Hoe word je de veilige haven voor je paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Luzerna
Berichten: 213
Geregistreerd: 28-01-21

Hoe word je de veilige haven voor je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-22 13:13

Dag allemaal, ik lees veel over het zijn van een veilige haven voor je paard. Maar hoe doe je dat? Ik heb mijn paard nu een jaar en ik voel dat we een enorm sterke band hebben. Ze hinnikt zachtjes als ik kom, ook als ik voor de derde keer op een dag kom. Als iets spannend is, kijkt ze me aan en kan ik haar laten ontspannen. Toch is ze bij mij veel schrikachtiger dan bij haar vorige eigenaar (een professional) en ook bij mijn trainer schrikt ze tijdens het rijden nooit. Hoe zorg ik ervoor dat ik haar veilige haven word? Ik ga minstens 2x per dag naar haar toe, besteed veel tijd aan poetsen, knuffelen, wandel veel, doe grondwerk. Beloon goed gedrag. Hebben jullie nog tips? Alvast bedankt!

Euridicey

Berichten: 700
Geregistreerd: 01-01-22
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 13:50

Lees je in paardencommunicatie! Door jezelf rustig te houden en te aarden kan je veel bereiken. Je eigen hartslag laag houden en rustig te blijven ademen. Als jij zelf spanning opbouwt, omdat jij bang bent dat zij gaat schrikken, wordt ze twee keer zo schrikkeriger :p

Edit: paarden in de natuur hebben een soort "knoppen". als een ander paard daar naar wijst of daar aan zit betekent dit wat voor het andere paard. Misschien interessant om je daar in te lezen. Ik kwam er laatst achter dat ik onbewust aan mijn paard vroeg om weg te gaan met haar hoofd, terwijl ik haar wilde aaien. Ik werd er altijd wat teleurgesteld van, maar ze luisterde gewoon naar mijn onbewust gestelde vraag.

Flubberboot

Berichten: 2894
Geregistreerd: 14-09-21

Re: Hoe word je de veilige haven voor je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 18:36

Wat doe jij tijdens het rijden en wat doet jouw trainer tijdens het rijden?
Het kan zijn dat het een paardje is die je constant kleine opdrachten moet geven omdat ze anders schrikt. Jouw trainer zal dat waarschijnlijk doen en de vorige eigenaar dan ook. Als zij bij wijze het paard hard aan het werk zetten en jij laat je paard een beetje rondlopen met lange teugel, zal ze bij jou eerder iets bedenken dan bij de trainers.

nine1987

Berichten: 8342
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Hoe word je de veilige haven voor je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 18:39

Heel simpel.. Consequent zijn.. Wat mag, dat mag altijd en wat niet mag, mag nooit.. Deze duidelijkheid maakt jou "de veilige haven.. "

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 18:39

Natuurlijk overwicht hebben.

Luzerna
Berichten: 213
Geregistreerd: 28-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-22 18:43

Flubberboot schreef:
Wat doe jij tijdens het rijden en wat doet jouw trainer tijdens het rijden?
Het kan zijn dat het een paardje is die je constant kleine opdrachten moet geven omdat ze anders schrikt. Jouw trainer zal dat waarschijnlijk doen en de vorige eigenaar dan ook. Als zij bij wijze het paard hard aan het werk zetten en jij laat je paard een beetje rondlopen met lange teugel, zal ze bij jou eerder iets bedenken dan bij de trainers.


Ik denk dat zij meer duidelijk zijn. Meer van nature leiden, niet aarzelen. Echt rijden. Dat doe ik op zich ook, maar als er een spannende situatie aankomt, dan ben ik gewoon minder zelfverzekerd. Maar hoe verander je dat...

Luzerna
Berichten: 213
Geregistreerd: 28-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-22 18:44

elnienjo schreef:
Natuurlijk overwicht hebben.

Ja! Maar hoe bereik je dat?

Luzerna
Berichten: 213
Geregistreerd: 28-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-22 18:44

nine1987 schreef:
Heel simpel.. Consequent zijn.. Wat mag, dat mag altijd en wat niet mag, mag nooit.. Deze duidelijkheid maakt jou "de veilige haven.. "


Ja, dit is het hè? Zo simpel en tegelijkertijd zo moeilijk.

Luzerna
Berichten: 213
Geregistreerd: 28-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-22 18:45

Euridicey schreef:
Lees je in paardencommunicatie! Door jezelf rustig te houden en te aarden kan je veel bereiken. Je eigen hartslag laag houden en rustig te blijven ademen. Als jij zelf spanning opbouwt, omdat jij bang bent dat zij gaat schrikken, wordt ze twee keer zo schrikkeriger :p

Edit: paarden in de natuur hebben een soort "knoppen". als een ander paard daar naar wijst of daar aan zit betekent dit wat voor het andere paard. Misschien interessant om je daar in te lezen. Ik kwam er laatst achter dat ik onbewust aan mijn paard vroeg om weg te gaan met haar hoofd, terwijl ik haar wilde aaien. Ik werd er altijd wat teleurgesteld van, maar ze luisterde gewoon naar mijn onbewust gestelde vraag.


Ik heb wat boeken voor de dag gehaald en ga eens verder inlezen.

AnnemiekvM

Berichten: 8252
Geregistreerd: 17-07-03

Re: Hoe word je de veilige haven voor je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 18:47

Voorspelbaar zijn. Het paard moeten weten wat hij aan je heeft.

Flubberboot

Berichten: 2894
Geregistreerd: 14-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 19:58

Luzerna schreef:
Flubberboot schreef:
Wat doe jij tijdens het rijden en wat doet jouw trainer tijdens het rijden?
Het kan zijn dat het een paardje is die je constant kleine opdrachten moet geven omdat ze anders schrikt. Jouw trainer zal dat waarschijnlijk doen en de vorige eigenaar dan ook. Als zij bij wijze het paard hard aan het werk zetten en jij laat je paard een beetje rondlopen met lange teugel, zal ze bij jou eerder iets bedenken dan bij de trainers.


Ik denk dat zij meer duidelijk zijn. Meer van nature leiden, niet aarzelen. Echt rijden. Dat doe ik op zich ook, maar als er een spannende situatie aankomt, dan ben ik gewoon minder zelfverzekerd. Maar hoe verander je dat...

Ik herken het zelf. Ik heb precies hetzelfde met mijn paard. Ben an sich niet onzeker op haar maar zodra er iets gebeurt, zit ik te stressen in het zadel.
Wat mij helpt is dat mijn paard in een spannende situatie er niet compleet vandoor gaat maar enkel een paar passen vooruit. Daardoor weet ik dat ze me er niet 1, 2, 3 eraf zou gooien. Wat doet ze tijdens het schrikken?

Bowo
Berichten: 2822
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 20:32

Luzerna schreef:
Flubberboot schreef:
Wat doe jij tijdens het rijden en wat doet jouw trainer tijdens het rijden?
Het kan zijn dat het een paardje is die je constant kleine opdrachten moet geven omdat ze anders schrikt. Jouw trainer zal dat waarschijnlijk doen en de vorige eigenaar dan ook. Als zij bij wijze het paard hard aan het werk zetten en jij laat je paard een beetje rondlopen met lange teugel, zal ze bij jou eerder iets bedenken dan bij de trainers.


Ik denk dat zij meer duidelijk zijn. Meer van nature leiden, niet aarzelen. Echt rijden. Dat doe ik op zich ook, maar als er een spannende situatie aankomt, dan ben ik gewoon minder zelfverzekerd. Maar hoe verander je dat...

En daar zit precies de kern van je probleem. Juist wanneer het spannend wordt en hij jou als veilige haven nodig heeft, laat jij hem in de steek door zelf ook spanning op te bouwen.

Die mindset veranderen is alleen wel lastig. Het is een combinatie van zelfvertrouwen en vertrouwen in je paard. Jij moet uitstralen dat het niet spannend is en dat jullie hier langs kunnen en het kan daarbij helpen als je er op vertrouwt dat je paard dat ook inderdaad niet zal reageren.
Wat bij mij overigens ook helpt, is hard op zeggen "We kunnen dit, het is niet eng" etc. En dan niet om mijn paard gerust te stellen, maar meer omdat ik dan mezelf dit wijs kan maken en het zo ook makkelijker doorgeef aan mijn paard. Werkt overigens ook in een andere situaties om je onderbewustzijn beter te laten meewerken, ik gebruik het ook gewoon als ik meer buiging wil bijvoorbeeld

Sintara

Berichten: 7420
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Hoe word je de veilige haven voor je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 20:39

Door hem te helpen wanneer hij dat eventueel nodig heeft. Dus als hij bijvoorbeeld iets eng vind, hem laten merken dat jullie daar samen mee om kunnen gaan. Dat als hij iets niet snapt je het hem kunt uitleggen of dat je het makkelijker voor hem kan maken.
Zulk soort dingen. Maar wat je dan precies moet doen of wanneer verschilt per paard :)

Janneke2

Berichten: 22780
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 20:54

Luzerna schreef:
Flubberboot schreef:
Wat doe jij tijdens het rijden en wat doet jouw trainer tijdens het rijden?
Het kan zijn dat het een paardje is die je constant kleine opdrachten moet geven omdat ze anders schrikt. Jouw trainer zal dat waarschijnlijk doen en de vorige eigenaar dan ook. Als zij bij wijze het paard hard aan het werk zetten en jij laat je paard een beetje rondlopen met lange teugel, zal ze bij jou eerder iets bedenken dan bij de trainers.


Ik denk dat zij meer duidelijk zijn. Meer van nature leiden, niet aarzelen. Echt rijden. Dat doe ik op zich ook, maar als er een spannende situatie aankomt, dan ben ik gewoon minder zelfverzekerd. Maar hoe verander je dat...


... ik heb een haat-liefde relatie met het woord 'duidelijk'.
Aarzelen mag, wat mij betreft.
En is totaal geen kwestie van 'je leidt niet'.
Idem voor consequent zijn. Er zijn dingen die nooit mogen (een vriendelijk iemand bijten) - maar een vervelend iemand mag je voorbij een bepaald punt echt bijten, hoor.

Wat wel helpt: 'weet wat je wilt', stel je prioriteiten en maak daar beleid op.
Even nadenken mag heus, maar zet bij een spannende situatie je paard bijvoorbeeld wel stil, tot je besloten hebt dat het daadwerkelijk veilig is.

Qua lichaamstaal: "van nature leiden" doe je vanuit je zwaartepunt.
Bijvoorbeeld: staat je paard los in de bak en wil je dat zij naar rechts gaat, beweeg dan
niet alleen je arm naar rechts terwijl je verder stokstijf blijft staan
vanuit je 'core' iets naar rechts, rustig, klein, en wijs met je arm.
(Is geen vaardigheid die aangeboren is ofzo.)

En in het zadel als er spanning is: meteen je adem 'omlaag naar je buik', doe of je kauwgom kauwt, en ontspan je schouders en heupgewrichten.
En vraag een volte, of schouderbinnenwaarts. Buiging helpt om spanning af te voeren.
... en het helpt om het meteen bij de kleine signalen te doen: jij bent de leider en jij zorgt voor je dier zodat ze zich veilig voelt. Het dier hoeft niet om hulp te schreeuwen, jij bent alert aanwezig.

Janneke2

Berichten: 22780
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 20:59

Euridicey schreef:
Edit: paarden in de natuur hebben een soort "knoppen". als een ander paard daar naar wijst of daar aan zit betekent dit wat voor het andere paard. Misschien interessant om je daar in te lezen. Ik kwam er laatst achter dat ik onbewust aan mijn paard vroeg om weg te gaan met haar hoofd, terwijl ik haar wilde aaien. Ik werd er altijd wat teleurgesteld van, maar ze luisterde gewoon naar mijn onbewust gestelde vraag.

(Je stelde je vraag zonder je bewust te zijn van deze knop, en je deed het willen aaien onbedoeld verkeerd.)

Waar heb jij gelezen van de "knop" ga weg met je hoofd?

Euridicey

Berichten: 700
Geregistreerd: 01-01-22
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 21:09

Janneke2 schreef:
(Je stelde je vraag zonder je bewust te zijn van deze knop, en je deed het willen aaien onbedoeld verkeerd.)

Waar heb jij gelezen van de "knop" ga weg met je hoofd?


Yes, staat een leuk artikel in t nieuwe Bit&Cap magazine

Avalanche

Berichten: 16073
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 21:13

Rust in je lijf, rust in je hoofd. Jij bent de leider. Het is niet haar taak om bang te zijn, dat is de jouwe, en jij bepaalt of we gaan vluchten of niet.
Jij bent ook degene die tussen het gevaar en paard in gaat staan.

je bent degene die leiding neemt, die het programma bepaalt. En als jij zegt dat het goed is, dan is dat zo. Je kan met je paard kalmeringsoefeningen doen, zoals samen diep uitzuchten.

Wees je er ook van bewust dat paard niet snapt dat jij bang kunt zijn voor zijn reactie. Je paard interpreteert spanning bij jou als teken dat er iets engs is, en heel hulpvaardige paarden gaan dan alvast zoeken naar wat er zo eng is.

Rust bij jou is super belangrijk. En dan bedoel ik echte rust, want bij een paard kun je niet faken.

Janneke2

Berichten: 22780
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 21:16

Euridicey schreef:
Janneke2 schreef:
(Je stelde je vraag zonder je bewust te zijn van deze knop, en je deed het willen aaien onbedoeld verkeerd.)

Waar heb jij gelezen van de "knop" ga weg met je hoofd?


Yes, staat een leuk artikel in t nieuwe Bit&Cap magazine

... die met de Haflinger voorop?

FriesWytske
Berichten: 9902
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 21:20

Luzerna schreef:
Dag allemaal, ik lees veel over het zijn van een veilige haven voor je paard. Maar hoe doe je dat? Ik heb mijn paard nu een jaar en ik voel dat we een enorm sterke band hebben. Ze hinnikt zachtjes als ik kom, ook als ik voor de derde keer op een dag kom. Als iets spannend is, kijkt ze me aan en kan ik haar laten ontspannen. Toch is ze bij mij veel schrikachtiger dan bij haar vorige eigenaar (een professional) en ook bij mijn trainer schrikt ze tijdens het rijden nooit. Hoe zorg ik ervoor dat ik haar veilige haven word? Ik ga minstens 2x per dag naar haar toe, besteed veel tijd aan poetsen, knuffelen, wandel veel, doe grondwerk. Beloon goed gedrag. Hebben jullie nog tips? Alvast bedankt!


Lees je eigen tekst nog eens. Dan krijg je door dat je dat al bent. Ze vertrouwt al op jou.

Luzerna
Berichten: 213
Geregistreerd: 28-01-21

Re: Hoe word je de veilige haven voor je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-22 23:13

Oeh, veel goede tips en veel stof tot nadenken. Hier kan ik echt veel mee ,dank!!

Luzerna
Berichten: 213
Geregistreerd: 28-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-22 23:13

FriesWytske schreef:
Luzerna schreef:
Dag allemaal, ik lees veel over het zijn van een veilige haven voor je paard. Maar hoe doe je dat? Ik heb mijn paard nu een jaar en ik voel dat we een enorm sterke band hebben. Ze hinnikt zachtjes als ik kom, ook als ik voor de derde keer op een dag kom. Als iets spannend is, kijkt ze me aan en kan ik haar laten ontspannen. Toch is ze bij mij veel schrikachtiger dan bij haar vorige eigenaar (een professional) en ook bij mijn trainer schrikt ze tijdens het rijden nooit. Hoe zorg ik ervoor dat ik haar veilige haven word? Ik ga minstens 2x per dag naar haar toe, besteed veel tijd aan poetsen, knuffelen, wandel veel, doe grondwerk. Beloon goed gedrag. Hebben jullie nog tips? Alvast bedankt!


Lees je eigen tekst nog eens. Dan krijg je door dat je dat al bent. Ze vertrouwt al op jou.


Dat is mooi om te horen

Nynkex01
Berichten: 1125
Geregistreerd: 05-07-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 23:28

Flubberboot schreef:
Wat doe jij tijdens het rijden en wat doet jouw trainer tijdens het rijden?
Het kan zijn dat het een paardje is die je constant kleine opdrachten moet geven omdat ze anders schrikt. Jouw trainer zal dat waarschijnlijk doen en de vorige eigenaar dan ook. Als zij bij wijze het paard hard aan het werk zetten en jij laat je paard een beetje rondlopen met lange teugel, zal ze bij jou eerder iets bedenken dan bij de trainers.


Dit vind ik heel interessant. Ik doe dit Namelijk zelf ook, zodra mijn paard spanning opbouwt overgangen en figuren rijden om hem bezig te houden. En ik rijd er ook zo een die als ik niet oplet met zijn neus naar buiten gaat lopen en gaat schrikken van alles wat er buiten de bak gebeurt, alsof hij dingen zoekt. Maar eigenlijk denk ik er nu pas over na dat dat best raar is. Waarom zou een vluchtdier dingen zoeken om van te schrikken? Waarom zou je een dier aan het werk moeten zetten om te voorkomen dat hij schrikt? Ik doe het dus zelf ook, maar als je het vanuit het paard bekijkt is het toch eigenlijk best raar?

Euridicey

Berichten: 700
Geregistreerd: 01-01-22
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 00:24

Janneke2 schreef:
... die met de Haflinger voorop?


Oh oeps nee de maart editie

Bowo
Berichten: 2822
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 07:43

Nynkex01 schreef:
Flubberboot schreef:
Wat doe jij tijdens het rijden en wat doet jouw trainer tijdens het rijden?
Het kan zijn dat het een paardje is die je constant kleine opdrachten moet geven omdat ze anders schrikt. Jouw trainer zal dat waarschijnlijk doen en de vorige eigenaar dan ook. Als zij bij wijze het paard hard aan het werk zetten en jij laat je paard een beetje rondlopen met lange teugel, zal ze bij jou eerder iets bedenken dan bij de trainers.


Dit vind ik heel interessant. Ik doe dit Namelijk zelf ook, zodra mijn paard spanning opbouwt overgangen en figuren rijden om hem bezig te houden. En ik rijd er ook zo een die als ik niet oplet met zijn neus naar buiten gaat lopen en gaat schrikken van alles wat er buiten de bak gebeurt, alsof hij dingen zoekt. Maar eigenlijk denk ik er nu pas over na dat dat best raar is. Waarom zou een vluchtdier dingen zoeken om van te schrikken? Waarom zou je een dier aan het werk moeten zetten om te voorkomen dat hij schrikt? Ik doe het dus zelf ook, maar als je het vanuit het paard bekijkt is het toch eigenlijk best raar?

Ik denk niet dat ze dan dingen zoeken, maar eerder dingen zien.
Wanneer je aan het rijden bent, krijgen ze adrenaline. Dat verhoogt de prestaties, maar daardoor zijn ze ook alerter en meer voorbereid op vluchten. Adrenaline staat nauw samen met (moeten) vluchten.
Door je paard aan het werk zetten, krijgt hij een focus waardoor hij minder dingen ziet die hij vanwege de adrenaline verwacht. En vaak helpen de oefeningen ook om spanning af te vloeien, leiderschap over te nemen en dus het paard weer te kalmeren.

J_emma

Berichten: 811
Geregistreerd: 16-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 08:49

Janneke2 schreef:
Euridicey schreef:
Edit: paarden in de natuur hebben een soort "knoppen". als een ander paard daar naar wijst of daar aan zit betekent dit wat voor het andere paard. Misschien interessant om je daar in te lezen. Ik kwam er laatst achter dat ik onbewust aan mijn paard vroeg om weg te gaan met haar hoofd, terwijl ik haar wilde aaien. Ik werd er altijd wat teleurgesteld van, maar ze luisterde gewoon naar mijn onbewust gestelde vraag.

(Je stelde je vraag zonder je bewust te zijn van deze knop, en je deed het willen aaien onbedoeld verkeerd.)

Waar heb jij gelezen van de "knop" ga weg met je hoofd?


Het boek Paardentaal van Sharon Wilsie en Gretchen Vogel. Zij gaan erg uit van die knoppen. Ze kijkt naar wat paarden veel bij elkaar doen en vertaalt dat naar aanrakingen die wij kunnen maken.
Maar het blijft een vertaling: paard dat ander paard benadert vs mens dat paard benadert met z'n armen laag in een o-houding bijvoorbeeld. Dat ziet er hoe je het ook wendt of keert heel anders uit.
Natuurlijk kun je in je communicatie het voor je paard duidelijker en onduidelijker maken, door hoe je het benadert en hoe je je vraag stelt.
Maar zo zwart-wit is het m.i. niet. Als ik per ongeluk m'n paard onbewust vraag weg te gaan terwijl mijn intentie aaien is, blijft ze echt wel lekker staan.
Loopt ze weg, dan denk ik eerder dat ze de plek of manier van aaien minder prettig vindt :-)