paard rent uit stal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
febe1234
Berichten: 4
Geregistreerd: 10-04-19

paard rent uit stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-19 19:11

hey allemaal,
ik heb nu met een pony van 8 jaar halve stal. ik heb alleen een probleem... mijn pony rent zegmaar uit stal als ik ze uit stal wil halen om bv: les te gaan volgen, vrijheidsdressuur te gaan doen, longeren,...
weet er iemand hoe ik dit probleem kan oplossen want ik vind het echt niet meer fijn dat ze gewoon niet rustig meeloopt uit haar stal met me.

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 19:23

Welkom op bokt, maar je topic hoort hier niet. Ik heb een modje gevraagd om te verplaatsen. Je hoeft dus zelf niks te doen.

Wat je probleem betreft, heb je een meer ervaren persoon die je hiermee kan helpen? Lijkt alsof de pony niet helemaal weet wie 'de baas' is (jij dus) en je daar wel wat hulp bij kan gebruiken. Je zegt halve stal, dat betekent dat je least of dat er nog iemand is die pony verzorgt. Kun je die niet om hulp vragen?

EvelijnS

Berichten: 17537
Geregistreerd: 17-11-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 19:30

Welkom op Bokt! Zoals Cissy al aangeeft past je topic niet helemaal op [WWW] Wie, wat, waar?, omdat je vraag gaat over het gedrag van je paard. Ik heb je topic daarom verplaatst naar [OPG] Omgang en Paardengedrag.

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: paard rent uit stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 20:48

Hoi Febe! Ik denk dat dat wel te verbeteren is.
Als ze meteen de stal uit wil glippen als je de deur open doet dan zou ik een paar keer de deur open doen en de weg blokkeren. Maak je groot en breed, rechtop staan, en haar weer een stap naar achteren te sturen. Vraag aan haar om ruimte te maken om het hele stuk voor de deur open te houden. Komt zij naar voren, dan zet jij haar weer terug. (En iedere keer nadat ze een stapje teruggezet heeft wel aangeven dat dat was wat je wilde door te belonen.)

Daarna zou ik, zeker in het begin, meteen een halster of hoofstel indoen, en dan steeds weer als zij naar de deur loopt, haar weer terug zetten. In het begin is het ook handig om te kiezen voor maar een paar momenten met de deur open. Dus bij het poetsen kun je haar vastzetten in de stal, of misschien de deur dichtdoen, zodat je alleen maar op hoeft te letten bij de paar keer dat je de deur open doet, maar niet de hele tijd.

Bij het naar buiten gaan uit de stal, (en eigenlijk elke doorgang) ga jij eerst. Jij loopt voorop, jij bepaalt. Als ze langs je heen wil schieten, stilstaan, maak je breed en blokkeer het. Een handige manier is doen alsof je een elleboogstoot zou willen geven, dus echt je ellebogen van je lijf af. Je raakt haar niet, want je loopt voor haar, maar de beweging is heel duidelijk 'niet verder.'
Daarna pasje terug, en pas als jij het zegt gaan jullie weer. Neem de tijd. De eerste paar keer ben je wat langer bezig omdat je een aantal keer stopt en naar achteren gaat.

Donkey366
Berichten: 152
Geregistreerd: 26-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 21:03

Beide paarden van mijn moeder gingen zo snel mogelijk de deur door. Alle deuren. Eerste paard deed dit erger dan de 2e maar zij had, Ooit in een brandende stal gestaan. 2e paard ook een enorme hekel aan doorgangen. Allebei dravers. En liefst z snel mogelijk erdoor.

Is het angst van je paard of wat anders?

febe1234
Berichten: 4
Geregistreerd: 10-04-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-19 19:28

Donkey366 schreef:
Beide paarden van mijn moeder gingen zo snel mogelijk de deur door. Alle deuren. Eerste paard deed dit erger dan de 2e maar zij had, Ooit in een brandende stal gestaan. 2e paard ook een enorme hekel aan doorgangen. Allebei dravers. En liefst z snel mogelijk erdoor.

Is het angst van je paard of wat anders?


Neen is geen angst, want als ze eenmaal uit stal is is ze al iets rustiger maar draaft ze wel nog altijd aan men hand als we doorstappen.

febe1234
Berichten: 4
Geregistreerd: 10-04-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-19 19:36

Shadow0 schreef:
Hoi Febe! Ik denk dat dat wel te verbeteren is.
Als ze meteen de stal uit wil glippen als je de deur open doet dan zou ik een paar keer de deur open doen en de weg blokkeren. Maak je groot en breed, rechtop staan, en haar weer een stap naar achteren te sturen. Vraag aan haar om ruimte te maken om het hele stuk voor de deur open te houden. Komt zij naar voren, dan zet jij haar weer terug. (En iedere keer nadat ze een stapje teruggezet heeft wel aangeven dat dat was wat je wilde door te belonen.)

Daarna zou ik, zeker in het begin, meteen een halster of hoofstel indoen, en dan steeds weer als zij naar de deur loopt, haar weer terug zetten. In het begin is het ook handig om te kiezen voor maar een paar momenten met de deur open. Dus bij het poetsen kun je haar vastzetten in de stal, of misschien de deur dichtdoen, zodat je alleen maar op hoeft te letten bij de paar keer dat je de deur open doet, maar niet de hele tijd.

Bij het naar buiten gaan uit de stal, (en eigenlijk elke doorgang) ga jij eerst. Jij loopt voorop, jij bepaalt. Als ze langs je heen wil schieten, stilstaan, maak je breed en blokkeer het. Een handige manier is doen alsof je een elleboogstoot zou willen geven, dus echt je ellebogen van je lijf af. Je raakt haar niet, want je loopt voor haar, maar de beweging is heel duidelijk 'niet verder.'
Daarna pasje terug, en pas als jij het zegt gaan jullie weer. Neem de tijd. De eerste paar keer ben je wat langer bezig omdat je een aantal keer stopt en naar achteren gaat.


Heb ik al eens geprobeerd... maar helpt niet. Ze loopt me gewoon omver als ik haar wil blokkeren. Als ik eerst ga loopt ze me ook gewoon omver of naast me en wil ze gewoon stampen.

troi
Berichten: 17008
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 19:37

febe1234 schreef:
Neen is geen angst, want als ze eenmaal uit stal is is ze al iets rustiger maar draaft ze wel nog altijd aan men hand als we doorstappen.


Dan is het waarschijnlijk een leiderschapsprobleem. Doe je wel eens volgoefeningen en grondwerk? Eerst oefenen op een ‘makkelijke plek’ en als dat in orde is, dus als ze keurig volgt, je niet probeert te passeren, aan een slap touwtje stopt zodra jij ook stopt en aan een slap touwtje je volgt als je bochtjes maakt, dan pas de moeilijke situaties opzoeken. In haar geval dus door smallere doorgangen gaan, opbouwend naar fatsoenlijk de stal uitlopen. Waarschijnlijk lost dit een groot deel van het probleem op. Dit kan je leeen van grondwerk instructeurs en vaak van western instructeurs. Uit welke regio kom je? Wellicht zijn hier bokkers die je op weg kunnen helpen

BlackBeautyZ
Berichten: 948
Geregistreerd: 28-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 19:38

misschien helpt het als je lessen gaat nemen in naturalhorsemanship/vrijheidsdressuur/grondwerk achtig iets. gewoon even simpel bij de basis beginnen. je paard moet leren dat jij de leider bent. dus dat jij bepaald op welk tempo ze de stal uit mag en wanneer. als je dit gewoon eens oefent in een wei, rijbak, roundpen, dan kun je dat later toepassen bij de stal waar het probleem plaatsvind

febe1234
Berichten: 4
Geregistreerd: 10-04-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-19 19:45

troi schreef:
febe1234 schreef:
Neen is geen angst, want als ze eenmaal uit stal is is ze al iets rustiger maar draaft ze wel nog altijd aan men hand als we doorstappen.


Dan is het waarschijnlijk een leiderschapsprobleem. Doe je wel eens volgoefeningen en grondwerk? Eerst oefenen op een ‘makkelijke plek’ en als dat in orde is, dus als ze keurig volgt, je niet probeert te passeren, aan een slap touwtje stopt zodra jij ook stopt en aan een slap touwtje je volgt als je bochtjes maakt, dan pas de moeilijke situaties opzoeken. In haar geval dus door smallere doorgangen gaan, opbouwend naar fatsoenlijk de stal uitlopen. Waarschijnlijk lost dit een groot deel van het probleem op. Dit kan je leeen van grondwerk instructeurs en vaak van western instructeurs. Uit welke regio kom je? Wellicht zijn hier bokkers die je op weg kunnen helpen


Ik kom uit regio mechelen ( belgië ) en doe al heel lang grondwerk en vrijheidsdressuur wat ze echt super doet en ze volgt me ook echt super ! Heb het ook al proberen toepassen bij de stal maar helpt niets... heb haar ook al geprobeert met een zweep die ik gebruik bij het grondwerk en vrijheidsdresuur maar helpt ook niets...

Nielojram

Berichten: 7802
Geregistreerd: 14-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 19:47

Je paard heeft geen leuke associaties met ' uit stal gehaald worden'.
Zal even duren, maar ga gewoon lekker gras met hem/haar eten als je hem/haar uit de stal haalt. Zal niet meteen genezen zijn, maar na een keer of 5 snapt paard wel dat het leuk is, als jij komt.
Dan kan je van daaruit weer andere dingen proberen.

Hoef je geen lessen voor te nemen, gewoon een beetje geduld, is veel goedkoper!

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 19:48

Heb je haar al vast met touw als ze de stal uit rent of is ze dan los?

Ik heb een merrie geleased die ook de stal uitrende en ook erin rende als je haar erin wou doen. Die heeft meermaals haar heupen open gehaald hierdoor omdat ze tegen de stalwand stootte.

Wat ik toen deed, maar dit kan alleen als je het paard al aan halster en touw hebt.
Zodra ze de stal uitrende of aanstalten maakte meteen omdraaien en terug opnieuw de stal uit willen gaan. Dit blijven herhalen tot ze rustig de stal uit gaat.
Met het naar binnen zetten deed ik exact hetzelfde.
Na enkele keren is het centje gevallen en kwam ze rustig de stal uit en er weer in. Ook hielp bij haar om haar in een andere stal te zetten. (andere kant van de gang waardoor ze rechtsom eruit moest ipv linksom)


Het draven aan de hand kan je ook makkelijk afleren. Zet haar stil en enkele pasjes achteruit vragen. Stap dan weer door, zie je dat ze wil draven onmiddellijk halthouden en achteruit vragen. Dit heeft bij een andere merrie geholpen bij mij. Maar kan goed zijn dat er bokkers nog andere methoden hebben.

En idd ook leuke dingen doen als je haar uit stal haalt. Dan koppelt ze het niet aan werken.

troi
Berichten: 17008
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 19:51

febe1234 schreef:
[

Ik kom uit regio mechelen ( belgië ) en doe al heel lang grondwerk en vrijheidsdressuur wat ze echt super doet en ze volgt me ook echt super ! Heb het ook al proberen toepassen bij de stal maar helpt niets... heb haar ook al geprobeert met een zweep die ik gebruik bij het grondwerk en vrijheidsdresuur maar helpt ook niets...


Maar als ze goed meeloopt waarom draaft ze dan aan? Dan loopt ze je toch voorbij aan een lang touw? Stopt ze automatisch als jij stopt?

BigOne
Berichten: 38263
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 19:52

Halve stal dus je least de pony? En de eigenaar, doet ze het daar ook bij?

Eefje_Sammy

Berichten: 78
Geregistreerd: 12-02-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 19:54

Het zou ook best wel kunnen dat ze zich een keer gestoten heeft terwijl iemand haar uit de stal heeft gehaald en dat ze dus nu zo snel mogelijk uit stal wilt om zich niet nog een keer te stoten. Het kan dus best spanning/angst zijn maar dan alleen als ze de deur door loopt en dat het daarna weg is.
Bespreek het ook eens met de eigenaar van de pony. Misschien heeft die een oplossing.

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: paard rent uit stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 20:47

Als ze zo goed is in grondwerken zou je dr ook nog achteruit de stal uit kunnen laten lopen. Dan doorbreek je het patroon van eruit rennen.