Ongelukkig?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BillyYasmine
Berichten: 134
Geregistreerd: 03-04-19

Ongelukkig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-20 14:05

Hallo!

Sinds April 2019 heb ik een onwijs leuke mini shetlander. Hij had altijd voldoende energie en stond hiervoor samen met 2 grote paarden en crosste af en toe de weide eens samen rond.

Rond Augustus zijn we verhuisd en had ik de kans de weide vlak over ons huis te gebruiken, in ruil dat we het onderhouden. Geweldig! Maar dan moest er ook een 2de maatje bijkomen..

Zo is mijn 4jarige mini er eind augustus bijgekomen. Het klikte meteen goed en ze kroelde veel met elkaar.

Nu sinds enkele maandjes, merk ik dat de jongste wil kroelen en spelen, maar mijn oudste dat afwijst met een norse waarschuwing. Af en toe wordt er eens een trap uitgedeeld of gebeten. Heel af en toe zie ik ze wat ronddraven, maar dan eerder omdat de jongste hem wat aan het uitdagen is. Doch staan ze altijd samen bij elkaar en hadden ze tijdens de paniek met het vuurwerk veel steun aan elkaar (bleven zij aan zij en volgde elkaar opvallend sterk).

Ik probeer zo veel mogelijk te doen: slowfeeder opgehangen, snoepjesbal waar worteltjes in gaan, af en toe een targettraining,....

Nu vraag ik me af hoe het komt dat mijn oudste (die nog niet extreem oud is?) zo nors doet tegen hem. Kan dit aan het weer liggen? Dat hij enkel wil kroelen als hij in de zomer jeuk heeft? Het lijkt wel alsof hij hem plots niet meer leuk vind, dat zou ik erg jammer vinden.

Voor de duidelijkheid: geen van beide gaat weg. Ik vraag me gewoon af of er iets is wat ik kan doen waardoor mijn oudste zich weer wat gelukkiger gaat voelen. Hij staat namelijk het grootste deel vd tijd op "rust" met een norse blik stil in de weide, waardoor ik vermoed dat hij zich dood verveelt... Ze staan altijd samen naast elkaar maar zodra de jongste effectief contact zoekt wordt hij weggejaagd met gestrekte nek, oren in de nek en soms met een waarschuwingsbeetje.

Heeft iemand tips om de band tussen hun te versterken? Samen trainen is al uit de boze, dan worden ze alleen maar jaloers op elkaar en verergerd het.
Naar mij is hij overigens wel afstandelijker geworden, maar zou naar mij nooit kwaad doen. Als hij ziet dat we gaan trainen wordt hij ook enthousiast, maar het is omdat de jongste zich zo opdringt en overal bij wil zijn en aandacht wil hebben dat de oudste zich terugtrekt.
Laatst bijgewerkt door BillyYasmine op 11-01-20 14:11, in het totaal 1 keer bewerkt

BillyYasmine
Berichten: 134
Geregistreerd: 03-04-19

Re: Ongelukkig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-20 14:09

Oh!
Side info qua voeding:

Afgewogen hoeveelheid metazoa timothee broxx. (60 en 80 gram)
+ 20ml lijnzaadolie + scheutje appelazijn + schepje fenegriek + schepje proferm voor de darmen en om de 2 maand een zandkuur.

2 dikke plakken hooi, komen ze in de slowfeeder ongeveer 20 uur mee toe.

Pluttersput

Berichten: 15017
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Ongelukkig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 16:13

Ik lees in je verhaal dat de oudste met een norse blik in de wei op rust staat. Is hij dan wel in orde? Dat zou bij mij wel iets zijn om even over na te denken. Is hij goed ontwormd?

BillyYasmine
Berichten: 134
Geregistreerd: 03-04-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-20 16:58

Pluttersput schreef:
Ik lees in je verhaal dat de oudste met een norse blik in de wei op rust staat. Is hij dan wel in orde? Dat zou bij mij wel iets zijn om even over na te denken. Is hij goed ontwormd?


Er is onlangs bloed getrokken, maar daar kwam buiten (bij beide) verhoogde leverwaarden niets uit.
Er is toen ontwormd met ook iets tegen leverbot voor de zekerheid. Verder is er geen giftig JKK of iets dergelijk.

Voor de rest als ik toekom of bij hun ben heeft hij die blik niet.

BillyYasmine
Berichten: 134
Geregistreerd: 03-04-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-20 16:59

BillyYasmine schreef:
Pluttersput schreef:
Ik lees in je verhaal dat de oudste met een norse blik in de wei op rust staat. Is hij dan wel in orde? Dat zou bij mij wel iets zijn om even over na te denken. Is hij goed ontwormd?


Er is onlangs bloed getrokken, maar daar kwam buiten (bij beide) verhoogde leverwaarden niets uit.
Er is toen ontwormd met ook iets tegen leverbot voor de zekerheid. Verder is er geen giftig JKK of iets dergelijk.

Voor de rest als ik toekom of bij hun ben heeft hij die blik niet.


Hij heeft wel een stofallergie waardoor hij moeilijker ademt dan anderen. Dit is echter volledig onderzocht en wordt zo goed mogelijk ondersteund!

Hevonen

Berichten: 5620
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Ongelukkig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 17:03

Klinkt alsof hij zich niet lekker voelt en met rust wil worden gelaten.

MirandaMalik

Berichten: 9884
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Ongelukkig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 17:25

Zelf zou ik ook denken dat hij niet helemaal in orde is en daarom niks wil.
Misschien last van zijn gewrichten?
Je zou hem misschien wat vaker kunnen longeren, dan kun je meestal beter in de gaten houden of het goed gaat, je merkt dan bijv of hij kortademig is of stijf loopt ed.
Misschien heeft hij gewoon last van de warme vacht als hij teveel loopt?
Of een wervel verkeerd of zoiets..
Er zijn natuurlijk best veel dingen die je met bloed afnemen niet ziet.

Melleke24
Berichten: 180
Geregistreerd: 26-01-20
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 15:33

Ik zou bloed laten nemen zodat je zeker bent dat het niets medisch is

capopjekop

Berichten: 30657
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Ongelukkig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 15:55

Ik zou ook eens controleren op cushing. Mijn welsh werd op een gegeven moment wel erg rustig en ik zag haar eigenlijk ook nooit meer lekker gek doen door de wei, terwijl het van nature wel een actieve pony is. Bleek dus cushing te zijn. Na een week prascend werd ze weer haar levendige zelf en vindt ze het weer leuk om met Hans te spelen

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: Ongelukkig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 21:15

Zijn het beide ruinen? Merries zijn minder speels en kunnen heel duidelijk zijn wanneer ze daar geen zin in hebben.

Verhoogde leverwaarden zou ik me wel zorgen over maken. Leverwaarden zijn niet snel afwijkend en pas als dit toont in het bloedbeeld is het vaak dus echt mis. Heb je van de DA hier een aanpak voor opgesteld of idee waar dit vandaan komt? Kan ook de reden zijn waarom de pony boos reageert.