Puberteit, overrated? Discussie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AnnoNiemand

Berichten: 888
Geregistreerd: 16-05-18

Puberteit, overrated? Discussie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-19 08:35

In welke periode zit een paard in zijn puberteit? De meningen hierover verschillen. Daarbij ben ik van mening dat veel ‘puberteit-streken’ helemaal geen puberteit streken zijn. Ik denk dat er veel te weinig geluisterd wordt naar paarden, jammer genoeg is dat ook wat ik veelal om mij heen zie en dan zet ik mijn oogkleppen maar weer op. ‘Hoe oud is die ene van jou nu? 3? Ohhh, gaat ‘ie straks lekker puberen, bereid je maar voor!’. Tot op heden nooit iets gemerkt, bij geen een van onze jongere paarden. Heel soms zijn ze ‘irritant’ en doen ze niet wat jij voor ogen had, maar achteraf is het áltijd zo dat dit mijn eigen schuld was. Door mijn lichaamshouding blokkeerde ik ze bijvoorbeeld, of dreef ik ze van mij af terwijl dat niet mijn bedoeling was. Even een zelf reflectie en volgende keer op de juiste manier handelen en het probleem was er niet meer. Iemand anders zou dit waarschijnlijk onder puberen klasseren gezien de leeftijd van de betreffende paarden. Dat is het i.m.o. dus duideijk niet.

Gedragsproblemen komen mijn insziens vaak voort uit:

1) medisch probleem
2) onduidelijkheid van de eigenaar waardoor het paard niet begrijpt wat je van hem vraagt
3) een paard mentaal overvragen (zou zeker een groot aandeel van de ‘puberteits-streken’ kunnen verklaren. De signalen van het paard worden gemist waardoor het paard uiteindelijk bijv. in de staak gaat of agressie vertoont, omdat naar zijn subtiele signalen niet geluisterd wordt).

Ben benieuwd naar jullie visie en ervaringen. :)

Sizzle

Berichten: 35692
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Puberteit, overrated? Discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 08:43

Ik denk juist dat veel 3 jarige relatief timide zijn. Het gedrag wat je dan als 5 jarige krijgt is dan veel meer de reflectie van hoe het dier was als veulen.
Een veulen dat altijd al zijn weidegenootjes aan het terroriseren was kan door groeifases een brave 3 jarige zijn die dan weer zijn boevengedrag gaat vertonen als hij weer wat sterker is.

Een dood brave die altijd al braaf was die ineens gaat bokken of zo, daar is wat anders mee aan de hand.

Omdat veel mensen het dier in feite in hun braafste periode kopen weten ze dus vaak niet wat er precies in zit en dan kan zo‘n braaf slungeltje inderdaad een boef of een lolbroek blijken.

nine1987

Berichten: 8324
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 08:45

Mijn tinker is nu 6.. Ingereden met 4.5 en inmiddels toch wel al veel gezien.. Strand, bos, heide, maar ook (drukke) wegen.. Wilde dieren, loslopende honden die om 'm heen rennen.. Gillende kinderen.. Kitesurfers.. Noem 't maar op en hij kent het wel..

Maar net als mijn Fries op die leeftijd, begint hij nu een beetje te spoken.. Een boomstam eng vinden en er niet/met een wijde boog langs willen.. Andere dingen die nooit eng waren ineens eng vinden..

Ik denk wel dat ze kunnen puberen hoor.. Mijn Fries had exact zo'n zelfde periode.. Alleen weet ik niet of puberen het goede woord is.. Ze zijn nu een tijdje onder het zadel en al relatief veel gewend.. Nu ze het "spelletje" door hebben, kunnen ze de grenzen op gaan zoeken.. Mja.. Noem 't idd maar puberen.. Puber thuis doet dat ook.. :') :))

Ibbel

Berichten: 49132
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 08:45

Biologisch gezien is de puberteit de periode dat een mens geslachtsrijp wordt, en zijn het de groeiende (en schommelende) hoeveelheden geslachtshormonen die het gedrag geven.
Als je dat vertaalt naar paarden 'puberen' die dus als ze 1 tot 1,5 jaar oud zijn. Een puberteit bij paarden bij 3-4 jaar is biologisch gezien dus flauwekul.

Josien_

Berichten: 9009
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: Puberteit, overrated? Discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 08:48

Ik denk niet dat je het kunt vergelijken met pubertijd, maar de cobs die ik hier ken (en allemaal familie zijn) hadden allemaal rond hun 6e/7e een periode dat ze echt even extra baldadig gingen doen en grenzen op zochten. Het lijkt mij geen toeval meer.

Sizzle

Berichten: 35692
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 08:51

Puberen is gewoon een beetje misplaatst woord. Het is meer het volwassen worden waarin sommige dieren dan zelfverzekerder worden en dan wel eens wat grenzen willen verleggen.
Waar een zeer ervaren ruiter daar amper wat van meekrijgt door consequent rijden kan je echter als amateur daar onzeker van worden en dan is het een uiteraard snel een leuk spelletje geworden.
Je zou dan beter kunnen zeggen dat het een gebrek aan opvoeding is.

Op de wei gebeurd hetzelfde. Een 2-4 jarige zal vaker nog afkauwen als een volwassen dier op hem afkomt. Vanaf 4-6 laten ze zich niet meer zo makkelijk afschuiven en dan willen er ook wel eens wat schaafwonden vallen.

Elisa2

Berichten: 37161
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 08:59

Sizzle schreef:
Puberen is gewoon een beetje misplaatst woord. Het is meer het volwassen worden waarin sommige dieren dan zelfverzekerder worden en dan wel eens wat grenzen willen verleggen.
Waar een zeer ervaren ruiter daar amper wat van meekrijgt door consequent rijden kan je echter als amateur daar onzeker van worden en dan is het een uiteraard snel een leuk spelletje geworden.
Je zou dan beter kunnen zeggen dat het een gebrek aan opvoeding is.

Op de wei gebeurd hetzelfde. Een 2-4 jarige zal vaker nog afkauwen als een volwassen dier op hem afkomt. Vanaf 4-6 laten ze zich niet meer zo makkelijk afschuiven en dan willen er ook wel eens wat schaafwonden vallen.



Mee eens, we noemen het puberen maar het is vaak een beetje grenzen op zoeken naarmate ze wat zelfverzekerder worden en vaak na een bepaalde tijd ohz.
De een wat meer dan de ander, afhankelijk van het karakter..een goede africhter pikt het er zo uit wat voort komt hier uit en wat voort komt uit, mis communicatie, een lichaam wat niet helemaal lekker zit etc.

VogeltjeM

Berichten: 3751
Geregistreerd: 31-12-07

Re: Puberteit, overrated? Discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 09:25

Ik heb wel bij mijn ruin gezien dat hij rond zijn 4e/5e ineens manser werd. Voorheen was hij heel timide en volgzaam in de kudde en vanaf dat moment ging hij ineens van alles bepalen. En werd hij ook de baas over zijn grote broer. Maar in de omgang heb ik nooit iets gemerkt.

Ik weet niet of het helemaal onzin is want er zal rond die periode heus iets veranderen, maar ik denk dat veel te vaak trainings- of gedragsproblemen worden vergoelijkt onder het mom van de puberteit.

Sizzle

Berichten: 35692
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Puberteit, overrated? Discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 09:33

Paarden die alleen maar onder het zadel dwars zijn en verder braaf, die zijn niet aan het puberen in ieder geval, daar moet naar gekeken worden.
De uitprobeerders zijn dan ook in de stal en wei omgang brutaler.

Als je een super lieve pony tegen komt die onder het zadel loopt te klapwieken met zijn kop wat afgedaan wordt als puberen is dat vreselijk misplaatst.

nine1987

Berichten: 8324
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 14:41

Sizzle schreef:
Paarden die alleen maar onder het zadel dwars zijn en verder braaf, die zijn niet aan het puberen in ieder geval, daar moet naar gekeken worden.
De uitprobeerders zijn dan ook in de stal en wei omgang brutaler.

Als je een super lieve pony tegen komt die onder het zadel loopt te klapwieken met zijn kop wat afgedaan wordt als puberen is dat vreselijk misplaatst.


Oneens.. Ik denk dat het ohz ook een wisselwerking met de ruiter kan hebben.. Een ruiter die op de grond heel zeker is van zichzelf, kan in het zadel een flinke onzekerheid hebben of opbouwen.. Die paarden zullen zeker alleen dwars zijn ohz..

Omdat ze puberen en op de grond gecorrigeerd worden, maar ohz niet, maakt de wisselwerking van de angst van de ruiter en de dwarsheid van het paard, het probleem alleen maar groter..

Anoniem

Re: Puberteit, overrated? Discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 15:32

Ik denk dat heel veel paardenmensen hun eigen trainingsskills overschatten. En het effect daarvan zie je zeker bij introverte paarden pas later terug.

Ik vind het bijvoorbeeld geen wonder als mensen vertellen dat hun Tinkers superbraaf zijn en alle enge dingen al gezien hebben en nooit ergens van schrikken, en dan een jaar later als alles eenmaal gesetteld is ineens gaan 'puberen/uitproberen'.
Wat bij die paarden (Tinkers zijn er berucht om omdat dat vaak nou eenmaal echt binnenvetters zijn) vaak gebeurt, is dat omdat het zulke introverte leerlingen zijn hun baasjes dus alle enge dingen bovenop elkaar stapelen en achter elkaar door doen. Ik toon mijn introvert lerende Tinker een vlag, hij schrikt totaal niet, blijft gewoon staan en kijkt zelfs weg, dus leid ik hem dan langs een enge bal (nog steeds geen schrikreactie, gaat alleen wat kauwen en likken!), dus dan maar door naar de tractor, de paraplu, het vuurwerk en ga zo maar door.
Conclusie baas: mijn paard was superbraaf, is nergens van geschrokken en is nu dus bomproof.
Conclusie paard: paard ondervond al zoveel stress van de vlag dat hij ging wegkijken, kauwen en likken, en vervolgens werd daar alleen nog maar meer stress van nieuwe dingen opgestapeld tot hij in de shut down ging en lichamelijk nergens meer op reageerde omdat zijn geest oververhit was.
Dat zijn dus de paarden die over een paar maanden, als ze eindelijk 100% durven te ontspannen, ineens weer langs die bal/tractor/vlag komen en zich helemaal de pleuris schrikken. Die hebben ze namelijk nooit verwerkt. Dat is ook het risico van klassikale schriktraining workshops: zeker bij de uiterlijk brave maar innerlijk erg onzekere paarden ga je daar heel makkelijk kilometers te ver door, en dan leert het paard niets anders dan dat al die schrikdingen verschrikkelijk stressvol zijn - wat er dus pas over een paar maanden uitkomt als ze weer zo ontspannen zijn dat ze stress weer kunnen uiten.
En dan heet het uitproberen, want hij weet best hoe het moet, want tijdens de clinic deed hij het ook gewoon. :)

Ir111

Berichten: 11957
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Puberteit, overrated? Discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 15:33

Ik sluit me volledig aan bij de post van xyzutu2! Mooi verwoord.

nine1987

Berichten: 8324
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Puberteit, overrated? Discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 15:43

Ik ook.. Dit zijn de dingen die ik nu (gelukkig niet zo heftig, maar wel in lichte mate) terugzien bij mijn tinker.. Nu in augustus 2 jaar ohz.. En nu begint hij ineens wat bangiger te zijn voor zaken waar hij nooit bang voor was.. Maar als ik zelf zelfverzekerd blijf, dan vertrouwt hij me wel om hem erlang te loodsen.. Maar 't is echt 't braafs te paard op deze aardbol.. :D

Benzz
Berichten: 2887
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 15:44

xyzutu2 schreef:
Ik denk dat heel veel paardenmensen hun eigen trainingsskills overschatten. En het effect daarvan zie je zeker bij introverte paarden pas later terug.

Ik vind het bijvoorbeeld geen wonder als mensen vertellen dat hun Tinkers superbraaf zijn en alle enge dingen al gezien hebben en nooit ergens van schrikken, en dan een jaar later als alles eenmaal gesetteld is ineens gaan 'puberen/uitproberen'.
Wat bij die paarden (Tinkers zijn er berucht om omdat dat vaak nou eenmaal echt binnenvetters zijn) vaak gebeurt, is dat omdat het zulke introverte leerlingen zijn hun baasjes dus alle enge dingen bovenop elkaar stapelen en achter elkaar door doen. Ik toon mijn introvert lerende Tinker een vlag, hij schrikt totaal niet, blijft gewoon staan en kijkt zelfs weg, dus leid ik hem dan langs een enge bal (nog steeds geen schrikreactie, gaat alleen wat kauwen en likken!), dus dan maar door naar de tractor, de paraplu, het vuurwerk en ga zo maar door.
Conclusie baas: mijn paard was superbraaf, is nergens van geschrokken en is nu dus bomproof.
Conclusie paard: paard ondervond al zoveel stress van de vlag dat hij ging wegkijken, kauwen en likken, en vervolgens werd daar alleen nog maar meer stress van nieuwe dingen opgestapeld tot hij in de shut down ging en lichamelijk nergens meer op reageerde omdat zijn geest oververhit was.
Dat zijn dus de paarden die over een paar maanden, als ze eindelijk 100% durven te ontspannen, ineens weer langs die bal/tractor/vlag komen en zich helemaal de pleuris schrikken. Die hebben ze namelijk nooit verwerkt. Dat is ook het risico van klassikale schriktraining workshops: zeker bij de uiterlijk brave maar innerlijk erg onzekere paarden ga je daar heel makkelijk kilometers te ver door, en dan leert het paard niets anders dan dat al die schrikdingen verschrikkelijk stressvol zijn - wat er dus pas over een paar maanden uitkomt als ze weer zo ontspannen zijn dat ze stress weer kunnen uiten.
En dan heet het uitproberen, want hij weet best hoe het moet, want tijdens de clinic deed hij het ook gewoon. :)


Hier ben ik het wel mee eens, ik zie heel veel mensen steeds te ver en te lang doorgaan .Als ie eenmalig dat parcours heeft gelopen, weg zetten en belonen, niet nog ellenlang doorgaan tot ie zich ontspant of wat dan ook.

Kort bezig zijn met jonge paarden en bij goed gedrag wegzetten.

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 15:54

Ik ga ook met Sizzle en xyzutu2 mee.

Het zijn de dieren die eerst overdonderd/overvraagd zijn die later zich wel kunnen uiten/kunnen reageren die het stempel puber/uitproberen krijgen.
En de gene die wat sterker en zekerder van zich zelf worden en daardoor soms wat grenzen op zoeken.

Beide hebben een andere aanpak nodig.
De introverte paarden hebben gewoon meer tijd nodig, en veel bevestiging van wat ze leren. Kalm aan, niet te veel te gelijk en geef ze alle tijd ook al gaat het allemaal zo makkelijk. Doe juist een stapje terug als je zie dat een paard 'lastig' (lastig is eigenlijk niet het juiste woord, want laten zien wat hij ervaart is juist goed) word.
De andere die juist even te stoer worden kan je juist wel wat meer door pakken. Die hebben wat meer duidelijkheid nodig en kan je soms wat meer druk op leggen zonder problemen.

Het is aan de trainer/eigenaar om de juiste aanpak te vinden.

Ik heb nog nooit puberende pony's gehad.
Ik heb pony's van veulen t/m ZZ nivo op geleid, de een sneller dan de ander maar ik heb nooit echt puber problemen gehad (wel soms lichamelijk ongemak waar je de vinger niet op kan leggen oid, maar dat is niet puberen). Ik heb ook 'oudere' pony's groen gekregen, ook die heb ik probleemloos op kunnen leiden (ben nu een half jaar met een 8 jarige bezig, ik heb een 25 jarige die als 13 jarige groen bij mij gekomen is).

_Lorette_

Berichten: 12084
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 16:18

Ik ken geen 'pubertijd' bij paarden in hun zadelmakke periode. Hooguit een wisselperiode ergens voor/rond hun 3e waarin ze nogal knagerig kunnen zijn, maar dan zit ik er nog niet op en hang ik geen bit in de mond, dus dan heb je hooguit ergens wat tanden in het hout staan... Ik vind puberen een niet passende benaming. Elk paard kan een moeilijkere periode hebben, maar dat valt dan samen met bijvoorbeeld een lichamelijk ongemak of moeite hebben met zwaarder werk/nieuwe oefeningen of juist met sterker worden en conditie krijgen, waardoor je paard ineens meer mans wordt. Dan is je uiterst brave paard ineens niet zo tam meer. Dat vind ik geen leeftijdsgerelateerd 'klieren', zoals het meestal wordt bedoeld. Hoe meer je je paard overdondert en hoe minder fit/blij het paard is bij aanvang van het rijden, hoe groter de kans is dat het later omslaat (soms kun je daar niets aan doen, bijvoorbeeld als je een opknappertje koopt). Ik vind dat echter iets heel anders dan de pubertijd zoals we die bij mensen kennen. Dus nee, ik geloof niet zo in een paardenpubertijd. Wel in ups en downs en een leercurve. :)