfde doet als je kans geeft. In de winter totaal geen problemen met merries maar in de zomer gaat de knop om zodra de eerste hengstig is. In de zomer staat die apart of rond de ruinen

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-22 12:10

Oakland1990 schreef:
Hier geen mini maar wel een warmbloed die hetzelfde doet als je kans geeft. In de winter totaal geen problemen met merries maar in de zomer gaat de knop om zodra de eerste hengstig is. In de zomer staat die apart of rond de ruinen


Mmm.... niet ideaal, maar in ieder geval een groot deel van het jaar dus bij elkaar? Dat is in ieder geval 'iets'...

stitchlover

Berichten: 2607
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 12:12

Het is heel natuurlijk gedrag van een merrie om als zij nieuw in de groep is zich aan te bieden aan de mannen. Om er meteen maar bij te horen laten we zeggen.

Mijn oudste ruin dekt zo'n merrie op dat moment ook, dat is na een a twee dagen weer over. Daarna klimt hij er niet meer op. Tenzij de merrie zo knetter hengstig is en zich opdringt aan hem.

Door ze steeds uit elkaar te halen creëer je onrust en kan dat het gedrag steeds weer triggeren. Je zou een oplossing kunnen zoeken in bijv. monnikspeper voor beide en inderdaad een stinkend goedje over haar achterste en schoft ter ontmoediging.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-22 12:29

stitchlover schreef:
Het is heel natuurlijk gedrag van een merrie om als zij nieuw in de groep is zich aan te bieden aan de mannen. Om er meteen maar bij te horen laten we zeggen.

Mijn oudste ruin dekt zo'n merrie op dat moment ook, dat is na een a twee dagen weer over. Daarna klimt hij er niet meer op. Tenzij de merrie zo knetter hengstig is en zich opdringt aan hem.

Door ze steeds uit elkaar te halen creëer je onrust en kan dat het gedrag steeds weer triggeren. Je zou een oplossing kunnen zoeken in bijv. monnikspeper voor beide en inderdaad een stinkend goedje over haar achterste en schoft ter ontmoediging.


Zeker.... dus ik kijk er niet van op.

Maar zij had nog wat achterstallig onderhoud, en mijn ruin heeft slappe knietjes, en het was niet erg heilzaam zo. Daarom apart gezet en gestart met supplement (eerst alleen monnikspeper en nu een breder supplement) in de hoop dat het wat zou 'afvlakken'.

Ik kan het nog een keer wat langer een kans geven met stinkende zooi op haar achterste (anti bijtspul dus?).... maar gisteren heb ik ze dus de hele dag bij elkaar gelaten, maar hij bleef maar doorgaan en zij bleef maar van zich af trappen.... dus dan vind ik het lastig te bepalen wat wijsheid is.

In ieder geval eerst maar even die stinkende zooi scoren.

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-22 14:11

Ninx schreef:
Oakland1990 schreef:
Hier geen mini maar wel een warmbloed die hetzelfde doet als je kans geeft. In de winter totaal geen problemen met merries maar in de zomer gaat de knop om zodra de eerste hengstig is. In de zomer staat die apart of rond de ruinen


Mmm.... niet ideaal, maar in ieder geval een groot deel van het jaar dus bij elkaar? Dat is in ieder geval 'iets'...


Ja. En ik denk dat als die merries niet zo extreem hengstig zouden worden (wss door hem) het langer zou kunnen. Hij reageert ook niet op elke merrie even erg

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-22 09:01

Nog even een update: het dekken is gestopt... iedereen loopt nu blij bij elkaar....