Paard in de groep blijft mijne verwonden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
freedomshet

Berichten: 484
Geregistreerd: 12-06-18
Woonplaats: Elst

Paard in de groep blijft mijne verwonden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-22 23:02

Ik heb momenteel een beetje een uitdaging op stal.
voornamelijk in de paddock.

Mijn ruin, Biko staat samen met 2 andere ruinen op paddock. Ze hebben hooi, water en naar mijn idee genoeg ruimte om elkaar niet lastig te vallen.
Met een van de ruinen is Biko aardig close en spelen ook rustig de halve dag door.
Ze staan zon 6-8 uur buiten.

De andere ruin is een stuk minder lief naar de mijne.
Als ze met zen 3en staan gaat het vaak wel goed en staat het aardig rustig. de ruin waarmee het wel goed gaat, wordt wel gewoon gereden waardoor ze alsnog vaak een tijd met zen 2en staan en het steeds vaker fout gaat.
Ik vind Biko regelmatig met nieuwe open plekken. Dit zijn dan van die plekken die niet echt open liggen maar de huid wel eraf valt na een paar dagen.
Tot 3 week terug stond er ook een hengst bij (heel braaf dier en bijna niet te merken dat het een hengst was) deze is verkocht en sinds toen is het erger geworden.
Nu kwam Biko 2 dagen terug met flinke beschadigingen op zen rug en wordt het me wat te extreem.

Staleigenaar en eigenaar van het paard vinden het ook vervelend en willen ook graag een oplossing vinden. Ik ben ook zeker niet boos op hen.
Nu was het idee Biko of de andere ruin dan maar binnen te zetten als ze met zen 2en zouden staan.
Zelf vind ik dit verre van ideaal en zoek graag een andere oplossing voor de lange termijn.

Zijn er mensen met soortgelijke ervaringen ? en misschien ideeën over hoe ze veilig samen kunnen staan ?
Zo ja, dan hoor ik het graag :)

PowerPoef

Berichten: 1200
Geregistreerd: 05-05-16
Woonplaats: Gelderland

Re: Paard in de groep blijft mijne verwonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 23:05

Kan er niet een touwtje tussen die twee worden gespannen als het andere paard weg is om te rijden? Ik weet niet hoe groot de paddock/wei, maar als het alleen gebeurt als ze met z'n tweeën staan is dat misschien een uitkomst.

capopjekop

Berichten: 30661
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Paard in de groep blijft mijne verwonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 23:11

Idd even een draad ertussen spannen. Het is wel even een paar minuten werk, want je zult vast prikpaaltjes nodig hebben. Maar dan kunnen ze elkaar iig niet verwonden

chayenne1998
Berichten: 37
Geregistreerd: 05-06-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 15:11

Mijn verzorgpony werd ook altijd aangevallen door een ander paard. Dit leidde soms tot kreupelheid of kleine/grote plekken waar echt veel haar weg was gebeten.
In de weide stonden ze al gescheiden met een draad, zodat ze elkaar nog wel konden zien/ruiken. Sinds dit jaar gebeurd dat ook in de bak, als de stallen worden uitgemest. Nu vallen de verwondingen enorm mee vergeleken met hoe het eerst was en is hij niet meer kreupel geworden door het andere paard.

anjali
Berichten: 15119
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Paard in de groep blijft mijne verwonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 15:53

Toch iets verzinnen waardoor ze gescheiden kunnen staan? Ik wil ook geen verwondingen aan mijn paard door weidegenoten.

ellepel

Berichten: 47353
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 16:03

wat gebeurd er nou eigenlijk dan, heb je dat ook gezien?

is het door spelen,of juist door voernijd,worden ze wel op die paddock gevoerd?
hoe groot is die eigenlijk…kunnen ze wel echt de ruimte opzoeken van elkaar?

freedomshet

Berichten: 484
Geregistreerd: 12-06-18
Woonplaats: Elst

Re: Paard in de groep blijft mijne verwonden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-22 20:24

even een update, mijn paard is nu verhuisd naar een andere stal. mogelijk tijdelijk mocht dat paard weer weggaan of iets veranderen (was wel een hele leuke stal).
Het is nog erger geworden en op korte termijn was er geen oplossing mogelijk (meermaals om tafel gezeten). Dit was zeker NIET omdat de staleigenaar niet meehielp die heeft echt meegekeken.


Ellepel, Ik heb het veel bekeken en het paard dat de mijne verwonde leek in mijn ogen heel gefrustreerd. waardoor ? geen idee maar hij reageerde dat af op de mijne wat natuurlijk niet oke is.

ellepel

Berichten: 47353
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 20:30

ja oke, dat zie je wel vaker,zeker als de ruimte te klein is en er te weinig voer is.