Opfok of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
miepietjuh

Berichten: 435
Geregistreerd: 25-10-10

Opfok of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-22 12:59

Goedemorgen,
ik heb al meerdere topics gelezen over dit onderwerp. Maar ik zou toch graag wat meningen willen horen over mijn specifieke situatie.

Ik heb een drachtige haflinger van 15 jaar die nu samen staat met de shetlander (ongeveer 12 jaar, exacte leeftijd onbekend) van mijn schoonzusje.
Mijn haflinger is rond juni uitgerekend. Ik twijfel tussen twee opties.
Aangezien mijn schoonzusje is verhuisd en eigenlijk haar shetlander over een tijdje terug wil, had ik bedacht om een shetlander jaarling te kopen.
Op het moment dat het veulen komt of iets erna bestaat de kudde dus uit 4: mijn haflinger, haar veulen, de shetlander van mijn schoonzusje en de jaarling shetlander.
Op het moment van afspenen, zou ik ofwel:

1. Het veulen met de shetlander van mijn schoonzusje naar mijn schoonzusje brengen (zij heeft daar ook twee andere paarden staan). Dus het veulen komt dan in een kudde van 4. Mijn merrie en de jaarling shetlander blijven dan achter. Na ongeveer een halfjaar zou het veulen dan terugkomen naar mijn merrie en de shetlander, en ontstaat er een kudde van drie.

2. het veulen naar de opfok brengen, en daarna zou het veulen terugkomen naar mijn merrie en de nieuwe shetlander.

Optie 1 heeft mijn voorkeur, omdat ik dan het veulen in principe altijd (dichtbij) huis heb. Alleen weet ik niet of het veulen op deze manier iets mist?
Wat denken jullie?

Maddy_Paola

Berichten: 1335
Geregistreerd: 19-04-17

Re: Opfok of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 13:03

Ik zou het veulen gewoon thuis houden als het een merrie is, ze heeft dan een speelmaatje en sturing van een ouder paard, hengstje moet je wel.op tijd castreren. Afspenen doen ze ook wel zelf als de merrie het drinken zat wordt of het veulen geen behoefte meer heeft

miepietjuh

Berichten: 435
Geregistreerd: 25-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-22 13:06

Maddy_Paola schreef:
Ik zou het veulen gewoon thuis houden als het een merrie is, ze heeft dan een speelmaatje en sturing van een ouder paard, hengstje moet je wel.op tijd castreren. Afspenen doen ze ook wel zelf als de merrie het drinken zat wordt of het veulen geen behoefte meer heeft


dus eigenlijk zeg jij dat het veulen niet een tijdje weg moet bij de merrie?

Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Re: Opfok of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 13:29

Ik zou kiezen voor de opfok. Al was het maar voor een jaar.

Kan je veulen mooi spelen met leeftijdsgenoten en met paarden van circa dezelfde hoogte. Ook leren ze meer in een grotere kudde met oudere paarden als leiders.

Kabayo

Berichten: 14041
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 13:31

Daan13 schreef:
Ik zou kiezen voor de opfok. Al was het maar voor een jaar.

Kan je veulen mooi spelen met leeftijdsgenoten en met paarden van circa dezelfde hoogte. Ook leren ze meer in een grotere kudde met oudere paarden als leiders.

Het grootste gedeelte opfok is in Nederland gewoon een kleuterklas zonder juf. Chaos dus en leren ze niks.

Als het een merrie is zou ik haar thuis houden. Een hengst , of vroeg castreren, of een shetlander hengst oid erbij kopen.
Lekker thuis houden als het kan!

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 13:36

Maddy_Paola schreef:
Ik zou het veulen gewoon thuis houden als het een merrie is, ze heeft dan een speelmaatje en sturing van een ouder paard, hengstje moet je wel.op tijd castreren. Afspenen doen ze ook wel zelf als de merrie het drinken zat wordt of het veulen geen behoefte meer heeft


Dat is niet altijd waar. Als de merrie niet opnieuw drachtig is, kan het zijn dat het veulen jaren blijft drinken. Dat is alsnog tegen natuurlijk, en niet altijd haalbaar mbt de conditie van de merrie.

Wel ben ik voorstander van zeker tot ca 8 maanden laten drinken en samen houden. Dus ik zou pas na de winter gaan denken over een oplossing en me er nu nog niet druk over maken.

silvericathy

Berichten: 1917
Geregistreerd: 08-09-09
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 14:11

En stel nou dat je ipv een jaarling hengst een wat oudere ruin erbij zou zetten?
Dan wordt het veulen van 2/3 kanten opgevoed door oudere dieren.
Ruinen willen meestal toch wel spelen met de veulens.

Als je en een jaarling hebt, en het veulen weet ik niet of dit zo leuk is voor je merrie. Beiden moeten dan worden opgevoed en dit lijkt me voor je merrie toch een behoorlijke stress bom.

Voor het afspenen zou je dan eventueel het veulen een tijdje samen kunnen zetten met de oudere ruin.

miepietjuh

Berichten: 435
Geregistreerd: 25-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-22 14:33

silvericathy schreef:
En stel nou dat je ipv een jaarling hengst een wat oudere ruin erbij zou zetten?
Dan wordt het veulen van 2/3 kanten opgevoed door oudere dieren.
Ruinen willen meestal toch wel spelen met de veulens.

Als je en een jaarling hebt, en het veulen weet ik niet of dit zo leuk is voor je merrie. Beiden moeten dan worden opgevoed en dit lijkt me voor je merrie toch een behoorlijke stress bom.

Voor het afspenen zou je dan eventueel het veulen een tijdje samen kunnen zetten met de oudere ruin.


Een oudere ruin zou ook zeker een optie zijn. Wil er gewoon een weidemaatje bijhebben omdat de shetlander waar ze nu bij staat uiteindelijk weggaat. Ik dacht een jaarling is voor het veulen wel leuk om mee te spelen, maar als dat net zo goed gaat met een oudere ruin, dan is dat haast net zo makkelijk!

miepietjuh

Berichten: 435
Geregistreerd: 25-10-10

Re: Opfok of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-22 14:37

Maar als ik jullie hoor dan maakt het geslacht van mijn toekomstige veulen uit wat het beste geslacht is voor het weidemaatje?

Stel het is een hengst, dan is een ruin erbij leuk. En als het een merrie is, dan een merrie?
En is er iemand die ervaring heeft om het veulen bij de merrie te laten tot het uit zichzelf afspeent?
Uiteraard zal ik blijven kijken naar de conditie van de merrie. Mijn angst is een beetje dat merrie en veulen dan wel erg onafscheidelijk worden.

Popstra
Berichten: 13780
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 14:43

Ik zou zeker voor een GOEDE opfok gaan.De eerste paar jaar is zo belangrijk voor hun hele welzijn.
Het in de groep leven, lekker veel ruimte om te bewegen zodat hun botten en pezen goed sterk worden en ze goed groeien en een sterke weerstand op bouwen

Een goede opfok heeft zeker een ouder dier in de kudde staan. Ze hebben zo veel meer respect als ze uit en kudde komen. Thuis komen ze toch net wat te vaak in handen van de mens waardoor je al snel van die verwende respectloze paarden krijgt.
Zeker als je er niet zo veel verstand van hebt een jonkie op te voeden.

Al mijn eigen paarden hebben hun eerste 2 jaar van hun leven in de opfok in een kudde geleefd op de Eifel in Belgie.
Zijn allen ongecompliceerde en vooral gezonde sport paarden.

Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 15:26

Kabayo schreef:
Daan13 schreef:
Ik zou kiezen voor de opfok. Al was het maar voor een jaar.

Kan je veulen mooi spelen met leeftijdsgenoten en met paarden van circa dezelfde hoogte. Ook leren ze meer in een grotere kudde met oudere paarden als leiders.

Het grootste gedeelte opfok is in Nederland gewoon een kleuterklas zonder juf. Chaos dus en leren ze niks.

Als het een merrie is zou ik haar thuis houden. Een hengst , of vroeg castreren, of een shetlander hengst oid erbij kopen.
Lekker thuis houden als het kan!



Dan moet je kijken naar een opfok met kleuterjuffen of meesters want die zijn er wel. ;)

Junior is naar zo'n opfok geweest en heeft daardoor alle rangen meegemaakt en het is zo'n fijn sociaal paard mede daardoor geworden,dat wens je iedereen toe.

Merrie of hengst zou mij niet uitmaken,beide gaan naar de opfok.

Ze leren daar zo verschrikkelijk veel dat wordt door veel mensen onderschat en willen thuis alleen maar knuffelen maar vergeten dat ze juist in een kudde veel leren en de paarden daar ook prettig bij voelen.

miepietjuh

Berichten: 435
Geregistreerd: 25-10-10

Re: Opfok of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-22 15:30

Heb je dan voorbeelden van zulke opfoks?
Want ik heb wel wat gezocht, maar ik kan er erg weinig vinden.
Ik woon in de achterhoek, dus liefst zo dichtbij mogelijk.

AaronYve

Berichten: 10504
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 15:34

Ik zou voor optie 1 gaan als er geen opfok met volwassen dieren is.
Wel veulen dus voor een poosje van moeders weg. Ze spenen zichzelf niet af, kan wel.
Ik ken een merrie die is letterlijk leeggezogen door haar 3 jarige "veulen" en lag op een dag dood in de wei. Meer als vb hoor want de eigenaar heeft er niet goed naar gekeken.

SilvanoN
Berichten: 205
Geregistreerd: 18-05-14

Re: Opfok of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 17:15

Ik heb 2 jaar geleden een merrieveulen gefokt. Na een maand vond ik dat ze zich toch wel begon te vervelen bij mams in de wei (de ruinen had ik apart staan). Ik ben toen via marktplaats op zoek gegaan naar een pony enter of twenter om erbij te zetten als tijdelijke pensionklant (gratis weidegang). Uiteindelijk is het een welsh merrie met veulen geworden. Die zouden blijven totdat de mijne naar de opfok ging. Heerlijk gezicht en de veulens gingen super leuk met elkaar.
Ik kon geen opfok vinden naar mijn zin. Mijn eisen waren veel naar buiten, goede schuilmogelijkheden en veilige omheining en betaalbaar. Ik heb er een paar bekeken. Maar bij de meesten was het enkele uren per dag in de bak of zelfs maar 2x per week!
Toen besloten om mijn veulen (merrie) aan huis te houden. De pony merrie en veulen mochten ook langer blijven. Met 6 maanden begon mijn merrie haar veulen te bedreigen met eten (voernijd) in de stal. Toen hebben we ervoor gekozen om ze 's avonds als ze op stal gingen te scheiden en overdag samen te zetten. Dit ging ook goed met het uier van de merrie. De pony's bleven buiten met schuilstal, daar had ik geen stal voor.
Op een gegeven moment na 9 maanden werden de hooi prijzen zo hoog dat ik heb moeten besluiten de pony en veulen weer op te laten halen.
Moeder en dochter hebben toen de hele zomer samen gestaan. In het najaar (in middels 1,5 jaar) vond ik dat veulenlief maar eens afgespeend moest worden. De moeder liet haar nog steeds drinken. Toen heb ik op aanraden van iemand een eczeemdeken met buikflap aangeschaft 2e hands. Hier zat al een uierflap aan (dit is een flap tussen de achterbenen om de uier te beschermen tegen schuren bij eczeem paarden) de uierflap is ook los te koop, maar dan moet je hem in een deken (laten) naaien. Dit ging super. Jaarling kon niet meer bij het uier en ging maar weer grazen. Na 2 maanden kon de deken weer af. Het uier was geslonken en als jaarling wilde drinken, dan vond mams dat geen goed plan meer, et voila, afgespeend!
Door omstandigheden heb ik de 2 merries, mama en dochter, ook deze zomer met zijn 2en staan en de ruinen apart. Af en toe de oude ruin erbij gezet. Dit ging altijd goed. Moeder en dochter donderjagen gezellig met elkaar en ik hoop ze komende zomer allemaal bij elkaar te gooien in de wei.

Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 17:35

miepietjuh schreef:
Heb je dan voorbeelden van zulke opfoks?
Want ik heb wel wat gezocht, maar ik kan er erg weinig vinden.
Ik woon in de achterhoek, dus liefst zo dichtbij mogelijk.


Dichtbij mogelijk zal lastig worden...

De opfok waar die van mij is geweest zat 70 kilometer verderop. T'is een pokke-eind maar ik had zo ook mijn eisen.

Minimaal 1 ouder paard in de kudde.
Toezicht.
Hoefsmid en dan niet alleen in het voor-najaar.
Inentingen, wormmiddelen etc.

Deze opfok doet even aantallen in de box/wei. Als een veulen alleen komt dan blijft die eerst bij de leider in de stal en daarna gaan ze met hun 2en de groep in.

Paarden worden 2x per dag geteld.

Winter komen ze ook buiten, niet complete dagen maar wel enkele uren per dag. Staat de kudde stil in de bak dan gaan ze naar binnen. Die opfok man kijkt echt naar de kuddes en rangorde.

Zo werd Junior knap brutaal naar de andere en heeft hij haar bij paarden gezet die een jaar ouder waren }:)
Junior was gelijk weer mak _O-

Zomers als ze in de weilanden staan en het is tijd voor de smid dan haalt hij complete groepen met de grote aanhanger weer naar binnen toe. Zo is ze transport al redelijk gewend.

Ja het was niet de goedkoopste opfok,deze is dacht ik € 50- per maand duurder dan omliggende opfoks maar dat is het allemaal waard.

Mijn paard kan met andere paarden,is sociaal,kent haar plek en is ontzettend mak ook al is ze naar de opfok geweest.

Popstra
Berichten: 13780
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 18:39

miepietjuh schreef:
Heb je dan voorbeelden van zulke opfoks?
Want ik heb wel wat gezocht, maar ik kan er erg weinig vinden.
Ik woon in de achterhoek, dus liefst zo dichtbij mogelijk.

Voor iets goeds moet je juist vaak ver weg.

Mijn paarden staan bijv 350 km verderop.

Je hoeft niet wekelijks langs.

Gini
Berichten: 17927
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 10:58

miepietjuh schreef:
En is er iemand die ervaring heeft om het veulen bij de merrie te laten tot het uit zichzelf afspeent?
Uiteraard zal ik blijven kijken naar de conditie van de merrie. Mijn angst is een beetje dat merrie en veulen dan wel erg onafscheidelijk worden.


Hier en dat ging eigenlijk altijd goed. Je merkt dat proces eigenlijk zelf heel goed. De merrie die het veulen sowieso minder vaak laat drinken, nukkiger is of al wat sneller wegloopt terwijl het veulen nog niet klaar is. Dat is ook het moment dat we het veulen wel in een aparte box zetten.

Een grotere kans op onafscheidelijkheid heb ik niet gemerkt. Er zijn natuurlijk paarden die gemakkelijker 'buddy sour' kunnen zijn, maar de kans dat die aan hun moeder gaan plakken is even groot als dat ze aan een ander kuddemaatje gaan plakken. Daar ben je dus als mens bij om ze al op jonge leeftijd een zekere zelfstandigheid te leren en ze af en toe eens alleen de wereld mee in te nemen.

Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 11:01

miepietjuh schreef:
En is er iemand die ervaring heeft om het veulen bij de merrie te laten tot het uit zichzelf afspeent?
Uiteraard zal ik blijven kijken naar de conditie van de merrie. Mijn angst is een beetje dat merrie en veulen dan wel erg onafscheidelijk worden.



Zelfde stel paarden als van mijn opfok verhaal.

Veulen bleef door omstandigheden langer bij de merrie lopen - tot bijna een jaar-

Er liep nog een ander paard bij waar het veulen goed mee overweg kon maar het bleef drinken bij moeders en ook al was moeders er wel klaar mee, veulen ging gewoon stug doordrinken.

Het andere paard zette het veulen ook niet op z'n plek - ander paard was wel de baas maar schijnbaar mocht het veulen een heleboel voordat ze een keer corrigeerde-

miepietjuh

Berichten: 435
Geregistreerd: 25-10-10

Re: Opfok of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-22 22:16

Bedankt voor alle tips en ervaringen. Vind het erg interessant om te lezen hoe jullie dit hebben aangepakt!

LoessM

Berichten: 227
Geregistreerd: 08-12-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 21:32

Even inbreken in dit topic. Ts hoe heb je het uiteindelijk aangepakt? Waarschijnlijk heb ik dit jaar ook een opfok nodig. Twijfel ook, kom ook uit de Achterhoek. Heb je nog een goede opfok gevonden? Als het doorgaat is het waarschijnlijk wel een zorgenkindje, is er in de Achterhoek een kleinschalige opfok? Waar je minstens 1x per week maar liefst meer mag komen en een eigen smid welkom is? Heel benieuwd of jij iets gevonden hebt of welke keuze je uiteindelijk hebt gemaakt?

miepietjuh

Berichten: 435
Geregistreerd: 25-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-22 15:20

LoessM schreef:
Even inbreken in dit topic. Ts hoe heb je het uiteindelijk aangepakt? Waarschijnlijk heb ik dit jaar ook een opfok nodig. Twijfel ook, kom ook uit de Achterhoek. Heb je nog een goede opfok gevonden? Als het doorgaat is het waarschijnlijk wel een zorgenkindje, is er in de Achterhoek een kleinschalige opfok? Waar je minstens 1x per week maar liefst meer mag komen en een eigen smid welkom is? Heel benieuwd of jij iets gevonden hebt of welke keuze je uiteindelijk hebt gemaakt?


Hi, beetje een late reactie.
Heb inmiddels een mooi hengstenveulen van bijna 4 maanden. Loopt momenteel nog bij de merrie.
Zoek wel een opfok, maar vind het lastig om er één te vinden die én hengstenveulens accepteert, en liefst gemengde leeftijdsgroepen.

Weet dat er één in Noordijk zit dit aan mijn eisen voldoet, maar die heeft een wachtlijst van 2 jaar(!)
dus ik kan nog alle tips gebruiken.