Enter uit de opfok halen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jessix

Berichten: 16470
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 09:48

Sassy82 schreef:
Jessix schreef:
Ligt aan de pp. Heb je daar genoeg ruimte en paarden om mee te spelen? Ik vind een paar hectare weiland en leeftijdsgenoten wel heel fijn voor een opgroeiend paard. Veel bewegen. In een pp kan hij nog zijn hele leven staan.



Ze kan daar in de zomer op een ruime wei en er is een track van 1,5 km waar ze kan lopen.
In de winter staan ze ook buiten, verhard en onverhard. Nu staat ze in de winter binnen en komt ene uurtje buiten.

Een uurtje buiten zou voor mij sowieso geen optie zijn. Ik zou haar ophalen.

Flash111

Berichten: 122
Geregistreerd: 29-10-17
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 09:59

In onze buurt staan er enkele tinkers in een PP. 24/7 buiten maar het is er een zielige bedoening. Ze zijn weliswaar vrij maar bewegen doen ze amper over hun slijkerige looproutes.
Mijn paard staat binnen in een box en gaat na de middag op de weide. Ik kan mij niet van de indruk ontdoen dat deze veel gelukkiger lijkt dan haar soortgenoten even verderop.
Permanent buiten is echt niet zaligmakend. Als in de opfok de veulens in een groepshuisvesting staan hebben zij ook binnen veel beweging en is een uurtje naar buiten gezien de huidige natte grond mijn inziens aanvaardbaar.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 10:04

Flash111 schreef:
In onze buurt staan er enkele tinkers in een PP. 24/7 buiten maar het is er een zielige bedoening. Ze zijn weliswaar vrij maar bewegen doen ze amper over hun slijkerige looproutes.
Mijn paard staat binnen in een box en gaat na de middag op de weide. Ik kan mij niet van de indruk ontdoen dat deze veel gelukkiger lijkt dan haar soortgenoten even verderop.
Permanent buiten is echt niet zaligmakend. Als in de opfok de veulens in een groepshuisvesting staan hebben zij ook binnen veel beweging en is een uurtje naar buiten gezien de huidige natte grond mijn inziens wel voldoende.


Dat ligt dan toch echt aan jouw indruk van een PP. Modder en ellende mag NOOIT het doel zijn ;)
Een goede PP heeft ruimte, schuilgelegenheid, stukjes verharding, zand en andere materialen op de bodem (en heus ook weleens stukjes modder) en daar is het dus geen zielige bedoening. Als dat jouw enige referentie is, dan raad ik je aan toch eens bij andere PP's te kijken hoor, want het kan echt ideaal zijn!

Edit: het hoeft niet voor ieder paard ideaal te zijn, maar modder en ellende is voor geen enkel paard ideaal.

Absolem

Berichten: 2767
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 10:20

Tsjah mijn Fries speelt ook amper hoor . Ik wilde hem eerst expres met het minipaardje in de wei hebben zodat ie de gelegenheid kreeg om zijn ei kwijt te kunnen . Maar na twee minuten rennen vind ie het alweer gescheten en gaat ie staan vreten (terwijl het minipaard echt zijn best doet om m uit te nodigen voor spel )en doet de rest van de tijd niks meer .
Dus nu staat ie met een drachtige merrie op de wei die hem opvoed . Kroelen en rust vind ie veel fijner .

Maar omdat de merrie ook pas sinds kort bij ons is en een beetje moet aansterken jaag ik ze wel op als ze net in de wei staan . ik wil wel dattie zijn benen strekt .

En straks als het mooier weer is dan ga ik met m wandelen over het wekeromse zand . Pony mee . Fries mee .lekker met zijn tweetjes . En als de merrie bevallen is alleen. Krijgt ie ook al meer beweging .

Ik vind het belangrijk om gedoseerd beweging aan te bieden . worden ze sterk van .

Sassy82
Berichten: 19
Geregistreerd: 10-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-20 10:25

Flash111 schreef:
In onze buurt staan er enkele tinkers in een PP. 24/7 buiten maar het is er een zielige bedoening. Ze zijn weliswaar vrij maar bewegen doen ze amper over hun slijkerige looproutes.
Mijn paard staat binnen in een box en gaat na de middag op de weide. Ik kan mij niet van de indruk ontdoen dat deze veel gelukkiger lijkt dan haar soortgenoten even verderop.
Permanent buiten is echt niet zaligmakend. Als in de opfok de veulens in een groepshuisvesting staan hebben zij ook binnen veel beweging en is een uurtje naar buiten gezien de huidige natte grond mijn inziens aanvaardbaar.



De pp waar ik het over heb heeft een groot stuk verhard terrein en een stuk onverhard.
Ik heb altijd mijn paarden op stal gehad, maar waar ik woon is er geen mogelijkheid om ze op de wei te hebben. Daar konden mijn paarden als geluk hadden 15 min in de paddock.
Dus dat wil ik echt absoluut nooit meer voor mijn paard.
Daarom heb ik gekozen voor een pp. Natuurlijk is er minder vrijheid in de winter dan in de zomer, maar ze gooit toch elke dag de wei open zodat ze iig even kunnen rennen.
En mocht ik haar daar dus eerder neerzetten, dan kan ze lekker rennen in de buitenbak bv.

AmyJamess

Berichten: 2126
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Re: Enter uit de opfok halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 10:33

Ik ben eigenlijk wel heel benieuwd wat de reden is dat je je paard maar 1x per maand mag bezoeken en er dan ook nog eens niets mee mag doen?

Je moet doen wat voor jou goed voelt.
Als je hem liever op de pp hebt staan moet je het gewoon doen. En wat is er mis met af en toe een korte wandeling of even met je pony te tutten.
Ik ben daar ook mee begonnen toen mijn pony 2 was, hij is nu al aardig verkeers mak en kijkt bijna nergens van op. Pas sinds een paar weken heb ik het longeren etc opgepakt (is nu 3.5).

trysteffy

Berichten: 3236
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 10:36

Lekker naar de pp brengen.

Ik heb een bijna 2 jarige en nog nooit in de opfok gestaan. Enorm sociaal is ie staat met verschillende leeftijdgenootjes van 2,5 tot 30 jaar hij staat wel op een pension stal maar stuit ruim 10 uur per dag buiten
Ik ben zelf niet zo van de opfok baby’s die elkaar moeten opvoeden. En ook als je hem gaat ophalen als ie 2,5/3 jaar oud is zo uit de groep word getrokken waar die een band mee heeft gebouwd en dan in een box zetten alleen... nee dan leer ik het liever gewoon meteen dat het gewoon normaalste gang van zaken is. En ik heb een super makkelijk dier hij heeft na zijn castratie boxrust gehad 2 weken en dat boeide hem totaal niet dat ie als enigste in de stalgang was.

En ook het elke dag in de hand hebben naar de paddock of wei brengen vond ik enorm belangrijk.
Heb al aantal jonkies gezien op stal die uit de opfok kwamen of ze lopen niet mee of ze sleuren je mee omdat ze het niet kennen..

Silly1972

Berichten: 14785
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 10:38

Ik mag mijn paard elke dag bezoeken in de opfok. Maar ik ga maar 1x in de paar weken of maand.
Het is een uur rijden ne hij heeft mij daar toch niet nodig.
Opvoeding en alles krijgt hij in de kudde en als ik er ben, verder komt het wel als ik hem uit de opfok haal met 3 jaar.

Maar gemengde kudde is ook prima als er maar ook jongere paarden instaan en ze genoeg beweging krijgen hele dag door.

Sabbientje

Berichten: 4711
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 10:38

Ik heb jaren geleden mijn ruin in de opfok gehad.
Wij mochten gewoon komen als ik wilde, behalve op zondag.
Wel even bellen van te voren, want het kon ook zijn dat ze bijvoorbeeld op wedstrijd waren en ze wilden graag weten wie er op het erf was.

Wij gingen wekelijks even langs. Soms een weekje niet.
Maar dat kwam ook omdat we een veulen hadden gekocht en hem bijna direct naar de opfok gebracht hadden. Dus hij kon nog iets en we hadden geen band.
Enige wat we niet mochten doen was hem uit de groep halen, maar de stallen met uitlopen waren groot genoeg om wat begin dingen te doen (borstelen, voetje geven, wandeling door de paddock) en een band op de bouwen.
We waren per week hooguit een kwartiertje echt wat aan het doen. Verder werd er vooral veel geknuffeld.


Ik vind dat je als paardeneigenaar je paard in de gaten moet mogen houden.
Niet alle opfokbedrijven zijn namelijk even heilig.
Ik heb paarden uit de opfok zien komen die meer botten waren dan paard. (En nee dat was niet een plotselinge groeispurt)
Dus als je van een opfok niet of maar 1 keer per maand mag langskomen is dat van mij al een NO-GO.

Ik zou je paardje dus ophalen en lekker in een PP zetten. Kun je zelf bepalen wanneer je naar haar gaat kijken, wat je met haar doet.

pateeke
Berichten: 2232
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 10:40

Eerlijk? Ik zou je paard daar ook weghalen. Maar een uurtje buiten is echt weinig en ik zou het ook niet appreciëren dat ik maar zo weinig mag gaan.
Mijn pony komt in de winter helaas ook niet meer buiten dan een paar uurtjes per week (helaas geen mogelijkheid hem ergens anders te zetten), maar onze paarden worden er niet vrolijk van. Een heel deel paarden hebben fysieke klachten, een aantal beginnen negatief gedrag te vertonen uit verveling, sommigen willen niet meer in hun stal terug als ze even uit de stal zijn geweest... En dat zijn dan al oudere paarden die het gewend zijn om niet 24/7 buiten te staan. Dus als je de kans hebt om je paard meer buiten te krijgen, zeker doen, zoveel fijner voor je paard!

Sassy82
Berichten: 19
Geregistreerd: 10-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-20 10:42

AmyJamess schreef:
Ik ben eigenlijk wel heel benieuwd wat de reden is dat je je paard maar 1x per maand mag bezoeken en er dan ook nog eens niets mee mag doen?

Je moet doen wat voor jou goed voelt.
Als je hem liever op de pp hebt staan moet je het gewoon doen. En wat is er mis met af en toe een korte wandeling of even met je pony te tutten.
Ik ben daar ook mee begonnen toen mijn pony 2 was, hij is nu al aardig verkeers mak en kijkt bijna nergens van op. Pas sinds een paar weken heb ik het longeren etc opgepakt (is nu 3.5).


De reden is dat ze er graag rust en regelmaat willen. Staan ruim 40 paarden.
Al mocht ik haar er maar even uit halen om beetje te poetsen, stukje wandelen oid, dan zou ik haar daar laten staan. Maar om haar 1 x per maand te zien met de tralies er tussen (klinkt beetje dramatisch haha) maar vind dat gewoon erg jammer.
Ik wist dit van tevoren, maar dat het me zo tegen ging staan dat wist ik niet...

mylittlejoy

Berichten: 3293
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 10:43

Het niet eruit mogen halen begrijp ik wel. Toen onze jongens in de opfok stonden werd ons ook verzocht om ze zoveel mogelijk in de kudde te laten staan om onrust te voorkomen. Je mocht zo vaak komen als je wilde en de groepsstal/weide inlopen, geen probleem, maar ze eruit halen werd niet gewaardeerd. Zo'n staleigenaar zit ook niet te wachten op ellende op het terrein omdat er telkens eigenaren komen die hun enters uit de kudde halen, dus ik snap het wel.

Wij hebben die van ons in 2,5 jaar nooit uit de kudde gehaald, maar zijn wel vaak bij ze geweest in de kudde. Was qua opvoeding prima te doen, geen gesleur of niet luisteren toen ze meegingen naar huis. Dit is meer afhankelijk van degene die ermee bezig is dan of ze elke dag in handen zijn geweest.

Staat je merrie nu in de winter trouwens in een groepsstal, of echt alleen?

Sassy82
Berichten: 19
Geregistreerd: 10-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-20 10:47

mylittlejoy schreef:
Het niet eruit mogen halen begrijp ik wel. Toen onze jongens in de opfok stonden werd ons ook verzocht om ze zoveel mogelijk in de kudde te laten staan om onrust te voorkomen. Je mocht zo vaak komen als je wilde en de groepsstal/weide inlopen, geen probleem, maar ze eruit halen werd niet gewaardeerd. Zo'n staleigenaar zit ook niet te wachten op ellende op het terrein omdat er telkens eigenaren komen die hun enters uit de kudde halen, dus ik snap het wel.

Wij hebben die van ons in 2,5 jaar nooit uit de kudde gehaald, maar zijn wel vaak bij ze geweest in de kudde. Was qua opvoeding prima te doen, geen gesleur of niet luisteren toen ze meegingen naar huis. Dit is meer afhankelijk van degene die ermee bezig is dan of ze elke dag in handen zijn geweest.

Staat je merrie nu in de winter trouwens in een groepsstal, of echt alleen?


Ja daar valt inderdaad wat over te zeggen..
Ze staat niet alleen, maar in een groepsstal met nog een stuk of 8 schat ik..

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70669
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 11:09

Ik verplaats dit topic naar omgang en paardenbeslag.

littleroosie

Berichten: 6063
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Re: Enter uit de opfok halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 11:31

Een uurtje per dag naar buiten is natuurlijk veel te weinig voor zo'n jong paard, dat is vragen om problemen voor later.
Ik heb 2 keer een veulen in de opfok gehad en die zijn daar beiden dood gegaan, voor mij dus nooit meer in de opfok. Mijn (ondertussen) twenter is dus thuis gebleven en doordat ik wat handel in ponys staat hij vaak met verschillende beestjes en daar leert hij een hoop van. Plus dat hij elke dag aan de hand binnen en buiten wordt gezet en ik kan hem goed in de gaten houden. Ze komen bij mij in de winter minimaal 5 uur per dag buiten.

Sassy82
Berichten: 19
Geregistreerd: 10-11-15

Re: Enter uit de opfok halen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-20 13:31

Allemaal super bedankt voor jullie reacties!
Ik moet eerlijk zeggen dat het de keuze niet veel makkelijker gemaakt heeft, maar ik neem zeker al jullie meningen en ervaringen mee in mijn keuze!

Steppe

Berichten: 2800
Geregistreerd: 15-11-05

Re: Enter uit de opfok halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 13:54

Als ik maar 1x per maand welkom zou zijn vraag ik me af wat er de rest van de tijd te verbergen valt en ik weet soms ver gezocht maar toch...
Het is serieus toch heerlijk om met je jonkie wat te doen?
Maar goed heb mijn mening al gegeven.

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Re: Enter uit de opfok halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 13:57

Ik zou haar ophalen. Dan staat ze evengoed lekker buiten in de kudde en kun je zelf ook al wat meer doen. Zo te lezen ben je toch niet van plan haar al te gaan belasten, en alvast een band opbouwen is natuurlijk alleen maar fijn voor jullie beiden.

AaronYve

Berichten: 10504
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 14:01

Ophalen en lekker bij de gemengde kudde zetten :j

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 14:11

Citaat:
Als ik maar 1x per maand welkom zou zijn vraag ik me af wat er de rest van de tijd te verbergen valt en ik weet soms ver gezocht maar toch...


Dit inderdaad.

Los daarvan klinkt die pp prima. Lekker ophalen!

ingvdh

Berichten: 6376
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 14:18

rumay schreef:
Als ik maar 1x per maand welkom zou zijn vraag ik me af wat er de rest van de tijd te verbergen valt en ik weet soms ver gezocht maar toch...
.


Simpel, het is een opfokbedrijf en geen manege. Het bedrijf is niet ingesteld op het te pas en onpas ontvangen van mensen. Dat heeft niets met verbergen te maken maar alles met het feit dat ze rust op het erf heel belangrijk vinden. Wat je anders krijgt is dat TS vandaag langskomt, paard uit koppel haalt, gaat poetsen, TS gaat naar huis, volgende eigenaar komt langs, doet hetzelfde.

Er is dus elke keer onrust in de koppel en de eigenaar zal waarschijnlijk ook elke keer aangesproken worden over het wel en wee van de dieren.

Overigens, de dieren staan in een groepsstalling, hebben dus de hele dag vrije beweging, ze staan niet opgehokt in een box op een uurtje na.

Aan TS, waarom breng je je paard niet naar een opfok waar je wel meer kan doen met het paard?

Christiene
Berichten: 7732
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 14:22

Na het weide seizoen kan je haar ook ophalen. Als ze dan die herfst winter genoeg beweging heeft in de paddock en een groep heeft.

Kan je die winter al wat digen doen en heeft ze nog een mooie zomer buiten met de groep.

Steppe

Berichten: 2800
Geregistreerd: 15-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 14:41

ingvdh schreef:
rumay schreef:
Als ik maar 1x per maand welkom zou zijn vraag ik me af wat er de rest van de tijd te verbergen valt en ik weet soms ver gezocht maar toch...
.


Simpel, het is een opfokbedrijf en geen manege. Het bedrijf is niet ingesteld op het te pas en onpas ontvangen van mensen. Dat heeft niets met verbergen te maken maar alles met het feit dat ze rust op het erf heel belangrijk vinden. Wat je anders krijgt is dat TS vandaag langskomt, paard uit koppel haalt, gaat poetsen, TS gaat naar huis, volgende eigenaar komt langs, doet hetzelfde.

Er is dus elke keer onrust in de koppel en de eigenaar zal waarschijnlijk ook elke keer aangesproken worden over het wel en wee van de dieren.

Overigens, de dieren staan in een groepsstalling, hebben dus de hele dag vrije beweging, ze staan niet opgehokt in een box op een uurtje na.

Aan TS, waarom breng je je paard niet naar een opfok waar je wel meer kan doen met het paard?



Mijn jonkie heeft ook in de opfok gestaan ca 50 paarden en we waren altijd welkom. En ja rust is belangrijk maar de overgang van opfok naar pensionstal is dan wel heel groot, en het is mijn paard waar ik voor betaal en ben bereid om me aan bepaalde regels te houden maar voor mij zou 1x per maand echt niet genoeg zijn. Ben graag erbij met hoefsmid en veearts en wormenkuur zodat ik weet wat er wel en niet gebeurt tijdens zo'n bezoek. En niet achteraf een trauma wat niet vermeld is omdat hun dat niet belangrijk vinden.

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 14:43

Citaat:
Simpel, het is een opfokbedrijf en geen manege. Het bedrijf is niet ingesteld op het te pas en onpas ontvangen van mensen.


Ik heb meerdere opfok bedrijven gezien / meegemaakt. Overal was de klant gewoon welkom.

Paard uit de groep halen, dat is een ander verhaal. Ik snap dat dat onrust geeft.

Maar langs gaan als je in de buurt bent om een knuffel te halen zou voor mij toch echt een van de voorwaarden zijn. Daar wordt niemand onrustig van.

Change3x

Berichten: 6587
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Enter uit de opfok halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 14:46

Ik heb mijn inmiddels 4 jarige opgehaald toen ze 3 was. Kan er nog jaren wat mee doen. Ik zou dus lekker laten staan; tenzij je op je PP ook een aantal leeftijdsgenootjes hebt staan.


Hoe groot zijn de loopstallen? Het zou zo moeten zijn dat ze zich ook binnen genoeg kan bewegen. Waar mijn paard stond konden ze in principe gewoon rondjes galopperen in de stal.