Agressieve merrie, ik weet het niet meer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
parnassia
Berichten: 826
Geregistreerd: 30-08-01

Re: Agressieve merrie, ik weet het niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 21:48

Fysio, alleen in overleg met dierenarts

Agressie is vaak pijn. Ik had ook masseur of osteopaat kunnen noemen, maar juist een fysio heeft een dusdanige kennis over het algemeen dat zij goed kunnen inschatten of een behandeling helpt of niet. En gaan niet over grenzen. En liever 1 x wat meer stress en dan vervolgens meer relaxed in je lijf dan nog x aantal maanden overbelast/geblokkeerd stilstaan.

Was maar wat blij met mijn fysio in de zwangerschap.

ImLucky

Berichten: 714
Geregistreerd: 26-09-13
Woonplaats: Zuid-Holland zuid

Re: Agressieve merrie, ik weet het niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 22:35

is poetsen en gefrummel aan dr lijf wel echt prettig voor haar, met (vers genoeg om niet naar buiten te mogen) operatie wonden? denk dat ze al dat gedoe om dr lijf, icm met haar dracht een hoop van haar vraagt mentaal.

Nikass

Berichten: 16702
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 00:01

ClauH schreef:
Citaat:
Bij een paard op boxrust dat op het moment geen aanraking wil ga je toch niets proberen door te meten


Precies. Laat haar lekker in haar waarde. Die van mij hield wel van kletsen. Maar ik heb 7 maanden lang geen borstel aangeraakt (in het begin was ze nog te pruimen).


Waarschijnlijk weten jullie niet wat doormeten is? Het paard hoeft daar nagenoeg niet bij te worden aangeraakt en ik zou al helemaal niet weten waarom het dan niet in haar waarde zou worden gelaten :?
Ik weet niet of ik het op dit moment al zou doen, maar met een reguliere arts kom je nog al eens niet verder en je wil toch graag achterhalen waar het gedrag vandaan komt.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Agressieve merrie, ik weet het niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 09:41

Als het over is nadat het paard weer op de wei mag, dan heb je dat antwoord gratis. Als het paard erna nog steeds zuur is, dan zou ik ook verder kijken. Maar tijdens de operatieherstelfase met verplichte boxrust en een veulen in de buik is het niet heel raar dat het paard niet blij is toch?

Elisa2

Berichten: 37153
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Agressieve merrie, ik weet het niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 10:19

Dit paard heeft pijn, ook niet ieder paard reageert goed op psylliumvezels..zeker niet als de darmen al gevoelig zijn en ze net geopereerd is. Ik begrijp de noodzaak maar ik zou toch eens vragen aan de DA of er iets van pijnstilling geven mogelijk is.

Als ze op een postzegelstukje kan/ mag dan zou dat wellicht ook schelen en verder zou ik haar een beetje met rust laten. Ze heeft het gewoon heel moeilijk op dit moment.

Rambogirl

Berichten: 3588
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Etten Leur

Re: Agressieve merrie, ik weet het niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 12:23

Hoe gaat het inmiddels met je merrie?

Jis_

Berichten: 11592
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 16:18

fienfin schreef:
Oorzaak van de koliek was zand. Dikke darm zat vol en was gedraaid. Ze heeft waarschijnlijk zand gegeten, want het hooi ligt altijd in bakken.
Pijnstilling heb ik nog niet geprobeerd, ik wil het best eens proberen maar het probleem is dat mevrouw niet echt makkelijk poedertjes opeet. En wil ook niet echt gaan spelen met haar darmflora door met poedertjes te gaan spelen ...
Bij mij stond ze oorspronkelijk 24/7 buiten. Ze kreeg voor de operatie gastroplus (1/2 schep) en een scheutje olie. (lijnzaad) Nu krijgt ze recup mash (slobber) en grasmix van hartog (op aanraden van de kliniek). Ook krijgt ze bij elke maaltijd psyllium, omdat nog niet al het zand uit haar darmen was.
Ik wil best eens pleiten bij de dierenarts of ze misschien op een postzegel weide mag staan. Maar weet niet of dat goed is voor haar darmen, meteen gras?


Ik heb mijn paard vorig jaar na een koliek operatie (verschuiving dikke darm) in een kleine paddock gezet, en die langzaam steeds groter gemaakt. Hij zou juist bij op stal opgesloten staan erg onrustig worden. Daarnaast hebben wij geen boxen op stal. DA werd niet heel enthousiast van mijn plan maar het ging super.

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Re: Agressieve merrie, ik weet het niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 16:34

Lijkt mij dat je paard pijn heeft in combinatie met de stalrust die ook geen goed humeur oplevert. Paarden kunnen van dracht ook anders gehumeurd worden.
Ik heb zelf chronische darmproblemen en ben op dit moment zwanger. Als ik nu ook nog eens de hele dag in een hokje zo groot als de wc mocht staan, kan ik je beloven dat mijn humeur net zo als dat van jouw merrie is ;).

Je kan aan de stalrust momenteel niets doen denk ik, bij een koliek operatie moet je erg voorzichtig zijn met weer naar buiten doen. De buik moet echt goed herstellen.
Ik zou met de dierenarts overleggen over nakijken van eventuele pijn bij je merrie.
Daarnaast zou je nog pijnstilling kunnen proberen of rustgevende (homeopatische) middelen. Voor zover dit mag in de dracht.

Je zou ook nog aan een cranio sacraal therapeute kunnen denken, als je hiervoor open staat.

Maar ik zou eerst in ieder geval de dierenarts laten checken of ze niet nog erg veel pijn heeft ergens.

Gooiske
Berichten: 1061
Geregistreerd: 20-06-11
Woonplaats: Tegenover het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 17:05

Marie111 schreef:
Hmm, ze is een moeilijke eter zeg je. Je zou een probeerzakje chill pillen met eventueel zakje Darmbalans van Ecostyle kunnen proberen.


De chill pill van ecostyle mag NIET aan drachtige merries worden gegeven!!!
Staat op de verpakking!!

fienfin
Berichten: 131
Geregistreerd: 17-05-15

Re: Agressieve merrie, ik weet het niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-20 21:26

We mogen haar evt op een klein stukje weide zetten. Die mogelijkheid bespreken we nu met de stalhouder. Ze heeft vandaag allesinds eventjes op de paddock mogen staan (onder een waakzaam oog ... om te zien dat ze geen zand zou eten) en ook in de stapmolen. Dan gaat ze ipv 2x per dag buiten nu 3x per dag buiten.
De dierenarts komt binnen een week ook sowieso om haar spuitjes te geven. Ik zal het zeker dan aanhalen.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Agressieve merrie, ik weet het niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 23:58

Dat is fijn, hopelijk knapt ze dan wat op :)

fienfin
Berichten: 131
Geregistreerd: 17-05-15

Re: Agressieve merrie, ik weet het niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-20 12:34

Ze staat nu sinds enkele dagen op de wei maar ik werk weinig tot geen verbetering in haar gedrag. Op de wei komt ze wel naar me toe, oortjes naar voren, maar tijdens het stappen naast me en tijdens het eten is ze zeer zuur. Haar gedrag kan echt uit het niks omslaan. Ik hoop echt dat dit aan de dracht ligt want ik weet niet echt waar ik moet beginnen met zoeken, zou de oorzaak pijn zijn.

tiwi1969

Berichten: 7636
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Agressieve merrie, ik weet het niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 12:56

Geef haar de tijd, wacht het veulen af.
Ze heeft een buikoperatie gehad terwijl er in die buik van alles verandert door het groeiende veulen die steeds meer ruimte inneemt.
Laat haar genieten van de herwonnen vrijheid op de wei.
Moet je nog stappen aan de hand? Krijgt ze in de wei niet genoeg beweging?

Houd de contacten met je paard kort en zakelijk. Buiten-/binnenzetten, voeren doe wat je moet doen en laat haar verder “in haar sop gaarkoken”. Ze geeft zelf duidelijk aan dat ze geen behoefte heeft aan contact.

Jij bent er voor haar, zij heeft genoeg aan zichzelf en is er niet voor jou.

Jis_

Berichten: 11592
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 09:24

fienfin schreef:
Ze staat nu sinds enkele dagen op de wei maar ik werk weinig tot geen verbetering in haar gedrag. Op de wei komt ze wel naar me toe, oortjes naar voren, maar tijdens het stappen naast me en tijdens het eten is ze zeer zuur. Haar gedrag kan echt uit het niks omslaan. Ik hoop echt dat dit aan de dracht ligt want ik weet niet echt waar ik moet beginnen met zoeken, zou de oorzaak pijn zijn.



Zo'n operatie hakt er mentaal ook in, heb ik gemerkt bij mijn paard. Wij zijn nu 10 maanden verder en merk nu dat hij weer meer de oude wordt. Ik heb nu 2 keer Charlotte van praktijk de Rietveld er bij gehad en elke keer na de behandeling werd hij mentaal wat beter.
Hij sloot zich af, was onvriendelijker in de kudde, maakte minder contact. Naar mij toe bleef hij vriendelijk, wel wat lomper, maar zijn ook al lang samen en kent mij door en door.

Ik zou ook het veulen afwachten, want ook hormonen kunnen veel doen met een merrie.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Agressieve merrie, ik weet het niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 09:26

Fijn dat ze weer de box uit mag.
Heeft de DA nog iets gezegd over het gedrag?

fienfin
Berichten: 131
Geregistreerd: 17-05-15

Re: Agressieve merrie, ik weet het niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-20 10:14

Nee, de dierenarts van de kliniek heeft niks gezegd over het gedrag. Deze week komt onze gewoonlijke dierenarts, ik zal het haar eens vragen.

fienfin
Berichten: 131
Geregistreerd: 17-05-15

Re: Agressieve merrie, ik weet het niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-20 16:46

Sinds een week staat de merrie nu op de wei, en haar gedrag is weinig tot niet verbeterd. Eveneens heb ik een paar rare gedragingen van haar opgemerkt die ik het liefst met jullie deel, want ik kan ze niet thuisbrengen.
In het begin, toen ze mij probeerde te bijten en ik een klap teruggaf, beet ze weleens in haar voorbenen/borst. Ik heb dit altijd als frustratie opgenomen, dat ze haar frustratie moest africhten op iets anders omdat ze mij niet kon 'pakken'. Sinds vandaag heb ik dit gedrag ook in de wei gezien. Ze staat rustig te grazen, en opeens bijt ze naar haar voorbenen, uit het niks. Ik vermoed dus pijn.
Ik heb de dierenarts even gebeld en zij komt woensdag eens af. Ik wil haar graag een weekje op pijnstillers zetten om te zien of er dan verbetering in haar gedrag is, maar ik lees dat dat gevaarlijk is voor maagzweren. En aangezien zij hier zeer gevoelig aan is weet ik niet goed of dat juist meer kwaad zou aanrichten. Kan iemand dit gedrag thuisbrengen?

Koekie73

Berichten: 2660
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Agressieve merrie, ik weet het niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 17:10

Hmmm zou ze niet ook maagzweren kunnen hebben momenteel?

tiwi1969

Berichten: 7636
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Agressieve merrie, ik weet het niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 17:54

Ik denk pijn van maagzweren, heeft ze al een lange kuur omeprazol gehad?
Wel even goed met je DA bespreken, omeprazol remt namelijk de opname van magnesium en dat moet ivm de dracht even goed overwogen worden.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Agressieve merrie, ik weet het niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 18:17

Wat een ontzettend vervelende situatie zo voor jullie.
Of het maagproblemen zijn of dat ze ergens anders last van heeft is zo moeilijk te zeggen uiteraard.
Hopelijk kan de dierenarts jullie weer verder helpen :(:)

Lynn_Nikita

Berichten: 25460
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 18:22

je kan ulcer gold geven samen met de pijnstilling, is een maagbeschermer en wordt meer gecombineerd
Is het haar eerste dracht? Als dat niet zo is, hoe was haar gedrag toen?

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: Agressieve merrie, ik weet het niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 18:24

Staat ze met andere paarden en hoe is haar gedrag naar andere paarden?

Of zie je dat andere paarden anders op haar reageren?

belle_boef

Berichten: 10738
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Agressieve merrie, ik weet het niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 19:34

Er was ooit een topic van een paard wat ook zo in zijn borst beet geloof ik.

MarjanB

Berichten: 16447
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Agressieve merrie, ik weet het niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 03:28

Als ik het zo lees denk ik ook maagzweren.. je zou naar mastichorse kunnen kijken, veel mensen hebben daar positieve ervaringen mee.

Hannanas
Berichten: 13016
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 05:51

fienfin schreef:
Sinds een week staat de merrie nu op de wei, en haar gedrag is weinig tot niet verbeterd. Eveneens heb ik een paar rare gedragingen van haar opgemerkt die ik het liefst met jullie deel, want ik kan ze niet thuisbrengen.
In het begin, toen ze mij probeerde te bijten en ik een klap teruggaf, beet ze weleens in haar voorbenen/borst. Ik heb dit altijd als frustratie opgenomen, dat ze haar frustratie moest africhten op iets anders omdat ze mij niet kon 'pakken'. Sinds vandaag heb ik dit gedrag ook in de wei gezien. Ze staat rustig te grazen, en opeens bijt ze naar haar voorbenen, uit het niks. Ik vermoed dus pijn.
Ik heb de dierenarts even gebeld en zij komt woensdag eens af. Ik wil haar graag een weekje op pijnstillers zetten om te zien of er dan verbetering in haar gedrag is, maar ik lees dat dat gevaarlijk is voor maagzweren. En aangezien zij hier zeer gevoelig aan is weet ik niet goed of dat juist meer kwaad zou aanrichten. Kan iemand dit gedrag thuisbrengen?


Ik vind het wel sneu te lezen dat met dit arme paard niks gebeurd is behalve op een postzegel wei te zetten... terwijl iedereen al tijden roept dat dit ook op pijn kan duiden. En daar helpt een postzegel wei niet tegen. Als jij tegen de arts van de kliniek dit duidelijk had gecommuniceerd en je paard als reactie zich zelf ook pijnigt (!) dan kan ik mij niet voorstellen dat ze “hier niks van hadden gezegd”. Sterker nog, er had actie moeten komen.

Je kunt hierover op bokt wel blijven filosoferen (je vraagt wederom weer wat het zou kunnen zijn) en ik ben persoonlijk enorm van het out of the box op internet alles napluizen en bespreken.. maar doe dan ook wat met alle nuttige adviezen, hier had al een dierenarts bij je paard moeten komen ipv alleen de kliniek mailen. Ondertussen komt dan woensdag de dierenarts maar heeft het paard wel nog drie weken met dit gedrag moeten lopen zonder medische controle en behandeling.