Help mijn 2 jarige bijt

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laibadji

Berichten: 1688
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Re: Help mijn 2 jarige bijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 16:59

Wie zegt dat het andere paard het jonge paard niet opvoedt? Vaak gebeurt dit door zeer subtiele signalen die TS misschien niet oppikt. Wij hebben ook zo een oude merrie gehad. De beste om jong grut bij te zetten. Ze ging ze niets doen maar haar blik alleen en nonverbale gedrag was voldoende om de jonkies te laten inbinden. (Avalanche ik heb wel een beetje het vermoeden dat we beiden hetzelfde zeggen verbeter me als ik fout ben)

En ik volg jou daarin Avalanche het paard moet ook leren om begrensd te worden naar mensen toe maar dat is aan de mens om het paard dit te leren en hier is TS volop mee bezig. TS laat zich begeleiden en is aan het leren. Net zoals een paard tijd nodig heeft om te leren heeft een mens ook tijd nodig om te leren. Wie weet staan beiden aan een mooi verhaal samen maar ieder begin is moeilijk en een leerschool. TS heeft hulp en wil kritisch naar zichzelf kijken.

anjali
Berichten: 15132
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 17:58

Avalanche schreef:
Er bestaat niet zoiets als interspecies dominance.

Paarden zijn niet geïnteresseerd in dominantie over mensen, wel over soortgenoten. Een paard wil gewoon weten wat hij wel en niet mag bij mensen en dat is hij aan het uittesten. Dat testen zou hij normaal gezien op die leeftijd met soortgenoten doen, en daar leert hij dus ook manieren naar andere paarden toe.

Veel mensen denken dat als een paard goede manieren heeft met andere paarden, dat ze dat dan ook hebben met mensen, maar dat is niet hoe het werkt. Je paard zal ook moeten leren met mensen om te gaan, en dat moet je ze zelf leren. Dat zijn 2 verschillende dingen.

Verder is het niet goed genoeg dat het gezelschapspaard niet agressief is. Het andere paard moet m ook opvoeden. En dan nog is het niet omdat hij geleerd heeft beleefd te zijn naar andere paarden, dat hij dat ook naar mensen toe is.

Geen interspecies dominance? Niet tussen mens en kat. Maar tussen mens en hond en tussen mens en paard volgens mij wel. Dat hoeft niet negatief te zijn want de "dominante"van de twee zorgt ook voor de ander.Waardoor veel dieren het wel gemakkelijk vinden een "baasje"te hebben.

Avalanche

Berichten: 16073
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 19:21

Laibadji schreef:
Wie zegt dat het andere paard het jonge paard niet opvoedt? Vaak gebeurt dit door zeer subtiele signalen die TS misschien niet oppikt. Wij hebben ook zo een oude merrie gehad. De beste om jong grut bij te zetten. Ze ging ze niets doen maar haar blik alleen en nonverbale gedrag was voldoende om de jonkies te laten inbinden. (Avalanche ik heb wel een beetje het vermoeden dat we beiden hetzelfde zeggen verbeter me als ik fout ben)

Ik denk ook dat we hetzelfde zeggen :j oudere paarden, en zeker merries kunnen daar zeer subtiel in zijn.

Hier hebben we de mare stare:

Afbeelding

de jonge paarden zijn daar heus van onder de indruk :j

Nadeel is wel dat oudere merries niet spelen en dat heeft zo'n jong ding wel nodig. Dus daar moet wel een oplossing voor gevonden worden.


Laibadji schreef:
En ik volg jou daarin Avalanche het paard moet ook leren om begrensd te worden naar mensen toe maar dat is aan de mens om het paard dit te leren en hier is TS volop mee bezig. TS laat zich begeleiden en is aan het leren. Net zoals een paard tijd nodig heeft om te leren heeft een mens ook tijd nodig om te leren. Wie weet staan beiden aan een mooi verhaal samen maar ieder begin is moeilijk en een leerschool. TS heeft hulp en wil kritisch naar zichzelf kijken.

Ik denk ook dat het niet handig is om keihard op TS in te hakken. En ik denk dat je met op iemand inhakken niet maakt dat iemand na gaat denken. Met empathie kom je een stuk verder. En dat wil niet zeggen dat je met fluwelen handschoentjes moet gaan werken he, de waarheid moet gezegd worden, en soms ook echt heel duidelijk.
anjali schreef:
Geen interspecies dominance? Niet tussen mens en kat. Maar tussen mens en hond en tussen mens en paard volgens mij wel. Dat hoeft niet negatief te zijn want de "dominante"van de twee zorgt ook voor de ander.Waardoor veel dieren het wel gemakkelijk vinden een "baasje"te hebben.

Nee, gewoon niet. De mensen die roepen dat hun paard dominant is, blijken vaak bij doorvragen zelf onduidelijk of niet consequent te zijn, waardoor het paard geen duidelijke grenzen krijgt. Hetzelfde is met honden aan de hand. Ook honden zijn er simpelweg niet in geïnteresseerd om de baas over een mens te worden, maar ze moeten wel opgevoed worden en grenzen krijgen.

Bij katten is het gewoon iets duidelijker, omdat katten geen will to please hebben. Paarden en honden zijn veel meer bezig met interactie. Maar ook bij katten zijn grenzen nodig, en moet je opvoeden. Met honden en paarden hetzelfde. Maar honden en paarden zijn van nature geen dieren die conflicten opzoeken. Mensen provoceren ze en dan krijg je rare reacties, en dat interpreteren we dan als dominantie.
Maar dat is omdat wij als mensen veel met rangorde en hiërarchie bezig zijn, dat is bij honden echt helemaal niet zo'n groot issue, en bij paarden ook niet echt. Ik denk dat wij mensen vooral bezig zijn met projecteren van ons gedrag op andere soorten.

Laibadji

Berichten: 1688
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Re: Help mijn 2 jarige bijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 19:28

Blij avalanche dat we het eens zijn. Ook over het deel van het confronteren en vooral het oog hebben voor betrokken confronteren ipv aanvallend confronteren.

Avalanche

Berichten: 16073
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 19:34

Laibadji schreef:
Blij avalanche dat we het eens zijn. Ook over het deel van het confronteren en vooral het oog hebben voor betrokken confronteren ipv aanvallend confronteren.

Ik heb de laatste jaren geleerd om te denken in oplossingen ipv problemen :j

blauwdruivje
Berichten: 223
Geregistreerd: 08-08-08

Re: Help mijn 2 jarige bijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 19:43

Ik heb vroeger veel met een ruin gewerkt die ook hapte naar je. Vaak kleine velletjes. Waarschijnlijk omdat hij erg lang hengst was geweest. Ik heb juist ben mijn instructrice toen geleerd om niet te slaan. Dat zou hem angstiger maken.

Wel werkten twee dingen:

- consequent met twee handen poetsen. Ik zie bijna geen enkele ruiter dat doen. Sta je rechts van het paard, dan borstel je met je linkerhand. Je rechterhand is op de hals. Zo voel je elke beweging. Kun je in zijn hals duwen of prikken met je vinger als hij toch richting jou gaat en je wilt bijten. Poets je meer richting zijn achterbeen, dan is je vrije hand op het achterbeen zodat je kunt voelen wat dat been doet. Met je andere hand borstel je.
- geef daarnaast het paard wat hooi te eten tijdens het poetsen. Geeft ook ontspanning. Stilstaan is vaak zeker voor een jong paard saai

Ook spelen met de snorharen werkte ook. Een beetje er zachtjes aan trekken... Jij mij bijten? Dan ga ik met je snorharen spelen...

Slaan alleen hij het uiterste... Als het onveilig voor je is. Maar waarschijnlijk is het speelsigheid en kun je het voorkomen door hem voor te zijn doordat je continu voelt waar zijn hals is.

Jackylove
Berichten: 80
Geregistreerd: 09-12-21
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-22 19:48

Elisa2 schreef:
Mensen, laten we TS keuze aub respecteren..niet iedereen heeft de mogelijkheden om de perfecte stalling te creeren en met doordrammen bereik je vaak juist het tegenovergestelde. Verder is de opfok ook niet zaligmakend, daar leert hij nog steeds geen omgangsnormen wbt de mens. Een speelkameraadje erbij zou de beste optie zijn imo, wellicht zijn er nog andere mogelijkheden daarvoor waar de TS nog niet aan gedacht heeft.

De tips die gegeven zijn, kijken voor een speelbal oid waar hij lekker mee aan de gang kan vind ik een hele goede. Voor de rest is het je eigen mindset die moet veranderen TS, vooral ophouden met zielig vinden als je hem een corrigerende tik geeft want dat voelt hij haarfijn aan en zulke dingen creeren juist gevaarlijke paarden. Jij bent de baas en niet hij, wellicht helpt ipv natural horsemanship een assertiviteitscursus oid voor jezelf. Alleen al zo denken straalt de energie uit die je nodig hebt om een goede leider te zijn voor je paard.

Gecondoleerd met je moeder.


Hoi elisa2 hij heeft een mooie yoga bal, we gaan binnen paar dagen een padock aanleggen met autobanden om op te staan...een heuveltje... liksteenbar... caveliti hindernisje.

Dat van mindset ben ik ook mee eens, had ik ook aangegeven daaraan te werken + timing nog beter

Dank je wel

Jackylove
Berichten: 80
Geregistreerd: 09-12-21
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-22 19:51

Amber_anne schreef:
Ik denk dat ts in het algemeen minder moet hangen aan de pony. Je creëert nu een pony die niet aan andere mensen went en uiteindelijk alleen door jou behandeld kan worden. Hoe ga je dat doen als je een keer goed ziek bent? Stel je kan niet meer naar stal wat dan? Stel door een hele vervelende omstandigheid moet je de pony verkopen (je kan zeggen dat je dit niet gaat doen maar niemand weet wat de toekomst brengt) hoe ga je dat dan doen?

Als eigenaar is het belangrijk om je pony voor te bereiden op het echte leven en daarbij ook alle tools te geven. Daar hoort ook bij dat hij onafhankelijk van jou is, dat andere mensen met hem om kunnen gaan en dat zijn geluk niet van jou afhangt.


Zelfs toen ik corona had stond ik zelf de stal uit te mesten.... ik heb voor een pony gekozen dus nee ik laat een ander hem niet verzorgen. Zelfs een vriendin van me met 3 paarden mag nog niet eens wandelen met hem. Dat is mijn keus en ik sta daar achter

Jackylove
Berichten: 80
Geregistreerd: 09-12-21
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-22 19:52

hahahatsjoe schreef:
Iedereen heeft hier de wijsheid in pacht lijkt het. TS heeft groot gelijk dat ze haar pony niet ver plaatst, zo’n stal moet je met een lampje zoeken. Mijn 2-jarige had hetzelfde probleem en ook geen speelmaatje maar 3 merries van 4 tot 10, waarvan 1 zijn moeder is. Hij was onzeker, wist zijn plaats niet. Heb hem laten behandelen door iemand die met energie werkt en hij is mega opgeknapt. Naast natuurlijk het herkennen van de voortekenen. Ik heb het ontbreken van een speelmaatje opgevangen door zelf meer met hem te gaan doen (wandelen) en hij vindt dat geweldig. Nu staat hij in de wei met een drachtige merrie, zijn moeder is hoefbevangen dus gaat niet in de wei en ik merk dat hij nog liever wordt gek genoeg. Liesje geeft hem wel op zijn flikker als hij irritant doet en gek genoeg komt hij tot rust. Ook ‘s avonds stukken meer rust. En nee, het happen is nog niet volledig weg, maar hij krijgt rust tussen de oren en het happen wordt minder.TS je bent goed bezig, ik denk dat een paddock met meer leuke dingen ook helpt. Gewoon goed je hoofd erbij houden en hulp zoeken als dat nodig is.


Dank je ja de paddock komt bijna autobanden kan ik ophalen wanneer de grond en afrasting klaar is. En verder heb ik al veel in huis wachten tot het in gebruik kan

miereneter

Berichten: 2559
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 19:53

Kleine, en beperkte bijdrage: ik begrijp wel het advies om paard in kudde te zetten, omdat mijn jonge paard echt geweldig opgevoed wordt door de andere paarden in een kudde van alle leeftijden. Dat scheelt mij heel veel werk.

En dat bij het bijterige, ook een jonge ruin die graag met zijn mond ontdekt, helpt het gewoon om streng en consequent te zijn. Ik hoef niet te slaan, maar tolereer niet dat hij in mij hapt. Met touwtje tussen mij en zijn hoofd zwaaien, wegduwen, met hand zwaaien, het werkt allemaal. Is mijn eerste paard, dus heb verre van de wijsheid in pacht, maar consequent zijn is wel essentieel gebleken. Hij mag van mij bijvoorbeeld wel het (halster)touw vastpakken, want ik gun hem ook dat 'mondige'. Dat werkt ook als beloning als hij iets goed heeft gedaan met grondwerken (hij is ondertussen alweer bijna vier) en even moet verwerken. In plaats van een brokje, waar hij dan weer wat opdringerig van wordt. En wil iedereen bijvallen die zegt: paard niet vermenselijken en goed begeleiding zoeken als je een probleem niet zelf kunt oplossen.

Succes TS, een eerste eigen paard is een hele stijle leercurve.
Laatst bijgewerkt door miereneter op 26-03-22 19:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Jackylove
Berichten: 80
Geregistreerd: 09-12-21
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-22 19:53

Twiggy2008 schreef:
Nog één tip voor training, kijk eens op https://www.dressuurnatuurlijk.nl naar het jonge paarden programma
Wellicht kan Astrid je verder helpen qua training.

Heel lief maar heb al een nh trainer

Jackylove
Berichten: 80
Geregistreerd: 09-12-21
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-22 19:56

Humpiedumpie schreef:
Mijn jonge ruin heeft wel in de opfok gestaan in een kudde met verschillende leeftijden op een uur rijden. Ik ging er eens in de twee weken heen om hem even een knuffel te geven en heb me er verder weinig mee bemoeit. Toch durft hij nog steeds soms te happen/bijten. Het hoeft dus niet perse iets te zeggen.

Ik vind het ook heel erg te lezen dat ts zo afgebrand wordt. Ze heeft het beste met haar paardje voor (net als iedereen hier neem ik aan). Ze heeft het al voor elkaar gekregen dat ie veel buiten staat met een maatje. Sommige ponys staan maar 2 uur buiten alleen op een paddock.
Niet dat je appels met peren kan vergelijken, maar toch..
Bijten kan een lastig en hardnekkig probleem zijn. Zeker als het al een gewoonte is geworden. Ts heeft er hulp bij wat hartstikke goed is.
Wat mij geleerd wordt is dat hij uit mijn ruimte moet blijven zodat hij de mogelijkheid niet heeft me te bijten. Dit doe ik mbv een zweepje zodat voor mij en voor hem duidelijk is wat precies mijn ruimte is. Daar hoef ik hem dan niet mee te slaan, maar duid wel aan tot waar mijn grenzen liggen.
Ik hoop dat je eruit komt met je pony ts. Ik vind dat je goed bezig bent!


Dank je, ja wij gebruiken de achterkant van leadrope om hem achteruit uit mijn ruimte te zetten. Die heb je altijd bij je een zweep niet. Dank je wel ❤

Jackylove
Berichten: 80
Geregistreerd: 09-12-21
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-22 20:03

Laibadji schreef:
Ik blijf iedereen zeer hard vinden naar TS toe. Hoe harder jullie schreeuwen hoe groter de weerstand van TS. Dat zijn algemene communicatieregels. Dat werkt gewoon niet. Het is niet zo dat degene die het hardst roept wint.
Daarnaast zijn we allemaal mensen met andere meningen. Ik lees niet dat het paard van TS alleen staat. Er staat een oud paard bij. Onze jonge paarden zijn ook nooit naar een opfok gegaan en zijn allen op onze hof groot geworden. We hebben altijd een kudde van ongeveer 4 paarden. Een jong paard heeft inderdaad een consequente leider nodig die duidelijke grenzen kan stellen. Dat oude paard zal dat op zijn eigen wijze ook doen.
Een 2 jarige die bijt lijkt mij ook zeer normaal gezien zijn leeftijdsfase. TS is aan het leren om hier consequent mee om te om te gaan en heeft hulp hiervoor. Ze vraagt echter wel nog tips wat wil zeggen dat TS wil bijleren en stelt handelingen in vraag wat goed is. Dat wil zeggen dat ze dieper wil nadenken over haar eigen handelen. Door haar met agressie te willen overtuigen, sluit je terug alle deuren tot inzicht en nadenken.

TS heeft een leuke plek gevonden voor haar paard en wil dit graag ook zo houden. Deze plek is momenteel een safe haven voor haar. TS haar moeder is zeer recent overleden en ze geeft zelf aan dat ze het nu heel moeilijk heeft. (Dit zijn hypotheses, vermoedens. Dus TS verbeter mij als ik fout ben.) Gek he, dat ze haar paard niet kan loslaten en nu emotioneel heel dicht op het paard zit en het dier zelf emotioneel heel hard nodig heeft. Maar blijf vooral TS aanvallen.
Geef TS tijd en ruimte om te rouwen en verdriet te hebben want dat is er nu. Hierdoor is de hele emotionele beleving van haar anders en kan ik het mij heel goed voorstellen dat ze hard reageert op alle commentaren. Dit kan zij er nu niet bij hebben en zeker niet het gedacht dat de houvast die zij heeft namelijk haar paard ook nog eens zou 'verdwijnen' in een grote kudde.
Maar zoals ik al zei dit zijn hypotheses. Tracht soms wat milder te zijn.


Eerlijk je zit erg in de goede richting , het is een zware tijd en ik ga er ook hulp voor vragen(bij dokter). Maar daarvoor heb ik eerst rust nodig... het is namelijk woede op het ziekenhuis wat het verdriet overheerst.(en heb al ptss)

En dan dat mensen hun zin door willen drukken terwijl het mijn paard is.... ja dat maakt me boos. Ik vraag tips hoe ik het anders zou kunnen corigeren niet moet ik verhuizen. Ik voel me thuis hier, en houd er sws niet van om veel mensen om me heen te hebben. Vandaar ik niet wil verhuizen naar een plek met veel paarden. En ik ben geen voorstander van opfok

Jackylove
Berichten: 80
Geregistreerd: 09-12-21
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-22 20:05

AmyJamess schreef:
Trouwens ts, ik zie dat je pony in Enschede staat. Mocht je hulp nodig hebben bij zoeken van instructie of dergelijk. Of eventueel in de toekomst een andere stal zoeken, mag je me altijd een berichtje doen. Mijn pony staat in de zelfde omgeving (Haaksbergen) ik wil je best helpen meedenken/zoeken naar oplossingen.


Wil best x met je chatten maar heb al een lerares en leuke stal

Amber_anne

Berichten: 6926
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 20:09

Jackylove schreef:
Amber_anne schreef:
Ik denk dat ts in het algemeen minder moet hangen aan de pony. Je creëert nu een pony die niet aan andere mensen went en uiteindelijk alleen door jou behandeld kan worden. Hoe ga je dat doen als je een keer goed ziek bent? Stel je kan niet meer naar stal wat dan? Stel door een hele vervelende omstandigheid moet je de pony verkopen (je kan zeggen dat je dit niet gaat doen maar niemand weet wat de toekomst brengt) hoe ga je dat dan doen?

Als eigenaar is het belangrijk om je pony voor te bereiden op het echte leven en daarbij ook alle tools te geven. Daar hoort ook bij dat hij onafhankelijk van jou is, dat andere mensen met hem om kunnen gaan en dat zijn geluk niet van jou afhangt.


Zelfs toen ik corona had stond ik zelf de stal uit te mesten.... ik heb voor een pony gekozen dus nee ik laat een ander hem niet verzorgen. Zelfs een vriendin van me met 3 paarden mag nog niet eens wandelen met hem. Dat is mijn keus en ik sta daar achter


Duidelijk is mijn hele post aan je voorbij gegaan. Dat is prima en idd je eigen keus. Wees wel bewust van de gevolgen van die keuze, die kom je namelijk vanzelf tegen

Jackylove
Berichten: 80
Geregistreerd: 09-12-21
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-22 20:11

blauwdruivje schreef:
Ik heb vroeger veel met een ruin gewerkt die ook hapte naar je. Vaak kleine velletjes. Waarschijnlijk omdat hij erg lang hengst was geweest. Ik heb juist ben mijn instructrice toen geleerd om niet te slaan. Dat zou hem angstiger maken.

Wel werkten twee dingen:

- consequent met twee handen poetsen. Ik zie bijna geen enkele ruiter dat doen. Sta je rechts van het paard, dan borstel je met je linkerhand. Je rechterhand is op de hals. Zo voel je elke beweging. Kun je in zijn hals duwen of prikken met je vinger als hij toch richting jou gaat en je wilt bijten. Poets je meer richting zijn achterbeen, dan is je vrije hand op het achterbeen zodat je kunt voelen wat dat been doet. Met je andere hand borstel je.
- geef daarnaast het paard wat hooi te eten tijdens het poetsen. Geeft ook ontspanning. Stilstaan is vaak zeker voor een jong paard saai

Ook spelen met de snorharen werkte ook. Een beetje er zachtjes aan trekken... Jij mij bijten? Dan ga ik met je snorharen spelen...

Slaan alleen hij het uiterste... Als het onveilig voor je is. Maar waarschijnlijk is het speelsigheid en kun je het voorkomen door hem voor te zijn doordat je continu voelt waar zijn hals is.


Het is ook geen vals bijten... zo ben je aan het knuffelen.... en dan pakt hij idd ineens net je velletje. Wat een goede tip zeg van poetsen. Ik heb 1 hand op de rug en borstel met de ander maar nu leg ik die op de hals.

Hooi krijgt hij idd om hij niet vast staat met poetsen maar gewoon los in zn stal

Jackylove
Berichten: 80
Geregistreerd: 09-12-21
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-22 20:14

miereneter schreef:
Kleine, en beperkte bijdrage: ik begrijp wel het advies om paard in kudde te zetten, omdat mijn jonge paard echt geweldig opgevoed wordt door de andere paarden in een kudde van alle leeftijden. Dat scheelt mij heel veel werk.

En dat bij het bijterige, ook een jonge ruin die graag met zijn mond ontdekt, helpt het gewoon om streng en consequent te zijn. Ik hoef niet te slaan, maar tolereer niet dat hij in mij hapt. Met touwtje tussen mij en zijn hoofd zwaaien, wegduwen, met hand zwaaien, het werkt allemaal. Is mijn eerste paard, dus heb verre van de wijsheid in pacht, maar consequent zijn is wel essentieel gebleken. Hij mag van mij bijvoorbeeld wel het (halster)touw vastpakken, want ik gun hem ook dat 'mondige'. Dat werkt ook als beloning als hij iets goed heeft gedaan met grondwerken (hij is ondertussen alweer bijna vier) en even moet verwerken. In plaats van een brokje, waar hij dan weer wat opdringerig van wordt. En wil iedereen bijvallen die zegt: paard niet vermenselijken en goed begeleiding zoeken als je een probleem niet zelf kunt oplossen.

Succes TS, een eerste eigen paard is een hele stijle leercurve.


Hoi hoi ja ik laat hem zeker ook op touw knabbelen maar dat word steeds minder :) en begeleiding heb ik alleen twijfelde ik aan haar methode met blik op bijten vandaar ik hier eens wou kijken naar andere opties.

Ik wil hem zeker niet met voer trainen

Avalanche

Berichten: 16073
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 20:29

Jackylove schreef:
Zelfs toen ik corona had stond ik zelf de stal uit te mesten.... ik heb voor een pony gekozen dus nee ik laat een ander hem niet verzorgen. Zelfs een vriendin van me met 3 paarden mag nog niet eens wandelen met hem. Dat is mijn keus en ik sta daar achter

Met hoe besmettelijk corona is vind ik dat ronduit asociaal naar je stalgenoten toe.

Van mij mogen anderen best mijn paard verzorgen. Ik heb er 1 waarbij ik dat niet aandurf, omdat die nogal explosief kan zijn, maar er zijn mensen die handig genoeg zijn om die in ieder geval binnen en buiten te zetten en dat is prima :)

Je zorgt er zo voor dat je pony heel eenkennig wordt en dat kan in de toekomst heel nare gevolgen hebben, meis, dat moet je niet willen :(:)

Jackylove
Berichten: 80
Geregistreerd: 09-12-21
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-22 20:44

Avalanche schreef:
Jackylove schreef:
Zelfs toen ik corona had stond ik zelf de stal uit te mesten.... ik heb voor een pony gekozen dus nee ik laat een ander hem niet verzorgen. Zelfs een vriendin van me met 3 paarden mag nog niet eens wandelen met hem. Dat is mijn keus en ik sta daar achter

Met hoe besmettelijk corona is vind ik dat ronduit asociaal naar je stalgenoten toe.

Van mij mogen anderen best mijn paard verzorgen. Ik heb er 1 waarbij ik dat niet aandurf, omdat die nogal explosief kan zijn, maar er zijn mensen die handig genoeg zijn om die in ieder geval binnen en buiten te zetten en dat is prima :)

Je zorgt er zo voor dat je pony heel eenkennig wordt en dat kan in de toekomst heel nare gevolgen hebben, meis, dat moet je niet willen :(:)



Stalbaas wist het dus die kwam niet in de stal als ik er was, verder heb ik geen stalgenoten

Shadow0

Berichten: 43520
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 20:55

Jackylove schreef:
Hoi elisa2 hij heeft een mooie yoga bal, we gaan binnen paar dagen een padock aanleggen met autobanden om op te staan...een heuveltje... liksteenbar... caveliti hindernisje.


Toch is het wel belangrijk om te beseffen dat speelgoed niet hetzelfde is als samen spelen. Spelen is namelijk vooral sociaal gedrag tussen paarden. Het elkaar uitdagen en elkaar leren kennen is daarin een deel van het geheel, en spelen met dingen vervangt dat contact nooit. Je ontzegt je pony dus wel echt iets.
En het maakt ook echt uit in hoe paarden vervolgens naar mensen zijn. Niet alleen vanwege de opvoeding, maar gewoon omdat ze hun natuurlijke gedrag kunnen tonen naar andere paarden, en niet naar mensen. Paarden laten zo duidelijk zien dat ze daar echt behoefte aan hebben.

Zebrastreep

Berichten: 9785
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 20:56

Heb je er al een tandarts bij gehad? Aangezien ik lees dat hij veel op het touw kauwt? Mijn jonge paard doet dat ook heel fanatiek en ik merk als ik af en toe een bit in heb toch dat er iets niet helemaal lekker zit in de mond. Is tevens ook geen gek idee met een jong paard.

Al denk ik trouwens ook dat je best veel vraagt van je jonge paard. Jonge paarden hebben een hele korte spanningsboog en worden nog snel ongeduldig en slaan spanning op. Als ik dan lees dat er een flink parcours aan wordt gelegd waarvan ik aanneem dat je dat gaat gebruiken samen met je pony en elke dag wat gaat doen op wat voor manier dan ook dat je paard daar best flink overprikkeld kan van raken.

Dan is het bijten ook best logisch het paard kan je dan echt even zat zijn. En ook proberen jou de baas te worden. Het kan dus echt wel gevaarlijk worden als je er niks aan gaat doen. Als ze je de baas worden ben je ze kwijt en wordt het een langzame en moeilijke weg.

Ik rij nu nog niet omdat mijn pony echt nog een paar maanden nodig was om lichamelijk maar vooral mentaal te groeien. Ik vindt haar nu op bijna 4 jarige leeftijd veel beter gaan dan toen ze 3 was. Het was echt nog een baby om het zo maar te zeggen.

Avalanche

Berichten: 16073
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 20:59

Shadow0 schreef:
Jackylove schreef:
Hoi elisa2 hij heeft een mooie yoga bal, we gaan binnen paar dagen een padock aanleggen met autobanden om op te staan...een heuveltje... liksteenbar... caveliti hindernisje.


Toch is het wel belangrijk om te beseffen dat speelgoed niet hetzelfde is als samen spelen. Spelen is namelijk vooral sociaal gedrag tussen paarden. Het elkaar uitdagen en elkaar leren kennen is daarin een deel van het geheel, en spelen met dingen vervangt dat contact nooit. Je ontzegt je pony dus wel echt iets.
En het maakt ook echt uit in hoe paarden vervolgens naar mensen zijn. Niet alleen vanwege de opvoeding, maar gewoon omdat ze hun natuurlijke gedrag kunnen tonen naar andere paarden, en niet naar mensen. Paarden laten zo duidelijk zien dat ze daar echt behoefte aan hebben.

Paarden hebben ook echt behoefte aan soortgenoten idd, en spelen is zo goed voor ze.

Onali

Berichten: 18471
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 21:05

blauwdruivje schreef:
Wel werkten twee dingen:

- consequent met twee handen poetsen. Ik zie bijna geen enkele ruiter dat doen. Sta je rechts van het paard, dan borstel je met je linkerhand. Je rechterhand is op de hals. Zo voel je elke beweging. Kun je in zijn hals duwen of prikken met je vinger als hij toch richting jou gaat en je wilt bijten. Poets je meer richting zijn achterbeen, dan is je vrije hand op het achterbeen zodat je kunt voelen wat dat been doet. Met je andere hand borstel je.



Wow dat is ouderwets, daar heb ik echt nog nooit van gehoord, laat staan toegepast.


Toen mijn oudste shet (toen veulen) mij beet kneep ik hem in zijn oor. Geen idee waarom, misschien iets waar ik snel bij kon zijn op dat moment ofzo.
Nooit meer gebeten.

Mijn jongste was ook meer onderzoekend met zijn mond, kreeg toch echt een tik op zn neus en hij heeft er geen trauma's aan overgehouden.

Jackylove
Berichten: 80
Geregistreerd: 09-12-21
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-22 21:06

Zebrastreep schreef:
Heb je er al een tandarts bij gehad? Aangezien ik lees dat hij veel op het touw kauwt? Mijn jonge paard doet dat ook heel fanatiek en ik merk als ik af en toe een bit in heb toch dat er iets niet helemaal lekker zit in de mond. Is tevens ook geen gek idee met een jong paard.

Al denk ik trouwens ook dat je best veel vraagt van je jonge paard. Jonge paarden hebben een hele korte spanningsboog en worden nog snel ongeduldig en slaan spanning op. Als ik dan lees dat er een flink parcours aan wordt gelegd waarvan ik aanneem dat je dat gaat gebruiken samen met je pony en elke dag wat gaat doen op wat voor manier dan ook dat je paard daar best flink overprikkeld kan van raken.

Dan is het bijten ook best logisch het paard kan je dan echt even zat zijn. En ook proberen jou de baas te worden. Het kan dus echt wel gevaarlijk worden als je er niks aan gaat doen. Als ze je de baas worden ben je ze kwijt en wordt het een langzame en moeilijke weg.

Ik rij nu nog niet omdat mijn pony echt nog een paar maanden nodig was om lichamelijk maar vooral mentaal te groeien. Ik vindt haar nu op bijna 4 jarige leeftijd veel beter gaan dan toen ze 3 was. Het was echt nog een baby om het zo maar te zeggen.


Hoi hoi, nee dat parcours is puur voor als ze er zelf wat mee willen. Tuurlijk soms is met vrijheids dressuur op zo band staan is leuk, maar dat doe ik nog niet met hem.

Je bent eigenlijk de eerste die over het wat doen begint, ons schema is;

Zaterdag niks
Zondag poetsen en 1 oefening(vast staan of stilstaan)
Maandag vrij
Dinsdag komt mijn trainer
Woensdag wandelen
Donderdag poetsen verder vrij
Vrijdag wandelen of trainen

Maar de enige oefeningen die we qua training doen is afstands oefening (respect voor mijn ruimte), stilstaan, oefenen met vast staan, hoefjes optillen, straks oefenen met afspuiten. Dus niet echt zwaar belastend voor lichaam wat sommigen misschien denken.

Tandarts nog nooit gehad die wou ik met 2,5 jaar laten komen. Hij maakt geen proppen oid

Onali

Berichten: 18471
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Help mijn 2 jarige bijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 21:08

Gaat niet om zijn lichaam, maar om zijn hoofd.
Wat hij mentaal aan kan.