Nieuwe tinker vreemd gedrag met longeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
smileydees
Berichten: 1683
Geregistreerd: 03-03-11
Woonplaats: in het westen v/h land

Re: Nieuwe tinker vreemd gedrag met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 11:56

Vergis je niet in de gevoeligheid van een tinker, en ook nog eens een merrie. Wij hebben, soort van zelfde fout gemaakt met onze totaal nederlands gefokte, dame. Wij hadden haar ook veel te weinig kans gegeven om te wennen. Trek er zeker een half jaar voor uit om haar op haar gemak te krijgen, veel grondwerk, band opbouwen, wandelen, stapritje, routine en regelmaat. Longeren heeft Kwiny trouwens ook echt een hekel aan, we doen het wel voor haar lichaam, maar zeker niet te vaak. Succes!

Berdien

Berichten: 64540
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Nieuwe tinker vreemd gedrag met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 12:44

Er worden al veel goede dingen gezegd hier, daar kan ik me alleen maar bij aansluiten.

Import-Tinkers zijn gewoon een slag apart. Veel meegemaakt, niet altijd even zuiver behandeld en je moet maar afgaan op wat je verteld is. Twee weken is heel kort, ik zou eerst gaan werken aan jullie onderlinge verstandhouding. Leer elkaar kennen, en ga dan onder begeleiding verder met een stukje grondwerk en vanuit daar longeren.

Mijn eerste merrie kwam ook uit het buitenland, en die heeft echt lang nodig gehad om te 'ontdooien', en ik zie het bij heel veel import om ons heen. Tijd tijd tijd tijd.

Zaya6
Berichten: 5
Geregistreerd: 01-02-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 13:30

Wij hebben ook zo’n Tinker longeer werk helemaal flipt.
Maar als je gewoon opstapt om te rijden gewoon goed doet.
Gewoon niet te veel druk op de pony zetten daar worden ze verveelt van.
Voorral als je ze nog niet zo lang hebt.
Geniet gewoon van de goede momentjes(:-)

Jetta

Berichten: 3987
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Re: Nieuwe tinker vreemd gedrag met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 13:45

Ga fijn grondwerkles nemen bij een goede natural horsemanship instructeur. Dan kan je meteen een goede basis opbouwen met je nieuwe paard. Twee weken in jou bezit? Dat is wennen, en dat heeft tijd nodig, rust en consequent zijn in je houding, regels en verzorgingsmomenten. Vaste structuur, het paard moet weten waar het aan toe is. Paarden zijn gewoontedieren.

Anna_Dani

Berichten: 774
Geregistreerd: 17-02-08
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 15:49

Jetta schreef:
Ga fijn grondwerkles nemen bij een goede natural horsemanship instructeur. Dan kan je meteen een goede basis opbouwen met je nieuwe paard. Twee weken in jou bezit? Dat is wennen, en dat heeft tijd nodig, rust en consequent zijn in je houding, regels en verzorgingsmomenten. Vaste structuur, het paard moet weten waar het aan toe is. Paarden zijn gewoontedieren.


Helemaal mee eens. Ik kom dit in de praktijk heel veel tegen. Paar lesjes en je bent er (meestal) vanaf.

Swanzie
Berichten: 511
Geregistreerd: 22-08-18

Re: Nieuwe tinker vreemd gedrag met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 15:26

Klinkt idd alsof je een redelijk groen paard hebt gekocht. Hoe is ze gekeurd als longeren niet lukt?

Als ze niet gekeurd is dan zou ik haar alsnog door je eigen dierenarts laten keuren.. die kan dan gelijk haar leeftijd schattwn en beoordwlen of ze medisch in orde is.

Verder klinkt het alsof ze longeren niet kent en jij net niet handig en snel genoeg bent. Voor veel koudbloeden is het lopen in een cirkel ook moeilijk. Dat lukt vaak beter als ze meer geteden en soepeler worden.

Is ze wel braaf onder het zadel? Ga dan lekker gewoon wat met haar rijden en leer elkaar kennen. Longeren komt dan later wel

Monique1963

Berichten: 8671
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Nieuwe tinker vreemd gedrag met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 19:01

In mijn onderschrift staat mijn verhaal. Sommige Tinkies, waaronder die van mij, hebben een langere tijd nodig om te wennen bij hun nieuwe huis. Met rust laten had ik moeten doen. Ik dacht dat ik niet te hard van stapel was gelopen maar toch teveel gevraagd en op een verkeerde manier. Tinkies zijn vaak binnenvetters en wat je zaait oogst je op een gegeven moment terug, zowel positief maar ook zeker negatief. Ik ben 4 jaar verder en nog steeds niet waar ik wil zijn, maar heb gelukkig wel sinds een paar jaar de lol terug. Ik zou er zeker iemand bij halen die Tinkies kent, het is nou eenmaal een slag apart. Als ze voor je willen, gaan ze voor je door het vuur, maar als je ze tegen je krijgt...

Jis_

Berichten: 11663
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 16:26

Waarom laat je het Tinkertje niet gewoon even 'staan'? Ze is er net. Laten wennen eerst in de kudde en dan pas wat gaan doen. Nieuwe plek en eigenaar geeft zoveel om te verwerken.

Denk dat dit soort gevoelige paarden die vaak van eigenaar veranderen mentaal kapot gaan. Stempel dominant, onhandelbaar.

Mijn paard, kruising Tinker, is ook erg gevoelig. Toen ik hem net had is hij 2 keer op me af komen stormen in de bak zonder dat ik wat van hem wilde, liep los, om vervolgens (ik bleef staan) wel op het laatste moment af te wenden. Heb hem 11 jaar nu maar nog steeds als we een keer moeten verhuizen dan mag hij eerst wennen voor we aan het werk gaan.

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 16:44

Jis_ schreef:
Waarom laat je het Tinkertje niet gewoon even 'staan'? Ze is er net. Laten wennen eerst in de kudde en dan pas wat gaan doen. Nieuwe plek en eigenaar geeft zoveel om te verwerken.

Denk dat dit soort gevoelige paarden die vaak van eigenaar veranderen mentaal kapot gaan. Stempel dominant, onhandelbaar.

Mijn paard, kruising Tinker, is ook erg gevoelig. Toen ik hem net had is hij 2 keer op me af komen stormen in de bak zonder dat ik wat van hem wilde, liep los, om vervolgens (ik bleef staan) wel op het laatste moment af te wenden. Heb hem 11 jaar nu maar nog steeds als we een keer moeten verhuizen dan mag hij eerst wennen voor we aan het werk gaan.


Mee eens! Mijn paard heb ik vanaf veulen en heeft geen raar verleden, maar is ook gevoelig. Is wedstrijden en vreemd terrein bij clinics, evenementen etc. Allemaal prima gewend. Maar Bij elke verhuizing kost het zeker een half jaar voordat ze weer haar echte normale gedrag vertoond.
Ik laat haar ook gewoon altijd staan de eerste weken, of ze moet zelf aangeven dat ze wat wil doen.

Flipperke
Berichten: 23
Geregistreerd: 24-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-20 13:33

Hoihoi

We zijn weer een tijdje verder.
Hele fijne adviezen allemaal, maar ik ben denk ik een beetje bij de neus genomen door de verkoopster.
Ik heb iemand die me meehelpt met haar.
Veel geduld en ook met een zachte hand waar het nodig is.
Maar het is een ware rodeo pony.
Zij gaat aan de slag met haar maar ze zal niet de kinderpony worden die we zochten, jammer genoeg.

Dus we gaan ons best doen met haar.

Iedereen kei bedankt!!!

Monique1963

Berichten: 8671
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Nieuwe tinker vreemd gedrag met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 14:07

Dat is mooi balen voor jullie. Hetzelfde is met mij gebeurd. Heb je niet zoiets van, ik wil dat de verkoopster de pony terugneemt?

Flipperke
Berichten: 23
Geregistreerd: 24-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-20 14:16

Monique1963 schreef:
Dat is mooi balen voor jullie. Hetzelfde is met mij gebeurd. Heb je niet zoiets van, ik wil dat de verkoopster de pony terugneemt?


Hoi

De afspraak was dat ze op proef mee zou gaan anders had ik haar al laten staan.
Maar nu heeft ze niet thuis...
Het liefste zag ik haar inderdaad terug gaan....
Maar goed.....dat gaat dus niet gebeuren...

Echt heel erg.

Sizzle

Berichten: 35710
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Nieuwe tinker vreemd gedrag met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 14:24

Hebben jullie de proefperiode niet in een contract staan?
Als het een handelaar is zou ik niet zo snel opgeven hoor, daar heb je echt nog wel rechten.

Flipperke
Berichten: 23
Geregistreerd: 24-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-20 14:26

Sizzle schreef:
Hebben jullie de proefperiode niet in een contract staan?
Als het een handelaar is zou ik niet zo snel opgeven hoor, daar heb je echt nog wel rechten.


Ze is privé aangekocht....
Maar het verbaasd me niks als ze wel een handelaar is, maar zo niet ingeschreven staat.

We hadden afgesproken dat ik een contract zou sturen, aangezien er geen pen en papier aanwezig waren.

Stom van mij, maar maakt het allemaal niet minder zuur

Monique1963

Berichten: 8671
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 14:50

Tjeetje, wat K**** allemaal voor jullie. Mondelinge afspraak is ook bindend. En dat die vrouw nu niet thuis geeft, dat zegt ook wel wat. Maar Flipperke, zelfs als die vrouw niet ingeschreven staat als handelaar, is mondelinge afspraak nog steeds bindend. Heb je tijdens het kopen, niets gefilmd of zo? En kun je dan alsnog niet dat contract opsturen?

Ik ben nu 4,5 jaar verder na aankoop van mijn merrie en nog steeds kan ik niet met haar doen wat ik wilde. Als ik alles van te voren had geweten, had ik mijn tinker ook teruggedaan. Maar ik wilde doorzetten en het toch proberen. Ik ben nu blij dat ik het gedaan heb want het is een verschrikkelijk lief paard, en ik heb er heel veel plezier mee, maar wat ik al zei, ik kan niet met haar doen waar ik haar voor gekocht had en dat is in mijn eentje door de bossen zwerven en te paard de omgeving ontdekken en verkennen.

Daarbij ben ik er nu al drie keer best wel heftig afgevallen (met 1x een gecompliceerde beenbreuk waar ik nu nog de nadelige gevolgen van heb 3 jaar later) omdat ze zo verschrikkelijk kan schrikken en zo snel kan omdraaien dat ik het niet uitzit.

Flipperke
Berichten: 23
Geregistreerd: 24-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-20 14:56

Monique1963 schreef:
Tjeetje, wat K**** allemaal voor jullie. Mondelinge afspraak is ook bindend. En dat die vrouw nu niet thuis geeft, dat zegt ook wel wat. Maar Flipperke, zelfs als die vrouw niet ingeschreven staat als handelaar, is mondelinge afspraak nog steeds bindend. Heb je tijdens het kopen, niets gefilmd of zo? En kun je dan alsnog niet dat contract opsturen?

Ik ben nu 4,5 jaar verder na aankoop van mijn merrie en nog steeds kan ik niet met haar doen wat ik wilde. Als ik alles van te voren had geweten, had ik mijn tinker ook teruggedaan. Maar ik wilde doorzetten en het toch proberen. Ik ben nu blij dat ik het gedaan heb want het is een verschrikkelijk lief paard, en ik heb er heel veel plezier mee, maar wat ik al zei, ik kan niet met haar doen waar ik haar voor gekocht had en dat is in mijn eentje door de bossen zwerven en te paard de omgeving ontdekken en verkennen.

Daarbij ben ik er nu al drie keer best wel heftig afgevallen (met 1x een gecompliceerde beenbreuk waar ik nu nog de nadelige gevolgen van heb 3 jaar later) omdat ze zo verschrikkelijk kan schrikken en zo snel kan omdraaien dat ik het niet uitzit.


Hoi

Ik heb dat contract verstuurd maar daar reageerd ze niet op.
Haar pleegdochter van 16 stond erbij en mijn 2 dochtertjes van 9 en 10.

Heb duidelijk uitgesproken dat als ze niet op proef mee kon ze zou blijven staan.
Omdat we ook al een andere pony hebben waar werk in zit.
Ons was verteld dat ze opnieuw opgepakt moest worden maar dat dat geen problemen op zou leveren. De dag nadat ik haar gekocht had viel ik van de trap en gaf toe n meteen aan dat ik het lichamelijk niet kon.....
Zelfs dan met geeft ze niet thuis...
Het laatste wat ik hoorde was dat ze haar niet terug kon nemen omdat haar stal al verhuurd was.
Vervolgens reageert ze op een andere drachtige tinker op fb

Monique1963

Berichten: 8671
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Nieuwe tinker vreemd gedrag met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 14:57

En als je naar haar toe gaat om met haar te praten?

Flipperke
Berichten: 23
Geregistreerd: 24-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-20 14:59

Monique1963 schreef:
En als je naar haar toe gaat om met haar te praten?


Hoi
Ik weet jammer genoeg alleen het adres waar jaar pony's staan.
En moet dan zoiezo 1,5 uur rijden.

Sizzle

Berichten: 35710
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Nieuwe tinker vreemd gedrag met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 15:09

Dat klinkt inderdaad als vooraf doordacht bedrog, ben je mooi zuur mee.

Flipperke
Berichten: 23
Geregistreerd: 24-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-20 15:11

Sizzle schreef:
Dat klinkt inderdaad als vooraf doordacht bedrog, ben je mooi zuur mee.


Ja idd.
En ik kan een advocaat in gaan schakelen....maaja...dat kost meer dan dat het oplevert...

Maar vind het vooral erg voor de kids

Monique1963

Berichten: 8671
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 15:17

Het contract had je toch naar haar adres opgestuurd?

Flipperke
Berichten: 23
Geregistreerd: 24-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-20 15:21

Monique1963 schreef:
Het contract had je toch naar haar adres opgestuurd?


Nee via Messenger en whats app omdat ze me verder haar gegevens niet wilde geven

Sizzle

Berichten: 35710
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Nieuwe tinker vreemd gedrag met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 15:23

Ai, dan ben je er wel erg met open ogen ingevallen. Een verkoper die geen persoonlijke gegevens wil geven voor een contract %)
Maar ja, daar heb je nu niets meer aan. Hopelijk vind je een nieuw baasje voor het paard.

Anoniem

Re: Nieuwe tinker vreemd gedrag met longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 16:02

Heb je haar ondertussen al laten scannen op een eventuele dracht?

Flipperke
Berichten: 23
Geregistreerd: 24-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-20 16:06

DeMolenhoek schreef:
Heb je haar ondertussen al laten scannen op een eventuele dracht?


Nee dat niet...
Maar moet de dierenarts toch laten komen voor de vermoedelijke rasp op haar benen..
Zal eens vragen wat zij ervan denkt