Hoe paard aan (grote) evenementen laten wennen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DJZ

Berichten: 3109
Geregistreerd: 30-12-08
Woonplaats: Zevenaar

Hoe paard aan (grote) evenementen laten wennen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-20 16:48

Hoihoii,

Ik ben benieuwd hoe jullie jullie paarden hebben laten wennen aan (grote) evenementen.

Ik ben van plan om mijn paard mee te nemen naar bepaalde evenementen, maar zonder training lijkt het mij niet ideaal om met hem zomaar tussen een grote mensen massa, met harde muziek, tenten, vlaggen en heel veel andere obstakels, te gaan lopen. Nu is hij redelijk obstakelproof en wil ik aankomende tijd hier nog meer aandacht met hem aan besteden, maar wanneer is het verstandig om hem daadwerkelijk mee te nemen?

Ik ben benieuwd :D

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70532
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 16:50

Ik verplaats dit topic naar Omgang en paardengedrag.

DJZ

Berichten: 3109
Geregistreerd: 30-12-08
Woonplaats: Zevenaar

Re: Hoe paard aan (grote) evenementen laten wennen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-20 16:58

Bedankt, ik zat te twijfelen :) :P

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Hoe paard aan (grote) evenementen laten wennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 16:59


MarliesV

Berichten: 15195
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Hoe paard aan (grote) evenementen laten wennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 17:02

In eerste instantie nemen wij ze mee van huis naar les, dan van les naar oefenenparcoursjes/wedstrijden waarbij er dus geen druk op ligt en vaak niet veel starters zijn/rustig is qua omgeving en inrijden.

Per paard verschilt het wel, de ene kan je in het rijden prima de aandacht er bij laten houden en dus zo meenemen, de andere is wel erg fijn als er iemand je aan de hand begeleid.

BigOne
Berichten: 38260
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Hoe paard aan (grote) evenementen laten wennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 17:06

Ondanks training, het hangt veel van het karakter af. Sommige zenuwpezen zijn zo onder de indruk dat ze gewoon superbraaf blijven en de sulletjes flippen compleet. Beide meegemaakt en de bovenstaande weg is de beste, oefenwedstrijden , lessen op andere locaties, buiten rijden en soms is het gewoon doen.

eyavg
Berichten: 42
Geregistreerd: 06-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 17:10

Misschien een paar kinderen vragen of ze een keer met vlaggen enzo aan de rand van de bak willen zwaaien? En heel hard roepen/juichen ofzo **\O/** *\o/* :D

Lusitana

Berichten: 22438
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Re: Hoe paard aan (grote) evenementen laten wennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 17:17

Belangrijk is dat je het zelf gewoon leuk vindt en rustig bent en het beste kun je een doorgewinterd paard erbij hebben. Hier in Portugal doen ze niet aan gewenning, maar ze gaan wel altijd in groepen overal heen zodat de paarden steun aan elkaar hebben en groentjes aan de doorgewinterde paarden kunnen zien dat er niks is om je druk over te maken.

Ik ben zelf overigens eens zonder zadel op een jonge pony met een pontje naar Amsterdam overgevaren en heb op de Dam gestaan. Ging onder het spoor door toen er net een trein overging, rinkelende trams om hem heen, het was allemaal prima. Maar ik was dan ook gewoon erg rustig, alsof het de normaalste zaak van de wereld was. Overigens had ik mazzel dat het circus in de stad was, want normaal gesproken mag je er niet zomaar rijden, aldus de agent die me aansprak.
Maar wat ik zeggen wil, als je paard voelt dat jij het allemaal okee vindt, zal het niet zo snel onrustig worden dan als je je af zit te vragen of hij het eng gaat vinden.... Hij zal dan jouw onzekerheid aanvoelen en denken dat het gevaarlijk is.

DJZ

Berichten: 3109
Geregistreerd: 30-12-08
Woonplaats: Zevenaar

Re: Hoe paard aan (grote) evenementen laten wennen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-20 17:26

Bedankt voor jullie reacties.

Op verplaatsing is geen probleem. Heb in november jl. een proefje met hem gereden en dat ging buiten gewoon goed. Tuurlijk vond hij het spannend, maar hij was goed in de hand te houden. Eerste keer tussen de witte hekjes in een binnenbaan die hij niet kende... Misschien maar eens met muziek in de jaszak, aan gaan rijden :P

FennavanDam

Berichten: 59
Geregistreerd: 31-12-12
Woonplaats: Tilburg

Re: Hoe paard aan (grote) evenementen laten wennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 17:31

Ik ben zelf met kleinere evenementen begonnen en het liefst evenementen zijn die buiten en met veel ruimte zijn (dit kunnen ook clinics of ponykampen zijn). Het helpt zeker om schriktraining of Horse Agility te doen! Jouw paard leert dan om te gaan met gekke obstakels, maar jij leert ook om met jouw paard om te gaan wanneer hij bang is. :)

DJZ

Berichten: 3109
Geregistreerd: 30-12-08
Woonplaats: Zevenaar

Re: Hoe paard aan (grote) evenementen laten wennen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-20 18:01

Met een obstakeltraining hebben we afgelopen jaar mee gedaan. Hij heeft absoluut veel vertrouwen in mij en ik kan hem dat vertrouwen ook geven dat het allemaal prima is.. Maar bij het evenement wat ik in gedachte heb, loop je in principe tussen de mensen, langs kraampjes, die deels in tenten opgesteld staan en een podium met muziek..

DJZ

Berichten: 3109
Geregistreerd: 30-12-08
Woonplaats: Zevenaar

Re: Hoe paard aan (grote) evenementen laten wennen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-20 18:34


pien_2010

Berichten: 43283
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 18:42

Wat belangrijk is om te kijken of je paard er überhaupt voor geschikt is. Daar begint het al. In een groep je paard grote evenementen laten doen vind ik een goed idee van Lusitano.
Zelf is Hercule vroeger overal geweest op dit soort enorm drukke festiviteiten en hij heeft ook in de menigte in een open ruimte gestaan met hekken er om heen. Hij heeft dat altijd goed gedaan en ik heb er nooit op geoefend.
Mijn merens merrie is daar absoluut niet voor geschikt dus dat zal hem nooit worden en ik doe dat haar ook niet aan. Mijn ruin, is al op een groot evenement geweest, waar hij ook heeft opgetreden, met een voor hem bekende groep en hij was super braaf. Is ook niet mee geoefend, maar zijn groep was belangrijk.

DJZ

Berichten: 3109
Geregistreerd: 30-12-08
Woonplaats: Zevenaar

Re: Hoe paard aan (grote) evenementen laten wennen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-20 19:19

Er is een mogelijkheid om met 2 (voor hem onbekende) andere paarden over het terrein heen te rijden. Deze 2 paarden gaan vaak naar evenementen en zijn dan ook echt super braaf.
Waar merk je dan precies aan/Wat maakt het of een paard wel of niet geschikt is?

Mijn paard is op vreemd terrein braaf, goed in de hand te houden wanneer hij iets spannends vindt, maar om hem zomaar naar zoiets mee te nemen onder het mom van "we zien wel hoe het gaat", brengt mij in twijfel.. En dat heeft er vooral mee te maken met het feit dat we tussen de mensen in lopen...

xChanelx
Berichten: 1922
Geregistreerd: 05-04-13

Re: Hoe paard aan (grote) evenementen laten wennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 19:23

Ik zou dat sowieso niet doen met welk paard dan ook denk ik als ik het zo lees.
Het risico zou me te groot zijn, aangezien er geen ruimte is voor een schrikreactie en een paard blijft natuurlijk een levend wezen die nooit volledig te voorspellen is.

Maar misschien heb ik een ander beeld in mijn hoofd dan hoe het evenement daadwerkelijk is.

pien_2010

Berichten: 43283
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 19:24

Hercule was al als 3 jarige bomproof, niet sensible , totaal niet. Heeft ook zijn nadelige kant met rijden. Maar daarom wist ik het.
Polie is sensibel en was zo bang en verschiet altijd van niets, dus ook duidelijk, niet doen.
Chico zit er tussen in, sensibel met rijden, gemakkelijk met mensen, maar die heeft nog wat oefening nodig. Ga ik niet zomaar mee in menigte lopen.
Ik denk je kent je paard en dan weet je of hij wel of niet, of nog niet geschikt is.

Anne_GTI

Berichten: 18201
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Hoe paard aan (grote) evenementen laten wennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 19:29

Tegen een doorgewinterd paard aan gaat dat eigenlijk altijd goed als je zelf maar blijft rijden. Niet afwachten maar met kleine oefeningen de aandacht bij jou houden.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 21:27

Laten wennen aan ieder ding apart, thuis in de bak. De radio in de piste en eens goed hard zetten, op het drukste moment van de dag gaan rijden wanneer er veel andere mensen in de bak zijn en langs de rand zitten, langs de buitenbak eens een zeil ophangen, etc. Daarna kan je dan ook op vreemd terrein gaan trainen, dan kan je het ook het van de trailer halen en opzadelen langs de trailer oefenen zonder dat er meteen tijdsdruk achter zit. Ook hier weer eerst rustige momenten of plekken uitzoeken en als je paardje braaf is, kan je eens naar een drukkere manege gaan om te oefenen.
Jonge paarden nemen we ook vaak mee op de trailer naar echte wedstrijden zonder in te schrijven. Maar dan heb je wel heel de entourage er rond mee. Je parkeert zo dicht mogelijk bij het wedstrijdterrein en gaat gewoon aan de slag alsof je zou deelnemen. Bij sommige (oefen)wedstrijden mag je zelfs even het inrijterrein op als je dat vriendelijk op voorhand vraagt.
Doel van dit alles is om het paard te laten wennen aan alles zonder dat er meteen tijdsdruk is en zonder dat er moet gepresteerd worden.

esje01

Berichten: 4895
Geregistreerd: 09-10-06
Woonplaats: op een uniek plekje in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 21:39

Regelmatig deelgenomen aan grote evenementen Horse Event, country Fair, Animal event etc.
Onderschat het niet.
Wanneer je paard/pony ook op de stand staat met langwandelend publiek heeft ie ook echt af en toe een moment in de box nodig en echte rust.
Tijdens de shows waren we altijd net meerdere deelnemers, maar ook de helpers aan de kant bleven goed de reacties van de paarden observeren.
Schriktraining is prima, veel laten wennen aan andere omgeving met andere paarden.
Dus de trailer op naar wedstrijdterrein, lessen bij de rijvereniging etc etc.
En echt er zijn ook paarden die het niet leuk vinden.
Dus kijk goed naar je paard

DJZ

Berichten: 3109
Geregistreerd: 30-12-08
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-20 22:57

Op verplaatsing rijden is niet altijd mogelijk ivm vervoer en ik sta als enige 'pensionklant' op deze locatie, zonder rijbaan, dus op drukke momenten rijden of een geluidsinstallatie aanzetten wordt wat lastiger. Wel kan ik veel grondwerk dingen doen en met paraplu's vlaggetjes, ballonnen, bellen e.d. aan de gang. Ik kan ook een box met muziek in mijn jaszak stoppen en die opbouwend naar meer volume zetten.. Op wedstrijd gaan met veel entourage erom heen kan niet, omdat ik niet met een hengst ėmag starten... en met de F proevendagen die georganiseerd worden was hij voor een eerste keer braaf, maar hij vond het wel spannend..

Overigens super fijn dat jullie allemaal meedenken :D +:)+

rider

Berichten: 2010
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 23:22

DJZ schreef:
Maar bij het evenement wat ik in gedachte heb, loop je in principe tussen de mensen, langs kraampjes, die deels in tenten opgesteld staan en een podium met muziek..


Absoluut onverstandig tenzij je paard al heel veel meters heeft gemaak in een afgezette bak/arena op heftigere evenementen dan een doorsnee wedstrijdje.

Tussen de mensen = bezoekers bloot stellen aan eventueel letsel als je paard het allemaal toch niet zo leuk vindt. Vergeet daarbij niet dat festivalbezoekers ook onverwachte dingen kunnen doen (bv. dronken mensen op een muziekevent of mensen in bizarre kostuums op een fantasyevenement) en dat andere 'onverwachte' zaken een paard ook kunnen doen schrikken (iemand die uit een tent komt, een luifel dat omwaaid, een klapperende deur van een dixie etc.).

Die video die je laat zien, als dat gebeurd terwijl je tussen de kraampjes/mensen staat heb je dus schade/letsel veroorzaakt, waar jij als ruiter/eigenaar aansprakelijk voor bent. En bij letsel zal de organisator van het evenement ook niet al te blij met je zijn.

Tussen het publiek gaan met een paard kan alleen als je zeker weet dat ze echt nergens van verschieten en zoiets kun je eigenlijk alleen testen door verschillende extreme situaties na te bootsen en die mogelijkheden heb je doorgaans niet.

EDIT: nog vergeten toe te voegen, maar realiseer je ook dat op het moment dat je je in een menigte begeeft je vast kan komen te zitten zonder dat er een uitwijkmogelijk/vluchtroute is. Als je paard dan onrustig wordt, krijg je echt ellende. :n

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 23:32

Als hij nog niet eens op een behoorlijke wedstrijd is geweest, dan vind ik het eerlijk gezegd vragen om problemen om hem tussen kraampjes en mensen te laten lopen.

Eerst maar eens kijken hoe hij is bij een evenement in een afgezette paddock. Want als ik je post goed lees heb je eigenlijk nog helemaal geen idee hoe je paard zich gaat gedragen op een groter evenement. Laat staan dat je weet hoe hij zich tussen mensen gedraagt. Want dat is toch nog wel even iets anders. Dat vraagt echt veel van een paard, dat zou ik niet durven zonder al enig idee te hebben hoe hij is op een druk,vol terreind waar veel gebeurd

Mag ik vragen om welk groot evenement het gaat?

DJZ

Berichten: 3109
Geregistreerd: 30-12-08
Woonplaats: Zevenaar

Re: Hoe paard aan (grote) evenementen laten wennen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-20 12:49

Ik snap heel goed jullie bezorgdheid en die waardeer ik ook. Dat is ook oa de reden, waarom ik dit topic heb geopend. Ik ga hem niet meenemen als ik er niet 1000% zeker van ben en ben ook absoluut niet van plan om onnodige risico's te gaan nemen.

Maar uiteindelijk moet je op een 1 of andere manier erachter komen, hoe hij zal reageren tussen drukte, harde geluiden en nog vreemdere voorwerpen.. Maar hoe dan??

@Rider: Hoe trainen jullie de paarden die jullie meenemen naar evenementen voor jullie shows? Waar begin je, wanneer besluit je om ze mee te nemen/mee te laten doen?

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Hoe paard aan (grote) evenementen laten wennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 13:06

Meenemen naar evenementen waar hij niet perse direct tussen de mensen hoeft te lopen, bv losrij terrein (buiten) concours oid en eens kijken hoe hij daar reageert.
Je hebt daar gewoon mogelijkheid dan om een beetje de controle te hebben over de prikkels ( rustig hoekje zoeken of ahw onder een speaker naast de springring gaan staan bv) zonder dat je perse direct tussen de mensen moet

Of je schrijft je ergens in voor een clinic, waar wel publiek aanwezig is, maar jij met je paard in een bak bent ( dus geen risico verwonden andere mensen)

Dat zou je al met al al een redelijke indruk moeten geven. Als je paard daar al stress vertoont dan hoef je aan het andere al niet te denken

Anne_GTI

Berichten: 18201
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Hoe paard aan (grote) evenementen laten wennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 19:27

Nog nooit op een klein evenement en dan tussen publiek?! Nooit doen.