Belonen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sjong
Berichten: 859
Geregistreerd: 10-02-19

Belonen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-20 16:37

Mijn dochter (12) least een pony van 6 jaar oud. Hij heeft eigenlijk alleen maar in manegelessen gelopen. Mijn dochter is vooral aan het rijden op ontspanning en los in zijn lichaam zitten eigenlijk gaat dit best goed. Nu zoeken we een manier om hem te "belonen". Na een goede ( bak) training. Hij werkt tegenwoordig echt braaf in de bak, maar het zou leuk zijn als we ook iets konden vinden wat hij echt duidelijk heel leuk vindt. Springen is niet echt zijn talent en ook niet echt zin ding, balkjes galopperen vindt hij wel leuk. Buitenrijden vindt hij fantastisch, maar dat is bijna niet te doen. Hij wordt heel fris en bokt ( en rent) dan de hele tijd.

Volgende week heeft mijn dochter een grondwerk lesje. Om te kijken of hij daar blij van wordt. Heeft iemand misschien nog meer tips oud ideeen wat we eens kunnen proberen met de 2 pubers?

pien_2010

Berichten: 43310
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 16:47

Gezellig wandelen met de family en pubers mee en paardje aan de lijn. Dat opbouwen, op een gegeven ogenblik zadel erop en als paardje rustig is, dochter erop, aan de lijn houden! En dan stapje voor stapje totdat dochter op haar kan rijden tijdens wandelen met de familie.

Calixae

Berichten: 473
Geregistreerd: 12-07-17
Woonplaats: Nederland

Re: Belonen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 17:33

En buitenrijden na het rijden in de bak? Dat hij eerst zijn energie kwijt is, en dan naar buiten? Mee lopen aan de lijn vind ik een goede! Misschien dat hij er zo rustig aan kan wennen?
En crossen? Vroeger hadden ze bij ons op de manege een crossweide, zit zo'n weide niet bij jullie in de buurt?

Sjong
Berichten: 859
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-20 17:38

Calixae schreef:
En buitenrijden na het rijden in de bak? Dat hij eerst zijn energie kwijt is, en dan naar buiten? Mee lopen aan de lijn vind ik een goede! Misschien dat hij er zo rustig aan kan wennen?
En crossen? Vroeger hadden ze bij ons op de manege een crossweide, zit zo'n weide niet bij jullie in de buurt?


Heel af en toe gaan we wel eens buiten uitstappen. In de zomer hebben we dat wat vaker gedaan maar dan gaat hij sowieso vaker op buitenrit. En dan is hij rustiger.
Nu gaat hij ongeveer 1x in de 2 weken. Maar dan rijdt een instructeur op hem en neemt dochter ( of de manegeruiter die hem op de dagen rijdt dat dochter niet least) een andere pony.
Ik ben zelf niet een super held met paarden en hij is bij mij ook wel eens gaan rennen aan bokken aan de hand. Ik kan hem dan ook moeilijk houden en vindt het ook en beetje eng. Dus buitenrijden in work in progess zullen we maar zeggen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Belonen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 18:35

Vrijheidsdressuur? Daar komen brokjes als beloning bij kijken, iets wat de meeste paarden fantastisch vinden. :)

Sjong
Berichten: 859
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-20 18:47

Gypsy schreef:
Vrijheidsdressuur? Daar komen brokjes als beloning bij kijken, iets wat de meeste paarden fantastisch vinden. :)

Oehhhhh brokjes, dat zal hem wel bevallen :j

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Belonen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 18:49

Ja, en veel paarden zijn ook erg trots op hun kunstjes. Misschien kun je een goede en veilige basis leggen door eerst eens een lesje of clinic te volgen?

Sjong
Berichten: 859
Geregistreerd: 10-02-19

Re: Belonen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-20 19:11

Uh omdat ik denk dat hij andere dingen Misschien wel leuker kan vinden dan bakwerk, en dat ik denk dat iets doen waar 2 lol hebben goed is voor de band. Het is niet zo dat hij extra moet werken want het bakwerk wordt dan gewoon ingekort of een keer overgeslagen

Sjong
Berichten: 859
Geregistreerd: 10-02-19

Re: Belonen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-20 19:11

Oké ik reageer op en reactie die ineens weg is :?

Sjong
Berichten: 859
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-20 19:13

Gypsy schreef:
Ja, en veel paarden zijn ook erg trots op hun kunstjes. Misschien kun je een goede en veilige basis leggen door eerst eens een lesje of clinic te volgen?

Sowieso doen we niets zonder les. Ik weet te weinig en wil niet in het wilde weg wat aanklooien. Vandaar dat ze deze week ook een grondwerk lesje heeft. Ik wil dat alles wel echt bijdraagt aan de manier hoe de pony beweegt, en zich voelt.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 19:18

Sjong schreef:
Gypsy schreef:
Vrijheidsdressuur? Daar komen brokjes als beloning bij kijken, iets wat de meeste paarden fantastisch vinden. :)

Oehhhhh brokjes, dat zal hem wel bevallen :j


Mhhh niet alleen met brokjes oid als beloning gaan werken, worden ze happerig en zeurders van meestal.
Ga je echter clickeren heb je dat probleem niet meer en kun je fijn leuke vrijheids dresssuur bv en kunstjes gaan leren aan jullie pony.
Clickeren valt onder het positieve beloning systeem en wordt gebruikt bij vrijwel alle dieren trainingen.
Is zat te vinden hierover op bokt.
Balspel of volg spelletjes zijn ook heel leuk, want vrijwel alles waar paarden zelf keuze's kunnen maken vinden ze leuk en worden Ze blij van.

Clickereren kun je leren bij een ervaren iemand of met korte cursus, is niet moeilijk maar timing is heel belangerijk.

Veel plezier gaan maken met elkaar, dan gaan ie het rijden ook weer leuker vinden.

Sjong
Berichten: 859
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-20 19:23

Peetstap schreef:
Gypsy schreef:
Vrijheidsdressuur? Daar komen brokjes als beloning bij kijken, iets wat de meeste paarden fantastisch vinden. :)


Mhhh niet alleen met brokjes oid als beloning gaan werken, worden ze happerig en zeurders van meestal.
Ga je echter clickeren heb je dat probleem niet meer en kun je fijn leuke vrijheids dresssuur bv en kunstjes gaan leren aan jullie pony.
Clickeren valt onder het positieve beloning systeem en wordt gebruikt bij vrijwel alle dieren trainingen.
Is zat te vinden hierover op bokt.
Balspel of volg spelletjes zijn ook heel leuk, want vrijwel alles waar paarden zelf keuze's kunnen maken vinden ze leuk en worden Ze blij van.

Clickereren kun je leren bij een ervaren iemand of met korte cursus, is niet moeilijk maar timing is heel belangerijk.

Veel plezier gaan maken met elkaar, dan gaan ie het rijden ook weer leuker vinden.


Ik heb met mijn honden ervaring met clickertraining. Ik heb er nooit aan gedacht dat met de pony meneer te doen. Goed plan. En ik ga ook eens zoeken op volgspelletjes.

Het is overigens niet dat hij het bakwerk met tegenzin doet, maar ik denk dat afwisseling gewoon leuk is voor hem.