Oude hengst casteren, toch sociaal contact?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MelissaYM
Berichten: 508
Geregistreerd: 18-08-12

Oude hengst casteren, toch sociaal contact?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-19 12:00

Hoi hoi

Ik verzorg al een tijd een hengst van nu 18 jaar. Staat altijd alleen in de wei/stal en is constant op zoek naar contact met andere paarden. Hij kan soms wel enorm brullen en soms stilstaan (dan blijft hij stokstijf staan) en stampen met zijn voorbenen als je bijvoorbeeld te dicht bij een paard in de buurt komt maar dit is ook niet altijd.
Vorige week is er iemand langsgeweest die veel verstand heeft van paardengedrag, zij heeft met hem gewerkt, daarna een veel opener paard meegemaakt die meer gefocused was op ons en zelf uit zich zelf bij ons kwam staan, terwijl hij normaal veel meer gefocused is op de buitenwereld.
Zij vertelde mij dat hij echt behoefte heeft aan sociaal contact.

Mijn vraag is of er mensen zijn die ervaring hebben met dit en of castreren zou kunnen helpen zodat hij zijn oude dag eventueel kan doorbrengen met soortgenoten in de wei.
Ik ben op de hoogte van het castreren op oudere leeftijd gevaarlijker kan zijn.

Verder is het echt een super lief paard, je kan echt alles met hem doen en luisterd heel goed. Ik heb verder ook nergens problemen mee met hem, behalve af en toe als er dus andere paarden in de buurt zijn

Ik heb oudere topics gelezen maar kon hier niet helemaal mijn antwoord uit vinden.

Lindsey_99
Berichten: 2486
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 12:09

Mijn paard is op 11 jarige leeftijd gecastreerd, heeft een half jaar nodig gehad om af te koelen en stond daarna eerst met een ruintje, en nu in een gemengde groep met merries en een hengstveulentje. Het heeft tijd nodig bij de oudere hengsten, en in het begin beslist een draad ertussen een paar weken, maar het kan zeker succesvol zijn. Wel na de castratie heel goed monitoren of er geen ontsteking bij komt; omdat de zaadstreng veel dikker en stugger is zou ik (terugkijkende) liever hebben gehad dat hij in een schone kliniek gecastreerd was. Hij heeft een flinke ontsteking gehad.

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 12:13

Er zijn in mijn ogen andere opties tot sociaal contact, niet persee castreren en daarna bij anderen zetten.

Hoe staat hij nu: heeft hij in de box tralies met daarnaast een paard?(ruin/hengst?)
Als dat goed gaat kan je ook proberen met bijvoorbeeld een shetlander te koppelen, er zijn zéker opties. Echter niet persee geschikt voor elke hengst(en imo zegt hoe een dier als Hengst is wel iets over hoe hij als ruin zou zijn)
Ook hengstenkudde/ruinenkudde is voor sommige zeker een optie.

Ik zou eerder kijken daar het maximale uit te halen dan te castreren.
Wat weet je verder van zijn verleden?

ikkedus
Berichten: 3276
Geregistreerd: 24-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 12:15

Ik ken een hengst die er ooit enorm van is opgeknapt. Dus ik zou het zeker overwegen. Niet al het hengstengedrag verdwijnt, dus hij zal mogelijk wel vrij dominant blijven.
Maar het gaat om een verzorgpaard, dus wat vinden de eigenaren zelf?

Myfairytale
Berichten: 5386
Geregistreerd: 26-05-06

Re: Oude hengst casteren, toch sociaal contact?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 12:16

Mijn beide (nu ruinen) hengsten zijn op latere leeftijd gecastreerd. Ik ben heel blij dat ik die keuze alsnog gemaakt heb. Alles is netjes verlopen en ze lopen nu alweer jaren in een gemengde kudde van merries en ruinen.

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Oude hengst casteren, toch sociaal contact?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 13:07

Sociaal contact is voor alle paarden onmisbaar!

Mijn hengst (nu 22 jaar jong) is als 13 jarige gecastreerd. Die liep altijd al in een groep, de groep is voor hem gelukkig alleen maar groter geworden!
Vroeger liep hij met drachtige merries. Nu met alle merries en een ruin.
Hij was altijd heel scherp op zijn omgeving, daar zijn de scherpe randjes vanaf gegaan. Andere ruinen of hengsten op het erf is hij nog steeds niet blij mee, geen mannen bij zijn dames!

Lindsey_99
Berichten: 2486
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Oude hengst casteren, toch sociaal contact?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 18:21

Ja, dat scherpe op de omgeving is er bij die van mij ook af. Hij scande eerst alles, van links naar rechts, nu kijkt hij rustig.

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Oude hengst casteren, toch sociaal contact?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 18:40

De mijne stond altijd in de paddock naar de weg te kijken, en op het land had hij ook zijn plekjes waar hij alles kon overzien. Ook als ruin vond hij dat de fijnste plekjes. Alles in de gaten houden om zijn merries veilig te houden.
We zijn een half jaartje geleden verhuist, en hij moest er heel erg aan wennen dat hij niet alles meer zo goed kan overzien. Hij kan niet meer op de weg kijken, niet heel ver in de verte, dat vind hij niet ideaal maar hij word er niet meer onrustigg van.

Kidde
Berichten: 3448
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 18:45

Gaat het nu ook niet samen met een ruin? Hier hebben we een 17 jarig ongecastreerd hengstje dat samen staat met een ruin. Hij kan soms ook luidruchtig zijn, maar de ruin is de baas :D

Jessix

Berichten: 16438
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Oude hengst casteren, toch sociaal contact?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 19:05

Het is geen garantie op een sociaal paard, maar het helpt natuurlijk wel als hij geen hormonen meer heeft die door zijn lijf gieren.

Is hij nu agressief naar andere paarden of juist beleefd?
Kun je hem rijden met andere paarden erbij, kan hij makkelijk naast andere paarden staan op stal en/of in de wei?
Kan je hem laten neuzen aan een ander paard? (niet uitproberen met een merrie)

Als hij verder wel sociaal lijkt en hij is fysiek in goede conditie dan zou ik het wel doen.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 19:22

Mijn Shet was in zijn jonge jaren zelfs dekhengst. Is op 16 jarige leeftijd pas gecastreerd, en hij kan bij zowel merries, ruinen en hengsten samen staan maar hij blijft toch nog waken over "zijn vrouwen". En er zijn momenten dat hij overdrijft met showgedrag en de dames probeert te imponeren. Maar met meneers huidige 33 jaar, verschil in hoogte ten opzichte van mijn merries, die zich ook echt niet door hem geïmponeerd voelen en hem met 1 blik weer rustig hebben. Is het alleen maar schattig :') :') :') en lach ik me echt rot als hij het weer probeert.
Maar bij hem zie je het gedrag dus nog steeds, ondanks dat hij nu al langer gecastreerd is dan hij hengst was. En bij hem heb ik ook het vermoeden dat hij vroeger als hengst ook in een kudde gelopen heeft. Hij kent het contact met andere paarden en in de tijd dat hij samen met zijn oude vriend ruin hier stond deed hij ook in zijn richting pogingen om hem bij zijn vrouwen weg te krijgen. Nou reageerde die ruin gewoon echt niet, niet op merries en niet op hem, maar bij een paard met iets meer ego van zichzelf zou ik hem er niet zomaar bij durven zetten. Niet dat hij zal beginnen te knokken, maar hij is maar pak em beet een 90 cm hoog en met zijn leeftijd begint hij toch wel wat teer te worden.

Maar wat zegt de eigenaar van het paard over nu nog castreren? Wil die dat uberhaupt wel? Nu nog castreren geeft nl geen garantie dat hij straks wel met anderen kan. Als hij nooit met andere paarden heeft samengelopen is dat toch echt lastiger dan met 1 die wel in een kudde gelopen heeft.

Willeke_

Berichten: 3000
Geregistreerd: 19-09-06

Re: Oude hengst casteren, toch sociaal contact?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 19:29

Ik ken een kleine shet die als 22 jarige klophengst bij een vriendin terecht is gekomen. Heeft z'n hele leven alleen gestaan. Vriendin heeft hem laten castreren en hij is nu 28 geloof ik en staat met een paar anderen. Dus castreren is zeker het overwegen waard.

Monchou

Berichten: 7036
Geregistreerd: 16-08-05
Woonplaats: Nederland

Re: Oude hengst casteren, toch sociaal contact?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 19:44

Ja. Een vriendin van mij heeft haar hengst op 16 jarige leeftijd laten castreren. Die staat nu met merries op de wei. En dat was toch ook wel echt een mannetje..

MelissaYM
Berichten: 508
Geregistreerd: 18-08-12

Re: Oude hengst casteren, toch sociaal contact?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-19 10:15

Wauw bedankt voor jullie reacties, fijn om jullie ervaringen/tips te lezen!

De eigenaar is een oudere meneer die hem zelf niet meer kan verzorgen waardoor ik eigenlijk de verzorging op mij heb genomen.
Ik probeer hem nu te vertellen dat het niet fijn is voor hem als hij altijd alleen staat.

Ik heb begrepen dat hij ooit een jaartje met zijn broertje op het land heeft gestaan maar dat dat uiteindelijk mis ging.

Ik kan hem eigenlijk niet echt aan paarden laten snuffelen, dan is het vooral brullen en stampen. Ik moet wel zeggen dat als hij perongeluk aan een paard snuffelt ik hem wel gelijk weg probeer te trekken omdat ik bang ben dat er iets mis gaat, ik heb dus nooit echt gekeken hoe het gaat als ik niks doe...
Naast hem staat vaak 1 ruin met tralies ertussen, als hij zijn stal inloopt is het in het begin altijd hard snuffelen (beetje snurkend) en daarna is het de hele dag prima, kijken ze niet meer naar elkaar om.

In de bak rijden met andere paarden heb ik nog niet geprobeerd, er word weinig gereden op stal.
Wel staan er vaak precies naast de bak paarden, als ik dan te dicht langs het hek rijd gaat hij vaak stilstaan, brullen, stampen en heel af en toe steigeren. Ik krijg hem op dat moment ook niet echt naar voren.

Zijn er dingen die ik kan doen of waar ik op kan letten om een beetje te onderzoeken hoe sociaal hij eigenlijk is?

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 11:28

Poeh, dat klinkt ook alsof er nu eerst veel opvoeding gedaan moet gaan worden.
Ik begrijp dat hij niet in een box naast een ander paard staat(met tralies er tussen) want dat zou mijn 1e veilige optie tot sociaal contact zijn.
Gewoon laten snuffelen (met jou erbij) is een slecht idee, dat moet gewoon niet.(ook niet met niet-hengsten)
Wat met hengsten belangrijk is(en dat is bij andere paarden eigenlijk net zo, maar gevolgen zijn vaak minder catastrofaal) is dat op moment dat jij met hem bezig hij bij jou is met zijn focus, niet ergens anders.
Met een goed opgevoede hengst(normaal netjes, niet de énorme brulkikkers) kan je gewoon tussen andere paarden rijden, langs andere paarden etc. dan moet je er wel op letten dat ze bij je blijven maar dat kost écht niet mega veel moeite.

Persoonlijk denk ik dat het belangrijk is om hem uberhaupt eerst eens goed te gaan trainen om hem in de omgang beter te krijgen.
Castreren moet eigenlijk op de kliniek gebeuren en zit ook weer een kostenplaatje aan.

MelissaYM
Berichten: 508
Geregistreerd: 18-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-19 17:12

siskeh schreef:
Poeh, dat klinkt ook alsof er nu eerst veel opvoeding gedaan moet gaan worden.
Ik begrijp dat hij niet in een box naast een ander paard staat(met tralies er tussen) want dat zou mijn 1e veilige optie tot sociaal contact zijn.
Gewoon laten snuffelen (met jou erbij) is een slecht idee, dat moet gewoon niet.(ook niet met niet-hengsten)
Wat met hengsten belangrijk is(en dat is bij andere paarden eigenlijk net zo, maar gevolgen zijn vaak minder catastrofaal) is dat op moment dat jij met hem bezig hij bij jou is met zijn focus, niet ergens anders.
Met een goed opgevoede hengst(normaal netjes, niet de énorme brulkikkers) kan je gewoon tussen andere paarden rijden, langs andere paarden etc. dan moet je er wel op letten dat ze bij je blijven maar dat kost écht niet mega veel moeite.

Persoonlijk denk ik dat het belangrijk is om hem uberhaupt eerst eens goed te gaan trainen om hem in de omgang beter te krijgen.
Castreren moet eigenlijk op de kliniek gebeuren en zit ook weer een kostenplaatje aan.


Bedankt voor je bericht/tips!

Hij staat op een hoekstal met 1 ruin naast hem met tralies ertussen.

Hij is niet altijd een brulkikker, eene keer loopt hij langs de paarden alsof er niks aan de hand is en de andere keer brult hij de hele stal bij elkaar.

Ik ben nu van plan om meer met hem aan het werk te gaan en hem op mij te laten letten, eventueel met hulp erbij.

Mocht hij braver worden in de buurt van andere paarden, heeft dit ook invloed op wanneer hij in de toekomst met andere paarden zou staan?