Help mijn 2 jarige bijt

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jackylove
Berichten: 80
Geregistreerd: 09-12-21
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-22 20:56

Jackylove schreef:
En we hebben alles hier wat we nodig hebben....


Het punt dat mensen proberen te maken is dat het niet zo is. Je pony heeft geen speelmaatje.

Je hebt overigens een hele bijzondere kijk op wat ponies nodig hebben. Je pony heeft echt geen rotleven als je niet elke dag komt knuffelen. Je pony heeft een rotleven als hij de overige 22 uur in een dag niet wordt vermaakt door een speelmaatje.

Een jonge pony heeft niets aan een zure pony die niet wil spelen.

Ik vind het heel jammer om te lezen dat je je eigen behoefte om elke dag naar je pony te gaan belangrijker vindt dan de rest van de dagbesteding van je pony.[/quote]

Hou nu aub op over speelmaatje. Hij staat niet alleen, hij heeft een maatje.

Mag geen derde paard daar dus accepteer ik dat want ik ga NIET verhuizen

Shae
Berichten: 1373
Geregistreerd: 05-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 21:13

Jackylove schreef:
Ik denk meer dat het spelen/aandacht vragen beet is.


Jackylove schreef:
Hilary schreef:
Heeft je pony een echt speelmaatje? Eentje waar hij echt mee kan klieren, rennen, speels bijten etc?

Nee die oudere pony is bang voor alles, hij is van stal eigenaar... helaas mag ik er van hun geen jonge pony bij kopen(hebben ook maar 2 stallen)

Ze rennen wel eens samen maar klieren niet


Hij heeft geen speelmaatje.

Miran

Berichten: 4465
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 21:25

Jackylove, wat wil je wel horen? Je stelt nu je eigen wensen namelijk ver boven wat je pony aangeeft nodig te hebben… Dan kun je heel naar doen over mensen die niet elke dag bij hun paard komen, maar dat zegt niet dat hun paarden niet tevredener en meer paard mogen zijn…

Jackylove
Berichten: 80
Geregistreerd: 09-12-21
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-22 21:27

Miran schreef:
Jackylove, wat wil je wel horen? Je stelt nu je eigen wensen namelijk ver boven wat je pony aangeeft nodig te hebben… Dan kun je heel naar doen over mensen die niet elke dag bij hun paard komen, maar dat zegt niet dat hun paarden niet tevredener en meer paard mogen zijn…


Ik sta open voor ANDERE tips. Aan de stalling gaat niets veranderen dus daar hoeven mensen niet steeds over te hebben.

Jackylove
Berichten: 80
Geregistreerd: 09-12-21
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-22 21:28

Jackylove schreef:
Ik denk meer dat het spelen/aandacht vragen beet is.


Jackylove schreef:
Hilary schreef:
Heeft je pony een echt speelmaatje? Eentje waar hij echt mee kan klieren, rennen, speels bijten etc?

Nee die oudere pony is bang voor alles, hij is van stal eigenaar... helaas mag ik er van hun geen jonge pony bij kopen(hebben ook maar 2 stallen)

Ze rennen wel eens samen maar klieren niet


Hij heeft geen speelmaatje.[/quote]

Hij staat niet alleen, heb geprobeerd of ik er een shet bij mocht zetten dat mocht niet dus accepteer ik dat.

Sizzle

Berichten: 35712
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 21:29

Hij staat nou eenmaal waar hij staat. Er zijn ergere dingen dan een onpassende weidegenoot. Immers kunnen de meeste paarden dat niet zelf kiezen.
Nu eerst gewoon maar even de focus op opvoeden.
Timing en consequent handelen is daarbij het belangrijkste.

Sure_lee

Berichten: 10424
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: Help mijn 2 jarige bijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 00:59

Ik vind het oprecht heel erg dat je wat jij wilt belangrijker vindt dan wat je paard nodig heeft maar goed.

Als je hem een tik geeft nadat hij heeft gebeten ben je eigenlijk al te laat.
Ga goed leren kijken naar signalen en wees het bijten voor met een passende correctie.

BigOne
Berichten: 38412
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 01:23

Weet je wat mijn opa vroeger deed wanneer hij een jong werkpaard had die een paar keer hapte wanneer je er mee bezig was? Hete aardappel op de plek waar hij je pakte. Deden ze het ook nooit weer.
Dat was vroeger en nu zijn er andere methodes.
Dat begint ermee dat je een paarse mens ipv iemand met een paard moet worden. Ik snap heel goed dat je gek bent met je pony, dat je er veel steun aan hebt maar nu ik je reacties lees? Je claimt hem aan alle kanten, wil alles zelf doen en ondertussen sta jij onder aan zijn rangorde. Zonder dat je het door hebt.
Hij hoeft niet naar de opfok ( alhoewel een half jaar in een gemengde kudde niet verkeerd was) maar dan zal jij er heel hard as. Moeten werken om hem negatief gedrag af te leren want anders, en dat klinkt je vast en zeker gemeen in de oren, kan hij straks inderdaad de handel in of naar de slacht omdat hij je aan alle kanten de baas is.
Kijk/vraag in je omgeving hulp van een ervaren paarden mens om dit zo snel mogelijk te stoppen. Natural horsemanship is leuk, ouderwets paarden verstand een stuk beter op dit moment. Succes

heidy_wilco

Berichten: 4479
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Grunn/Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 03:00

Jackylove schreef:
Onali schreef:
Accepteer dan ook dat hij bijt en dat dit ooit een keer flink uit de hand gaat lopen.
dat gaan we dus afleren!


Dat ga je dus niet, want je neemt absoluut niets aan van wat er gezegd wordt. Je wilt andere dingen horen... Welke andere dingen? Hoe supergoed je bezig bent omdat je 2x per dag langskomt en traint en je een ontzettend blij paard hebt welke ook daadwerkelijk paard kan zijn? Misschien moet je eens nagaan bij jezelf waarom zo goed als iedereen tegen jou zegt dat je paard ander gezelschap nodig heeft. Dit ligt niet aan ons, dit ligt aan jou en jouw hardnekkig vasthouden aan een situatie welke overduidelijk niet juist is voor je pony. Wordt niet boos op ons omdat jij je eigen belang boven dat van je pony stelt.

Ongeloofelijk, waarom maak je überhaupt een topic aan als je toch niets wilt leren en aanpassen zodat het wel klopt voor je pony?

Mijn Haf was als veulen al met 4 maanden echt bij moeders weggehaald, omdat hij echt haar energie opvrat en het echt niet goed ging als hij langer bij haar bleef. Hij ging mee naar de manege waar ik reed en een andere pony had (eigenaren zijn ook vrienden), en hij kreeg een stalgenootje, en later vriendje, van zijn leeftijd. Samen zaten ze in de kudde van de manege (gewoon bij de manegepaarden ook), we lieten hem lekker paard zijn en gingen ook echt niet elke dag naar hem toe, maar dat hoeft ook absoluut niet. Hij vond het leuk als we langskwamen. Dan rende hij naar mijn moeder toe en dook hij met zijn hoofd onder mijn moeders arm door zodat ze hem op zijn schoft kon kriebelen. Dit deed hij tot hij per ongeluk mijn moeder ondersteboven liep omdat hij nu toch wel echt te groot was. Maar hij was ook even blij om weer lekker verder te kunnen spelen met zijn groepsgenoten, welke uit jonge dieren en ook volwassen paarden bestonden, welke heel erg geholpen hebben om het meest brutale uit hem te krijgen. Dit is onder andere bijten, trappen en respect voor ruimte hebben. Toen zijn vriendje verkocht werd als twee jarige, heb ik een hele verdrietige pony gehad, maar het mooie aan die hele kudde was dat hij opgevangen werd door twee oudere paarden, een daarvan een Haflinger en de grootste rotzak op stal naar andere paarden. Dit is zo ontzettend belangrijk voor hem geweest, en het is niet iets was jij als mens kan vervangen en opvangen. Wat ik heb is een ontzettend evenwichtige pony welke het goed met andere paarden en mensen doet. Echt, je beroofd je pony en jouzelf van iets heel belangrijks.

Jackylove
Berichten: 80
Geregistreerd: 09-12-21
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-22 03:18

Sizzle schreef:
Hij staat nou eenmaal waar hij staat. Er zijn ergere dingen dan een onpassende weidegenoot. Immers kunnen de meeste paarden dat niet zelf kiezen.
Nu eerst gewoon maar even de focus op opvoeden.
Timing en consequent handelen is daarbij het belangrijkste.


Gaan we aan werken + aantal andere tips

Jackylove
Berichten: 80
Geregistreerd: 09-12-21
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-22 03:21

Sure_lee schreef:
Ik vind het oprecht heel erg dat je wat jij wilt belangrijker vindt dan wat je paard nodig heeft maar goed.

Als je hem een tik geeft nadat hij heeft gebeten ben je eigenlijk al te laat.
Ga goed leren kijken naar signalen en wees het bijten voor met een passende correctie.


Jou mening, ik kan en mag anders denken.

Maar we gaan er hard aan werken qua timing

Jackylove
Berichten: 80
Geregistreerd: 09-12-21
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-22 03:28

bigone schreef:
Weet je wat mijn opa vroeger deed wanneer hij een jong werkpaard had die een paar keer hapte wanneer je er mee bezig was? Hete aardappel op de plek waar hij je pakte. Deden ze het ook nooit weer.
Dat was vroeger en nu zijn er andere methodes.
Dat begint ermee dat je een paarse mens ipv iemand met een paard moet worden. Ik snap heel goed dat je gek bent met je pony, dat je er veel steun aan hebt maar nu ik je reacties lees? Je claimt hem aan alle kanten, wil alles zelf doen en ondertussen sta jij onder aan zijn rangorde. Zonder dat je het door hebt.
Hij hoeft niet naar de opfok ( alhoewel een half jaar in een gemengde kudde niet verkeerd was) maar dan zal jij er heel hard as. Moeten werken om hem negatief gedrag af te leren want anders, en dat klinkt je vast en zeker gemeen in de oren, kan hij straks inderdaad de handel in of naar de slacht omdat hij je aan alle kanten de baas is.
Kijk/vraag in je omgeving hulp van een ervaren paarden mens om dit zo snel mogelijk te stoppen. Natural horsemanship is leuk, ouderwets paarden verstand een stuk beter op dit moment. Succes



Er is niets mis mee alles zelf te willen doen, dat is een keus wat je maakt. Ik wil niet jan en alleman aan mn paard hebben zitten. ik werk samen met mijn trainer alleen twijfelde ik aan haar methode dan mag ik toch kijken en informeren naar andere opties? En die heb ik hier ook gekregen(buiten het verhuizen om) met die dingen ga ik aan de slag!

Ik heb alle vertrouwen erin het vorige probleem is ook opgelost dus dit komt ook goed

Jackylove
Berichten: 80
Geregistreerd: 09-12-21
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-22 03:45

heidy_wilco schreef:
Jackylove schreef:

Accepteer dan ook dat hij bijt en dat dit ooit een keer flink uit de hand gaat lopen.
dat gaan we dus afleren!


Dat ga je dus niet, want je neemt absoluut niets aan van wat er gezegd wordt. Je wilt andere dingen horen... Welke andere dingen? Hoe supergoed je bezig bent omdat je 2x per dag langskomt en traint en je een ontzettend blij paard hebt welke ook daadwerkelijk paard kan zijn? Misschien moet je eens nagaan bij jezelf waarom zo goed als iedereen tegen jou zegt dat je paard ander gezelschap nodig heeft. Dit ligt niet aan ons, dit ligt aan jou en jouw hardnekkig vasthouden aan een situatie welke overduidelijk niet juist is voor je pony. Wordt niet boos op ons omdat jij je eigen belang boven dat van je pony stelt.

Ongeloofelijk, waarom maak je überhaupt een topic aan als je toch niets wilt leren en aanpassen zodat het wel klopt voor je pony?

Mijn Haf was als veulen al met 4 maanden echt bij moeders weggehaald, omdat hij echt haar energie opvrat en het echt niet goed ging als hij langer bij haar bleef. Hij ging mee naar de manege waar ik reed en een andere pony had (eigenaren zijn ook vrienden), en hij kreeg een stalgenootje, en later vriendje, van zijn leeftijd. Samen zaten ze in de kudde van de manege (gewoon bij de manegepaarden ook), we lieten hem lekker paard zijn en gingen ook echt niet elke dag naar hem toe, maar dat hoeft ook absoluut niet. Hij vond het leuk als we langskwamen. Dan rende hij naar mijn moeder toe en dook hij met zijn hoofd onder mijn moeders arm door zodat ze hem op zijn schoft kon kriebelen. Dit deed hij tot hij per ongeluk mijn moeder ondersteboven liep omdat hij nu toch wel echt te groot was. Maar hij was ook even blij om weer lekker verder te kunnen spelen met zijn groepsgenoten, welke uit jonge dieren en ook volwassen paarden bestonden, welke heel erg geholpen hebben om het meest brutale uit hem te krijgen. Dit is onder andere bijten, trappen en respect voor ruimte hebben. Toen zijn vriendje verkocht werd als twee jarige, heb ik een hele verdrietige pony gehad, maar het mooie aan die hele kudde was dat hij opgevangen werd door twee oudere paarden, een daarvan een Haflinger en de grootste rotzak op stal naar andere paarden. Dit is zo ontzettend belangrijk voor hem geweest, en het is niet iets was jij als mens kan vervangen en opvangen. Wat ik heb is een ontzettend evenwichtige pony welke het goed met andere paarden en mensen doet. Echt, je beroofd je pony en jouzelf van iets heel belangrijks.[/quote]










--------------

Dat jullie zeggen opfok of maatje erbij , wil niet zeggen dat dat de enige manier is! Heb ook andere tips hier gekregen van mensen die zich daar niet op blindstaren en daar ga ik wel mee aan de slag.dus zeg niet je doet toch nergens wat op uit.

Een stal wat ik hier heb.... krijg ik nooit weer. Het is echt super + geen andere stal genoten(buiten stal eigenaar om) had ik een eige wei gehad dan was er een jonkie bij gekomen maar die keus heb ik niet dus jammer dan ‍♀️ ik ga niet verhuizen zowel niet naar andere stal, als hem ergens dumpen om hem te laten verwilderen. Wist je dat paarden boven en onder in de rang van opfok ook gedragsproblemen krijgen!

Ik maakte dit topic om ik twijfel aan mijn trainer. maar zo kwam ik erachter dat wat ze zegt wel de manier is om het af te leren, dus ga daar in combinatie met andere tips (buiten verhuizen en maatje mee aan de slag)

Dat dat vior jullie werkte is mooi. Maar ik vind het wel belangrijk 2x daags naar hem toe te gaan, en ja ook hij is blij mij te zien. Hij komt in galop naar het hek. Ik wil gewoon niet dat iedereen zomaar aan mijn pony zit vandaar ik niks uit handen geef.

Dat bijten gaat er wel af daar ben ik vsn overtuigd maar kost gewoon tijd. En ik heb alle tijd als het een jaar duurt is dat maar zo.

amen

Berichten: 5041
Geregistreerd: 19-04-03

Re: Help mijn 2 jarige bijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 05:18

Ben het 100 % eens met heidy-wilco..!!!


Triest TS jackylove dat jij je eigen probleem niet ziet..

Tuurlijk rent ie naar jou toe.

Jij bent zn speelmaatje! En daar ko.en ongelukken van.

Een 2 jarig paard wat ei niet kwijt kan. Niet als paard kan opgroeien en jou ook als paard ziet!!

Een 2 jarige die geen normaal kuddegedrag ervaart in jonge jaren word een ongeleid projectiel.


Triest dat er eigenaren zijn. Die een paard hebben. Die GEEN paard mag zijn..


Koop een fiets!!!!

Jackylove
Berichten: 80
Geregistreerd: 09-12-21
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-22 08:07

amen schreef:
Ben het 100 % eens met heidy-wilco..!!!


Triest TS jackylove dat jij je eigen probleem niet ziet..

Tuurlijk rent ie naar jou toe.

Jij bent zn speelmaatje! En daar ko.en ongelukken van.

Een 2 jarig paard wat ei niet kwijt kan. Niet als paard kan opgroeien en jou ook als paard ziet!!

Een 2 jarige die geen normaal kuddegedrag ervaart in jonge jaren word een ongeleid projectiel.


Triest dat er eigenaren zijn. Die een paard hebben. Die GEEN paard mag zijn..


Koop een fiets!!!!



Als je geen tip hebt zeg dan niks

Captain

Berichten: 21410
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Help mijn 2 jarige bijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 08:09

Als je geen tips wilt, en de waarheid niet wilt horen, open dan geen topic. ;)

Jackylove
Berichten: 80
Geregistreerd: 09-12-21
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-22 08:10

Captain schreef:
Als je geen tips wilt, en de waarheid niet wilt horen, open dan geen topic. ;)


Ik heb genoeg bruikbare tips gehad, moet ze alleen filteren tussen het gezeur over verhuizen

Jackylove
Berichten: 80
Geregistreerd: 09-12-21
Woonplaats: Enschede

Re: Help mijn 2 jarige bijt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-22 08:12

Nog 1 x mensen stop over verhuizen of een nieuwe pony dat gaat NIET gebeuren. Ben er nu echt wel klaar mee.

Alleen andere tips zijn nog welkom

DuoPenotti

Berichten: 29978
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Help mijn 2 jarige bijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 08:25

Er zijn geen andere tips meer.

Ze zijn al gegeven.
Ben eerder met signalen opvangen. Zodat je al "pas op" kunt zeggen voor de hap en deze er niet komt.
En is de hap er wel een duidelijk tik met ook de intentie van stout erbij. Niet met wat zielig want dat gevoel voelt hij ook.

Maar het blijft een tik die niet eerlijk is. Hij kan zijn energie en speel gedrag niet kwijt. Wil dat bij jou doen. En krijgt dan op zijn donder.

Niets natuurlijks aan. Alles vermenselijkt voor zijn manege penny baasje die denkt dat paarden mensen nodig hebben.

Ik verlaat het topic. Alles is al gezegd.
Er zijn geen tips meer.

StalNollie

Berichten: 9164
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 08:38

Sizzle schreef:
Dat is gewoon heel klassiek jonge ruinen gedrag die niet goed hun ei kwijt kunnen.
Probeer eens of hij interesse heeft in een skippy bal of leren voetballen.
Bijten naar jou moet je echt niet tolereren. Eenhalf zacht tikje heeft geen nut. Het moet echt een heldere correctie zijn waarvan helder is dat het niet de bedoeling is. De truc is om dat razend snel te doen en zonder emotie. Dus pats boem klaar en verder waar je mee bezig was. Geen gezwaai of geschreeuw.


Precies dit.

Vind het wel zorgwekkend dat je nu al niet weeet hoe om te gaan met dit gedrag. Dit is basis gedrag wat alle jonge pony's gaan doen / proberen. Heb je begeleiding met het opleiden van de pony? Pony gaat je nog wel eer 'testen' je moet weten hoe te reageren anders krijg je een verwennende niet luisterende pony die niet eens de basis opvoeding heeft genoten.

Sure_lee

Berichten: 10424
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: Help mijn 2 jarige bijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 09:04

Ik vraag me echt af hoe jij tot je info komt over paardegedrag. De Penny?
Want iemand die schrijft.... hij is blij om mij te zien want hij komt als hij mij ziet naar het hek gerent... dat is echt een klassieker.

Weet je wat in dit geval echt de beste oplossing is voor dit probleem?
Geef hem groentensoep!

Jackylove
Berichten: 80
Geregistreerd: 09-12-21
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-22 09:09

Sure_lee schreef:
Ik vraag me echt af hoe jij tot je info komt over paardegedrag. De Penny?
Want iemand die schrijft.... hij is blij om mij te zien want hij komt als hij mij ziet naar het hek gerent... dat is echt een klassieker.

Weet je wat in dit geval echt de beste oplossing is voor dit probleem?
Geef hem groentensoep!

Jammer joh nooit penny gelezen!!

Shae
Berichten: 1373
Geregistreerd: 05-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 09:16

Jackylove schreef:
Maar ik vind het wel belangrijk 2x daags naar hem toe te gaan, en ja ook hij is blij mij te zien. Hij komt in galop naar het hek. Ik wil gewoon niet dat iedereen zomaar aan mijn pony zit vandaar ik niks uit handen geef.


Wat jammer dat je niet meer om je pony geeft en ik vind het ook wel typisch en dom dat je mijn punt nu bevestigd.

Natuurlijk komt hij in galop op je af. Hij staat zich dood te vervelen en de hele dag te wachten tot hij vermaakt gaat worden. Wat is er nodig om je in te laten zien dat dit alleen maar erger gaat worden als hij niet kan spelen en klieren?

Deze argumenten verwacht ik van een tienermeisje.

Jackylove
Berichten: 80
Geregistreerd: 09-12-21
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-22 09:36

Shae schreef:
Jackylove schreef:
Maar ik vind het wel belangrijk 2x daags naar hem toe te gaan, en ja ook hij is blij mij te zien. Hij komt in galop naar het hek. Ik wil gewoon niet dat iedereen zomaar aan mijn pony zit vandaar ik niks uit handen geef.


Wat jammer dat je niet meer om je pony geeft en ik vind het ook wel typisch en dom dat je mijn punt nu bevestigd.

Natuurlijk komt hij in galop op je af. Hij staat zich dood te vervelen en de hele dag te wachten tot hij vermaakt gaat worden. Wat is er nodig om je in te laten zien dat dit alleen maar erger gaat worden als hij niet kan spelen en klieren?

Deze argumenten verwacht ik van een tienermeisje.


Stop met je zin door te drukken, dat werkt niet bij me. Ik ga niet verhuizen en er komt geen pony bij.

Ik hou van mn pony en juist daarom doe ik hem niet ff ergens in een opfok dumpen waar een ander voor je paard zorgt.

capopjekop

Berichten: 30677
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Help mijn 2 jarige bijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 09:39

Ik wilde niet meer reageren, want uiteindelijk bepaal je zelf wat je met je paard doet.

Maar het schiet bij mij verkeerd dat je het over je paard dumpen hebt als je hem in de opfok zet. En dat slaat dus nergens op. Mensen die hun paard in de opfok zetten doen dat juist zodat hun jonge dier opgroeit tot een evenwichtig paard. In een goede opfok lopen ze veel buiten en kunnen ze lekker spelen met andere jonge dieren. Dat is geen dumpen maar voorzien in de behoeftes van een jong paard