Losrukken van paard in nog zeer onwennige situatie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ingivriendje
Berichten: 48
Geregistreerd: 13-01-22

Losrukken van paard in nog zeer onwennige situatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-22 00:33

Hallo beste iedereen.

Sinds kort heb ik een eigen paardje (Tinker ruin) in de weide. 21 jaar. Nog heel fit en gezond. Beleerd en opgeleid volgens freestyle/parelli. 24/7 op de weide, wat hij ook gewend was. Verschil: Daarvoor met een shetje aan huis. Nu: voor het eerst sinds 15 jaar met een kudde van 7 paarden en moet dus zijn plek in de kudde nog veroveren. En nog helemaal wennen. Dus regelmatig is het nog onrustig. Hij bokt ook van zich af indien nodig en laat zich niet op zijn kop zitten. Hij heeft een maatje gevonden waar hij echt aan hangt en steeds volgt.

Het is een paard welke eigenlijk niet zonder een ander paard op stap kan/wil. In de weide en buiten is het niet makkelijk met hem te oefenen. Wil telkens terug en naar zijn nieuwe maatje./kudde. Met gewoon halster is hij dan al helemaal niet meer te houden. Een ander (ervaren en zeer ervaren iemand) lukte het ook niet, je moet zelf echt heel alert zijn om op het juiste moment de juiste dingen te doen. Hij loopt heel ontspannen mee totdat hij het op de heupen krijgt en toch weer om gaat draaien. En toch gaat hij wel de weide uit zonder problemen en weigert dat niet. En deed dat ook gewoon met de andere eigenaar een week van te voren voordat hij naar ons verhuisde. Zelf blijf ik nu met oefeningen in de weide als het rustig is en de andere paarden op afstand zijn. Hij gaat namelijk door draden en al heen, dat is mij te gevaarlijk voor hem. Al een paar keer gebeurt. Gebeurt het wel in de weide haal ik hem telkens terug en ga weer door. Een uitgebreide poetsbeurt is zo ook lastiger omdat ik hem zo niet meer durf vast te maken aan het hek. Dat gaat om of ik weet niet wat er gebeurt. Wil daar ook niet tussen komen.

Probleem is echt het opeens weg willen lopen/rennen omdat hij naar zijn nieuwe maatje/vriendin/kudde wil. Een keer gebeurd en nu weet hij het natuurlijk. Vandaag met leid oefeningen op advies hoofdstel ingedaan met teugels om de hals, zodat hij niet kan struikelen als het toch weer zou gebeuren. Dat werkt, maar hij blijft het in een onbewaakt ogenblik proberen. En dan mogen de teugels niet te lang zijn anders maakt hij zich in de nek sterk.

Je moet uiteraard ook heel consequent zijn in halt houden en hem terug te laten stappen. Je merkt wel dat hij het kan en ook allemaal geleerd heeft. Kreeg hier vandaag begeleiding en advies in. Een zeer ervaren iemand die mij voor nu een paar dagen helpt is vandaag zonder zadel een klein stukje gaan rijden heen en weer op de landweg voor de weide. Die mensen waar ik hem van over heb genomen ( om gezondheidsredenen) kennen dit gedrag niet van hem. Het zijn bekenden dus ik weet dat dat klopt wat ze zeggen. Ik heb vanaf het begin een klik met hem en hij blijft ook altijd naar mij toekomen en/of laat zich gewoon door mij benaderen. Ontzettend lief en heel eigenwijs dus. En hij is hier natuurlijk nog maar net.

Hij is niet bang voor verkeer en heeft al van alles gedaan en gezien. Buitenritten, Strandritten enz.
Voordat ik zelf in de bak verderop in de buurt zou kunnen opstappen, moet ik daar eerst zien te komen. En terug natuurlijk zonder dat hij een sprint naar de weide neemt. Dus aan rijden/lessen met hem denk ik nu nog even niet. Werk ook aan vertrouwens- band door elke dag naast de leid oefeningen ook alleen maar aanwezig met hem te zijn.


Wat mij zelf betreft moet ik nog aan mezelf werken. Ik ben gewend met paarden te werken maar (nog) niet zo heel ervaren met dit soort situaties. Dus vind het ook spannend als ik er te veel bij stil sta. Maar toch ook ergens heel leuk. Ik had hier alleen niet op gerekend. Elke stap die wel lukt maakt mij blij. En ik weet dat dit heel veel tijd kan/gaat kosten. Ik ben ontzettend gek op hem en hoop dat het mij gaat lukken.

Misschien dat jullie nog wat goede adviezen en tips voor mij hebben. Alvast bedankt.

cupido1996
Berichten: 441
Geregistreerd: 13-04-07
Woonplaats: Noordoostpolder

Re: Losrukken van paard in nog zeer onwennige situatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 06:25

Wat is sinds kort. Hoe lang heb je hem precies?
Sommige paarden hebben echt even tijd nodig om gewend te raken aan de nieuwe situatie

Utixo

Berichten: 6596
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Losrukken van paard in nog zeer onwennige situatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 06:55

Natuurlijk wil hij graag terug naar zijn maatjes, maar dit klinkt meer als een paard die gebruik maakt van de mogelijkheden. Het gedrag wat jij beschrijft is gewoon hondsbrutaal en heeft niets met onzekerheid of angst te maken.
Even zorgen voor een sterke meneer, en duidelijkheid. Beetje doorpakken TS, anders kun je er straks alleen nog maar naar kijken in de wei.

hwn
Berichten: 4721
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Losrukken van paard in nog zeer onwennige situatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 07:02

@Utixo, als een tinker zich sterk maakt, gaat een sterke meneer daar ook niets tegen beginnen hoor.

@TS, heb hier ook nog zo'n type gehad. Ze gaan ervandoor als ze hun hals recht maken en hun kracht kunnen inzetten. Met de mijne was de truuk om stelling te vragen zodat hij rond mij bleef. Dit werkte het best met kaptoom met ring op de neus, touwhalster ging hij nog wel eens tegenin. Dus ik zou daar eens mee beginnen. En desnoods begeleiding vragen. Ik weet niet of de vroegere eigenaars eens kunnen langskomen of ie het bij hen ook doet?

Wel vervelend en gevaarlijk als hij door de draden heen gaat. Zit er voldoende stroom op?

Utixo

Berichten: 6596
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Losrukken van paard in nog zeer onwennige situatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 07:05

Dan zorg je dat je er iets om hebt hangen dat hij zijn hals niet kan rechten. Maar nu komt hij er iedere keer mee weg en TS is zich aan het aanpassen aan wat hij wil.

muzzy17

Berichten: 619
Geregistreerd: 15-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 07:09

Die van mij rukte zich zelf ook altijd los op bepaalde momenten en boete daar ook bij die durfde ik dus niet om mij heen te laten lopen.

Bij haar was de oplossing een longeer touw. Ze trok, kwam 'los' maar ineens was daar het einde van het longeer touw. Het was bij haar een patroon door breken. Na 2/3 keer heeft ze het nooit meer gedaan. Inmiddels zijn we 10 jaar verder

LWDaisy

Berichten: 4785
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 07:34

Ik ben het ook eens met Cupido1996 - sommige paarden hebben idd de tijd nodig om te wennen aan een nieuwe situatie.
Alle gelijk zou ik hem ook niet zomaar durven laten staan op de wei tijdens dat wennen, ik zou vrezen dat dit té veel aanhankelijkheid aan de kudde gaan opleveren.

Ik denk dat ik zou proberen om hem dagelijks een paar minuten van de weide te halen, en dit elke keer met een paar minuten verder opbouwen.
Ik snap dat je hem uit de wei wilt halen voor een uitgebreide poetsbeurt, maar dat zou ik even laten voor wat het is. Je hebt hem niet in de hand tijdens het poetsen. Neem hem mee, wandel een stukje, laat hem wat grazen. Zorg er vooral voor dat je hem voorlopig niet moet vastmaken = uit je handen laten gaan.

Het ligt niet aan dat hij het niet kent, het vastmaken - hij wilt gewoon heel graag terug naar de kudde. Geef hem daar zo min mogelijk kans voor, door hem in handen te houden en zijn aandacht bij jou te houden. Gebruik idd gerust een hoofdstel als dat beter werkt.

Bouw het rustig op. Hij is, lees ik, nog niet zo heel lang geleden verhuisd en moet nog wennen, hij moet nog leren dat dit nu zijn nieuwe plekje is en dat hij heus wel terug naar de wei mag.
Poets hem voorlopig gewoon in de wei.

Avalanche

Berichten: 16050
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Losrukken van paard in nog zeer onwennige situatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 08:10

Ik zou eerst willen weten hoe lang TS het paard nu heeft, voor ik van alles ga roepen.

Ingivriendje
Berichten: 48
Geregistreerd: 13-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-22 08:23

Bedankt voor jullie reacties. Om de vraag te beantwoorden, hoe lang ik hem heb..Sinds kort is echt sinds kort. Een week en 2 dagen nu. En ook nog mijn eerste paardje. Ik heb er (niet altijd) begeleiding bij, maar we hebben echt een sterke mijnheer nodig wil je hem met een gewoon halster houden. Met het hoofdstel kan ik hem laten stoppen en terug laten gaan. En lukt het wel zolang hij niet de kans krijg, zijn nek sterk te maken. Hij is ook best slim. Mijn begeleiding gisteren heeft mij laten zien hoe dat moet. Uit de weide halen kan in het afgezet stukje bij de ingang. Naar buiten gaan durf ik nu nog en niet meer aan. Eerste dag heb ik dat wel gewoon gedaan, maar toen was hij nog niet zo bezig met de nieuwe kudde. De vorige eigenaars (bekenden) wonen te ver weg als dat die zomaar langs kunnen komen. Ze kennen dit gedrag ook niet van hem. Logisch ook omdat hij daar alleen maar met een shetje aan huis stond. Als ik hem onder controle heb luistert hij wel en wijkt ook voor druk om terug te gaan. Maar hij heeft nu natuurlijk door dat hij zich sterk kan maken en wegrennen, als ik dat niet voor ben. Ook met hoofdstel. Of ik dat ga redden blijft afwachten, maar daar wil ik niet teveel stil bij staan. Ik wil het zeker een kans geven. Hem gewoon in de weide laten staan en niets te doen en wachten totdat hij aan de kudde is gewend weet ik niet of verstandig is. Juist vanwege dat hij straks te aanhankelijk wordt aan de kudde. Kan ik idd straks alleen nog leuk naar hem kijken en/of er heen gaan en even knuffelen. Dat was op zich niet de bedoeling. Ik wil het gewoon in kleine stappen blijven proberen. Is het rustig en ik sta afzijdig lukt dat maar het is continue opletten. Van zichzelf is hij wel een heel rustig paard. En ik hoop dat als hij zijn plaats heeft gevonden en hij leert dat teruggaan niet de optie is ik weer meer met hem kan gaan doen.

Er is net weer een paard teruggeplaatst, die het voor het zeggen heeft in de kudde. En heel dominant is. Mijn paard had tijdens zijn afwezigheid (hij stond apart) zijn kudde half overgenomen, leek het wel. Dus dat is ook weer verstoord. Hij heeft het nu niet meer voor het zeggen en moet zijn plaats dus weer overnieuw veroveren. Hij wordt weggejaagd, maar staat wel weer met zijn eerste maatje, al lijkt het alsof die veel minder van hem wil weten dan eerst.
Laatst bijgewerkt door Ingivriendje op 26-04-22 08:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Ingivriendje
Berichten: 48
Geregistreerd: 13-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-22 08:35

hwn schreef:
@Utixo, als een tinker zich sterk maakt, gaat een sterke meneer daar ook niets tegen beginnen hoor.

@TS, heb hier ook nog zo'n type gehad. Ze gaan ervandoor als ze hun hals recht maken en hun kracht kunnen inzetten. Met de mijne was de truuk om stelling te vragen zodat hij rond mij bleef. Dit werkte het best met kaptoom met ring op de neus, touwhalster ging hij nog wel eens tegenin. Dus ik zou daar eens mee beginnen. En desnoods begeleiding vragen. Ik weet niet of de vroegere eigenaars eens kunnen langskomen of ie het bij hen ook doet?

Wel vervelend en gevaarlijk als hij door de draden heen gaat. Zit er voldoende stroom op?



Stroom is gisteren nog getest. Volgens tester dus wel. Ik heb het zelf ook gezien. Ik dacht zelf namelijk van niet. Probleem is dat hij niet uit de weide gaat maar in de weide als ik met hem buiten loop.

Ingivriendje
Berichten: 48
Geregistreerd: 13-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-22 08:42

muzzy17 schreef:
Die van mij rukte zich zelf ook altijd los op bepaalde momenten en boete daar ook bij die durfde ik dus niet om mij heen te laten lopen.

Bij haar was de oplossing een longeer touw. Ze trok, kwam 'los' maar ineens was daar het einde van het longeer touw. Het was bij haar een patroon door breken. Na 2/3 keer heeft ze het nooit meer gedaan. Inmiddels zijn we 10 jaar verder


Dit wilde ik in de weide gaan proberen, alleen maak ik mij zorgen erover dat hij als het hem alsnog lukt los te komen, dat hij over dat touw gaat struikelen. Daarom heb ik het nog niet geprobeerd. In de stal van mijn begeleiding maken ze een lus aan het eind van het gewone halstertouw zodat het touw niet weg kan glippen. En met handschoenen aan als dat beter werkt. Ik heb nog een leadrope, daar ging zijn vorige eigenaar met hem wandelen. Die tip met die longeer touw vind ik wel een hele goeie. Die kreeg ik gisteren ook al van diegene die mij gisteren hielp.

MarliesV

Berichten: 15201
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Losrukken van paard in nog zeer onwennige situatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 08:49

Je moet even een paar stappen terug, dat dier staat net een dikke week bij een nieuwe stal, nieuwe kudde, nieuwe vriendjes en vijanden en moet wennen.

Het vertrouwen in jou is er nog niet. Logisch want je hebt hem net.

Als voorbeeld: mijn merrie (die ik al vanaf 2 jarige heb) is na 8 jaar samen met mij en 2 stallen, verhuisd, die is daarna gewoon niet relaxed, ondanks dat ik er normaal met een los teugeltje mee op pad kan, ze altijd aan een halster bijna los naast me loopt, heb ik echt wel 6 weken nodig voor ze weer een beetje in haar normale doen is.
En dat is een dier die mij goed kent, die geen problemen heeft met alleen op pad enz.

Wat ik wil zeggen is dat je dit de tijd moet geven. Ga met hem oefenen in een veilige omgeving, bij voorkeur bijvoorbeeld een bak met goed omheining, waar hij niet door kan. En ga aan het werk vanaf de grond om zo een basis op te bouwen.

Zolang het niet veilig voelt, niet buiten de bak aan het werk. Eerst vertrouwen en veiligheid, dan pas een stap verder.

Je bent goed op weg hoor, je hebt er iemand bij die helpt en je beseft je dat het niet vanzelf gaat. Maar met geduld, oefening en tijd kom je een heel eind!

Zebrastreep

Berichten: 9781
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 09:07

Het is een koudbloed hé! Vergeet niet dat koudbloeden over het algemeen je ontzettend uit gaan testen om onder andere te kijken hoe je reageerd en of je wel te vertrouwen bent want dat speelt nu ook zeker mee.

Mijn fjordenmerrie was eerst ook veelte sterk voor mij omdat ze mij nog niet vertrouwde. Ik was daarbij veelte lief voor haar omdat ik niet door durfde te pakken. Totdat ik een ongelukje met haar kreeg toen kwam pas het besef van dat ik strenger moest gaan zijn voor haar en sindsdien is het goed.

Ik vindt horemanschip prima hoor als het voor iemand werkt , maar soms is een paard ook even een standje nodig in de vorm van een tik op de neus of een stemverheffing. Heb altijd het idee dat bij horsemanschip het allemaal lief en aardig moet zijn. Maar dan krijg je wel van dit verwende en vreemde gedrag. Je hebt wel een dier van meer dan 400 kilo naast je lopen. En ze zijn zo enorm sterk helemaal als ze weten dat ze de baas zijn over jou.


Dus streng gaan worden nee is ook echt nee

Sure_lee

Berichten: 10404
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 09:13

Je hebt hem net ruim een week. Paarden hebben over het algemeen best veel tijd nodig om te wennen.
Jij bent nieuw, de kudde is nieuw en de plek is nieuw. Mijn paarden zijn de afgelopen 9 jaar 3 keer van plek gewisseld en hebben dan ook tijd nodig om te wennen ondanks dat ik nog steeds hun eigenaar ben.

Probeer de eerste tijd gewoon hem aan jou te laten wennen. Probeer kleine stapje die je goed kunt afsluiten. Een eerste stapje kan zijn dat je hem uit de wei haalt en net buiten de wei gaat poetsen. Lekker ontspannen samen zijn en dan weer terug zetten. Dit bouw je rustig uit. Probeer het moment dat hij spanning opbouwt voor te zijn en hem al terug te hebben bij zijn veilige kudde.
As je hier nu de tijd voor neemt dan heb je daar jarenlang plezier van.

Ingivriendje
Berichten: 48
Geregistreerd: 13-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-22 09:14

MarliesV schreef:
Je moet even een paar stappen terug, dat dier staat net een dikke week bij een nieuwe stal, nieuwe kudde, nieuwe vriendjes en vijanden en moet wennen.

Het vertrouwen in jou is er nog niet. Logisch want je hebt hem net.

Als voorbeeld: mijn merrie (die ik al vanaf 2 jarige heb) is na 8 jaar samen met mij en 2 stallen, verhuisd, die is daarna gewoon niet relaxed, ondanks dat ik er normaal met een los teugeltje mee op pad kan, ze altijd aan een halster bijna los naast me loopt, heb ik echt wel 6 weken nodig voor ze weer een beetje in haar normale doen is.
En dat is een dier die mij goed kent, die geen problemen heeft met alleen op pad enz.

Wat ik wil zeggen is dat je dit de tijd moet geven. Ga met hem oefenen in een veilige omgeving, bij voorkeur bijvoorbeeld een bak met goed omheining, waar hij niet door kan. En ga aan het werk vanaf de grond om zo een basis op te bouwen.

Zolang het niet veilig voelt, niet buiten de bak aan het werk. Eerst vertrouwen en veiligheid, dan pas een stap verder.

Je bent goed op weg hoor, je hebt er iemand bij die helpt en je beseft je dat het niet vanzelf gaat. Maar met geduld, oefening en tijd kom je een heel eind!


Ja dank je wel voor je fijn bericht. In een bak aan het werk kan dus niet omdat ik daar naar toe moet lopen. Een is misschien 5 minuten lopen, (over een straat heen) de andere 10 a 15 minuten. En dat durf ik in deze situatie niet aan vanwege de gevaar van het losrukken, zelfs met hoofdstel als je wel te laat bent met reageren. Hij voelt m.i. zich niet vertrouwd weg van de kudde en wil dan terug. Dat zie je ook duidelijk aan zijn reactie. Hij gaat sowieso beter met een ander paard op stap. Iets wat we nog wel willen gaan proberen. Maar liever in een later stadium zolang het nog niet vertrouwd is.

Gisteren hebben we met hem geoefend in de weide, hoofdstel om, teugel om de hals en niet los hangend. Wat beter zou zijn maar wat ook gevaar oplevert als hij daarover valt. Dat ging op zichzelf gezien best goed. Als je maar streng blijft en consequent en hem goed terug laat lopen als hij toch door je heen loopt. Ik doe het standaard nu hem een paar passen terug laten zetten na het stoppen. Als dat losrukken op is gelost, zou ik weer van alles met hem kunnen. Want verder is hij heel goed opgevoed. Maar ik moet ook zelf door mijn onzekerheid heen. Want het is best spannend, als je nog niet zo ervaren bent.
Laatst bijgewerkt door Ingivriendje op 26-04-22 09:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Lijsken
Berichten: 1030
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 09:23

Heb je al eens geprobeerd om met een longeerlijn te werken in plaats van een halstertouw of teugels? Als je paard dan omdraait en gaat kan je een stukje meegeven (waarna de spanning meestal afneemt) en is hij toch niet los op het terrein. Voor sommige paarden is het genoeg als de spanning er op die manier even af gaat.

En verder ga ik mee met andere reacties. Schakel een stapje terug, neem lekker de tijd en zorg voor succeservaringen. Leidoefeningen aan de hand in de wei zijn prima. Een keertje poetsen. Of probeers eens af te spreken met de eigenaar van zijn maatje en loop samen naar de bak voor wat simpel werk aan de hand, en daarna de wei weer in.

Edit: Ah, je bak ligt een eindje verderop. Dat maakt de situatie nog wat lastiger ja.

Ingivriendje
Berichten: 48
Geregistreerd: 13-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-22 09:28

Zebrastreep schreef:
Het is een koudbloed hé! Vergeet niet dat koudbloeden over het algemeen je ontzettend uit gaan testen om onder andere te kijken hoe je reageerd en of je wel te vertrouwen bent want dat speelt nu ook zeker mee.

Mijn fjordenmerrie was eerst ook veelte sterk voor mij omdat ze mij nog niet vertrouwde. Ik was daarbij veelte lief voor haar omdat ik niet door durfde te pakken. Totdat ik een ongelukje met haar kreeg toen kwam pas het besef van dat ik strenger moest gaan zijn voor haar en sindsdien is het goed.

Ik vindt horemanschip prima hoor als het voor iemand werkt , maar soms is een paard ook even een standje nodig in de vorm van een tik op de neus of een stemverheffing. Heb altijd het idee dat bij horsemanschip het allemaal lief en aardig moet zijn. Maar dan krijg je wel van dit verwende en vreemde gedrag. Je hebt wel een dier van meer dan 400 kilo naast je lopen. En ze zijn zo enorm sterk helemaal als ze weten dat ze de baas zijn over jou.


Dus streng gaan worden nee is ook echt nee


Ja hier ben ik het mee eens. Hij weegt denk ik nog veel meer. Hij is heel lief maar ook heel sterk en zet door als je hem de kans geeft om weg te lopen. Of het ook gewoon niet aankunt. Te lief zijn voor zo een sterk beest, dan gaat hij idd een loopje met je nemen. Dat heb je al met minder sterke dieren.

MarliesV

Berichten: 15201
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 09:30

Ingivriendje schreef:
MarliesV schreef:
Je moet even een paar stappen terug, dat dier staat net een dikke week bij een nieuwe stal, nieuwe kudde, nieuwe vriendjes en vijanden en moet wennen.

Het vertrouwen in jou is er nog niet. Logisch want je hebt hem net.

Als voorbeeld: mijn merrie (die ik al vanaf 2 jarige heb) is na 8 jaar samen met mij en 2 stallen, verhuisd, die is daarna gewoon niet relaxed, ondanks dat ik er normaal met een los teugeltje mee op pad kan, ze altijd aan een halster bijna los naast me loopt, heb ik echt wel 6 weken nodig voor ze weer een beetje in haar normale doen is.
En dat is een dier die mij goed kent, die geen problemen heeft met alleen op pad enz.

Wat ik wil zeggen is dat je dit de tijd moet geven. Ga met hem oefenen in een veilige omgeving, bij voorkeur bijvoorbeeld een bak met goed omheining, waar hij niet door kan. En ga aan het werk vanaf de grond om zo een basis op te bouwen.

Zolang het niet veilig voelt, niet buiten de bak aan het werk. Eerst vertrouwen en veiligheid, dan pas een stap verder.

Je bent goed op weg hoor, je hebt er iemand bij die helpt en je beseft je dat het niet vanzelf gaat. Maar met geduld, oefening en tijd kom je een heel eind!


Ja dank je wel voor je fijn bericht. In een bak aan het werk kan dus niet omdat ik daar naar toe moet lopen. Een is misschien 5 minuten lopen, (over een straat heen) de andere 10 a 15 minuten. En dat durf ik in deze situatie niet aan vanwege de gevaar van het losrukken, zelfs met hoofdstel als je wel te laat bent met reageren. Hij voelt m.i. zich niet vertrouwd weg van de kudde en wil dan terug. Dat zie je ook duidelijk aan zijn reactie. Hij gaat sowieso beter met een ander paard op stap. Iets wat we nog wel willen gaan proberen. Maar liever in een later stadium zolang het nog niet vertrouwd is.

Gisteren hebben we met hem geoefend in de weide, hoofdstel om, teugel om de hals en niet los hangend. Wat beter zou zijn maar wat ook gevaar oplevert als hij daarover valt. Dat ging op zichzelf gezien best goed. Als je maar streng blijft en consequent en hem goed terug laat lopen als hij toch door je heen loopt. Ik doe het standaard nu hem een paar passen terug laten zetten na het stoppen. Als dat losrukken op is gelost, zou ik weer van alles met hem kunnen. Want verder is hij heel goed opgevoed. Maar ik moet ook zelf door mijn onzekerheid heen. Want het is best spannend, als je nog niet zo ervaren bent.


Dat had ik niet goed gelezen, sorry.

Het is niet gek he, je eerste eigen paard, en dan een stevige tinker die weet wat ie wil, of vooral niet wil. Die gaat testen, daar wordt je nog onzekerder van en zo ontstaan onveilige situaties.

Heb je toevallig de mogelijkheid om met een trailer op pad te gaan? Klinkt er dramatisch voor die 5 minuten lopen, maar op die manier scheidt je hem van de rest en kan je gaan oefenen zonder de andere paarden in zicht.

Qua optoming is het soms even puzzelen, de ene reageert prima op een bit of op een touwhalster, de andere weer veel beter op een kaptoom. Dat laatste vind ik altijd fijn bij het werken vanaf de grond, je kan er teugels aan doen, maar ook bovenop een longeerlijn zodat je wat meer afstand kan nemen en de 'gekke sprongen' soms wat makkelijker opvangt.

Zijn er stalgenootjes die je misschien kan vragen om zoiets eens te lenen? Of iemand die een keer met je mee kan kijken daarin?

Komt goed, geef het tijd! En vooral genieten van je eerste paard.

Ingivriendje
Berichten: 48
Geregistreerd: 13-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-22 09:35

Lijsken schreef:
Heb je al eens geprobeerd om met een longeerlijn te werken in plaats van een halstertouw of teugels? Als je paard dan omdraait en gaat kan je een stukje meegeven (waarna de spanning meestal afneemt) en is hij toch niet los op het terrein. Voor sommige paarden is het genoeg als de spanning er op die manier even af gaat.

En verder ga ik mee met andere reacties. Schakel een stapje terug, neem lekker de tijd en zorg voor succeservaringen. Leidoefeningen aan de hand in de wei zijn prima. Een keertje poetsen. Of probeers eens af te spreken met de eigenaar van zijn maatje en loop samen naar de bak voor wat simpel werk aan de hand, en daarna de wei weer in.

Edit: Ah, je bak ligt een eindje verderop. Dat maakt de situatie nog wat lastiger ja.


Ja ik moet het doen met wat voorhanden is nu. Diegene die mij helpt zei dat een longeer lijn in de weide niet handig is. Omdat de paarden soms ook nog op hem afrennen en ze dan met zijn allen in de knoop kunnen raken. Een langer touw zoals een leadrope zou dan beter zijn. De rust in de kudde is wat dat betreft er nog niet helemaal. Wat ik me nog bedenk. Momenteel is er een stukje afgezet, helaas kan ik daar niet heen omdat een dominant paard (wat nu terug is en een machststrijd met mijn tinker had) daar stond. Helaas kan ik dat nog niet gebruiken. Anders was ik daar gaan oefenen. Over een paar weken kan dat pas.

Lijsken
Berichten: 1030
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 09:39

Ingivriendje schreef:
Lijsken schreef:
Heb je al eens geprobeerd om met een longeerlijn te werken in plaats van een halstertouw of teugels? Als je paard dan omdraait en gaat kan je een stukje meegeven (waarna de spanning meestal afneemt) en is hij toch niet los op het terrein. Voor sommige paarden is het genoeg als de spanning er op die manier even af gaat.

En verder ga ik mee met andere reacties. Schakel een stapje terug, neem lekker de tijd en zorg voor succeservaringen. Leidoefeningen aan de hand in de wei zijn prima. Een keertje poetsen. Of probeers eens af te spreken met de eigenaar van zijn maatje en loop samen naar de bak voor wat simpel werk aan de hand, en daarna de wei weer in.

Edit: Ah, je bak ligt een eindje verderop. Dat maakt de situatie nog wat lastiger ja.


Ja ik moet het doen met wat voorhanden is nu. Diegene die mij helpt zei dat een longeer lijn in de weide niet handig is. Omdat de paarden soms ook nog op hem afrennen en ze dan met zijn allen in de knoop kunnen raken. Een langer touw zoals een leadrope zou dan beter zijn. De rust in de kudde is wat dat betreft er nog niet helemaal. Wat ik me nog bedenk. Momenteel is er een stukje afgezet, helaas kan ik daar niet heen omdat een dominant paard (wat nu terug is en een machststrijd met mijn tinker had) daar stond. Helaas kan ik dat nog niet gebruiken. Anders was ik daar gaan oefenen. Over een paar weken kan dat pas.


Ik bedoelde de longeerlijn ook voor buiten de weide, met lopen naar de bak toe. Maar dat was uitgaande van dat bak en weide op het terrein van 1 stal lagen. Niet goed gelezen dus, excuses :)

Ingivriendje
Berichten: 48
Geregistreerd: 13-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-22 09:53

[quote="Lijsken

Ik bedoelde de longeerlijn ook voor buiten de weide, met lopen naar de bak toe. Maar dat was uitgaande van dat bak en weide op het terrein van 1 stal lagen. Niet goed gelezen dus, excuses :)[/quote]

Geen probleem en geeft niets.

pol013

Berichten: 9008
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 09:57

Je moet jezelf in ieder geval zo veel mogelijk 'set up fot succes'. Dus zoek naar een situatie waarbij de kans dat het goed gaat zo groot mogelijk is.

Is dat op het moment IN de wei. Dan so be it. Creëer daar dan maar even een situatie die het mogelijk maakt om daar wat te werken. Zet even een stukje af bijvoorbeeld zodat de andere paarden even weg blijven? Wat maakt jou het uit of je werkt aan de ene of aan de andere kant van de draad.

Eigenlijk vind ik dat een paard gewoon de basis regels moet blijven respecteren. Zeker als ze die echt wel kennen en snappen. Dus ook kort na een verhuizing zou je je paard wel gewoon voor wat simpele dingen weg moeten kunnen nemen. Maar daar heb je nu in jouw situatie helemaal niks aan. Dus ga je gewoon zoeken naar een ingang die voor jullie werkt. EN vanuit daar verder bouwen. Niks mis mee.

Dus buiten de wei lukt het niet? Werk in de wei.
Aan een halster gaat hij er van door ->Hoofdstel nodig omdat je anders compleet buiten spel gezet wordt? Doe je dat lekker.
Raak daar vertrouwd en kweek (onder begeleiding) zelfvertrouwen en vertrouwen in elkaar. En dan ga je weer een stapje verder. Dan kom je echt wel een keer in de bak aan hoor.

Maar ik zou er wel werk van maken. En hem niet maar gewoon weken laten wennen. Kan prima zijn dat je maar heel inie mini dingetjes met hem kunt doen. Maar zorg wel voor kleine positieve momentjes dan. Daar hebben jullie allebei meer aan denk ik.

Ingivriendje
Berichten: 48
Geregistreerd: 13-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-22 09:59

pol013 schreef:
Je moet jezelf in ieder geval zo veel mogelijk 'set up fot succes'. Dus zoek naar een situatie waarbij de kans dat het goed gaat zo groot mogelijk is.

Is dat op het moment IN de wei. Dan so be it. Creëer daar dan maar even een situatie die het mogelijk maakt om daar wat te werken. Zet even een stukje af bijvoorbeeld zodat de andere paarden even weg blijven? Wat maakt jou het uit of je werkt aan de ene of aan de andere kant van de draad.

Eigenlijk vind ik dat een paard gewoon de basis regels moet blijven respecteren. Zeker als ze die echt wel kennen en snappen. Dus ook kort na een verhuizing zou je je paard wel gewoon voor wat simpele dingen weg moeten kunnen nemen. Maar daar heb je nu in jouw situatie helemaal niks aan. Dus ga je gewoon zoeken naar een ingang die voor jullie werkt. EN vanuit daar verder bouwen. Niks mis mee.

Dus buiten de wei lukt het niet? Werk in de wei.
Aan een halster gaat hij er van door ->Hoofdstel nodig omdat je anders compleet buiten spel gezet wordt? Doe je dat lekker.
Raak daar vertrouwd en kweek (onder begeleiding) zelfvertrouwen en vertrouwen in elkaar. En dan ga je weer een stapje verder. Dan kom je echt wel een keer in de bak aan hoor.

Maar ik zou er wel werk van maken. En hem niet maar gewoon weken laten wennen. Kan prima zijn dat je maar heel inie mini dingetjes met hem kunt doen. Maar zorg wel voor kleine positieve momentjes dan. Daar hebben jullie allebei meer aan denk ik.


Ja zo denk ik er precies ook over. Bedankt.

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-22 10:01

Hoi TS, wat leuk voor jou, je eigen paard. Dat is altijd even wennen. Jouw paard moet nog wennen aan zijn nieuwe plek, alle veranderingen en jullie moeten nog helemaal aan elkaar wennen.

Goed dat je begonnen bent en het in kleinere stapjes gaat doen. Probeer daarbij ook zelf focus te hebben op wat jij wilt dat er gebeurt. Ik zou zelf werken met een kaptoom en een leadrope. Mijn kruising Fjord was vroeger niet te houden met een touwhalster of iets. Maar goed, wat werkt voor jullie, is even uitvinden natuurlijk...

Na verloop van tijd ga je je paard aanvoelen (en hij jou) en kun je dit gedrag vóór zijn. Nu is het zaak om in alle rust op te bouwen in kleine stapjes en daarin heel consequent te zijn. Consequent zijn is wat anders dan 'hard aan pakken' bij mij (Ik geloof niet in hard aan pakken). Ik denk wel dat jouw Tinker heel erg onzeker is en daarom dit gedrag vertoont. Jij bent zijn eigenaar en jouw toekomstige leiderschap, daar moet hij op gaan vertrouwen.

Fijn als iemand jou hierbij kan helpen. Ik hoop dat jij een manier vindt om rustig te blijven, hou de focus op wat je wilt, raak niet gefrustreerd, heb vertrouwen in je paard en denk in kleine stapjes. Is het mogelijk ook anders je tijd met je paard te spenderen? Door bij hem te zitten, te zijn, bijvoorbeeld met poetsen? Alles wat helpt om samen die band op te bouwen....

Ingivriendje
Berichten: 48
Geregistreerd: 13-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-22 10:02

Voor Marlies V

Krijg je bericht niet gequote. Dan maar even zo:

Genieten doe ik zeker. Ga tussentijds ook gewoon naar hem toe, knuffel, aanwezig zijn. Trailer is helaas geen optie, had ik ook al bedacht. En kaptoom heb ik (nog) niet. Ik kan idd eens kijken of ik dit kan lenen en een oproep plaatsen in de plaatselijke groep. Mijn introductrice wil ook komen en bekijken hoe en of ze met mij kan werken met hem. Fijn al die opbeurende berichten. Het is niets niets waar ik aan ben begonnen.