Pijn of hengsten gedrag?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sky_As

Berichten: 4744
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Pijn of hengsten gedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 11:13

Ik zou even een foto laten maken.... dan weet je zeker dat er niet "iets" is, kijken van de buitenkant kan ik zelf ook wel. Ik zou willen weten wat er "in" aan de hand is.

office
Berichten: 805
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 20:28

Toevallig las ik net iets over druk plekken van een slecht passend zadel op Facebook.Bij denken over paarden (gewoon openbaar ).Best sneu wel leerzaam.

Janneke2

Berichten: 22780
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 20:59

Jax123 schreef:
Hoi allemaal,

Ik heb een 3 jarige hengst en ik heb hem nu net 2 maanden.
(...) toen kreeg hij een verdikking op zijn rug, net onder zijn schoft. Ik hoef maar te wijzen en hij begint al met het rillen met zijn huid.(...)
Maar... Ik mag hem nog niet eens poetsen op of in de buurt van zijn schoft komen. Doe ik dat wel, dan slaat hij met zijn achterbeen (of hij dreigt te gaan slaan).
De dierenarts heeft hem (met praam) onderzocht en kan niets geks vinden. Voor de zekerheid word er bloed afgenomen om te kijken of er toch wellicht iets is wat niet zichtbaar is.
De dierenarts zei dat het ook hengstengedrag kan zijn.
Hij is heel braaf en heel soms kan hij wel eens stiekem bijten maar hij is ook pas 3 :o
Verder: hij brult niet, loopt met andere paarden in de molen enz...

Herkennen jullie dit? Nogmaals er word eerst uitgesloten dat hij niets mankeert.


Ik zou niet weten over welk 'hengstengedrag' dit zou moeten gaan.

Bij sommige paarden blijft de herinnering aan pijn lang hangen - dat zou je eventueel gedrag kunnen noemen.
(Ik vind zelf 'dat gedrag pas gedrag is als er een keuze is -
'pijn blijft lang hangen' zou ik eerder als aanleg bestempelen.)
Ik zeg het Troi na: "een hengst is ook maar een paard."

Nu eerst zien uit te zoeken 'of het de herinnering is' of dat er nu nog steeds iets fysieks is.

Jax123
Berichten: 6
Geregistreerd: 27-04-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-22 10:00

Even een update.
Wij zijn ook een beetje "verklaring-loos"

Op en afzadelen en het poetsen van het stukje schoft daar blijft hij moeilijk bij doen. Hij wil zich direct bol maken aan de kant waar je staat, en dreigt dan met zijn achterbeen. Als hij dit doet heeft hij geen oren plat of iets dergelijks.
We zijn nu ruim een week 5x per week met hem bezig, opzadelen, opstappen en afzadelen.
Met het idee, dat hij misschien bang is om pijn te krijgen waar hij dat heeft gehad.
Van die 5x word hij 3x per week gereden, de rest is alleen 5 min stappen ofzo.

Het vreemde is, zodra het zadel eenmaal ligt is er niets meer aan de hand. Je merkt er met rijden niks aan. Hij ontspant, heeft zijn oortjes naar voren en komt fijn naar onder met zijn hoofd.
Zet ik hem daarna op de wasplaats neer en ik kom aan zijn schoft, is het net alsof er een knopje omgaat. Dan gaat hij of recht omhoog of hij wil weg lopen.

_coquette_

Berichten: 3102
Geregistreerd: 07-11-08
Woonplaats: Zeeland

Re: Pijn of hengsten gedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 10:08

Is het paard röntgen gekeurd incl rug en hals toen je hem kocht?

Anoniem

Re: Pijn of hengsten gedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 10:15

Dat bijten is zeker hengstengedrag maar dat rillen bij de schoft is gevoeligheid. Als hij er ook nog bij schopt kan er zeker pijn zijn. Het kan ook zijn dat er associatie met pijn is ontstaan en hij nog steeds zo reageert.

Padoertje
Berichten: 1546
Geregistreerd: 12-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 10:33

Jax123 schreef:
Even een update.
Wij zijn ook een beetje "verklaring-loos"

Op en afzadelen en het poetsen van het stukje schoft daar blijft hij moeilijk bij doen. Hij wil zich direct bol maken aan de kant waar je staat, en dreigt dan met zijn achterbeen. Als hij dit doet heeft hij geen oren plat of iets dergelijks.
We zijn nu ruim een week 5x per week met hem bezig, opzadelen, opstappen en afzadelen.
Met het idee, dat hij misschien bang is om pijn te krijgen waar hij dat heeft gehad.
Van die 5x word hij 3x per week gereden, de rest is alleen 5 min stappen ofzo.

Het vreemde is, zodra het zadel eenmaal ligt is er niets meer aan de hand. Je merkt er met rijden niks aan. Hij ontspant, heeft zijn oortjes naar voren en komt fijn naar onder met zijn hoofd.
Zet ik hem daarna op de wasplaats neer en ik kom aan zijn schoft, is het net alsof er een knopje omgaat. Dan gaat hij of recht omhoog of hij wil weg lopen.


Paarden hebben een grote tolerantiegrens en als je dan ook nog een paard hebt die heel graag wil werken, dan kan hij door de pijn heen lopen als je hem rijdt. Dat neemt niet weg dat de oorzaak er wellicht nog steeds zit. Een kneuzing kan meer dan 6 weken duren.
Ik weet niet in welke omgeving je zit, maar een DA die ook een osteo is, zou mijn eerste gedachte zijn. Samen met een echo om eventuele schade te bekijken en desnoods een foto van de rug. Dan kun je alles uitsluiten, voordat je hem dagelijks aan het werk zet.

Heb je het idee dat je paard nu wel voldoende ruimte aan de voorkant van het zadel heeft?

Gedrag op de poetsplaats kan inderdaad aanzienlijk anders zijn dan onder het zadel. Paard geeft duidelijk aan dat hij ergens niet van gediend is. Wanneer je 100% kunt uitsluiten dat daar niets zit, kun je hem corrigeren op zijn gedrag. Ik heb jarenlang gewerkt met hengsten en dit heeft niets met hormonen te maken. Wel met pijn, of met leiderschap. Al zijn de hengsten die ik ken (kwpn), stuk voor stuk l*lletjes rozenwater en echt niet zo dominant in de omgang.

eshz
Berichten: 189
Geregistreerd: 16-09-09

Re: Pijn of hengsten gedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 11:04

Heel herkenbaar, bij een paard met gebroken schoft ook dit wat je omschrijft gehad. Dierenarts dacht eerst ook, het valt wel mee. Op foto net niet echt iets te zien en bij echo bleek er een splinter bot afgebroken te zijn.
Dus, was er al foto en echo gemaakt?

betadine

Berichten: 3241
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 11:35

elynevb schreef:
Heel herkenbaar, bij een paard met gebroken schoft ook dit wat je omschrijft gehad. Dierenarts dacht eerst ook, het valt wel mee. Op foto net niet echt iets te zien en bij echo bleek er een splinter bot afgebroken te zijn.
Dus, was er al foto en echo gemaakt?


Mee eens. Ik ben niet snel van foto's en echo's enzo, maar hier lijkt je paard je toch wel iets duidelijk te willen maken. En als je exact weet waar je wilt kijken hoeft het ook niet meteen super veel te kosten. Zou er echt een goede dierenarts bij halen die goed foto/echo materiaal heeft.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Pijn of hengsten gedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 12:13

Wij hadden een 4 jarige hengst. Super braaf, basis gereden en dat ging meestal ook goed. Heel soms kon hij omslaan als een blad aan een boom, maar dan zochten we de problemen bij onszelf of zijn basis, leeftijd etc.

Hij was goedgekeurd, maar niet geheel röntgen.

We liepen met training tegen dingen aan. Balkjes werk ging erg moeizaam en ik kreeg wel vraagtekens. Uit rug foto's bleek niks, dus in training gezet met optie tot verkopen als er iemand zou komen. Hij deed het netjes, dus weer zelf verder gegaan. Laten ruinen in de hoop dat dit hem ook zou helpen.

Na een tijdje bij de anderen gezet. Ging super, maar soms uit het niks draaide alles om en beet hij echt tot bloedens aan toe. En dan de rest van de tijd weer lief en niks aan de hand.

Balkjes en boomstammen bleven een probleem en gaf ook echt een vreemde reactie.

We hebben de hals toen ook geheel op de foto gezet en daar zagen ze afwijkingen waar we niks meer aan konden doen helaas. Zijn hele leven alleen staan, was ook geen optie. Blijkbaar deed een bepaalde houding hem pijn en viel hij de anderen aan. Heel naar, want de rest van de tijd was hij echt super lief.

Achteraf hebben we ook grote en gegronde twijfels of hij een pssm variant had.

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Pijn of hengsten gedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 13:24

Ik zou toch echt een echo of foto willen hebben voor ik weer zou gaan rijden. Paard vertoont dit gedrag echt niet om vervelend te doen. Zou wel naar een andere dierenarts gaan want dit afschuiven op hengsten gedrag slaat echt nergens op.