Nieuwe tinker vreemd gedrag met longeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Flipperke
Berichten: 23
Geregistreerd: 24-03-18

Nieuwe tinker vreemd gedrag met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-20 21:02

Allereerst de beste wensen!!!

We hebben nu 2 weken een tinker,( ik wist bij aankoop dat ze opnieuw opgepakt moest worden dacht ze daardoor wat vreemd gedrag vertoonde)

Ze is een tinker merrie van 12 jaar (alleen vermoed een bekende van ons dat ze wel eens jonger zou kunnen zijn) aan de hand is ze lief soms wat ongeduldig, maaja pas 2 weken bij ons en zal ook nog wel moeten wennen.
Als je haar wil longeren wordt het een ander verhaal, met een enkele lijn draait ze de hele tijd om en vliegen de voorbenen omhoog. Ook wanneer je haar goed wil draaien.

Met dubbele lijnen is het ietsjes minder (door lichamelijke klachten niet snel genoeg om er snel achteraan te lopen).
Toen hebben we geprobeerd haar zo los te laten lopen door de bak, niet extreem opjagen maar toen kwam ze gericht op mij aflopen.

Wie weet wat voor gedrag dit is?
En hoe we dit op kunnen lossen?
Hebben haar gekocht als kinderpony en mijn dochtertje heeft er ook op gezeten maar vind dit toch wel raar.

Of zijn er meerdere mensen waar ze met longeren problemen ondervinden en onder het zadel dus niet??

Hoop hier antwoorden te vinden!!!

Kinke

Berichten: 20542
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Nieuwe tinker vreemd gedrag met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 21:05

dikke kans dat het dier nog nooit gelongeerd is en geen idee heeft. En dan moet je zelf heel ervaren zijn en doorhebben waar je moet staan en wanneer je onbewust het dier bijvoorbeeld blokkeert. Ik zou hier verder niet zelf mee prutsen maar haal er iemand bij die kan kijken wat er precies aan de hand is voor er gevaarlijker situaties ontstaan.

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 21:06

Dominantie.
Ze lijkt geen respect te hebben voor jou ruimte, ik zou zeker flink aan de slag gaan met grondwerk.
Dit gedrag is levensgevaarlijk, zeker als ze kinderpony is

Kinke

Berichten: 20542
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Nieuwe tinker vreemd gedrag met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 21:07

dat kun je niet zeggen zonder het te zien Gillbo.

Leo

Berichten: 50160
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 21:08

Klinkt alsof het dier geen idee heeft van wat je bedoelt. Longeren is niet iets wat een paard van nature kan, dit moeten ze leren door middel van de juiste begeleiding en de juiste lichaamstaal.

Ik zou zeker hulp inschakelen van een ervaren / professioneel iemand om haar te begeleiden en te leren.

Sizzle

Berichten: 35704
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 21:10

Bij een tinker is ook mijn eerste gok dat hij gewoon nog nooit een longe gezien heeft. Dat op zich is geen probleem. Wat wel een probleem is, is dat het nu blijkbaar een paar keer mis gegaan is.
Laat dit maar even aan iemand over die er handig in is, iedere keer dat het nu weer mislukt bevestigt het gedrag.

Flipperke
Berichten: 23
Geregistreerd: 24-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-20 21:12

Ze werd voorheen gelongeerd in longeercirkel, wij hebben die geen dus gebeurd dat gewoon in de bak.

En zo aan de hand is ze braaf, ook bij de hoefsmid. Maar zodra je iets van haar vraagt wordt het een ander verhaal.

Wij hebben zelf ook het vermoeden dat ze langer stilstaat dan er wordt verteld.

Kinke

Berichten: 20542
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Nieuwe tinker vreemd gedrag met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 21:14

dan zou ik helemaal een expert erbij halen, aangezien het een kinderpony moet zijn

Flipperke
Berichten: 23
Geregistreerd: 24-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-20 21:17

Ik begon al aan mezelf te twijfelen de andere pony's die we hebben staan doen precies wat we willen met longeren ed.

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 21:20

Klinkt als een Tinker merrie die ik had.

Hetzelfde gedrag, ging ook het stempel 'dominant' op.

In werkelijkheid was het een niet al te slimme en erg onzekere merrie, die het echt wel goed wou doen, maar bij iets te veel druk in paniek raakte en bij nog meer druk tot zelfverdediging over ging.

Kinke

Berichten: 20542
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Nieuwe tinker vreemd gedrag met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 21:21

het zijn geen robots he ;)
Veel paarden die het stempel 'dominant' krijgen zijn onzeker of kunnen dingen lichamelijk (nog) niet

Flipperke
Berichten: 23
Geregistreerd: 24-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-20 21:24

LBLGypsyCobs schreef:
Klinkt als een Tinker merrie die ik had.

Hetzelfde gedrag, ging ook het stempel 'dominant' op.

In werkelijkheid was het een niet al te slimme en erg onzekere merrie, die het echt wel goed wou doen, maar bij iets te veel druk in paniek raakte en bij nog meer druk tot zelfverdediging over ging.



Zoals je het omschrijft zo lijkt het ook.
Als ik met de andere bezig ben blijft ze ook kijken!
En lijkt het ook wel dat ze wil dat er iets met haar wordt gedaan.
Ze probeert ook echt contact te zoeken!

Sjolvir

Berichten: 25280
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 21:26

Kinke schreef:
dan zou ik helemaal een expert erbij halen, aangezien het een kinderpony moet zijn


Zegt niets, heb super brave zwarte, voor onder de man em voor de wagen en.met lange lijnen en met lingeren in circel. Maar die wil je voor je verdriet neit longeren als je geen longeeer circel hebt..

Kortom, we longeren gewoon niet :+

Eefke85

Berichten: 1323
Geregistreerd: 29-01-06
Woonplaats: Silvolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 21:31

Als ze alleen de longeercirkel kent zou ik proberen die na te bootsen door een stuk van de bak af te zetten. Zo heeft ze de houvast van de omheining en geen lege ruimte waarvan ze misschien niet weet wat de bedoeling is.
En misschien met 2 personen proberen in het begin, 1 in het midden en 1 bij haar hoofd die haar laat zien wat de bedoeling is.

Sjolvir

Berichten: 25280
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 21:33

Eefke85 schreef:
Als ze alleen de longeercirkel kent zou ik proberen die na te bootsen door een stuk van de bak af te zetten. Zo heeft ze de houvast van de omheining en geen lege ruimte waarvan ze misschien niet weet wat de bedoeling is.
En misschien met 2 personen proberen in het begin, 1 in het midden en 1 bij haar hoofd die haar laat zien wat de bedoeling is.


Niet lachen.... door rood eit lint rende mijn zwarte gewoon heen :+ :D echt rare kroot soms.... maar vervolgens op Horse aevent van Lammert. HAAnstra te horen krjigen dat ie zo super luisterd met longeren, ja..... dat was in een circel _O-
Die zwarte is echt geniaal... soms....

xChanelx
Berichten: 1924
Geregistreerd: 05-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 21:33

Tinkers worden vaker verkocht als 'braaf', omdat Tinkers over het algemeen zich eerder afsluiten ipv te ontploffen, dus vinden mensen ze braaf.

Misschien helpt een stukje afzetten in de bak? Zodat het eerst meer op een longeercirkel lijkt?
Werd ze in de longeercirkel ook aan een lijn gelongeerd of niet?

Ik zou haar behandelen als totaal groen en stapje voor stapje dingen aanleren.

Flipperke
Berichten: 23
Geregistreerd: 24-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-20 21:34

Eefke85 schreef:
Als ze alleen de longeercirkel kent zou ik proberen die na te bootsen door een stuk van de bak af te zetten. Zo heeft ze de houvast van de omheining en geen lege ruimte waarvan ze misschien niet weet wat de bedoeling is.
En misschien met 2 personen proberen in het begin, 1 in het midden en 1 bij haar hoofd die haar laat zien wat de bedoeling is.


Het probleem is juist dat je dan niet in de buurt van haar hoofd mag komen.
Ze komt dan omhoog of ze zwiert haar voorheen naar voren.

Bij die mensen deed ze ook vreemd in de longeercirkel, dacht dat het kwam doordat ze wat langer stilstond en door de vreemde mensen.

Anoniem

Re: Nieuwe tinker vreemd gedrag met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 21:35

weet je iets van haar verleden?

Katyatje

Berichten: 1863
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 21:43

Mijn nieuwe paard heeft ook nooit aan de longe leren lopen. Hij begint eerst gewoon te rennen op de cirkel en dan trekt hij zich los. Ik ben pas met les tot het inzicht gekomen dat ik daarvoor helemaal opnieuw moeten beginnen. In mijn geval was dat eerst op de juiste manier leren leiden naast het paard en van daaruit op afstand leren leiden en dat wordt uiteindelijk longeren. Met veel oefenen (ik moet heel erg opletten wat ik zelf allemaal doe) weet ik dat het wel in orde komt.

Misschien kan je het met jouw paard ook zo, of gelijkaardig aanpakken. Ik zou in ieder geval les aanraden :)

Kinke

Berichten: 20542
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 21:43

Sjolvir schreef:
Zegt niets, heb super brave zwarte, voor onder de man em voor de wagen en.met lange lijnen en met lingeren in circel. Maar die wil je voor je verdriet neit longeren als je geen longeeer circel hebt..

Kortom, we longeren gewoon niet :+


Ik zeg ook niet dat je moet longeren maar TS gaf aan dat zodra je meer vraagt ze wat minder gewenste reacties geeft. Misschien moeten ze toch even wat hulp inschakelen.

Kinke

Berichten: 20542
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Nieuwe tinker vreemd gedrag met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 21:44

in welke regio zit je TS, misschien zijn er aanraders mbt hulp

Flipperke
Berichten: 23
Geregistreerd: 24-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-20 21:46

brokjes schreef:
weet je iets van haar verleden?


Nou ik trek hetgeen wat ze me verteld hebben in twijfel.
Ze zou een jaar bij haar zijn geweest.
Maar ze is pad in juni ingeschreven in nl.
Voorheen zou ze in engeland bij een opa hebben gestaan waar de kleinkinderen erop reden.
Heb ook genoeg foto's gezien met kinderen erop en er omheen.

Zo zou ze met problemen ook terug kunnen....En je raad het al ze kan niet meer terug.
Ik ben normaal niet van het opgeven maar weet het nu even niet meer.

Flipperke
Berichten: 23
Geregistreerd: 24-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-20 21:46

Kinke schreef:
in welke regio zit je TS, misschien zijn er aanraders mbt hulp


We wonen in noord Brabant regio eindhoven

Kinke

Berichten: 20542
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Nieuwe tinker vreemd gedrag met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 21:48

er zijn vast Bokkers uit die regio die iemand kunnen aanraden

Anoniem

Re: Nieuwe tinker vreemd gedrag met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 21:57

vervelend zeg! grote kans dat het bij de mensen waar je haar kocht al flink wat problemen gaf die vermoedelijk zijn ontstaan door de reis naar Nederland. dat hoor je wel vaker met import. ik hoop dat je iemand vind die hier raad mee weet