Ander paard na verhuizing

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
enderdoggy
Berichten: 186
Geregistreerd: 12-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-22 09:35

SusanH schreef:
Stal met meer prikkels kan zeker zorgen voor meer spanning bij je paard. Die van ons doet het daar ook niet goed op.

Ja dat is een mogelijkheid, alleen hij vindt alle aandacht, zo lijkt het althans, alleen maar leuk en is super nieuwsgierig. Maar denk dat hij inderdaad even moet omschakelen, we hebben gelukkig geen haast en we zijn beide nog “jong” dus alle tijd :D

Corelli schreef:
Hoe lang geleden was de vorige verhuizing?

Hij is toen eind februari naar ons gekomen dus een jaar geleden ongeveer

GraceZarif
Berichten: 344
Geregistreerd: 18-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 10:02

Avalanche schreef:
GraceZarif schreef:
Het verbaast me dat je dat niet zeker weet. De basis van je paard kennen is minstens het voerbeleid.

Het zal je verbazen hoeveel mensen dat niet weten. 90% van de paardeneigenaren heeft geen idee hoeveel energie er in het voer van hun paard zit.

TS het houden van paarden is meer dan rijden, verdiep je er in en je zult er een hechtere band met je paard door krijgen. Voer is een ruim begrip waar het paard een groot deel van zijn leven mee vult. Krijgt hij meerdere keren per dag ruwvoer in bijvoorbeeld een hooinet?

[
Laatst bijgewerkt door GraceZarif op 03-02-22 10:04, in het totaal 1 keer bewerkt

GraceZarif
Berichten: 344
Geregistreerd: 18-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 10:03

quote="GraceZarif"]
Van de wei naar een paddock en een stapmolen is een stap terug in het natuurlijk gedrag van een paard.
[/quote]
Klopt niet helemaal. Paarden zijn toendra en woestijndieren. Een volle wei is helemaal niet heel natuurlijk voor een paard. Daarom raken er ook paarden hoefbevangen van een volle wei, zeker in het begin van het voorjaar.
Ik weet overigens niet of je naar de datum gekeken hebt, maar begin februari staan er heel weinig paarden op de we[/i
[i]Overigens is het niet echt mogelijk in Nederland om paarden echt op een natuurlijke manier te houden.[/quote


Ts geeft zelf aan dat het paard van overdag weide komt. Een volle wei is zeker niet goed. Hapje -stapje -scharrel wei verdient altijd de voorkeur en inderdaad helaas kan dit zelden aangeboden worden. Een hitactief stal probeert het gedrag wel na te bootsen.

Maar beide (voer en beperktere bewegingsruimte) veroorzaken wel gedragsverandering. Daarom refereerde ik eraan. Een verhuizing is mentaal ingrijpender dan het paard in eerste instantie zal laten blijken. Hiernaast vroeg ik me af of het paard wel interactie heeft met andere paarden. Hij is kennelijk ontwent. Staat hij nu met meerdere of staat hij in een kleine paddock?

enderdoggy
Berichten: 186
Geregistreerd: 12-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-22 12:10

GraceZarif schreef:
Het verbaast me dat je dat niet zeker weet. De basis van je paard kennen is minstens het voerbeleid.
[/quote]
Het zal je verbazen hoeveel mensen dat niet weten. 90% van de paardeneigenaren heeft geen idee hoeveel energie er in het voer van hun paard zit.

TS het houden van paarden is meer dan rijden, verdiep je er in en je zult er een hechtere band met je paard door krijgen. Voer is een ruim begrip waar het paard een groot deel van zijn leven mee vult. Krijgt hij meerdere keren per dag ruwvoer in bijvoorbeeld een hooinet?

[[/quote] ik vind de uitspraak dat het mij alleen om het rijden gaat een beetje kort door de bocht… Het gaat mij alles behalve om het rijden, maar mijn paard heeft een enorme werklust. Hij krijgt meerdere keren per dag ruwvoer, voorheen in een hooinet maar inmiddels niet meer. Qua voer krijgt hij dezelfde hoeveelheid energie, maar ik heb de zakken niet expliciet bekeken. De afgelopen 1,5e heeft hij op rust gestaan door zijn operatie en ik heb toen veel tijd gehad om een “band” op te bouwen. Hij werd hier niet gelukkig van en wilt juist werken, het is dus niet voor mij maar voor hem. Dat het mij dus alleen om het rijden gaat vind ik een ongepaste opmerking om te maken vanaf een forum :)

enderdoggy
Berichten: 186
Geregistreerd: 12-07-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-22 12:13

GraceZarif schreef:
[i]
hij heeft in zijn stal mogeliikheden om contact te hebben met zijn buurmannen. Op de paddock zit er een klein draadje tussen dus kan hij ook contact hebben. Vanaf het weide seizoen komt hij in een groep te staan, maar op de paddocks is dat niet mogelijk. Hij heeft het afgelopen jaar ook alleen op een weide gestaan met om zich heen vriendjes en hij vond dit altijd prima. Hier mocht hij van de staleigenaar niet in een groep en dat is ook deels de reden dat we zijn verhuisd…

Avalanche

Berichten: 16071
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Ander paard na verhuizing

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 12:32

Succes TS. Echt heel leuk hoe je reageert, komt goed dit :D

Benzz
Berichten: 2895
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 12:38

Je doet niet teveel, maar juist te weinig met hem. Door de spanning van de verhuizing moet hij wat meer bewegen. Ik adviseer altijd bij verhuizen: Niet vrij geven, gewoon in de oude routine door gaan dan zijn ze het snelst gewend. Negeer slecht gedrag en beloon goed gedrag!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34676
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 15:10

Nou bij ons paard is gisteren toch de spanning van de verhuizing eruit gekomen. Helaas voor mij gebeurde dat met rijden, toen ik een pasje naar voren wilde rijden in galop. Dat naar voren is gelukt. Maar omdat hij ook opzij schoot ging ik er hard af. Daarna was hij heel aanhalig na het rijden hij zocht steeds contact met me. Dat doet hij anders nooit.

DuoPenotti

Berichten: 29722
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 15:13

SusanH schreef:
Nou bij ons paard is gisteren toch de spanning van de verhuizing eruit gekomen. Helaas voor mij gebeurde dat met rijden, toen ik een pasje naar voren wilde rijden in galop. Dat naar voren is gelukt. Maar omdat hij ook opzij schoot ging ik er hard af. Daarna was hij heel aanhalig na het rijden hij zocht steeds contact met me. Dat doet hij anders nooit.

Dat klinkt als een gevalletje collateral damage van het paard wat hij daarna er goed probeerde te maken.

Hopelijk niet teveel last?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34676
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 15:23

Toen ik viel en net op de grond lag dacht ik echt dat er iets heel erg stuk was. Maar eigenlijk valt het me gezien de klap die ik maakte nog mee. Een hele beurse bil, en spierpijn in nek, rug en schouders.

LWDaisy

Berichten: 4789
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 16:45

Je paard heeft een hoop veranderingen (stal, voer, andere maatjes, wel/niet buiten, ...) moeten ondergaan op korte tijd. Je kan hem niet uitleggen wat er gebeurt, hij zal daarvan moeten bekomen.

Ik ken je paard niet, dus ik weet niet welke manier voor hem het beste is.
Mijn eigen paard gaat op een nieuwe plek eerst overal aan de hand mee naartoe - de weien, de pistes, de wasplaats(en), ... Alles aan de hand, en rustig laten rondkijken. Koekjes erbij, want dat werkt bij haar, dus waarom zou ik dat niet gebruiken. In de piste(s) zal ik haar ook altijd loslaten als dat mag, zodat ze zelf op verkenning kan.
En meer heeft zij eigenlijk nooit nodig gehad, ze is heel cool in het hoofdje en overal altijd meteen thuis en op haar gemak :j

Bij jou spelen er natuurlijk meerdere factoren mee, zoals de verandering in het ritme van buiten staan (waar hij, vermits hij het gewend is, toch echt wel nood aan kan hebben), de verandering in het voer en de drukkere stal. Ik voer mijn paard al jaren zelf, dus daar lopen wij al niet tegenaan. Qua hooi verandert het natuurlijk wel als we verhuizen, maar ik heb een alles-vreter die daar nooit moeilijk over doet. Behalve de smaak, zal het bij jou vooral om energie in het voer gaan, dat zou ik wel even uitzoeken als ik jou was, het kan maar helpen. Ik lees dat je schrijft dat het qua energie hetzelfde zou moeten zijn - ik zou daar toch echt zeker van willen zijn, je weet maar nooit :)

Ik lees dat je paard zich verveelt na zo lang stil te hebben gestaan en veel werklust heeft. Dat is natuurlijk iets waar je rekening mee moet houden, maar het moet ook op een normale manier kunnen gebeuren, zoals de poetsplaats of longeercirkel, piste, ... "normaal" kunnen betreden. Zolang dat niet kan, zou ik niet eens overwegen om op te stappen. SusanH geeft aan waarom - die spanning kan er op een foute manier uitkomen. Ik ben iemand die op voorhand risico's probeert te beperken, en opstappen op een paard dat zich niet opgevoed gedraagt doe ik niet, daag :')

Als ik jou was - ik zou de combinatie zoeken. Aan het werken zetten zonder dat je er op zit. Hij kan ondertussen ook aan de omgeving en diens prikkels wennen. Laat hem (waar mogelijk) in vrijheid op onderzoek gaan, tot hij aan die plekken gewend is en niet meer bijzonder reageert. Dan ga je verder aan de longe, om hem aan het werk te zetten, en wanneer de overvloed aan energie er af is, stap je op.

Geef hem tijd, maar zorg ervoor dat jullie ondertussen bezig zijn.

N0a
Berichten: 4770
Geregistreerd: 11-02-07

Re: Ander paard na verhuizing

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 17:31

Ik heb bij de verhuizing van die van mij juist ondervonden dat ik hem echt lekker aan het werk moest zetten. Hij kreeg 3/4 dagen de tijd om te wennen aan de nieuwe routine op stal. Toen begonnen met longeren een dag of 3. Vervolgens longeren met zadel en er daarna opgestapt. Doordat ik zo "gewoon" mogelijk deed, werd het voor hem ook allemaal minder spannend. En hij kon zijn spanning goed kwijt met rijden/bewegen. Ik deed het wel alleen als de rest nog in de wei stond, dan was hij in elk geval niet "alleen". Eigenlijk na een week of 2 leek hij al redelijk gesetteld en kon ik hem ook makkelijk alleen weghalen bij de rest. Na een maand of 4 was het schrikkerige er ook af op bepaalde plekken.

LWDaisy

Berichten: 4789
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 18:41

N0a schreef:
Ik heb bij de verhuizing van die van mij juist ondervonden dat ik hem echt lekker aan het werk moest zetten. Hij kreeg 3/4 dagen de tijd om te wennen aan de nieuwe routine op stal. Toen begonnen met longeren een dag of 3. Vervolgens longeren met zadel en er daarna opgestapt. Doordat ik zo "gewoon" mogelijk deed, werd het voor hem ook allemaal minder spannend. En hij kon zijn spanning goed kwijt met rijden/bewegen. Ik deed het wel alleen als de rest nog in de wei stond, dan was hij in elk geval niet "alleen". Eigenlijk na een week of 2 leek hij al redelijk gesetteld en kon ik hem ook makkelijk alleen weghalen bij de rest. Na een maand of 4 was het schrikkerige er ook af op bepaalde plekken.


Ik vind 4 maanden echt lang!
Maar - en wel een belangrijke maar - ik heb echt een uitzonderlijk koel paard. Zo eentje die van de trailer stapt, op haar nieuwe wei gezet wordt en meteen lekker gaat rollen en hooi happen.
Na 24 uur zou je denken dat ze daar al 5 jaar staat.

Maar, ik weet dat het een uitzondering is.
Ik denk dat je het per paard moet bekijken - de ene heeft rust nodig om te wennen, de andere werk om stoom af te laten.

N0a
Berichten: 4770
Geregistreerd: 11-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 18:53

LWDaisy schreef:
N0a schreef:
Ik heb bij de verhuizing van die van mij juist ondervonden dat ik hem echt lekker aan het werk moest zetten. Hij kreeg 3/4 dagen de tijd om te wennen aan de nieuwe routine op stal. Toen begonnen met longeren een dag of 3. Vervolgens longeren met zadel en er daarna opgestapt. Doordat ik zo "gewoon" mogelijk deed, werd het voor hem ook allemaal minder spannend. En hij kon zijn spanning goed kwijt met rijden/bewegen. Ik deed het wel alleen als de rest nog in de wei stond, dan was hij in elk geval niet "alleen". Eigenlijk na een week of 2 leek hij al redelijk gesetteld en kon ik hem ook makkelijk alleen weghalen bij de rest. Na een maand of 4 was het schrikkerige er ook af op bepaalde plekken.


Ik vind 4 maanden echt lang!
Maar - en wel een belangrijke maar - ik heb echt een uitzonderlijk koel paard. Zo eentje die van de trailer stapt, op haar nieuwe wei gezet wordt en meteen lekker gaat rollen en hooi happen.
Na 24 uur zou je denken dat ze daar al 5 jaar staat.

Maar, ik weet dat het een uitzondering is.
Ik denk dat je het per paard moet bekijken - de ene heeft rust nodig om te wennen, de andere werk om stoom af te laten.


Ik weet ook niet hoe het nu is hoor. Vorig jaar waren we én een nieuwe combi samen én voor hem een vreemde plek. Dus in het begin had hij qua support ook nog niet zoveel aan mij :+ dat maakt denk ik ook wel een verschil. Hij is wel echt een koele kikker verder. Kon destijds ook na 3 weken al alleen met hem op buitenrit (hij was toen 4 :)) )

XladyX

Berichten: 1339
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 19:00

Benzz schreef:
Je doet niet teveel, maar juist te weinig met hem. Door de spanning van de verhuizing moet hij wat meer bewegen. Ik adviseer altijd bij verhuizen: Niet vrij geven, gewoon in de oude routine door gaan dan zijn ze het snelst gewend. Negeer slecht gedrag en beloon goed gedrag!


Hier sluit ik mij precies bij aan! Geef wat speling in je routine, bijvoorbeeld hou het rijden even wat kort of alleen lichte oefeningen of longeer spelergewijs ipv "trainen" en neem de tijd, maar blijf vooral in dezelfde routine dagelijks. Wil hij niet de poetsplaats op? Zadel hem op in de stal, dan komt de poetsplaats later wel. Buitenbak niet ingaan? Stijg op het erf op en probeer het onder het zadel. Gaat hij er nog niet in? Wat houd je tegen om de tijd te nemen en rustig af te wachten totdat je het wel voor elkaar krijgt? Misschien is alleen een rondje stap door de buitenbak die dag wel de overwinning :D mijn paard is vorige week verhuisd. Ik maak in de weekenden meestal een buitenrit, dus ook dat hou ik aan, maar.. Nieuwe omgeving dus 30 minuten stappen ipv een paar uur op pad is ook goed. Ik zou zeggen wees creatief, flexibel en neem de tijd om iets te doen.

Verhuizen vraagt om aanpassingen en wat gewenning, maar routine en beweging zorgt juist voor rust zowel mentaal als fysiek. Ligt natuurlijk wel een beetje aan hoe ervaren je paard is en hoe jullie band en vertrouwen is, maar bovenstaande werkt voor mijn paard het beste. Succes!

Lyona

Berichten: 2013
Geregistreerd: 10-10-21
Woonplaats: Zweden

Re: Ander paard na verhuizing

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 10:22

Twee maanden geleden zijn mijn drie jonkies ook verhuist. Ze staan daar nu 24/7 buiten met onbeperkt hooi op een groot (redelijk kaal) stuk land. In het begin moesten ze echt wennen, alles was spannend. Dus heb ik ze alleen dagelijks gepoetst en aandacht gegeven, en ze in de wei gelaten. Na een weekje ben ik ze gaan longeren in een kraal naast de wei, waar ze al wel toegang tot hadden en dus kende. Zo heb ik ze een maandje binnen hun veilige bekende haven laten staan (wel getraind dus) en toen ze echt goed gewend waren ben ik pas weer met ze gaan wandelen. Ze staan dus altijd buiten, dus ze hebben beweging zat, en ze hebben elkaar. Ik merkte wel dat ze na de verhuizing heel erg naar elkaar toe zijn getrokken, en wel wilden werken, maar binnen hun veilige haven.
Ik denk dat het echt wel goed komt TS, geef hem tijd, en misschien kan je hem eerst rustig meenemen in de longeerkraal en daar rustig laten wennen en knuffelen voordat je gaat trainen? Dan wordt het een veilige bekende plek voor hem :)

enderdoggy
Berichten: 186
Geregistreerd: 12-07-16

Re: Ander paard na verhuizing

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-22 21:19

Even een kleine update! Het gaat inmiddels al wel iets beter, hij soms nog best wel fel en een beetje fris. Hij heeft weer een beetje dezelfde Capriolen als bij zijn vorige eigenaar, waar hij ook minder buitenkwam. Het is natuurlijk nog winter en ook nog heeeel veel nieuwe indrukken. Alhoewel ik hem af en toe achter het behang kan plakken merk ik wel dat we elkaar als het ware meer gaan waarderen! We zijn veel aan het lessen zodat ik weer meer vertrouwen in hem krijg en hij dus ook in mij :) Dank allemaal voor de tips, ik denk dat ik hem echt nog tijd moet geven inderdaad