Hoe paard leren dat lassen niet eng is?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kimmie25501

Berichten: 7564
Geregistreerd: 19-01-14

Hoe paard leren dat lassen niet eng is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-19 13:07

Vandaag ging ik mijn paard poetsen terwijl de staleigenaar iets aan het lassen was.
Daar schrok mijn paard zo van dat hij in een kleine paniekaanval belandde.
Hoe zou ik hem kunnen leren dat iemand die iets aan het lassen is niet eng is?
Ik wil hem liever niet meteen opnieuw blootstellen aan het lassen zelf, dat schrikt hij zich denk ik weer dood.
Hoe zou ik dit in kleine stapjes op kunnen bouwen zodat hij leert dat het niet eng is?
Alvast bedankt!

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hoe paard leren dat lassen niet eng is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 13:10

Hm ik weet niet of dat gaat lukken met "lassen". Dat is natuurlijk iets heel onnatuurlijks voor een paard, ik weet niet hoe dichtbij het lassen was bij hem?

Als je hem er echt aan wilt laten wennen dan kun je hem het beste het lassen laten zien en horen op een zo groot mogelijke afstand. En er dan rustig heen lopen, net zolang totdat hij rustig blijft en op het moment dat je dichterbij komt en het te bedreigend word, dan stoppen. Dit vaak herhalen zodat hij leert dat het niets is om bang voor te zijn.

Anne_GTI

Berichten: 18204
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 13:15

Waarom zou je dat willen? Het is toch logisch dat een paard daar bang voor is. Laat hem in zijn stal tijdens laswerk liefst naast een paard wat er niets om geeft met een portie hooi om zijn angst weg te kauwen.

silvia58

Berichten: 1829
Geregistreerd: 05-07-10

Re: Hoe paard leren dat lassen niet eng is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 13:18

Krijgen de paarden dan een laskap op om de ogen te beschermen ?
Beetje raar om te lassen terwijl er een paard naast staat !

Thioro

Berichten: 3991
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 13:25

Ik denk nu ook wel dat er weinig paarden 'lasproof' zijn en zou daar ook niet op oefenen, is niet echt nodig dat ze daar tegen kunnen.

Waar je wèl op kan oefenen is z'n paniekreactie onder controle houden. Paarden kunnen leren hun angst in toom te houden en daar heeft iedereen voordeel van.
Er zijn speciale oefeningen/trainingsmethodes voor maar het voornaamste is zelf ook kalm blijven en het niet groter maken aan het is. Veel mensen hebben de neiging om snel gerust te stellen met aaien etc, maar soms versterk je het angstgevoel alleen maar door aandacht aan z'n gedrag te geven.

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 13:25

Niet... Lassen is terecht heel gevaarlijk dichtbij paarden en mensen zonder ( oog en oor) bescherming.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 13:27

het staat nergens vermeld dat de staleigenaar er vlak naast aan het lassen was. Paard kan net zo goed schrikken als het 10m van hem af gebeurd.

Ik begrijp topicstarter. Het is lente (of zou moeten zijn het weer denkt er anders over helaas) en dan gaan veel mensen in de tuin werken. Ik ben tijdens wandelen al wel eens iemand gepasseerd die in de voortuin iets aan het lassen was, of straatwerkers die klinkers aan het slijpen waren. Het is dus goed dat TS haar paard wil leren om hier niet bang van te moeten zijn.

Ik kan alleen als tip geven om veel schriktraining te doen waarbij het paard op jou leert vertrouwen en zijn schrikreacties leert beheersen. Bij schriktraining kan je ook vuur, rook of harde knallen gebruiken, maar doe dit dan wel onder begeleiding.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 30-05-19 13:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 13:27

Doe je hem dan wel een laskap op? Serieus: het licht dat erbij vrij komt is erg schadelijk voor de ogen.

Kimmie25501

Berichten: 7564
Geregistreerd: 19-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-19 13:34

Elisa, lassen was ongeveer tien meter van hem vandaan in de schuur naast waar hij stond. Goede tip verder, even bedenken hoe ik dat kan doen, ik kan natuurlijk de stalhouder moeilijk dwingen elke keer iets te lassen als ik wil oefenen :')
Anne, ik wilde mijn paard poetsen terwijl de stalhouder bezig was. Ik had dat natuurlijk ook over kunnen slaan, maar ik vond het eigenlijk wel een goede oefening.
Paard heeft geen stal, alleen een schuilstal, verder nu ook geen hooi, omdat ze weer op het gras staan. Ik heb hem toen ik klaar was weer bij zijn vriend gezet.
Silvia, de stalhouder was in de schuur bezig en hij wist niet dat ik er ook was.
Thioro, goede tip. Dank je. In het begin ben ik gewoon doorgegaan met poetsen enzo, maar uiteindelijk wel gaan aaien enzo. De volgende keer ga ik proberen zelf er minder aandacht aan te besteden.

Verder iedereen bedankt voor de tips, daar ga ik mee aan de slag!
Ik weet nu iig wat ik moet doen als de stalhouder weer eens aan het lassen is :)
Laatst bijgewerkt door Kimmie25501 op 30-05-19 13:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 13:40

Art_Ificious schreef:
het staat nergens vermeld dat de staleigenaar er vlak naast aan het lassen was. Paard kan net zo goed schrikken als het 10m van hem af gebeurd.

Ik begrijp topicstarter. Het is lente (of zou moeten zijn het weer denkt er anders over helaas) en dan gaan veel mensen in de tuin werken. Ik ben tijdens wandelen al wel eens iemand gepasseerd die in de voortuin iets aan het lassen was, of straatwerkers die klinkers aan het slijpen waren. Het is dus goed dat TS haar paard wil leren om hier niet bang van te moeten zijn.

Ik kan alleen als tip geven om veel schriktraining te doen waarbij het paard op jou leert vertrouwen en zijn schrikreacties leert beheersen. Bij schriktraining kan je ook vuur, rook of harde knallen gebruiken, maar doe dit dan wel onder begeleiding.

10 meter verderop is nog steeds behoorlijk dichtbij.
Op buitenrit kun je ook vragen of degene heel even wil stoppen óf met genoeg ruimte er tussen vlug er voorbij gaan.

Als de stalhouder niet wist dat TS er naast met haar paard bezig was kan die daar natuurlijk niks aan doen.
Een eventuele volgende keer zou ik wel laten weten dat je er naast bezig bent met je paard. Dan kan de stalhouder er voor kiezen om even te stoppen met de werkzaamheden of je vragen om zelf even te wachten tot hij ‘ tijdstip’ klaar is.

Kimmie25501

Berichten: 7564
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Hoe paard leren dat lassen niet eng is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-19 13:43

Dat snap ik. Ik dacht eigenlijk eerst dat het een goede oefening was en had er dus eerst niet al te veel aandacht aan besteed. Uiteindelijk bleek het toch iets te heftig voor hem te zijn

Steppe

Berichten: 2798
Geregistreerd: 15-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 13:44

Waar mijn paard staat wordt zeer regelmatig gelast en geslepen en de 1e keer vinden ze raar maar bijna geen van de paarden op stal heeft er moeite mee. Toch de regelmaat waarmee het gebeurt is denk van belang

Kimmie25501

Berichten: 7564
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Hoe paard leren dat lassen niet eng is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-19 13:46

Oké dus gewoon niet te veel aandacht aan besteden? Komt goed!

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Hoe paard leren dat lassen niet eng is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 13:59

op mij vorige stalling werd in de gang of hangar naast de poetsplaats ook vaak geslepen of keihard lawaai gemaakt. Het is paardafhankelijk hoe het dier erop reageert. De ene reageert totaal niet, en de ander reageert elke keer opnieuw met angst alsof hij dood gaat.

Het kan dan 10m geweest zijn, dit wil niet zeggen dat het paard het ook kon zien, het horen alleen kunnen paarden al van schrikken.
Als je op buitenrit er dan vlug langsaf gaat bevestig je voor je paard juist dat het eng is en je er dus zeer snel langsaf moet gaan. Wat gaat het paard de volgende keer doen? Zeer snel langsaf gaan, misschien dan wel met een rotvaart omdat jij de keer ervoor hebt bevestigd dat het eng is.
Je kan best gewoon rustig doorwandelen desnoods aan de hand maar niet met een grotere snelheid. In een voortuin ga ik er gewoon langsaf, steenslijpers op straat stoppen vaak zelf als iemand passeert (ook bij fietsers) maar dan nog kan het paard angstig zijn dus is het aan jou om te tonen dat het helemaal niet eng is.

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Hoe paard leren dat lassen niet eng is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 14:07

Ik zeg toch ook niet dat je op buitenrit er zelf maar voor moet kiezen heel vlug er langs te gaan?
Als mijn paard ergens langs stapt wat ze eng vind ga ik niet aanmoedigen sneller te gaan.
Echter als ze gaat draven / tölten en na het enge obstakel weer terug gaat stappen of zich netjes terug laat nemen naar stap is dat helemaal prima.

Gebeurd niet vaak, maar indien dit zich voordoet heb ik dit liever als staken en achteruit gaan.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Hoe paard leren dat lassen niet eng is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 14:22

je zegt het zelf anders zeer duidelijk, en nu spreek je jezelf tegen.
Citaat:
óf met genoeg ruimte er tussen vlug er voorbij gaan


Anyway, je kan je paard dus leren omgaan met enge dingen. Zelf accepteer ik tolten of draven langs iets engs niet. Indien het kan ga ik er dan nog een keer langs net zo lang tot hij in een normaal tempo erlangsaf gaat. Dit kan niet overal, maar er zijn genoeg situaties waar dit wel kan. Zo ging limo in begin bij overgang van beton naar klinkers ook draven, dit heb ik dan ook gewoon herhaald tot hij bij de overgang gewoon in stap eroverheen ging. Idem met putdeksels en witte lijnen.

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Hoe paard leren dat lassen niet eng is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 14:36

Art jij noemt normale dagelijkse dingen.

Mijn paard is al nooit gaan draven of tölten voor putdeksels of witte lijnen.

Een lasser is niet iets wat dagelijks voor komt en ja als Paardlief er dan voor kiest er langs te gaan maar wat vlugger als in stap is dat een dikke prima voor mij en prijs ik haar de hemel in voor haar moed om er langs te gaan ondanks dat ze het super spannend vind.

Afhankelijk van de situatie kies ik er voor om door te rijden of nogmaals even te laten kijken.
Is het een situatie die vaker voor kan komen laat ik haar nog eens kijken maar anders rijd ik verder.

Als voorbeeld:

Langs een 80km kwam ik op het fietspad aanrijden en om naar stal te kunnen moest ik langs voor mij onverwachte wegwerkzaamheden met grote machines waaronder een machine die een stuk asfalt aan het verwijderen was.
Dat maakte nogal lawaai en mijn paard vond dat begrijpelijk heel spannend.
Ze koos er zelf voor in draf er langs te gaan en zodra we er voorbij waren ging ze weer stappen en kwam er een diepe zucht. Spanning kwijt en zeer braaf in mijn ogen om dit zo te doen.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Hoe paard leren dat lassen niet eng is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 14:46

Voor jou misschien alledaags, voor vele paarden toch niet hoor. Want die van mij zijn niet de enige die bang waren van putdeksels en witte lijnen. Maar bon jij hebt toch altijd een antwoord klaar tegen mij dus ik ga hier niet verder op in.

TS weet dat bepaalde dingen te trainen zijn. En sommige reacties hier vind ik gewoon te ver gezocht, weer zo typische bokt reacties die niets toevoegen.

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 14:52

Art serieus: witte lijnen en putdeksels zijn echt alledaags en goed trainbaar. Aller eerst al omdat het geen bewegende obstakels zijn en er ook niemand anders bij betrokken is. Daar kun je verontwaardigd op reageren dat ik dat zo noem, dat is aan jou.

Kimmie25501

Berichten: 7564
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Hoe paard leren dat lassen niet eng is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-19 15:16

Bedankt weer voor de tips!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34639
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 15:41

Het is toch vooral gewenning. Bij ons op stal wordt ook vaak geklust met kettingzagen, frees, lassen ed. Die van ons vond het ook dood en doodeng. Nu niet meer, alleen wat lichte spanning soms. Zelf rustig blijven en uitstralen dat er niks aan de hand is werkt het beste.

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 15:56

Mijn paard keek ook zijn ogen uit toen hij hier kwam. Manlief is altijd aan het klussen bij de deur. (Paarden staan aan huis) en we wonen naast het industrie, waar ook het een en ander te zien en te horen is.
Hij vond alles doodeng in het begin.
Tegenwoordig kan manlief bijvoorbeeld gewoon de slijptol gebruiken op een paar meter afstand.
Als het paard er regelmatig aan blootgesteld wordt (is hier orde van de dag al die gekke, onnatuurlijke dingen) raakt hij er vanzelf aan gewend.
Ik zet echt de paarden niet op stal, omdat er geklust wordt. Dan kunnen ze net zo goed opgesloten blijven.
Hier lassen ze ook in de bedrijfshal, je ziet het niet. Maar je hoort het wel. In het begin een gek geluid natuurlijk.
Ook staan de paarden naast een bedrijf waar hydraulische slangen worden gemaakt. Die worden getest waarbij er een enorm ventiel ineens open schiet. Dat maakt een heel onverwachts hard lawaai.
Tegenwoordig kijken ze niet meer op of om. Het is vanzelf normaal geworden.
Wat ik er mee zeggen wil, gewoon je ding proberen te doen.
Focus zelf niet op de bron van het lawaai/licht.
Doe alsof het er niet is. Probeer rustig je ding te blijven doen.
Tenzij er echt gevaar dreigt natuurlijk.
Als er geslepen moet worden en de vonken vliegen naar je paard, ja dan ga je even ergens anders staan.
Of als je het licht van het lassen te dichtbij ziet, ga je wat verder van weg.

Kimmie25501

Berichten: 7564
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Hoe paard leren dat lassen niet eng is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-19 16:03

Oké top, hier kan Ik echt wat mee! Dankjewel!

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 16:12

silvia58 schreef:
Krijgen de paarden dan een laskap op om de ogen te beschermen ?
Beetje raar om te lassen terwijl er een paard naast staat !


Precies.

Zonder laskap is het gewoon schadelijk voor de ogen, punt.
Paard heeft groot gelijk om zich uit de voeten te maken.

Dit gevaar is reëel.

Kimmie25501

Berichten: 7564
Geregistreerd: 19-01-14

Re: Hoe paard leren dat lassen niet eng is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-19 16:27

Lassen was in de schuur, paard kon het niet zien, alleen horen. Is denk ik niet schadelijk voor de ogen dan?