Veulen dat niets kent tam maken en opvoeden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BigOne
Berichten: 38260
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 10:42

Wanneer je zo veel ervaring hebt waarom dan zo'n jong veulen kopen, kan er echt niet bij.
Laatst bijgewerkt door BigOne op 30-10-19 10:50, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Berichten: 43283
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 10:46

Welkom op Bokt Gody (ik zie dat je er nog niet zo lang bent).

Ik wil je veel sterkte wensen met de hele situatie. Het lijkt me een schier onmogelijke opgave op kort termijn want zal waarschijnlijk tijd kosten.
Ik heb medelijden met je kleintje daar zo zonder moeder en dan al die veranderingen gelijk.

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 10:49

ruitje schreef:
Dat zonder dwang/alles moet uit het veulen komen moet je echt aan de kant schuiven. Heb je wel eens eerder een veulen/jaarling opgevoed?

Je legt nu een hele sterke basis voor later, het is net als met kinderen ( denk ik :+ ) , die moet je ook soms vertellen hoe iets moet en daar hoort ook soms een stukje dwang bij.

Dat wil niet zeggen dat je hem binnen een week achterna moet zitten, maar wel dat je het gewoon heel erg normaal gaat maken dat er mensen bij horen in het leven.

Tussen paarden zetten is voorwaarde een , maar hij moet minstens een halster om kunnen en mee kunnen lopen.

Je moet ook naar een dierenarts kunnen, naar een hoefsmid, hem in een ander land kunnen zetten. Als je wacht tot dan, moet je hem op een hele stressvolle manier gaan leren omgaan met de mens en dat is zieliger dan nu alvast wat basiswerk oppakken :)

Volledig mee eens. Het zou echt zinloos zijn om het vanaf nu allemaal op zijn beloop te laten. Er komt een dag dat je er wel iets mee wil doen en dan heb je dus een paard die niks weet, niks kan, niks heeft geleerd, niemand vertrouwt en op de koop toe gevaarlijk is als je in de buurt komt. Dat is dus een vorm van dierenmishandeling en leidt tot hele vervelende situaties.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Veulen dat niets kent tam maken en opvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 10:54

Daar ben ik het op zich niet mee eens. Een paard is geen puppie. Het idee dat jonge veulens van alles zouden moeten leren is er bv hier in IJsland niet. Vele paarden zijn onaangeraakt tot de leeftijd waarop ze in worden gereden, geen probleem, integendeel, dieren waarmee op jonge leeftijd teveel mee gepunnikt is zijn soms gevaarlijk brutaal naar mensen.

Gody
Berichten: 118
Geregistreerd: 15-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-19 10:58

GDG schreef:
Gody schreef:
Een vriendin van me kocht een veulen via iemand in Rotterdam
En ik was opzoek
Maar ik wist niet dat ze zo jong waren
En ook niet dat ie nog afgespeend moest worden

Jammer dat je zo onzorgvuldig (/impulsief?) te werk bent gegaan. Ik snap dat niet goed, zeker gezien je zegt dat je het nu allemaal paardvriendelijk wil doen, waarom dan niet zorgen dat je aankoop paardvriendelijk is?

Ik hoop dat je in elk geval mensen om je heen verzamelt die de kennis en kunde hebben om dit beestje te helpen na deze slechte start.


Dit is weer oordelen
Je weet niet hoe het gegaan is
Was van veel niet op de hoogte
En hoop dat ik er een leuk paardje aan ga hebben

Gody
Berichten: 118
Geregistreerd: 15-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-19 10:59

bigone schreef:
Wanneer je zo veel ervaring hebt waarom dan zo'n jong veulen kopen, kan er echt niet bij.


Even lezen of vragen

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 11:02

Waarom zou je het veulen de komende tijd niet gewoon met rust laten? Lekker veulen laten zijn en vooral paardenvrienden laten maken. In de opfok komen ze ook niet/amper in de hand.

Beestje is hartstikke overdondert en zal eerst stressvrij op de nieuwe locatie moeten kunnen staan voordat je het ook maar iets kunt leren.

Gody
Berichten: 118
Geregistreerd: 15-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-19 11:03

Pipodipo schreef:
ruitje schreef:
Dat zonder dwang/alles moet uit het veulen komen moet je echt aan de kant schuiven. Heb je wel eens eerder een veulen/jaarling opgevoed?

Je legt nu een hele sterke basis voor later, het is net als met kinderen ( denk ik :+ ) , die moet je ook soms vertellen hoe iets moet en daar hoort ook soms een stukje dwang bij.

Dat wil niet zeggen dat je hem binnen een week achterna moet zitten, maar wel dat je het gewoon heel erg normaal gaat maken dat er mensen bij horen in het leven.

Tussen paarden zetten is voorwaarde een , maar hij moet minstens een halster om kunnen en mee kunnen lopen.

Je moet ook naar een dierenarts kunnen, naar een hoefsmid, hem in een ander land kunnen zetten. Als je wacht tot dan, moet je hem op een hele stressvolle manier gaan leren omgaan met de mens en dat is zieliger dan nu alvast wat basiswerk oppakken :)

Volledig mee eens. Het zou echt zinloos zijn om het vanaf nu allemaal op zijn beloop te laten. Er komt een dag dat je er wel iets mee wil doen en dan heb je dus een paard die niks weet, niks kan, niks heeft geleerd, niemand vertrouwt en op de koop toe gevaarlijk is als je in de buurt komt. Dat is dus een vorm van dierenmishandeling en leidt tot hele vervelende situaties.


1,5 week is nog erg vroeg
Een veulen dat zoveel meegemaakt heeft moet de dingen verwerken
Ze plaatst in de groep vinden en vertrouwen krijgen
Ik ben niet iemand van onder dwang dingen vragen
Vooral niet als het zo jong is
In het begin kon ik niet eens in de buurt komen
Nu blijft hij was meer staan
Maar aanraking vind hij dood eng
Ik wil hem
Niet in een x grijpen en zo eerst hang en trek werk krijgen
Maar gewoon aan vertrouwen werken
Vele zeggen hier al
Met rust laten en zelf laten komen en vanuit daaruit werken
Dus inderdaad maar eerst met de andere bezig en kijken of ik zo ze nieuw gierig heid wek
Al is hij enkel bezig met eten eten eten

Gody
Berichten: 118
Geregistreerd: 15-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-19 11:05

Selka schreef:
Waarom zou je het veulen de komende tijd niet gewoon met rust laten? Lekker veulen laten zijn en vooral paardenvrienden laten maken. In de opfok komen ze ook niet/amper in de hand.

Beestje is hartstikke overdondert en zal eerst stressvrij op de nieuwe locatie moeten kunnen staan voordat je het ook maar iets kunt leren.



Klopt
Ik heb ook gezien hoe ze met de veulens om gingen
De andere werd gewoon aan de grond gesmeten om ge pakken
Moet zeggen die is wel in de hand nu
Maar vond dat ook beetje te ver gaan
Ik hou niet van die werk wijze
Alles is een beetje raar gelopen
Ii wist ook niet dat het veulen zo jong was en nog bij de moeder
Dit wist ik 1 dag voor ophalen pas
En toen was de koop al
Rond

Marjo

Berichten: 37227
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: Veulen dat niets kent tam maken en opvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 11:09

Als hij heel veel bezig is met eten kun je daar wel gebruik van maken door hem bijvoorbeeld een bakje biks voor te schotelen en hem daaruit te laten eten.

Verder zou ik toch echt het beestje met rust laten en zeker voorlopig op hem zelf het tempo laten aangeven. En wat ik eerder al zei; ga met de andere paarden in de kudde aan de slag. Ga die aaien, poetsen etc. Daar leren ze een hoop van hoor :)

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 11:11

Vreemde werkwijze. Jammer dat er mensen zijn met weinig geduld.

Het komt vast goed met een beetje geduld.

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 11:11

Wat een diverse reacties hier, sommige schrik ik best van.

De situatie hoe het veulen tot in de huidige setting geraakt is, is niet correct. Echter is het nu zoals het is, dus tenzij TS de merrie en veulen terug samen kan brengen, is het niet anders. Bokt veranderd daar niks aan.

Veulens mak maken zonder dwang is absoluut mogelijk! Elk veulen is in meer of minder mate nieuwsgierig, al kan dat nu door de gebeurtenissen behoorlijk gedoofd zijn, en zou ik aanraden even een paar weken te wachten tot het diertje zich thuis voelt en er rust is in de kudde.

Daarna kan je door middel van goed kijken en reageren op de signalen die het veulen geeft, de nieuwsgierigheid wekken en vergroten, en vanuit hier werken aan het vertrouwen. Het is erg lastig uit leggen vanachter een beeldscherm. Maar heel beknopt samengevat zorg je dat je de nieuwsgierigheid/interesse beloond door een stapje terug te doen op het juiste moment. Hierdoor vergroot je de nieuwsgierigheid en neem je de angst (waarschijnlijk ontstaan door domineren en dwingen van eerdere mensen in zijn leven). Het is echt een kwestie van de juiste balans tussen “aanwezig zijn” en “stapje terug doen”. Net als hoe paarden dat onderling kunnen als er een nieuwe in de kudde komt.

Helemaal niet mak maken zou ik niet adviseren. Dit veulen is niet blanco. Dit veulen heeft ten tijde dat het bij de moeder liep ook waarschijnlijk niet gezien hoe normaal de omgang tussen moeder en mens is. Hoe langer je dit laat, hoe dieper het gaat zitten.

Gody
Berichten: 118
Geregistreerd: 15-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-19 11:11

Marjo schreef:
Als hij heel veel bezig is met eten kun je daar wel gebruik van maken door hem bijvoorbeeld een bakje biks voor te schotelen en hem daaruit te laten eten.

Verder zou ik toch echt het beestje met rust laten en zeker voorlopig op hem zelf het tempo laten aangeven. En wat ik eerder al zei; ga met de andere paarden in de kudde aan de slag. Ga die aaien, poetsen etc. Daar leren ze een hoop van hoor :)


Geprobeerd brokjes eet hij nog niet
Eet wel hooi uit me hand soms nu
Ik ga met de andere aan de slag kijken of hij daar van leert
Vind het vooral sneu al die trauma in korte tijd voor hem

Gody
Berichten: 118
Geregistreerd: 15-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-19 11:14

Caily schreef:
Wat een diverse reacties hier, sommige schrik ik best van.

De situatie hoe het veulen tot in de huidige setting geraakt is, is niet correct. Echter is het nu zoals het is, dus tenzij TS de merrie en veulen terug samen kan brengen, is het niet anders. Bokt veranderd daar niks aan.

Veulens mak maken zonder dwang is absoluut mogelijk! Elk veulen is in meer of minder mate nieuwsgierig, al kan dat nu door de gebeurtenissen behoorlijk gedoofd zijn, en zou ik aanraden even een paar weken te wachten tot het diertje zich thuis voelt en er rust is in de kudde.

Daarna kan je door middel van goed kijken en reageren op de signalen die het veulen geeft, de nieuwsgierigheid wekken en vergroten, en vanuit hier werken aan het vertrouwen. Het is erg lastig uit leggen vanachter een beeldscherm. Maar heel beknopt samengevat zorg je dat je de nieuwsgierigheid/interesse beloond door een stapje terug te doen op het juiste moment. Hierdoor vergroot je de nieuwsgierigheid en neem je de angst (waarschijnlijk ontstaan door domineren en dwingen van eerdere mensen in zijn leven). Het is echt een kwestie van de juiste balans tussen “aanwezig zijn” en “stapje terug doen”. Net als hoe paarden dat onderling kunnen als er een nieuwe in de kudde komt.

Helemaal niet mak maken zou ik niet adviseren. Dit veulen is niet blanco. Dit veulen heeft ten tijde dat het bij de moeder liep ook waarschijnlijk niet gezien hoe normaal de omgang tussen moeder en mens is. Hoe langer je dit laat, hoe dieper het gaat zitten.



Ben elke dag een paar uur op de wei
Gewoon zitten
De andere aaien en naar me toe laten komen
Naast de hooi bak gaan zitten en gewoon kijken
Zo kom ik ook elke dag een stukje dichter bij
Baal er gewoon van hoe het gegaan is allemaal
Dacht dat hij al gespeend was toen hij naar Nederland ging
Alles was een beetje miscommunicatie
Dacht ook dat het veulen ouder was
Maar goed het is zo gegaan
En probeer het beste er van te maken

VanHuisUit

Berichten: 6680
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 11:21

IK heb alle voorgaande reacties niet gelezen dus ga er blanco in.
Vorig jaar heb ik een merrie gekocht, uit Ierland, schrikkerig, wild, niet te vangen, kon echt helemaal niets zelfs niet meelopen aan halster laat staan halster om of wat dan ook etc. Nu braafste paard van stal.

Voor het veulen is mi belangrijk dat ze eerst in de groep tot rust komt, dat is al een opgave genoeg. Als ze dagelijks mensen ziet, gewoon voorbij lopen, die met andere paarden bezig zijn etc komt ze vanzelf wel ooit meer in je richting. Ze is nu gewoon bang. Ze heeft ook nogal wat meegemaakt en een of twee weken is niets. Denk in maanden.

Daarbij wil je heel graag. Dat is niet handig zeker niet bij dit soort pure dieren. Die ervaren dat (die energie) als dwang. Ondanks dat je in de wei zit wil je meer. Dat voelen ze. En nee ik ben geen zweverig type etc maar iemand met meer dan 40 jaar ervaring met allerlei paarden, ook jonge dieren en ook vanuit 'het wild' of verpest etc. Jouw eigen gevoel en verwachtingen moet je bijstellen naar een gevoel van naast je willen staan, er gewoon 'zijn'. En dat is best moeilijk!

Natuurlijk is het zo dat je een dier in geval van nood moet kunnen vangen maar vraag je nu eerst eens af hoe vaak dat zo zal zijn (als ze in de groep loopt zal dat als ze gezond is de komende maanden gewoon niet nodig zijn... ) en als dat zo is krijg je ze ook heus wel te pakken, dat zie je dan wel weer (door het nu steeds te pushen maak je het trauma alleen groter, er is geen vertrouwen, dan leert een paard niets). Eerst zal ze veiligheid moeten ervaren, in de kudde, in de groep, tussen de andere paarden, met hier en daar een mens wat voorbij komt. Dan kun je pas verder.

Of.... het kan zo zijn dat ze je uitkiezen. Dat gebeurt heel zelden en dat is heel uniek. Ik heb dat dus een keer mogen ervaren en dat was met het paardje wat ik nu heb (en nogmaals ben echt geen zweverig type en heb al allerlei soorten en maten paarden gehad). Ze was dus niet te vangen, doodsbang, rende door de wei, maar toen ik in de wei ging staan, werden de cirkels steeds kleiner, kwam ze naar me toe en ging ze naast me staan. Ik heb haar toen niet direct geaaid maar dit is toen een paar dagen spontaan gebeurd (ze stond in de wei met mijn toenmalige paard) en daarna kon ik haar gewoon overal aanraken en aaien, als ze weg-week liet ik het los etc. Nooit meer weggelopen, weggerend, altijd komt ze naar me toe. Dat gebeurde dus in een paar dagen tijd. Maar dat is heel uitzonderlijk. Maar de sleutel bij paarden die zo puur zijn en uit het wild is dat jij niets pushed niet in je beweging maar ook niet in je 'zelf'. Pushen betekent aangevallen worden betekent afweer: slaan, wegrennen etc. Logisch. Anders wordt je opgevreten of verstoten uit de groep.
Het kan dus zijn dat iemand in je omgeving die neutraal staat tav veulen misschien zelfs tav paarden in het algemeen wel stappen kan maken met het veulen doordat die niet pushed.

Sorry zeg steeds ze maar het is een hij :+
Dus kort samengevat: veulen negeren, laten wat hij is in de groep aan de gang gaan met een of twee paarden waar hij al naartoe trekt, niet pushen ook niet in je 'setting' etc en komt helemaal goed.

Izzy19

Berichten: 2131
Geregistreerd: 11-07-07
Woonplaats: Wingene (België)

Re: Veulen dat niets kent tam maken en opvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 11:29

Neem gewoon je tijd, zorg ervoor dat je dagelijks aanwezig bent, bezig bent met de andere paarden die erbij staan. Zorg dat je ze zelf allemaal eten geeft zodat ze jou leren kennen. Ondertussen kan het veulen ook zijn plekje vinden in de kudde.

Toen mijn veulen dit jaar geboren werd, riep iedereen ook dat ik meteen het halster erop moest zetten en binnen de 3 dagen liefst etc. Ik had dat gekunnen als ik de boel geforceerd had. Ik heb beslist om dat niet te doen en op het tempo van mijn veulen te werken. Ondertussen kan hij prima een halster op, heb ik er ook absoluut geen moeite mee om het halster aan te doen, hij vindt dit helemaal niet eng. Ik kan al z'n voetjes optillen, ik kan hem overal aanraken en hij kan samen met de mama al prima mee op vervoer. En nu ben ik blij dat ik gewoon hem de tijd gegeven heb en alles rustig aan heb gedaan. Ik heb wel het voordeel dat z'n mama heel fijn in de hand is en ik via haar uiteraard het goede voorbeeld kon geven. Maar dat kan voor jouw veulen misschien ook werken maar dan met een vriendje in de huidige kudde nu ipv zijn mama.

BigOne
Berichten: 38260
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Veulen dat niets kent tam maken en opvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 11:35

En zou een openbare waarschuwing uit laten gaan zodat dit soort handelaren op de zwarte lijst komen.

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 11:40

Hoe wij het deden in Canada met wilde paarden (vaak volwassen paarden die nog nooit een mens van dichtbij hadden gezien maar ook wel veulens of jaarlingen), is als eerste een handschoen (met mensengeur dus) bij het eten leggen. Wanneer ze haver kregen, deden we een handschoen er bij in. Op die manier kunnen ze aan de mensengeur wennen op een fijne manier.
Vervolgens aan de box laten wennen door ze daar eten te geven (stal= leuk, want eten. Al is het in het begin vaak stressvol voor een paard om opgesloten te zitten natuurlijk. Dat is heel onnatuurlijk voor ze). Daarna met handschoen en stok beginnen aan te raken, allemaal met pressure release. Op het goede moment de druk eraf is zo belangrijk! Wanneer het veilig genoeg is zelf aanraken, daarna beginnen met touw om de nek en neus en vervolgens halster. Daarna halstermak maken (leren meelopen, wijken voor druk etc).
Het kan ook zeker zonder box, persoonlijk gaat mijn voorkeur hiernaar uit, maar dan moet je écht weten wat je doet om het te laten werken en veilig te houden. Eigenlijk moet je dan wel echt al ervaring ermee hebben en zo te horen heb jij dat nog niet.
Grenzen aangeven is ook erg belangrijk. Laat het paard nooooit zijn kont naar je toekeren! Dat vind ik echt zo belangrijk en dat is iets wat imo vaak vergeten wordt. Zelfs bij 'makke' paarden.

Ik zou het trouwens ook echt rustig aan doen met dit veulen. Hij heeft al veel moeten meemaken op korte tijd en veel meer stress kan hij er op dit moment niet bij hebben. Ik zou gewoon rustig beginnen met wennen aan mensen geur (dat is heel laagdrempelig) en goed kijken naar het veulen wanneer je verder kan. Als je de mogelijkheid hebt, bijvoorbeeld hooi geven rondom of als het kan in een stal.

Gody
Berichten: 118
Geregistreerd: 15-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-19 11:53

bigone schreef:
En zou een openbare waarschuwing uit laten gaan zodat dit soort handelaren op de zwarte lijst komen.


Welke handelaren ?
Die dit veulen verkocht hebben?
Doe even wennen leg ik het uit

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Veulen dat niets kent tam maken en opvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 12:02

Schandalig dat dit gebeurt. TS kan er misschien niks aan doen, maar door het te kopen, ben je gewoon mede schuldig. Dat is met broodfok bij hondjes net zo en dan gilt men ook moord en brand.......

Het veulen moet in een koppel met veulens en volwassen paarden. Een veulen leert van voorbeelden uit de omgeving. Als de andere paarden naar je toe komen, komt het veulen ook wel.

Het kost tijd en als je werkelijk zoveel ervaring had, zou je echt anders reageren en dingen wel weten.

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 12:03

Ik zou dit dier op een kleinere weide/paddock plaatsen samen met een erg mensgericht paard. (of twee.)
Maak je systeem zo dat je de paarden bv een aantal uur per dag in een groter stuk weide laten, en ze gemakkelijk in het kleiner stuk "lokken" of drijven.
Eerst zou ik deze een paar weekjes tijd geven, negeren, veel bezig zijn met het ander paard en dagelijkse werkzaamheden (voeren, uitmesten, ander paard poetsen, etc) en van daaraan kijken hoe nieuwsgierig die is/wordt eenmaal wat meer gewend.
Van daar uit zou ik hem meer blootstellen aan (uiteraard vriendelijke) dwang (halster om, poetsen, ruimte respecteren, etc.)

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 12:11

Gody schreef:
Selka schreef:
Waarom zou je het veulen de komende tijd niet gewoon met rust laten? Lekker veulen laten zijn en vooral paardenvrienden laten maken. In de opfok komen ze ook niet/amper in de hand.

Beestje is hartstikke overdondert en zal eerst stressvrij op de nieuwe locatie moeten kunnen staan voordat je het ook maar iets kunt leren.



Klopt
Ik heb ook gezien hoe ze met de veulens om gingen
De andere werd gewoon aan de grond gesmeten om ge pakken
Moet zeggen die is wel in de hand nu
Maar vond dat ook beetje te ver gaan
Ik hou niet van die werk wijze
Alles is een beetje raar gelopen
Ii wist ook niet dat het veulen zo jong was en nog bij de moeder
Dit wist ik 1 dag voor ophalen pas
En toen was de koop al
Rond



Dit toont voor mij al dat jouw ervaring bar weinig is en je met voorgaande ponies geluk gehad hebt .

Een koop mag je namelijk ALTIJD binnen 48 uur terug draaien en een koop is pas rond als jij jouw ‘artikel’ in goede vorm ontvangen hebt .

Ik vind dat je te vaak hebt staan “ik dacht “ . Dat soort dingen moet je concreet bespreken en vast stellen op papier als je het veulen niet van te voren kan bezichtigen . Dan heb je dit soort rariteiten ook niet . Had jij dit goed besproken en vast staan op papier, dan had je zonder problemen zelfs na die 48 uur de koop terug kunnen draaien. Nu kan dat niet omdat jij niet aan je onderzoeksplicht voldaan hebt .

Maar afijn veulen is er nu . Eventjes in de stal halstertje om friemelen en weer terug de wei op . Mocht je de dierenarts dan nodig hebben voor m kun je hem tenminste makkelijker vangen . Voor de rest lekker laten bekomen in de wei . Dit veulen heeft zijn hoofd vol genoeg nu .

Gody
Berichten: 118
Geregistreerd: 15-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-19 12:14

superpony schreef:
Schandalig dat dit gebeurt. TS kan er misschien niks aan doen, maar door het te kopen, ben je gewoon mede schuldig. Dat is met broodfok bij hondjes net zo en dan gilt men ook moord en brand.......

Het veulen moet in een koppel met veulens en volwassen paarden. Een veulen leert van voorbeelden uit de omgeving. Als de andere paarden naar je toe komen, komt het veulen ook wel.

Het kost tijd en als je werkelijk zoveel ervaring had, zou je echt anders reageren en dingen wel weten.



Vertel !
Hoe anders reageren

Gody
Berichten: 118
Geregistreerd: 15-10-19

Re: Veulen dat niets kent tam maken en opvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-19 12:18

Even een nog een x aan aanvulling
Het veulen staat met twee pony’s samen van 7 en 5
En een veulen van 6 maand
En alle
Drie super makkelijk in omgang
En ja ook allemaal door mij opgevoed
Wii hebben geen stallen
Ze staan op een weide met schuilstal
Opsluiten kan dus niet

ruitje

Berichten: 12316
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 17:27

Kuggur schreef:
Daar ben ik het op zich niet mee eens. Een paard is geen puppie. Het idee dat jonge veulens van alles zouden moeten leren is er bv hier in IJsland niet. Vele paarden zijn onaangeraakt tot de leeftijd waarop ze in worden gereden, geen probleem, integendeel, dieren waarmee op jonge leeftijd teveel mee gepunnikt is zijn soms gevaarlijk brutaal naar mensen.


Ho ho. Gepunnikt is iets anders dan een kleine basisopvoeding. Gaan die ijslanders ook naar de smid en de dierenarts? En hoe dan?

Eens dat de meeste mensen teveel rotzooien met een veulen, maar hem niet aan mensen laten wennen is het andere uiterste.

Ts: Ik heb het idee dat je allang weet hoe je het wil doen en dat je ook geen aanpassingen kan maken in je stalmanagement. Dus dan kun je het denk ik maar beter gewoon op je eigen manier doen ipv advies te vragen toch :)