Nieuwe leider kudde te agressief, wie heeft tips?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nala

Berichten: 8191
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Nieuwe leider kudde te agressief, wie heeft tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-20 19:01

Mijn merrie heeft zich in korte tijd (6 maanden) opgewerkt van ergens onderin rang tot leider van de kudde. Ze staan met z'n achten in een paddock nu tijdens de winter. Nu is het probleem dat zij geen goede leider is. Ze begint goed (dreigen met oren in de nek) maar slaat dan meteen heel wat stappen over en trapt met super precisie echt gericht uit.
De kudde bestaat uit paarden die al van hun oude dag genieten, en die zich niet echt weren tegen haar. Ik grapte al tegen de eigenaresse van stal, kreeg ze maar zo'n flinke trap dat ze het voor de rest van haar leven niet meer waagt...

Voor nu staat ze wel nog in dezelfde paddock, maar met een draadje ertussen, en met haar eigen voer en drinken. Dit is ook beter voor haar, aangezien ze in de paddock bij de kudde teveel (24/7 bijna) at.

Wie heeft ervaring met dit probleem? Ik heb haar uiteraard het liefst niet voor de rest van haar leven alleen, maar als dit inderdaad de beste optie is...

Zo staat ze er nu bij, ik sta op deze foto in de paddock van de anderen.
Afbeelding

Lindsey_99
Berichten: 2488
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 19:03

Citaat:
De kudde bestaat uit paarden die al van hun oude dag genieten, en die zich niet echt weren tegen haar.


Zie daar dan ook het probleem. Is er niet eentje bij met wie het wel goed gaat? Anders misschien toch wat anders zoeken, met een wat jongere kudde?

roosa

Berichten: 2312
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 19:05

Voor in een paddock zou ik om de rest heel te laten,haar apart zetten.
Gewoon om dat de ruimte die er is te klein is voor de andere om weg te rennen.
De dicht op elkaars lip.

Nala

Berichten: 8191
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-20 19:10

Lindsey_99 schreef:
Citaat:
De kudde bestaat uit paarden die al van hun oude dag genieten, en die zich niet echt weren tegen haar.


Zie daar dan ook het probleem. Is er niet eentje bij met wie het wel goed gaat? Anders misschien toch wat anders zoeken, met een wat jongere kudde?


Dit is naar mijn mening de beste stal in mijn omgeving, 24/7 buiten, mooie buitenrit opties... En geen belachelijke prijzen (500+). Allemaal willen ze liever in de middenmoot met hun natje en droogje, en de vorige leider is nu al 29...

goldenarrow

Berichten: 8661
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 19:15

Wij hebben ook zo'n merrie. Die staat nu met een andere merrie samen waarmee het het beste klikte. Die andere merrie werkte als een soort buffer tussen haar en de rest van de kudde. Nu hebben ze momenten dat ze neus aan neus staan te eten óf ze laat die andere merrie niet in de buurt. Als ze straks de wei weer op kunnen gaat ze wel bij de kudde, maar dan is het stuk groot genoeg om elkaar te ontlopen. En die andere merrie heeft wel redelijk de nukken van haar door, dus die is meestal wel uit de weg voor ze echt geraakt wordt.

Nala

Berichten: 8191
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Nieuwe leider kudde te agressief, wie heeft tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-20 19:18

Er is inderdaad wel een merrie bij waar ze het wel goed mee kan vinden, dat klopt. Maar als het puur om het neuzen gaat (wat ze nu ook kan) ga ik er geen tweede paard bijzetten, aangezien er dan de dubbele portie hooi gevoerd wordt (waarvan die van mij waarschijnlijk het gros eet).

Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Nieuwe leider kudde te agressief, wie heeft tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 19:20

Krijgen ze in de groep onbeperkt hooi? Voldoende voerplaatsen?

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 19:22

Nala schreef:
Er is inderdaad wel een merrie bij waar ze het wel goed mee kan vinden, dat klopt. Maar als het puur om het neuzen gaat (wat ze nu ook kan) ga ik er geen tweede paard bijzetten, aangezien er dan de dubbele portie hooi gevoerd wordt (waarvan die van mij waarschijnlijk het gros eet).

Uit zo'n bak met los hooi kan ze ook eten met een graasmasker om. Vreet ze niet zo snel meer en krijgt de andere ook de tijd om te eten. Ik zou dan wel haar eerst leren met graasmasker omgaan, zodat ze niet eventuele frustraties op het andere paard afreageert.

goldenarrow

Berichten: 8661
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 19:25

Nala schreef:
Er is inderdaad wel een merrie bij waar ze het wel goed mee kan vinden, dat klopt. Maar als het puur om het neuzen gaat (wat ze nu ook kan) ga ik er geen tweede paard bijzetten, aangezien er dan de dubbele portie hooi gevoerd wordt (waarvan die van mij waarschijnlijk het gros eet).

Mwah, mijn twee merries staan (heel) af en toe ook wel te kroelen. Ik merk wel dat het voor deze merrie wel beter is geweest, die is een stuk blijer in haar koppie dan toen ze altijd alleen stond.

Nala

Berichten: 8191
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-20 19:28

Duhelo schreef:
Krijgen ze in de groep onbeperkt hooi? Voldoende voerplaatsen?

Ja en ja. Nouja, er ligt een ruime hoeveelheid hooi in het midden verdeeld over de lengte van de paddock. Dit gaat eigenlijk altijd goed, zolang het hooi nog niet op is is ze ook redelijk rustig tegen de anderen.

Nala

Berichten: 8191
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-20 19:37

goldenarrow schreef:
Nala schreef:
Er is inderdaad wel een merrie bij waar ze het wel goed mee kan vinden, dat klopt. Maar als het puur om het neuzen gaat (wat ze nu ook kan) ga ik er geen tweede paard bijzetten, aangezien er dan de dubbele portie hooi gevoerd wordt (waarvan die van mij waarschijnlijk het gros eet).

Mwah, mijn twee merries staan (heel) af en toe ook wel te kroelen. Ik merk wel dat het voor deze merrie wel beter is geweest, die is een stuk blijer in haar koppie dan toen ze altijd alleen stond.


Ik zal het in de gaten houden en aan de stal eigenaresse voorleggen.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Nieuwe leider kudde te agressief, wie heeft tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 19:55

Mijn vermoeden is dat de paarden te weinig te doen hebben,Waarschijnlijk niet zo'n grote paddock ? En dat ze gewoon het hooi als het hare beschouwd en verdedigt. Bij mij heb ik altijd 1 hooibak meer als paarden,plus slowfeed netten in de hooibakken.Zo is er de hele dag eten.

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Nieuwe leider kudde te agressief, wie heeft tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 20:02

Ik vermoed dat het oppervlakte te klein is en waarschijnlijk toch niet regelmatig genoeg voldoende hooi op een handige manier aangeboden. Ik zou eens gaan kijken naar bakken of slowfeeders zodat het niet meer op 1 plek op de grond ligt. Wij hebben ook een merrie die blijft jagen als ze in de paddock staat en dit is opgelost door slowfeeders verspreid op te hangen, het werd te zwaar voor haar om alles te bewaken.

Nala

Berichten: 8191
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-20 20:07

Het is inderdaad gewoon een gewone paddock, dus het eten is inderdaad het interessantste. Meerdere voerplekken zou ik voor kunnen stellen aan de staleigenaresse.

De paddock is niet ontzettend groot inderdaad, maar tot nu toe was het altijd groot genoeg.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 20:10

Nala schreef:
Voor nu staat ze wel nog in dezelfde paddock, maar met een draadje ertussen

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Het is misschien niet perfect voor dit paard, maar als die andere dieren er de dupe van worden is ook niet prettig. Dan maar met een draad ertussen, is er toch sociaal contact en zijn alle paarden veilig.

Nala

Berichten: 8191
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-20 20:13

Rex_Rolfo schreef:
Nala schreef:
Voor nu staat ze wel nog in dezelfde paddock, maar met een draadje ertussen

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Het is misschien niet perfect voor dit paard, maar als die andere dieren er de dupe van worden is ook niet prettig. Dan maar met een draad ertussen, is er toch sociaal contact en zijn alle paarden veilig.


Precies dit is dus ook wat de eigenaresse van stal en ik denken...

Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 20:36

Nala schreef:
Duhelo schreef:
Krijgen ze in de groep onbeperkt hooi? Voldoende voerplaatsen?

Ja en ja. Nouja, er ligt een ruime hoeveelheid hooi in het midden verdeeld over de lengte van de paddock. Dit gaat eigenlijk altijd goed, zolang het hooi nog niet op is is ze ook redelijk rustig tegen de anderen.

Hier geef je het antwoord op je eigen vraag. Typisch geval van voedernijd. Zolang er voldoende eten is, is ze rustig tegen de rest. Eenmaal het eten bijna op is of er een nieuwe lading komt reageert ze zich af op de rest.
Oplossing is simpel: onbeperkt gaan voeren, bij voorkeur uit slowfeeders en meerdere voerplekken. Als je kan plekken maken waar ze rond kunnen lopen is dat nog beter.

Nala

Berichten: 8191
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Nieuwe leider kudde te agressief, wie heeft tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-20 20:38

De paarden zijn nu al allemaal dik, dat gaat niet goed. De meesten hebben blessures waardoor ze het er niet af kunnen trainen.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Nieuwe leider kudde te agressief, wie heeft tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 21:01

Dus eigenlijk ligt het niet aan jouw paard. Je noemt haar geen goede leider, maar dat heeft er dus in principe niets mee te maken. Met acht paarden in een niet zo heel grote paddock en 1 lijntje voer dat niet onbeperkt bijgevuld wordt moet je inderdaad acht extreme goedzakken hebben wil dat goed gaan.

Hoe staan de paarden er in de zomer bij?

Nala

Berichten: 8191
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Nieuwe leider kudde te agressief, wie heeft tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-20 21:06

In de zomer gaan ze de grote weide op en komen ze snachts in de paddock. Dan zijn ze volgegeten van de weide en zijn ze savonds rustig.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Nieuwe leider kudde te agressief, wie heeft tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 21:26

Ik denk ook eerder aan voedernijd. Kan er geen stro of armer hooi onbeperkt opgehangen worden?

Nala

Berichten: 8191
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Nieuwe leider kudde te agressief, wie heeft tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-20 22:17

Voedernijd is het niet, dat weten we zeker. We hebben het langere tijd geobserveerd.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Nieuwe leider kudde te agressief, wie heeft tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 22:30

Dat klinkt tegenstrijdig voor mij, omdat je zelf zegt dat het pas gebeurd als het voer op is. Los daarvan: heb je uberhaupt al eens geprobeerd om te kijken wat er gebeurd als je onbeperkt arm ruwvoer aanbiedt?

Nala

Berichten: 8191
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-20 22:37

Helaas is dat niet aan mij. De stal is niet van mij, en met meer eten worden de andere paarden in de kudde te dik.

Wat ik bedoel is dat het pas gebeurt als het voer op is en ze niks meer te doen hebben.
Laatst bijgewerkt door Nala op 19-01-20 22:38, in het totaal 1 keer bewerkt

katybug
Berichten: 458
Geregistreerd: 02-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 22:37

Nala schreef:
In de zomer gaan ze de grote weide op en komen ze snachts in de paddock. Dan zijn ze volgegeten van de weide en zijn ze savonds rustig.



Maar als ze volgegeten is dan zijn ze ‘s avonds rustig. Weet je zeker dat het geen voedernijd is?