Agressieve merrie, ik weet het niet meer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 14:20

Ik denk ook dat er een vrij reeele kans is dat ze dan na het veulenen ook niet meteen direct weer gezellig is.
Je zou er wat dat betreft misschien voor je eigen welzijn goed aan doen om haar op een ervaren fokstal te laten veulenen? Emotioneel kan het namelijk behoorlijk heftig zijn als je het veulen wilt aanraken maar de merrie vliegt je naar de keel.

Marie111
Berichten: 4671
Geregistreerd: 15-07-10

Re: Agressieve merrie, ik weet het niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 14:28

Hmm, ze is een moeilijke eter zeg je. Je zou een probeerzakje chill pillen met eventueel zakje Darmbalans van Ecostyle kunnen proberen.

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 14:33

Sizzle schreef:
Ik denk ook dat er een vrij reeele kans is dat ze dan na het veulenen ook niet meteen direct weer gezellig is.
Je zou er wat dat betreft misschien voor je eigen welzijn goed aan doen om haar op een ervaren fokstal te laten veulenen? Emotioneel kan het namelijk behoorlijk heftig zijn als je het veulen wilt aanraken maar de merrie vliegt je naar de keel.

Dat is wel een goed plan. Want het is emotioneel misschien heftig, maar praktisch ook (en soms zelfs gevaarlijk).

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Agressieve merrie, ik weet het niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 14:44

Agressie kan van de hormonen komen, maar zowel koliek als zandeten zijn ook symptomen van maagzweren, agressie als gevolg van pijn bv buik, en bij erger de hele romp staat ook in het rijtje maagzweer, overleg met de DA, maar zou die mogelijkheid zeker serieus nemen.
Er loopt hier een centraal topic over maagzweren, vraag daar eens verder. Als je via de DA moet behandelen ben je zeker een klap geld kwijt om goed te behandelen.

Canon
Berichten: 950
Geregistreerd: 09-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 14:45

Ik lees meerdere dingen waarmee ik het eens ben eens ben..

Een vrij jong ding, nieuwe omgeving.. De dracht, waarschijnlijk van haar eerste veulen.. niet naar buiten mogen, pijn en ongemakken met koliek en operaties..

Er staat wel heel veel druk vanuit verschillende factoren op het paard en ze zit in mijn ogen even helemaal niet lekker in haar vel.. Misschien is het haar allemaal even te veel..

Zijn er mogelijkheden om het prettiger voor haar te maken? (Zonder natuurlijk al het gevaar door die operatie..) Lastig pakket fienfin.. Snap goed dat je je er hopeloos over kunt voelen. :(:)

LibertyLucky

Berichten: 966
Geregistreerd: 20-11-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 14:51

Mijn paard was t liefste paard ooit
Totdat hij boxrust kreeg
Toen begon hij ook ineens 2x "stout te zijn
1x bijten en 1x bokken en trappen

Tja.. Dat weet ik gewoon aan zijn stalrust
Ik zou wachten tot de 2 weken om zijn
Heb je al gekeken naar het voer?
zo min mogelijk energie,maar toch vitamierijk
toen mijn paard zijn stalrust niet meer aankon ben ik een plekje in
debak gaan afzetten van paar meter ,zodat hij toch wat te zien had en.snuffelcontact met een bekend en rustig paardje
Laat haar aan de hand grazen ofzo
Verstop penen in de stal
Hang wilgentakken op als ze dat allemaal mag eten?

fienfin
Berichten: 131
Geregistreerd: 17-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-20 15:25

Trucjes wil ik haar best aanleren, maar als ze zo agressief is is daar geen beginnen aan.
De stal waar ik nu sta, is eigenlijk een soort van fokstal/fokkerij. Dit is een van de redenen waarom ze daar staat. Ik hoop idd dat ze niet nog agressiever wordt na het veulenen, maar die kans is inderdaad groot ...
Ze staat op stro, dus ze heeft altijd wel iets om op te knabbelen, en ze heeft altijd hooi tot haar beschikking. In de kliniek is ze (preventief) behandeld geweest tegen maagzweren. Ze is inderdaad een luchtzuiger, maar dat atactische bleek enkel maar stijfheid te zijn. Dit is ook de reden voor de olie.
Ik denk dat er misschien wel ergens de mogelijkheid is om met de stalhouder te overleggen om ergens een postzegeltje af te zetten ... Of ze zich daar rustig gaat houden is een andere vraag. En of al dat gras goed is voor haar darmen na een operatie, weet ik ook niet. Ik denk dat het misschien idd verstandig is om de DA eens te bellen.

Calimero_

Berichten: 4013
Geregistreerd: 25-12-07
Woonplaats: In het hoge noorden :)

Re: Agressieve merrie, ik weet het niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 15:42

Ik denk dat ik de 2 weken eerst af zou wachten en daarna te kijken hoe het gaat als ze weer meer mag bewegen. Wie weet is dan het hele probleem opgelost. Als het dan nog niet beter wordt kun je altijd verder kijken. Maar ik kan me heel goed voorstellen dat de stalrust het grote probleem is.

Anna_Dani

Berichten: 774
Geregistreerd: 17-02-08
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 15:44

Probeer er eens alleen te "zijn". Niks doen, niet aanraken, niet mesten, geen voer klaarmaken, niet poetsen, niet wandelen, gewoon bij haar zijn. In de stal staan en naar dezelfde dingen kijken, doe alles wat zij ook doet (spiegel haar gedrag). Dus geen enkele verwachting hebben van haar. Zorg wel voor je eigen veiligheid, dus binnen of buiten de stal laat ik even aan jou.

Klinkt misschien een beetje stom en saai, maar kan misschien wel helpen om de relatie weer beter te krijgen.

fienfin
Berichten: 131
Geregistreerd: 17-05-15

Re: Agressieve merrie, ik weet het niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-20 18:44

Ik heb vandaag een mailtje gestuurd naar de kliniek met de vraag of ze evt op een postzegel mag. Vandaag is ze begonnen met opeens kont draaien zodra je in de stal komt, daar moet ik niet van weten. Hopelijk stemmen ze toe, ik zie haar hier niet nog twee weken staan ...

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: Agressieve merrie, ik weet het niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 18:51

Dit zijn psychische problemen die kunnen ontstaan met een leven in de box van weken/maanden. Het is een onmogelijke keuze in dit geval. Misschien kan ze op een klein paddockje naast de rest met een kalmeringsmiddel, waardoor ze rustig blijft?

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 18:55

Met mijn merrie kun je een baby op buitenrit sturen....

Toen ze geopereerd was en nog even op de kliniek moest blijven was ze staatsgevaarlijk. Als ik in de box wilde stappen deed ze alles op eruit te komen, ze zou bijna bovenop me gaan, draaide zich ook zo razendsnel om dat ze steeds bijna mijn voeten vertrappelde.
Ze was vreselijk geïrriteerd en bijterig, boos, druk.
Ik herkende dit wel van de tijd dat ze nog ergens stond waar ze 's nachts op stal ging, ook geen doen..... werd echt een halve gare.

Zodra de boxrust voorbij was kreeg ik mijn oude paard weer terug.

Ik denk dat ze zich gewoon echt even helemaal k*t voelt... zoveel factoren bij elkaar. Lekker zorgen dat ze straks weer naar buiten kan. Kijk ook eens naar kruiden die ze wellicht mag eten om haar wat te kalmeren, het zandeten is ook iets om naar te kijken.
Ik laat voer en kruiden altijd uitmeten door https://www.horsecomplete.nl
Dat laatste heeft voor mijn paarden heel veel gedaan, mijn merrie was ook altijd een vreselijke kolieker.

anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 18:58

fienfin schreef:
Ik heb vandaag een mailtje gestuurd naar de kliniek met de vraag of ze evt op een postzegel mag. Vandaag is ze begonnen met opeens kont draaien zodra je in de stal komt, daar moet ik niet van weten. Hopelijk stemmen ze toe, ik zie haar hier niet nog twee weken staan ...

Ik zou dan,hoe dan ook, iets kalmerends wat mag van de DA door haar voer doen.Want het is niet de bedoeling dat jij geschopt zou worden of zo.

Hasjam_Poe

Berichten: 435
Geregistreerd: 07-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 18:59

fienfin schreef:
Door de operatie moest zij een maand op stalrust, 2 weken nog te gaan. Ze mag 2x per dag uit haar stal.

Verander dit in normale (voldoende) weidegang en beweging met soortgenoten en je krijgt je paard terug

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Re: Agressieve merrie, ik weet het niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 19:13

Wanneer ze net geopereerd is aan haar buik, dan zal ze buiten gaan rennen. Haar buikwand is nog niet sterk genoeg er voor. Hoe groter haar plekje hoe meer risico.

Sweetiee
Berichten: 374
Geregistreerd: 20-11-15
Woonplaats: Nederland

Re: Agressieve merrie, ik weet het niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 19:20

Mijn paard is afgelopen jaar in juli geopereerd vanwege een ontsteking in haar darmen.
Ze stond hiervoor 24/7 buiten en moest toen minimaal 2 maanden op stalrust. Daar is zij ook humeurig door geraakt en ze ging steigeren en springen zodra ik haar aan de hand de stal uit nam.
Wegens ruzie heb ik haar na 1 maand moeten terugnemen naar de paddock paradise waar wij stonden en geen stallen hadden. dus een paddockje verbouwd tot het formaat van een stal en haar daar gezet. Stond ze dus wel buiten maar op een paddock van stal formaat.

Dit deed haar qua humeur wel wat beter maar ze bleef agressief naar andere paarden.
Ik heb het advies van de dierenarts gewoon gevolgd en haar de nodige tijd op stalformaat laten staan ondanks dat het geen leuk gezicht was en ik niet veel met haar kon toen.
Of dat nu buiten of binnen is maakt vrij weinig verschil maar ze moeten niet kunnen gaan rennen en rond paraderen.
Het is wel verstandig inderdaad om het eens aan je dierenarts te vragen of er andere mogelijkheden zijn.

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Agressieve merrie, ik weet het niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 19:44

Ik zou inderdaad met de dierenarts overleggen. Pijn uitsluiten door pijnstillers lijkt mij de eerste stap.

Nikass

Berichten: 16705
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 20:03

Je zou ook advies kunnen inwinnen bij Den Hoek, of je paard door hen laten doormeten, als ze bereid zijn om naar jou toe te komen.

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 20:08

Nikass schreef:
Je zou ook advies kunnen inwinnen bij Den Hoek, of je paard door hen laten doormeten, als ze bereid zijn om naar jou toe te komen.

Waarom? Ts is in afwachting van de kliniek waar het paard geopereerd is. Lijkt mij even voldoende om dat advies af te wachten.

parnassia
Berichten: 826
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 20:11

Ik zou morgen idd met de dierenarts overleggen. Daarnaast vragen of zij eem fysiotherapeut kunnen aanraden, zodat ze letterlijk weer fijner in haar vel gaat zitten.

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 20:19

Mijn merrie was tijdens de dracht ook een monster.
Na de bevalling wel ontzettend gezellig en we mochten gewoon bij het veulen.

In combinatie met de box rust kan ik me voorstellen dat het niet leuk is.

Hopelijk is ze na het veulenen weer zichzelf.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Agressieve merrie, ik weet het niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 20:27

Bij een paard op boxrust dat op het moment geen aanraking wil ga je toch niets proberen door te meten (wat überhaupt) of een fysio op los laten?
Even doorzetten en als ze weer op de wei mag wordt het hopelijk vanzelf weer wat hanteerbaarder.
Krijgt ze nog medicatie voor de maagzweer?
Als ze dan daarna ook nog steeds eng doet en nog luchtzuigt dan kun je altijd nog alternatieven inschakelen.

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 20:40

Citaat:
Bij een paard op boxrust dat op het moment geen aanraking wil ga je toch niets proberen door te meten


Precies. Laat haar lekker in haar waarde. Die van mij hield wel van kletsen. Maar ik heb 7 maanden lang geen borstel aangeraakt (in het begin was ze nog te pruimen).

Paardenfann4
Berichten: 1342
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 21:04

Ik zou het paard met rust laten. Ze heeft duidelijk pijn en ongemak en laat dat goed merken. Dus alleen de noodzakelijke handelingen doen en verder de boxrust afwachten. Grote kans dat ze wel weer wat aangenamer wordt als ze haar stal weer uit mag. Verkopen is in deze situatie niet mogelijk, dat moet je van je afzetten. Het paard doet dit echt niet expres om jou te pesten. Het beestje heeft nogal wat ellende hoogdrachtig en ook nog een zware operatie gehad. Je zou voor minder nijdig worden. Ik zou er geen peuten en paten bij halen maar gewoon het advies van de behandelende DA opvolgen.

Natasja71

Berichten: 207
Geregistreerd: 18-02-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 21:05

Door een zware blessure aan tussenpees achter staat mijn merrie nu 6 maanden binnen en mag er alleen 2x pd uit om te stappen. Hopelijk krijgen we binnenkort groen licht om te gaan opbouwen.

Ik hou haar humeur goed door Infocus van paardendrogist en stress druppels van Phytonics. Tot nu toe gaat dat heel erg goed. Infocus is magnesium met triptofaan, zou eerst met DA overleggen voor je iets van een supplement erbij geeft, er zijn ook kruiden, maar altijd overleggen ivm dracht. Veel succes. Sommige merries worden echt monsters later in dracht en als veulen er net is.

Wil ze niet gepoetst dan niet, luister naar je paard. Wél grenzen stellen,bijten en aanvallen mag niet.

Is er misschien een mogelijkheid om een soort van openlucht box te maken waar ze overdag in kan voor frisse lucht, wind in haar haar en hooi eten?