Onzekere merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
boemel

Berichten: 8411
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Onzekere merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-19 13:21

Bijna een jaar geleden kocht ik een luxe 4 jarige Friese merrie. Ze was net zadelmak. Ik heb haar voor aankoop 3x proefgereden.

Mijn indruk qua omgang was dat ze lief, maar wel nerveus en gespannen was.
Aangezien ik gecharmeerd was van haar verschijning en werklust en het stresserige wel kon begrijpen (net 2x verhuisd, net zadelmak) heb ik haar na klinische keuring gekocht en is ze bij mij in de buurt op een kleine pensionstal komen te staan.

Ze raakte zo in de stress door deze nieuwe verhuizing dat het steeds slechter met haar ging. Staken, kijkerig, rillerig, vermageren, niet geaccepteerd worden door de kudde. Complete onrust en stress.Ze liet zich ook niet meer pakken in de wei en begon zelfs aan te vallen naar mensen.

Het ging zo slecht in de groep dat ze kreupel geslagen werd en van onder tot boven onder de bulten en schrammen zat.
De staleigenaren weigerden mee te denken over het weidebeleid en na 2 maanden besloten we haar helaas toch weer te verhuizen omdat dit echt ten koste ging van haar gezondheid.

Mager, kreupel en onder de schrammen kwam ze op haar nieuwe stal.

Inmiddels zijn we een jaar verder.
Aan de slag geweest met een paardengedragstrainer, homeopaat en osteopaat. Veel grondwerk gedaan en veel aandacht aan haar besteed.
Ze ziet er nu prachtig en gezond uit.
Gaat geweldig in de groep en in de omgang op stal is er bijna geen liever en geduldiger paard te bedenken

Met longeren begint ze haar hals te laten zakken en maakt ze haar passen goed af ipv gestresst rond te denderen als voorheen.
Met grondwerk is ze braaf en leergierig, maar soms nog iets druk.

Klinkt allemaal goed en ik zie ook zoveel verbetering met een jaar geleden.
Maar, ze is nog erg gespannen op vreemd terrein en onder het zadel.
Er zitten geen streken in ... bokken, steigeren en er vandoor gaan doet ze niet!
Maar ik voel wel haar spanning. Harde spieren, kijkerig, snel wegspringen, veel mesten, loperig, stuwen met de achterhand.

Ik houd alles heel basis en simpel. Instructrice op basis van centered riding. Zadelmaker regelmatig erbij gehad.
Haar spanning is niet best voor haar lijf. Te harde spieren.
Ze vindt het rijden volgens mij spannend, maar ook leuk. Braaf met zadelen, braaf met opstappen, oortjes naar voren.

Ze werkt ca 4x per week ca 30 tot 45 minuten. Afwisselend grondwerk, longeren en rijden.
Overdag staat ze in de wei. Groep van ca 10 paarden op 2 hectare.

Ik ben eigenlijk op zoek naar tips om deze spanning bij haar te verminderen.
Dat kan zowel qua training als bijvoorbeeld ondersteunende supplementen zijn. Haar (zelf)vertrouwen is nog onvoldoende.

Magnesium en klassieke homeopathie hebben geen baat gehad helaas.

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Onzekere merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 15:19

Ik heb goede ervaringen met vitamine e en selenium bij paarden die snel harde spieren krijgen door spanning.

Voor de rest is het denk ik een kwestie van kilometers gaan maken, is ze ohz wel nageeflijk te rijden? ben je daar een duidelijke leider voor haar?

Ik zou proberen haar wekelijks mee te nemen naar vreemd terrein zodat het "normaal" gaat worden.

barbar

Berichten: 4889
Geregistreerd: 26-06-06
Woonplaats: nieuw-vennep

Re: Onzekere merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 15:34

Ik denk dat je vooral nog een beetje geduld met haar moet hebben, dat jaar op die andere stal heeft een behoorlijke knauw gegeven en daar moet ze imo nog overheen komen al heb je al hele grote stappen gemaakt, ik denk ook dat deze merrie heel erg jou leiderschap nodig heeft, zodat ze altijd op jou kan rekenen, ook als je er op zit.

boemel

Berichten: 8411
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Onzekere merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-19 15:51

Ze vindt de 3 rijbanen bij stal nog steeds hartstikke spannend.
Ze is nageeflijk totdat ze weer teveel spanning opbouwt. Ik rijd haar gewoon door (als ik alleen daar rijdt in de bak waar ze geen spanning heeft, dan is mijn ruimte namelijk wel heel erg klein), maar ik merk aan alles hoe eng ze het vindt. Veel mesten, grote neusgaten, krabbelig, scheef lopen, proberen om te ontwijken.

Ik kan haar dus wel rijden in de baan, waar ik haar rijden wil en doorgaans ook wel in het gewenste tempo, maar ze voelt heel strak van de spanning.

Idem rondje erf wandelen... doen we vrijwel dagelijks. Het blijft heel spannend.

Rondje van erf af, is helemaal een uitdaging. Ze verstrakt helemaal. Ook aan de hand. Overigens haalt ze geen gekke dingen uit ... ze lijkt alleen wel 2 meter hoog te worden en staat stijf van de stress.

Meters worden er wel op zich wel gemaakt, maar wellicht moet ik er nog meer maken.
Ik ga eens googlen op selenium en vitamine E.

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Onzekere merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 15:56

Ik denk dat je met zo'n paard heel veel structuur en herhaling moet aanbrengen voor zover dat mogelijk is en heel veel geduld moet hebben.

Is ze minder gespannen als ze van het erf af gaat met een ander paard erbij? ik snap wel wat je bedoelt, fijn dat ze in ieder geval wel braaf blijft ondanks de spanning.

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 16:02

Ik vind het al super knap om te horen hoe ver je al gekomen bent! Complimenten!!!!
Ik denk ook dat het gedeeltelijk nog tijd nodig heeft, de belangrijkste tip is: niet pushen, en stukje bij beetje je "grenzen" verleggen, 1 stapje per dag.
Kan je huidige instructeur niet helpen om dit stapje voor stapje te doen? vanuit het grondwerk. (Ik ken wel een aantal oefeningen die kunnen helpen enz. maar dat zijn meer dingen die je écht onder instructie moet doen)
Heb je met grondwerken ook al gewerkt met (goede) schriktraining/desensibilisatie-training?
Ik hoor ook dat je met grondwerk en longeren al héél goed onderweg bent, maar nog niet op 100%, ook daarin is nog een stukje verbetering te vinden mogelijk waar je met het grenzen verleggen weer profijt van gaat hebben. Heel veel succes, je bent al super goed bezig *\o/* *\o/* *\o/*

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 16:08

Ik zou inderdaad ook inzetten op routine oefeningen.

Ken je target training? Anders even op Googlen. Zoiets kan je helpen om de focus te krijgen die je wil. En je kan er je eigen variant op maken.

Verder nageeflijkheid proberen te krijgen, of beter: leren de hals te laten vallen (ook aan de hand) op 'commando'. Dan haal je fysiek de spierspanning weg die de Friezen zo snel kunnen hebben met het hoofd hoog gedragen.

En is er een paardenvriend van je paardje die zeer relaxed is waarmee je veel samen kan doen? Daar kan je dan heel veel nieuwe omgevingen mee opzoeken. Kilometers maken met een relaxed paard kan wel eens helpen.

En natuurlijk zelf heel erg stabiel, consequent en voorspelbaar zijn in alles wat je doet en vraagt.

Tot slot je voer nog eens bekijken en ook een uitlaatklep inbouwen. Opgebouwde energie moet ook af en toe ergens heen kunnen.

Succes!

Eefjahh
Berichten: 442
Geregistreerd: 16-06-10
Woonplaats: Oss

Re: Onzekere merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 16:18

Ik heb je een pbtje gestuurd over biofotonentherapie :j

boemel

Berichten: 8411
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-19 16:55

Ander paard erbij helpt! Niet dat ze dan ontspannen is,maar het zorgt dat de drempelvrees wat minder is.
Heb met een stalgenootje afgesproken dat we er vaker op uit gaan nu het langer licht is.

Ik denk dat ze geen goede ervaringen met mensen heeft. Het heeft bijvoorbeeld 3 maanden geduurd voordat ze uit mn hand durfde te eten. Kleine stemverheffing gaf een extreme schrikreactie. Verder alles te goed willen doen, bijvoorbeeld razend snel voet optillen bij hoef uitkrabben.

Grondwerk en focustraining verder oppakken lijken me inderdaad goede dingen.

Ik heb wel aantal keer een eigen schriktraining in elkaar geflanst (pionnen, vlaggen, zeil). Dat ging eigenlijk best wel goed. Maar wat ik in mn handen heb,vindt ze doorgaans niet zo spannend ... wel alles eromheen.

Ze kent het commando "laag" waarbij ze netjes haar hoofd laat zakken.
Echter als ik erop zit of naast haar loop in een heel "spannende " situatie, dan komt het commando niet meer binnen.

Neuz

Berichten: 36
Geregistreerd: 16-01-15
Woonplaats: Wijnjewoude

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 17:52

Dit komt me zo bekend voor van mijn paard. Halve tuiger dus wil ook wel snel met het hoofd de lucht in en verstrakken in haar lijf, blijft gelukkig ook wel braaf.

Was op het begin geen land mee te bezijlen, nu inmiddels een paar lessen gehad in grondwerk en het gaat steeds beter. Ze moet even leren dat ze zich op mij en zichzelf focust in plaats van alles er omheen.

Ik heb nu 1 oefening wat erg goed werkt wbt spanning en energie los laten, zodra ze aan de ren gaat pas ik die toe en na een tijdje kan ze ontspannen rondjes lopen.

Nu gaan we morgen verhuizen van stal dus ben benieuwd hoe het dan daar gaat.

Wel interessant om te lezen hoe jij er mee omgaat, en ook ergens fijn te weten dat ik niet de enige ben hiermee haha.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Onzekere merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 18:12

Heb je al geprobeerd om het paard te leren afvloeien door zijn hoofd op commando naar de grond te doen?
Ik heb daar al met meerdere paarden echt profijt van gehad (geleerd van een vriendin waarvan het paard nogal gevaarlijk werd bij stress).
Ik leer het paard dan eerst met veel geduld aan de hand om op licht druk en een stemcommando de neus helemaal naar de grond te doen en bouw dat dan zo uit dat ze zonder druk met het hoofd bij je voeten blijven terwijl je ze zachtjes in de nek kriebelt bijvoorbeeld. Dan uitgebreid loven uiteraard. Na verloop van tijd gaan ze dan eigenlijk allemaal wel diep zuchten waarbij de spanning afvloeid.
Daarna kun je dit onder het zadel uitbreiden.
Het lijkt in eerste instantie eng omdat je als mens instinktief ook liever de teugels wat korter hebt bij stress, maar als het eenmaal werkt is het echt een super hulpmiddeltje.

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Onzekere merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-19 18:39

Ik zou eens kijken wat je met Tristan Tucker kan, naar mijn idee heldere zaken.

Verder zou ik toch ook eens een uitgebreid bloedonderzoek doen, niet zo zeer omdat ik denk dat ze iets onder de leden heeft. Maar omdat bepaalde tekorten die strakke spieren ook kunnen verergeren. En dan kom je met zo'n karakter wel in een negatieve spiraal terecht; paard verstrakt van schrik, dit triggert de spieren die je liever niet wilt opbouwen, waardoor de spieren die je juist wel graag wilt gebruiken steeds verder achter komen te liggen en niet (voldoende) aangesproken worden.

Zomaar selenium bijvoeren zou ik niet doen, een teveel daarvan is niet goed. Maar de genoemde optie is er zeker een goede!

Ben verder wel benieuwd naar de afstamming. Wij hebben toevallig twee volle broers van elkaar staan (Reinder) die ook allebei dit hele rillerige gedrag vertonen. De oudste is intussen 4 en ruin, is zeer positief aan het veranderen.

Swanzie
Berichten: 511
Geregistreerd: 22-08-18

Re: Onzekere merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 17:41

Ik sluit me bij bovenstaande aan. Bloedonderzoek laten doen en vooeal hierbij vitamine e, selenium en msm goed laten onderzoeken. Verder alles oneindig heehalen

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Onzekere merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 18:14

Wij hebben een tijdje een zeer onzeker en doodsbang paard op stal gehad.
Bloedonderzoek zou ik zeker doen, maar meestal komt daar (helaas) niks uit.
Wat 'ons' paard goed heeft geholpen was cranio sacraal therapie. Je zag de spanning bijna letterlijk afvloeien.
Wat ook zou kunnen helpen om een keer naar Eric Laarakker te gaan (of noem jij dat klassieke homeopathie?) en te kijken of hij iets kan doen.
Andere tips zoals alles herhalen en vaak op pad met betrouwbaar gezelschap kan ik ook onderschrijven.

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Onzekere merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-19 21:59

Bloedonderzoek zien veel artsen niets bijzonders in, slechts een enkeling 'kan' onder of juist bovengrenzen relateren aan het gedrag. Soms is het dan ook wijs om er mee naar een voedingsdeskundige te gaan.

boemel

Berichten: 8411
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-19 18:02

Sorry voor mijn late reactie.
Mijn paard is een Aan 416 x Sjaard.

Ze krijgt sinds kort dagelijks Strezz druppels en dat haalt de scherpe kantjes er wel wat vanaf.

Verder wordt ze nu 1x per week door een Z amazone die veel ervaring heeft met jonge paarden getraind. Dat gaat goed en ik ben zelf ook fijn aan het rijden. Ze is fel en ijverig en het is goed dat ze haar energie beter kwijt kan.Haar continue bezig houden helpt.

Ik gaa ook kleine stukjes naar buiten nu onder het zadel. Ik kan haar schrikgedrag niet echt peilen. Het verschilt enorm per dag. En op sommige dagen waag ik me dus echt niet buiten de rijbak

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Onzekere merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 15:51

Dat klinkt alsof er in ieder geval veel positieve verbeteringen zijn!

Reageert ze misschien ook erg op het weer? frisser weer of wind oid? of zit er hormonaal een lijn in het schrikgedrag?

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Onzekere merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 15:56

Mwaaah... als ik die afstamming zo zie :o

Zoals je zelf misschien al hebt gevonden is Reinder een Aan...
daarbij hebben we ook nog twee (volle) zussen op stal staan, Sjaard x Leffert... De ene is nooit beleerd want die was staatsgevaarlijk, de ander was altijd vreselijk rillerig en zenuwachtig.
En zo is het de afgelopen 4 weken ineens mega hard vooruit gegaan.
Uiteraard zullen er uitzonderingen zijn, ik spreek nu over één stal aan ervaring, dus dat is niet alles.

Positief is wel dat die Reinder die we hebben staan het nu super goed doet. Bijna een jaar verder maar degene die er op gaat rijden gaat er volgens mij vanaf komende week zelfstandig mee aan de slag.
Kwestie van een lange adem en veel rust.
Een halfbroer van de Reinders lijkt een stuk relaxter...

xPenny
Berichten: 1715
Geregistreerd: 11-03-08

Re: Onzekere merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 16:30

Mag ik vragen waar je desbetreffende Fries gekocht hebt?
Ik heb vorig jaar ook op een friezenstoeterij gewerkt, een vd weinige grote nog in Nederland.

boemel

Berichten: 8411
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-19 22:27

Elisa2 schreef:
Dat klinkt alsof er in ieder geval veel positieve verbeteringen zijn!

Reageert ze misschien ook erg op het weer? frisser weer of wind oid? of zit er hormonaal een lijn in het schrikgedrag?


Ze reageert heftig op wind. Hormonaal weet ik het niet zo. Ze laat hengstigheid zelden duidelijk zien.

boemel

Berichten: 8411
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-19 22:28

Janine1990 schreef:
Mwaaah... als ik die afstamming zo zie :o

Zoals je zelf misschien al hebt gevonden is Reinder een Aan...
daarbij hebben we ook nog twee (volle) zussen op stal staan, Sjaard x Leffert... De ene is nooit beleerd want die was staatsgevaarlijk, de ander was altijd vreselijk rillerig en zenuwachtig.
En zo is het de afgelopen 4 weken ineens mega hard vooruit gegaan.
Uiteraard zullen er uitzonderingen zijn, ik spreek nu over één stal aan ervaring, dus dat is niet alles.

Positief is wel dat die Reinder die we hebben staan het nu super goed doet. Bijna een jaar verder maar degene die er op gaat rijden gaat er volgens mij vanaf komende week zelfstandig mee aan de slag.
Kwestie van een lange adem en veel rust.
Een halfbroer van de Reinders lijkt een stuk relaxter...


Zou een verklaring kunnen zijn. Erfelijk belast .

boemel

Berichten: 8411
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-19 22:33

Janine1990 schreef:
Ik zou eens kijken wat je met Tristan Tucker kan, naar mijn idee heldere zaken.

Verder zou ik toch ook eens een uitgebreid bloedonderzoek doen, niet zo zeer omdat ik denk dat ze iets onder de leden heeft. Maar omdat bepaalde tekorten die strakke spieren ook kunnen verergeren. En dan kom je met zo'n karakter wel in een negatieve spiraal terecht; paard verstrakt van schrik, dit triggert de spieren die je liever niet wilt opbouwen, waardoor de spieren die je juist wel graag wilt gebruiken steeds verder achter komen te liggen en niet (voldoende) aangesproken worden.

Zomaar selenium bijvoeren zou ik niet doen, een teveel daarvan is niet goed. Maar de genoemde optie is er zeker een goede!

Ben verder wel benieuwd naar de afstamming. Wij hebben toevallig twee volle broers van elkaar staan (Reinder) die ook allebei dit hele rillerige gedrag vertonen. De oudste is intussen 4 en ruin, is zeer positief aan het veranderen.


Ze reageert erg positief op vlaggen , gefladder en stukken plastic op haar, zeil, etc maken haar niet angstig.het laat haar niet koud, maar ze reageert daar helemaal niet slecht op.

Bloedonderzoek... helaas heb ik ervaren dat hier zelden wat uitkomt. Dierenarts zag er geen aanleiding toe.

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Onzekere merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 22:37

Heb je er nog eentje liggen van je merrie? Leg dat eens voor aan een voedingsdeskundige, die zien vaak veel meer (zie ook ander bericht van mij) zaken die je kan relateren voeding.

Dierenartsen zoeken naar ziekte. Zo hadden we hier een ruin die gewoon vreselijk atactisch leek na vastliggen oid, waar de dierenarts niet zag, zag de voedingsdeskundige het bloedplaatje van een draver in plaats van een Fries op Z niveau. Een aantal voedingssupplementen en wat verandering van voer maakte een wereld van verschil. Paard heeft nooit weer atactisch getoond.

boemel

Berichten: 8411
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-19 22:41

Janine1990 schreef:
Heb je er nog eentje liggen van je merrie? Leg dat eens voor aan een voedingsdeskundige, die zien vaak veel meer (zie ook ander bericht van mij) zaken die je kan relateren voeding.

Dierenartsen zoeken naar ziekte. Zo hadden we hier een ruin die gewoon vreselijk atactisch leek na vastliggen oid, waar de dierenarts niet zag, zag de voedingsdeskundige het bloedplaatje van een draver in plaats van een Fries op Z niveau. Een aantal voedingssupplementen en wat verandering van voer maakte een wereld van verschil. Paard heeft nooit weer atactisch getoond.


Dat klinkt positief en houd ik in gedachten. Probleem is wel dat ik op deze stal geen enkele invloed uit kan oefenen op het ruwvoer. Krachtvoer krijgt ze amper. Wel een mineralen/vitaminemix met laag suikergehalte. Schrikgedrag was hetzelfde zonder die mineralenmix, idem met andere mineralenmix.

BlackBeautyZ
Berichten: 948
Geregistreerd: 28-08-17

Re: Onzekere merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 11:47

ik heb ook een onzekere merrie. bij haar hielp het gewoon heel erg om vaste routine aan te nemen, kleine stappen, korte sessies, etc. ik ben begonnen met grondwerk. eerst rook ze alleen aan mijn hand en dan was het genoeg voor die dag. en nu komt ze blij op me af, vind het leuk om oefeningen te doen, ze heeft zelfs al een hoofdstel om gehad. bij haar hadden we ook onderzoeken gedaan, met als conclusie: het is haar karakter.