Help mijn 2 jarige bijt

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Onali

Berichten: 18495
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 19:50

Jackylove schreef:
Vooral om dit erg kleinschalig is houd ik van deze plek en ik ga echt NIET verhuisen. En ook opfok gaat NIET gebeuren. Ik ben tegen opfok om ik vind dat paarden daar verwilderen en hun spelen de baas over MIJN pony. En daar bedoel ik mee dat hun beslissen wanneer je je pony mag zien en dat je niks met hem mag doen. Ik vind dat vreselijk en dat gaat echt nooit niet gebeuren. Ook niet voor een weide seizoen.



Je hebt een heel raar beeld van een opfok want zo werkt het niet.

Het doel van opfok is dat je paard/ pony social skills leert in kuddeverband.
Ja daar hoor jij op dat moment niet bij, logisch dat je daar niet veel kan of mag doen met je dier behalve een beetje poetsen.



Paarden die trappen en bijten missen die kudde social skills en cues wanneer iets wel kan en mag en wanneer totaal niet.
Zoals je nu bezig bent gaat het een keer heel erg verkeerd, daar pluk je dan zelf de vruchten van ;)

Wbt verwilderen, de ijslanders, fjorden en ws bestaan er nog meer rasspecifieke opfoks, gaan een natuurgebied in als ze afgespeend worden.
2 a 3 jaar een natuurgebied in en dan halen de eigenaren ze op.
De dieren worden gewoon elke X aantal weken bekapt, worden geënt en de eigenaar komt ook langs om te tutten.
Komen normale paarden uit, geen wilde dieren.


Verder heeft het aantal keer naar je paard gaan totaal geen invloed op hoeveel je van je paard houdt.
Je paard staat echt niet te turven hoe vaak je zijn stront opruimt :+

Jackylove
Berichten: 80
Geregistreerd: 09-12-21
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-22 19:51

Amber_anne schreef:
TS als eigenaar ben je verantwoordelijk voor de mentale gezondheid van je paard. Je paard is van jou afhankelijk hiervoor.
Heel leuk dat je principes dan zijn dat je er twee keer per dag heen wilt en je je stal perfect vindt maar voor je paard is dat het duidelijk niet.

Je kan het symptoom bestrijden maar je moet de oorzaak aanpakken. Vind je het niet zielig om je paard te straffen terwijl hij gewoon te veel energie heeft en dat kwijt moet? Nee bijten is niet oké maar je paard ontzeggen van sociale contacten ook niet.

De hoeveelheid die je naar je paard gaat geeft ook niet aan hoe goed je als eigenaar bent. Hoe kom je daar bij?


Dat is jou mening, ij vind het schandalig wanneer mensen niet elke dag gaan of 1 x per dag.

Qua stalling gaat er niks veranderen

Onali

Berichten: 18495
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Help mijn 2 jarige bijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 19:52

Waarom vind jij dat schandalig?

Als je dier elke dag buiten komt of staat en hij heeft eten en drinken dan ben jij als mens helemaal niet nodig :')

Jackylove
Berichten: 80
Geregistreerd: 09-12-21
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-22 19:53

DuoPenotti schreef:
Het vervelende is als je een fijne opfok vind je hem niet dumpt maar het prachtige leven van spelend paard geeft.
Het prachtige leven van zijn energie kwijt kunnen.
Waar hij leert wat grenzen zijn.
En daar heeft hij geen mens voor nodig.
Jij kunt hem niet missen. Andersom prima als hij goed staat.

Maar helaas... Alsof elke opfok hetzelfde is..

Ik heb hier aan huis opfok paarden gehad.
5 tegelijk.
Leeftijd 2 tot 5.
Merries en ruinen.
Al kwam men elke dag... Maar de eigenaren zijn tussendoor 1 keer geweest.
En de merrie die geen halster om kon deed ik bij vertrek er zo 1 om en de eigenaar stond echt te kijken van hoe kan dat nou. Tot zover verwilderd :D

Maar goed dat wil je niet.

Ik wens je veel succes met je paardje.

En ik lees nu pas van je moeder.
Sterkte :knuffel:


Dank je wel , ik weet zeker dat het goed komt.

En ook over mn moeder bedankt

Jackylove
Berichten: 80
Geregistreerd: 09-12-21
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-22 19:53

Onali schreef:
Jackylove schreef:
Vooral om dit erg kleinschalig is houd ik van deze plek en ik ga echt NIET verhuisen. En ook opfok gaat NIET gebeuren. Ik ben tegen opfok om ik vind dat paarden daar verwilderen en hun spelen de baas over MIJN pony. En daar bedoel ik mee dat hun beslissen wanneer je je pony mag zien en dat je niks met hem mag doen. Ik vind dat vreselijk en dat gaat echt nooit niet gebeuren. Ook niet voor een weide seizoen.



Je hebt een heel raar beeld van een opfok want zo werkt het niet.

Het doel van opfok is dat je paard/ pony social skills leert in kuddeverband.
Ja daar hoor jij op dat moment niet bij, logisch dat je daar niet veel kan of mag doen met je dier behalve een beetje poetsen.



Paarden die trappen en bijten missen die kudde social skills en cues wanneer iets wel kan en mag en wanneer totaal niet.
Zoals je nu bezig bent gaat het een keer heel erg verkeerd, daar pluk je dan zelf de vruchten van ;)

Wbt verwilderen, de ijslanders, fjorden en ws bestaan er nog meer rasspecifieke opfoks, gaan een natuurgebied in als ze afgespeend worden.
2 a 3 jaar een natuurgebied in en dan halen de eigenaren ze op.
De dieren worden gewoon elke X aantal weken bekapt, worden geënt en de eigenaar komt ook langs om te tutten.
Komen normale paarden uit, geen wilde dieren.


Verder heeft het aantal keer naar je paard gaan totaal geen invloed op hoeveel je van je paard houdt.
Je paard staat echt niet te turven hoe vaak je zijn stront opruimt :+


Ieder zijn mening ik hoop dat alle opfok ooit gesloten word.

Onali

Berichten: 18495
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Help mijn 2 jarige bijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 19:54

Want?

Jackylove
Berichten: 80
Geregistreerd: 09-12-21
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-22 19:55

Onali schreef:
Waarom vind jij dat schandalig?

Als je dier elke dag buiten komt of staat en hij heeft eten en drinken dan ben jij als mens helemaal niet nodig :')


Als je van je dier houd doe je er alles voor en gebruik je ze niet alleen om te rijden/mennen wanneer het jou uit komt.

Zebrastreep

Berichten: 9829
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 19:57

Ik ga ook niet elke dag heen... beide staan 24/7 buiten en zijn geen extra voer nodig. Eerder wat minder voer nog.

Oudste is bijna 23 en heeft een verzorger en doe ik geen plezier met elke dag langsgaan en rijden. Zij moet lekker veel vrij hebben en af en toe een ritje maken dan zit ze het lekkerste in haar vel.

Mijn 3 jarige hoeft ook niet elke dag aan de bak. Ze is nog 3 en mentaal nog lang niet zo ver als een volwassen paard. Bij 3 is 3x in de week voldoende. De rest lekker vrij en ook in kuddeverband op de wei.


Schandalig? Nee ik mishandel mijn oudste juist als ik elke dag ga rijden. Dan doe ik haar echt geen plezier meer. Lichamelijk ook niet meer haalbaar.

Britt_xxx
Berichten: 1023
Geregistreerd: 05-03-19
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 19:58

Jackylove schreef:
Dat is jou mening, ij vind het schandalig wanneer mensen niet elke dag gaan of 1 x per dag.

Qua stalling gaat er niks veranderen


Best een lelijke sneer dit. Mijn pony staat heel de dag in een kudde, kan spelen met vriendjes en heel de dag eten. Zou niet weten wat ik er twee keer per dag te zoeken zou hebben.

Dan kan ik het ook wel “schandalig” vinden dat jij een jong dier geen leeftijdsgenoten gunt uit principe. Nergens voor nodig om elkaar zo af te vallen.

troi
Berichten: 17028
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 19:59

En als je van je dier houdt doe je alles om ervoor te zorgen dat die gelukkig is. En dat betekent ook een rijk sociaal leven aanbieden, dat staat wat mij betreft in de top 3 van prioriteiten. Direct na voldoende eten en voldoende vrije beweging…

Onali

Berichten: 18495
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 20:00

Jackylove schreef:
Onali schreef:
Waarom vind jij dat schandalig?

Als je dier elke dag buiten komt of staat en hij heeft eten en drinken dan ben jij als mens helemaal niet nodig :')


Als je van je dier houd doe je er alles voor en gebruik je ze niet alleen om te rijden/mennen wanneer het jou uit komt.



En draai het nu eens om.
Jij doet namelijk exact hetzelfde met jouw pony.
JOUW wensen gaan voor de natuurlijke behoeften van je pony.

prompter

Berichten: 11242
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Help mijn 2 jarige bijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 20:06

Wat een gedram over het naar een opfok brengen. Daar hebben mijn paarden ook nooit in gestaan, en dat zijn hele fijne, sociale dieren geworden.

troi
Berichten: 17028
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 20:13

prompter schreef:
Wat een gedram over het naar een opfok brengen. Daar hebben mijn paarden ook nooit in gestaan, en dat zijn hele fijne, sociale dieren geworden.


Maar ja, stonden die als speels en stoer jonkie bij een bangige senior die absoluut niet wil spelen of kan opvoeden?

Jackylove
Berichten: 80
Geregistreerd: 09-12-21
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-22 20:14

Britt_xxx schreef:
Jackylove schreef:
Dat is jou mening, ij vind het schandalig wanneer mensen niet elke dag gaan of 1 x per dag.

Qua stalling gaat er niks veranderen


Best een lelijke sneer dit. Mijn pony staat heel de dag in een kudde, kan spelen met vriendjes en heel de dag eten. Zou niet weten wat ik er twee keer per dag te zoeken zou hebben.

Dan kan ik het ook wel “schandalig” vinden dat jij een jong dier geen leeftijdsgenoten gunt uit principe. Nergens voor nodig om elkaar zo af te vallen.


Nou aangezien ik dat de hele dag al hoor mag ik mijn mening ook wel geven toch?

Heb zelfs aangegeven te stoppen met over opfok verhuizen te beginnen want dat gaat niet gebeuren en nog gaan ze er over door

Jackylove
Berichten: 80
Geregistreerd: 09-12-21
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-22 20:18

troi schreef:
En als je van je dier houdt doe je alles om ervoor te zorgen dat die gelukkig is. En dat betekent ook een rijk sociaal leven aanbieden, dat staat wat mij betreft in de top 3 van prioriteiten. Direct na voldoende eten en voldoende vrije beweging…

Voor mij bestaat dat uit een maatje en dat heeft hij (geen recente foto maar foto toen hij er net was)
Afbeelding

Jackylove
Berichten: 80
Geregistreerd: 09-12-21
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-22 20:21

Jackylove schreef:
Onali schreef:
Waarom vind jij dat schandalig?

Als je dier elke dag buiten komt of staat en hij heeft eten en drinken dan ben jij als mens helemaal niet nodig :')


Als je van je dier houd doe je er alles voor en gebruik je ze niet alleen om te rijden/mennen wanneer het jou uit

En draai het nu eens om.
Jij doet namelijk exact hetzelfde met jouw pony.
JOUW wensen gaan voor de natuurlijke behoeften van je pony.


Nee hoor, mijn vriendje krijgt ook genoeg tijd dat hij lekker kan doen wat hij wil :) wil hij rennen kan het wil hij rollen kan het... we doen genoeg dingen samen. Dus dat kun je niet vergelijken.

Ik ben nu ook dat gezeur over opfok en kuddes zat.

Hij blijft waar hij is

Onali

Berichten: 18495
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Help mijn 2 jarige bijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 20:22

Accepteer dan ook dat hij bijt en dat dit ooit een keer flink uit de hand gaat lopen.

Jackylove
Berichten: 80
Geregistreerd: 09-12-21
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-22 20:23

Zebrastreep schreef:
Ik ga ook niet elke dag heen... beide staan 24/7 buiten en zijn geen extra voer nodig. Eerder wat minder voer nog.

Oudste is bijna 23 en heeft een verzorger en doe ik geen plezier met elke dag langsgaan en rijden. Zij moet lekker veel vrij hebben en af en toe een ritje maken dan zit ze het lekkerste in haar vel.

Mijn 3 jarige hoeft ook niet elke dag aan de bak. Ze is nog 3 en mentaal nog lang niet zo ver als een volwassen paard. Bij 3 is 3x in de week voldoende. De rest lekker vrij en ook in kuddeverband op de wei.


Schandalig? Nee ik mishandel mijn oudste juist als ik elke dag ga rijden. Dan doe ik haar echt geen plezier meer. Lichamelijk ook niet meer haalbaar.


Hoeft niet elke dag wat te doen, ga er gezellig bij in de wei zitten picknicken, poets ze even lekker of ga stukje wandelen ipv rijden er is zoveel meer dan rijden

Jackylove
Berichten: 80
Geregistreerd: 09-12-21
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-22 20:23

Onali schreef:
Accepteer dan ook dat hij bijt en dat dit ooit een keer flink uit de hand gaat lopen.
dat gaan we dus afleren!

Shae
Berichten: 1373
Geregistreerd: 05-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 20:25

Jackylove schreef:
En we hebben alles hier wat we nodig hebben....


Het punt dat mensen proberen te maken is dat het niet zo is. Je pony heeft geen speelmaatje.

Je hebt overigens een hele bijzondere kijk op wat ponies nodig hebben. Je pony heeft echt geen rotleven als je niet elke dag komt knuffelen. Je pony heeft een rotleven als hij de overige 22 uur in een dag niet wordt vermaakt door een speelmaatje.

Een jonge pony heeft niets aan een zure pony die niet wil spelen.

Ik vind het heel jammer om te lezen dat je je eigen behoefte om elke dag naar je pony te gaan belangrijker vindt dan de rest van de dagbesteding van je pony.

Onali

Berichten: 18495
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 20:25

Jackylove schreef:
Hoeft niet elke dag wat te doen, ga er gezellig bij in de wei zitten picknicken, poets ze even lekker of ga stukje wandelen ipv rijden er is zoveel meer dan rijden



Maar hoe weet jij nou wat anderen doen als ze niet elke dag gaan.
Wie zegt dat ze op de dag dat ze wel gaan rijden.
Dat is eigen invulling.

Shae
Berichten: 1373
Geregistreerd: 05-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 20:28

Jackylove schreef:
Ieder zijn mening ik hoop dat alle opfok ooit gesloten word.


Ehh, nu laat je me nog twijfelen of dit topic serieus is ook?

Zebrastreep

Berichten: 9829
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 20:44

Jackylove schreef:
Zebrastreep schreef:
Ik ga ook niet elke dag heen... beide staan 24/7 buiten en zijn geen extra voer nodig. Eerder wat minder voer nog.

Oudste is bijna 23 en heeft een verzorger en doe ik geen plezier met elke dag langsgaan en rijden. Zij moet lekker veel vrij hebben en af en toe een ritje maken dan zit ze het lekkerste in haar vel.

Mijn 3 jarige hoeft ook niet elke dag aan de bak. Ze is nog 3 en mentaal nog lang niet zo ver als een volwassen paard. Bij 3 is 3x in de week voldoende. De rest lekker vrij en ook in kuddeverband op de wei.


Schandalig? Nee ik mishandel mijn oudste juist als ik elke dag ga rijden. Dan doe ik haar echt geen plezier meer. Lichamelijk ook niet meer haalbaar.


Hoeft niet elke dag wat te doen, ga er gezellig bij in de wei zitten picknicken, poets ze even lekker of ga stukje wandelen ipv rijden er is zoveel meer dan rijden


Mijn jonge paard rij ik nog niet. Die poets ik alleen en wat grondwerk. Oudje neem ik ook zeker mee op wandelingen maar in de winter is de bodem vaak echt te hard om wat te gaan doen. Plus de verzorgster geeft haar vaak beweging dus dan wordt het echt teveel als ik haar ook nog weer mee ga nemen.

Jackylove
Berichten: 80
Geregistreerd: 09-12-21
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-22 20:53

Jackylove schreef:
Zebrastreep schreef:
Ik ga ook niet elke dag heen... beide staan 24/7 buiten en zijn geen extra voer nodig. Eerder wat minder voer nog.

Oudste is bijna 23 en heeft een verzorger en doe ik geen plezier met elke dag langsgaan en rijden. Zij moet lekker veel vrij hebben en af en toe een ritje maken dan zit ze het lekkerste in haar vel.

Mijn 3 jarige hoeft ook niet elke dag aan de bak. Ze is nog 3 en mentaal nog lang niet zo ver als een volwassen paard. Bij 3 is 3x in de week voldoende. De rest lekker vrij en ook in kuddeverband op de wei.


Schandalig? Nee ik mishandel mijn oudste juist als ik elke dag ga rijden. Dan doe ik haar echt geen plezier meer. Lichamelijk ook niet meer haalbaar.


Hoeft niet elke dag wat te doen, ga er gezellig bij in de wei zitten picknicken, poets ze even lekker of ga stukje wandelen ipv rijden er is zoveel meer dan rijden


Mijn jonge paard rij ik nog niet. Die poets ik alleen en wat grondwerk. Oudje neem ik ook zeker mee op wandelingen maar in de winter is de bodem vaak echt te hard om wat te gaan doen. Plus de verzorgster geeft haar vaak beweging dus dan wordt het echt teveel als ik haar ook nog weer mee ga nemen.[/quote]

Dat is al een verschil ik moet er niet aan denken om een verzorgster te hebben

Jackylove
Berichten: 80
Geregistreerd: 09-12-21
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-22 20:54

Shae schreef:
Jackylove schreef:
Ieder zijn mening ik hoop dat alle opfok ooit gesloten word.


Ehh, nu laat je me nog twijfelen of dit topic serieus is ook?

Ik ben serieus ik vind het niks toevoegen