Draver wordt gek tijdens het rijden!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Re: Draver wordt gek tijdens het rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 14:57

heb je al geprobeerd met lange teugel te rijden, zodat hij geen druk heeft in zijn mond.

SstterreeX
Berichten: 61
Geregistreerd: 11-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 15:06

Maar het is natuurlijk niet de bedoeling dat je hem/haar pijn doet :)
Ik heb geen tips of iets dergelijks. Maar inderdaad, wat heb je al geprobeerd?[/quote]


Dat paard steigerde en stootte zijn hoofd. Of te wel Hij steigerde op een verkeerde plek.
En dat was niemands schuld.[/quote]

Zo bedoelde ik het niet. Ik bedoelde dat ze het niet persee hoeven af te leren met zon eigenlijk gevaarlijke manier in mijn ogen. Bij jou ex manege is het een fout geweest, en niemands schuld dus!
Maar er zijn er ook bij die het paard zichzelf pijn laten doen om het af te leren. “ dan doet hij het een keer en nooit meer” Daar sta ik niet achter, dat bedoelde ik.

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 16:09

SstterreeX schreef:
Maar het is natuurlijk niet de bedoeling dat je hem/haar pijn doet :)
Ik heb geen tips of iets dergelijks. Maar inderdaad, wat heb je al geprobeerd?



Dat paard steigerde en stootte zijn hoofd. Of te wel Hij steigerde op een verkeerde plek.
En dat was niemands schuld.[/quote]

Zo bedoelde ik het niet. Ik bedoelde dat ze het niet persee hoeven af te leren met zon eigenlijk gevaarlijke manier in mijn ogen. Bij jou ex manege is het een fout geweest, en niemands schuld dus!
Maar er zijn er ook bij die het paard zichzelf pijn laten doen om het af te leren. “ dan doet hij het een keer en nooit meer” Daar sta ik niet achter, dat bedoelde ik.[/quote]

Ik ook niet.

Deze draver heeft in de 1ste jaar nooit een beginner op zijn rug gehad.
En mocht alleen met een lange teugel gereden worden, geen druk en langzamerhand werd de druk wat meer. Hij ging steeds beter aan de teugel lopen, het geluk is dat hij nooit heeft gekoerst.

ruitje

Berichten: 12318
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 17:08

Zo even wat reacties:

Serieus Pompadour, kan jij gewoon stoppen met reageren op dravertopics omdat je 1 draver hebt gereden? Koersen maakt helemaal niks uit. Sterker nog, geef mij er maar 1 die gekoerst heeft :)

Daarnaast heet het geen ex-draver, het is en blijft een draver.

Dion is een hij overigens :)

Wat betreft het probleem:

Ik heb er enkele meegemaakt met problemen, soms was dit medisch, soms rijtechnisch en soms karakter.

Ik heb er oprecht meegemaakt die voor de kar tonnen verdiend hadden en het liefste paard ooit waren, maar onder het zadel gewoon niet wilde. Andersom is dat naar mijn idee ook, niet elk rijpaard heeft het karakter voor een menpaard.

Ik heb er meegemaakt die slecht omgeschoold waren, niet met druk konden omgaan of als aangeleerd gedrag hadden om te steigeren. Druk=steigeren=druk weg. Dan leer je het je paard aan, dat druk weg valt bij negatief gedrag. Deze paarden zul je heel veel (grond)werk in moeten stoppen en rijtechnisch veel voor moeten kunnen. We kregen deze paarden wel gefixt maar het lijntje blijft dun, je moet als ruiter erg duidelijk kunnen zijn. Deze paarden zijn helaas wel eens doorverkocht omdat het probleem later toch terug kwam.

En ik heb er gehad die het lichamelijk niet goed voor elkaar hadden, waarbij je je moet afvragen wat eerlijk is voor het paard. 1, loopt een volgtopic van op Bokt van iemand die hem zo de tijd geeft en rijden niet belangrijk vind. Daar heb ik er ongeveer 3 van ' weggegeven' . En enkelen heb ik de keuze van gemaakt dat inslapen beter was.


Dus eigenlijk is het een soort stappenplan denk ik.

1: Is het medisch, kan en wil ik daar geld aan uitgeven?
2: Is het rijtechnisch, heb ik de kunde om dit paard daarin te veranderen of moet ik accepteren dat ik daar niet geschikt voor ben?
3: Is het karakter en kan ik dan mijn verwachtingen aanpassen aan waar hij gelukkig van word?

Deze vragen zul je voor jezelf moeten beantwoorden, eerlijk zijn en dan beslissen of je al deze 3 de stappen door gaat lopen voor de volle 100%.

Als dat bij 1 van de 3 een ' nee' is, moet je een moeilijke beslissing nemen :)

Succes!

Je mag mij altijd nog een PB sturen overigens, ik snap niet dat mensen naar doen, want het is al moeilijk genoeg voor je denk ik :)

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Re: Draver wordt gek tijdens het rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 17:37

1 draver die heeft ook op manege gestaan.

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 17:42

Video van de laatste koers met Dion. Paard is gewoon leeg de laatste ronde en kan niet meekomen.



Zeer waarschijnlijk is dat ook de reden van het stoppen met koersen. Van alle starts in 2015 liep hij 0x in het geld. ;)

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 18:33

Westernfreak schreef:
Van alle starts in 2015 liep hij 0x in het geld. ;)


Niet liegen...Hij haalde 2x een 4e plaats zie ik.

Nou ja...Paard ziet er braaf uit tijdens de koers, daar gaat het om. :+

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Re: Draver wordt gek tijdens het rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 18:49

Op welke leeftijd mogen de dravers nog koersen.

ruitje

Berichten: 12318
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 18:53

pompadour schreef:
Op welke leeftijd mogen de dravers nog koersen.


Dat wisselt per land en of het een merrie, ruin of hengst is :) .

In Nederland:

Merries moeten hun koerscarrière op 11-jarige leeftijd beëindigen en hengsten en ruins als zij 15 jaar zijn. De reden dat merries eerder hun koerscarriere moeten beëindigen is gelegen in het feit dat de merries op tijd de fokkerij in zullen gaan.

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 18:59

Oké.mits ze nog snel genoeg zijn. Neem ik aan.

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 19:04

ruitje schreef:
Zo even wat reacties:

Serieus Pompadour, kan jij gewoon stoppen met reageren op dravertopics omdat je 1 draver hebt gereden?
Koersen maakt helemaal niks uit. Sterker nog, geef mij er maar 1 die gekoerst heeft :
Ik kwam ruim 30 jaar geleden op die manege rijden toen stonden deze dravers er al.

Daarnaast heet het geen ex-draver, het is en blijft een draver.

Dion is een hij overigens :)

Wat betreft het probleem:

Ik heb er enkele meegemaakt met problemen, soms was dit medisch, soms rijtechnisch en soms karakter.

Ik heb er oprecht meegemaakt die voor de kar tonnen verdiend hadden en het liefste paard ooit waren, maar onder het zadel gewoon niet wilde. Andersom is dat naar mijn idee ook, niet elk rijpaard heeft het karakter voor een menpaard.

Ik heb er meegemaakt die slecht omgeschoold waren, niet met druk konden omgaan of als aangeleerd gedrag hadden om te steigeren. Druk=steigeren=druk weg. Dan leer je het je paard aan, dat druk weg valt bij negatief gedrag. Deze paarden zul je heel veel (grond)werk in moeten stoppen en rijtechnisch veel voor moeten kunnen. We kregen deze paarden wel gefixt maar het lijntje blijft dun, je moet als ruiter erg duidelijk kunnen zijn. Deze paarden zijn helaas wel eens doorverkocht omdat het probleem later toch terug kwam.

En ik heb er gehad die het lichamelijk niet goed voor elkaar hadden, waarbij je je moet afvragen wat eerlijk is voor het paard. 1, loopt een volgtopic van op Bokt van iemand die hem zo de tijd geeft en rijden niet belangrijk vind. Daar heb ik er ongeveer 3 van ' weggegeven' . En enkelen heb ik de keuze van gemaakt dat inslapen beter was.


Dus eigenlijk is het een soort stappenplan denk ik.

1: Is het medisch, kan en wil ik daar geld aan uitgeven?
2: Is het rijtechnisch, heb ik de kunde om dit paard daarin te veranderen of moet ik accepteren dat ik daar niet geschikt voor ben?
3: Is het karakter en kan ik dan mijn verwachtingen aanpassen aan waar hij gelukkig van word?

Deze vragen zul je voor jezelf moeten beantwoorden, eerlijk zijn en dan beslissen of je al deze 3 de stappen door gaat lopen voor de volle 100%.

Als dat bij 1 van de 3 een ' nee' is, moet je een moeilijke beslissing nemen :)

Succes!

Je mag mij altijd nog een PB sturen overigens, ik snap niet dat mensen naar doen, want het is al moeilijk genoeg voor je denk ik :)

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 23:38

ruitje schreef:
Dion is een hij overigens :)

Ik hoor(de) die naam vaker vallen en had altijd een "zij" in mijn hoofd, komt gewoon door de naam denk ik.
Ik ga in een hoekje zitten schamen ^)

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 01:14

ruitje schreef:
Zo even wat reacties:

Serieus Pompadour, kan jij gewoon stoppen met reageren op dravertopics omdat je 1 draver hebt gereden? Koersen maakt helemaal niks uit. Sterker nog, geef mij er maar 1 die gekoerst heeft :)

Daarnaast heet het geen ex-draver, het is en blijft een draver.

Dion is een hij overigens :)

Wat betreft het probleem:

Ik heb er enkele meegemaakt met problemen, soms was dit medisch, soms rijtechnisch en soms karakter.

Ik heb er oprecht meegemaakt die voor de kar tonnen verdiend hadden en het liefste paard ooit waren, maar onder het zadel gewoon niet wilde. Andersom is dat naar mijn idee ook, niet elk rijpaard heeft het karakter voor een menpaard.

Ik heb er meegemaakt die slecht omgeschoold waren, niet met druk konden omgaan of als aangeleerd gedrag hadden om te steigeren. Druk=steigeren=druk weg. Dan leer je het je paard aan, dat druk weg valt bij negatief gedrag. Deze paarden zul je heel veel (grond)werk in moeten stoppen en rijtechnisch veel voor moeten kunnen. We kregen deze paarden wel gefixt maar het lijntje blijft dun, je moet als ruiter erg duidelijk kunnen zijn. Deze paarden zijn helaas wel eens doorverkocht omdat het probleem later toch terug kwam.

En ik heb er gehad die het lichamelijk niet goed voor elkaar hadden, waarbij je je moet afvragen wat eerlijk is voor het paard. 1, loopt een volgtopic van op Bokt van iemand die hem zo de tijd geeft en rijden niet belangrijk vind. Daar heb ik er ongeveer 3 van ' weggegeven' . En enkelen heb ik de keuze van gemaakt dat inslapen beter was.


Dus eigenlijk is het een soort stappenplan denk ik.

1: Is het medisch, kan en wil ik daar geld aan uitgeven?
2: Is het rijtechnisch, heb ik de kunde om dit paard daarin te veranderen of moet ik accepteren dat ik daar niet geschikt voor ben?
3: Is het karakter en kan ik dan mijn verwachtingen aanpassen aan waar hij gelukkig van word?

Deze vragen zul je voor jezelf moeten beantwoorden, eerlijk zijn en dan beslissen of je al deze 3 de stappen door gaat lopen voor de volle 100%.

Als dat bij 1 van de 3 een ' nee' is, moet je een moeilijke beslissing nemen :)

Succes!

Je mag mij altijd nog een PB sturen overigens, ik snap niet dat mensen naar doen, want het is al moeilijk genoeg voor je denk ik :)


Ik spreek van ca 30 jaar terug over die draver, en Hij en de andere draver stonden er al toen ik daar kwam rijden.
En ik heb niet zo vaak op deze paarden gereden, ik vond ze te smal( hoe leg ik dit uit?) .Ik heb liever een bredere paard.

RoyalMemory
Berichten: 621
Geregistreerd: 18-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 12:00

Westernfreak schreef:
Video van de laatste koers met Dion. Paard is gewoon leeg de laatste ronde en kan niet meekomen.

[ Video ]

Zeer waarschijnlijk is dat ook de reden van het stoppen met koersen. Van alle starts in 2015 liep hij 0x in het geld. ;)


Ah leuk, Rialto :)

Het kan wel uitmaken maken of het een Franse of Amerikaanse Draver is, ze zijn verschillend in ‘gebruik’, en Franse Dravers KUNNEN een ‘andere’ opleiding gehad hebben.

Djordge

Berichten: 3
Geregistreerd: 17-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 12:31

Ik heb er ook zo een gehad. Die was vermoed ik vrij onzeker en mij soms net te snel of slim met bepaalde dingen. Ik ben best een slome met bepaalde dingen.

Kwam zelden echt gemeen omhoog en hij zat verder als een huis dus ik ja.. had er niet zoveel moeite mee, als dat ik had moeten hebben. Vooral de eerste paar minuten eigenlijk, deed het minder bij veel werken.

Hij deed het niet als er een ander paard voor hem liep, hij deed het vooral op momenten dat hij tijd had om na te denken of ik sloom was in mijn reactie. Vooruit gaan werkte gewoon het beste.

Je kon met hem wel een soort ja compromis maken, beetje gek misschien om dat zo te noemen. Zo deed hij het in de bak als ik serieus dressuur wilde rijden met hem, dan kwam hij bijvoorbeeld in het begin na een volte of drie omhoog.
Nou kwam ik erachter dat als we voor de verzuring kwam al terug naar stap gingen, een paar rondjes stappen en dan weer de oefening oppakken, dat hij dan minder geneigd was om omhoog te komen.
Ik heb dit ook zo kunnen uitbreiden met hem.

Alleen naar buiten was en bleef een gevecht, eenmaal door het steigeren in het begin heen was het de makkelijkste die er was. Zette verder geen stap verkeerd.

Hij deed het al voordat hij van mij was, ik heb het er niet uit gekregen , hij zal het nu nog wel doen denk ik.

Hij is nu van een man die twee keer mijn formaat is en altijd samen met zijn vrouw rijd. Bij hem is het steigeren natuurlijk wat zwaarder en is het eerder een huppeltje.

Ik heb mij altijd afgevraagd wat het nou was...
Heb verder nooit steigerende dravers gehad of gereden, alleen die ene die dat zo had.

Mijn huidige draver heeft dat steigeren helemaal niet.

GuusjeBloks

Berichten: 43
Geregistreerd: 04-03-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-19 12:19

RoyalMemory schreef:
Westernfreak schreef:
Video van de laatste koers met Dion. Paard is gewoon leeg de laatste ronde en kan niet meekomen.

[ Video ]

Zeer waarschijnlijk is dat ook de reden van het stoppen met koersen. Van alle starts in 2015 liep hij 0x in het geld. ;)


Ah leuk, Rialto :)

Het kan wel uitmaken maken of het een Franse of Amerikaanse Draver is, ze zijn verschillend in ‘gebruik’, en Franse Dravers KUNNEN een ‘andere’ opleiding gehad hebben.


Leuke video! Hoe heb je die gevonden? Ben ik wel benieuwd naar of ik er meer kan vinden.
Puck is een Franse Draver.

scrabbel

Berichten: 947
Geregistreerd: 25-04-14

Re: Draver wordt gek tijdens het rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 13:41

Waar ik nog wel benieuwd naar was is hoe de huisvesting, voeging een training van dit paard eruit zien. 2 uur lang steigeren vindt ik meer dan ik heb geen zin.

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 12:29

GuusjeBloks schreef:
Leuke video! Hoe heb je die gevonden? Ben ik wel benieuwd naar of ik er meer kan vinden.
Puck is een Franse Draver.


Ik heb gekeken naar welke koersen hij heeft gelopen en toen op YouTube gezocht naar de laatste koers. :)

Dominique03
Berichten: 34
Geregistreerd: 25-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 21:02

Wij hebben 2 dravers op de manege, met beide niks aan de hand. Misschien een keer oogkleppen en een oornetje met proppen in de oren proberen, dat is de ‘comfortzone’ want voor t karretje lijk hij ondanks hij niet zo snel is wel braaf. Anders misschien rust geven zodat hij kan ‘resetten’? Ik zou et anders echt niet weten.

ruitje

Berichten: 12318
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Draver wordt gek tijdens het rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 21:16

Dravers oogkleppen opdoen is geen goed advies, sommigen worden daar enorm heet van :) . Voor de kar is niet te vergelijken, wij lossen alles voorwaarts op en vragen hele andere dingen dan onder het zadel.

obelix

Berichten: 11877
Geregistreerd: 09-06-01

Re: Draver wordt gek tijdens het rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 21:21

1e wat in mij opkomt is dat hij 't misschien niet begrijpt wat jullie van hem vragen.

En 't 2e is, is zijn gebit al eens nagekeken?

Mona81

Berichten: 919
Geregistreerd: 10-05-12
Woonplaats: Oegstgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 00:39

Hoe gaat het nu TS?