Jong paard beleren.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DoWonnink
Berichten: 1
Geregistreerd: 24-02-19

Jong paard beleren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-19 14:47

Oke mensen, laat maar.
Laatst bijgewerkt door DoWonnink op 28-04-19 15:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Lughnassadh

Berichten: 1805
Geregistreerd: 11-08-12

Re: Jong paard beleren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 14:53

Je bent zo te zien in je profiel 13 jaar. Hoeveel en wat voor ervaring heb je? Een paard beleren daar heb je echt wel wat kennis en kunde voor nodig. Als ik je bovenstaande berichtje lees dan kan dat niet veel zijn denk ik. Als ik jou was zou ik er niet aan beginnen of iemand er bij vragen die hier heel veel ervaring mee heeft.

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 14:54

Ik zou je eerst inlezen in het gedrag van het paard. Als het paard nu nog zo angstig is, lijkt mij het sterk dat je over een jaar al een zadel er op kan hebben. Daarnaast is drie jaar ook nog heel jong.

Mijn paard staat nu een jaar bij mij (is nu bijna 10) en wegens trauma's ben ik hem nu aan het beleren. Hij was gewend aan mensen en vrij cool in zijn kop, maar alsnog duurde het ruim 8-9 maanden voordat ik er een zadel op kreeg.

Je kan wel alvast meelezen in dit topic: [PP] Paarden die in 2019 beleerd gaan worden! - daar staat veel informatie in.

Hutcherson

Berichten: 7350
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Jong paard beleren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 15:04

Leuke uitdaging! Ik denk dat je het gewoon moet doen en bij elke nieuwe stap (ook al is het een kleintje) bedenken dat dit paard dit niet kent en bedenk je wat er mis kan gaan. Zorg ervoor dat je een touw heel snel los kunt maken als een paard niet weet hoe het is om vast te staan. Een touw met paniekhaak is dan handig. Of een goede paardenknoop. Ga nooit te snel qua stappen nemen. Goed is goed. Kijk naar het paard en niet naar jouw eigen wensen. Zorg ervoor dat je alles in het belang van het paard doet en kleine stapjes uitproberen. Is het doel gehaald dan goed belonen en stoppen.
Een paard beleren (met alle nieuwe dingen) is grotendeels gebaseerd op vertrouwen. Niet alleen op ervaring denk ik. Ga veel googlen, vragen stellen. Maar bedenk je ook dat er een andere kant van de medaille is. Het paard is namelijk niet van jou maar van iemand anders die alle macht heeft. 1 stap verkeerd van jou en je hebt kans dat je niet meer terug mag komen. Helaas is mij dit tweemaal overkomen omdat je toch je eigen visie gaat ontwikkelen naarmate je ouder wordt.
Ik heb me dus meermaals gehecht aan die paarden, er alles voor gedaan en heel veel voor gelaten. Al mijn liefde en zorg..
Uiteindelijk heb ik mijn eigen veulen gekocht en inmideels zijn we ruim 4 jaar verder.

hoikimmmy

Berichten: 932
Geregistreerd: 04-05-15

Re: Jong paard beleren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 15:05

Niet gemeen bedoeld maar gezien de vragen die je stelt vraag ik me af of je genoeg ervaring hebt om dit te doen. Tenzij er iemand bij is om je goed te begeleiden maar dan kun je diegene beter de vragen stellen.

Kimley

Berichten: 9146
Geregistreerd: 04-10-12
Woonplaats: Oudemirdum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 15:09

De beste tip die hier gegeven kan worden..

Besteed het uit aan een professional :)
Je hebt duidelijk niet genoeg ervaring als je deze vragen moet stellen.
Zeker niet gemeen bedoeld maar met beleren kan je zo snel iets verpesten wat dan lastig weer recht te zetten is :)
Plus het kan ook echt gevaarlijk worden voor jezelf !

Ibbel

Berichten: 49131
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 15:12

Beste TS: één tip. Ga iemand anders z'n problemen niet oplossen (en zeker niet als je geen ervaring hebt).
Als de eigenaar van z'n paard een hanteerbaar (en uiteindelijk een ingereden) paard wil hebben, moet-ie dat óf zelf doen, óf iemand met verstand van zaken inhuren (= dus betalen voor een prof).
Niet aan een jong meisje vragen of ze dit voor niets wil doen met de kans óf het probleem erger te maken óf dat dit jonge meisje (jij dus TS) het ziekenhuis indraait door een rotschop of een doodsmak.

Babootje

Berichten: 26262
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 15:12

Als je dat hier moet komen vragen ben jij niet de juiste persoon om dat te gaan doen.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Jong paard beleren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 15:14

Doe het gewoon niet.

Een 2-jarige die kennelijk nog geen veulenopvoeding heeft gehad is zelfs voor ervaren mensen een hand vol.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 15:15

Ik sta hier echt van te kijken, je bent 13! En wanneer je zulke vragen stelt heb je nog gewoon te weinig ervaring. Ja ik wilde vroeger ook graag zelf een pony beleren, want dat is toch grappig, en natuurlijk ik weet dat het fout kan gaan maar dat gebeurt bij mij toch niet? Hou toch op en besteed het gewoon uit dit is onverantwoord en gevaarlijk en ook nog sneu voor het paard

Jetta

Berichten: 3987
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Re: Jong paard beleren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 16:31

Hé! Nu niet meteen afhaken! Probeer de tips als leerzaam op te vatten. Een paard beleren is niet niks en geen paard is helemaal hetzelfde. Met goede begeleiding door een ervaren africhter kan je veel! En anders: uitbesteden aan een ervaren africhtingsstal.

Amaryllis

Berichten: 10101
Geregistreerd: 11-07-04

Re: Jong paard beleren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 11:27

Omdat TS de openingspost heeft verwijderd en het topic daardoor zinloos is geworden plaats ik hier een slotje.