Wat is dat nou een klik met je paard hebben?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bambi1995

Berichten: 3148
Geregistreerd: 16-10-11

Wat is dat nou een klik met je paard hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-19 12:04

Wat betekent het voor jullie als mensen zeggen ik heb een klik met het paard en het paard heeft een klik met mij. Of ik heb geen klik met het paard. Ik ben benieuwd wat daar nou eigenlijk onder gezien word? Omdat ik wel weer een paard zou willen kopen vind ik het ook wel handig om te weten.

Newallure

Berichten: 568
Geregistreerd: 07-01-14
Woonplaats: Brabant

Re: Wat is dat nou een klik met je paard hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 12:07

Ik denk dat je je paard leuk vind en je paard jou ook. Van daaruit kan je verder een band opbouwen met elkaar.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 12:07

Dat is zó persoonlijk!

Het zijn die verhalen van mensen die zeggen 'ik zocht dit, maar kwam met dit thuis'.

Hier ook. Ik zocht een merrie van 5-8 waar ik lekker mee kon werken.
Ik kwam thuis met een 3-jarige merrie die haar hoofd op mijn schouder legde en ik was verkocht.

Nu, 2 jaar later, ben ik nog élke dag blij met haar. We hebben oprecht lol met elkaar.

Maar voor een ander zou zij misschien juist niet het paard zijn, want ze is stronteigenwijs, een haflinger, soms best wel 'in your face' en ook best gevoelig.

Dan zie ik andere mensen, die SUPER blij zijn met hun hele brave paard en daar echt een band mee hebben, en dan denk ik 'nah, zo'n robot hoef ik niet'.

Dát is een beetje hoe die klik werkt denk ik, want zo'n hele brave klonk vooraf bést verleidelijk :P

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 12:30

Tsja... ik heb 3 vosjes. Shetkruisingen, vroeger wou ik nooit kleintjes en al helemaal geen vos.
2 heb ik gekocht, eentje zelf gefokt.
Zou hem verkopen als het een voshengst was, je raad het al. Is echt mijn kleine maatje al heb ik er totaal Niks aan :')
Geld ook voor mijn merrie, zij was het vriendje van mijn toenmalige shet. Zou haar verkopen als hij overleed.... dat is al 3 jaar geleden bijna.
Vind ze zo leuk en de karakters ook.
De pleegzoon zou enkele maanden blijven, das anderhalf jaar geleden en hij is er nog steeds.
Past er perfect bij.
Uit tientallen mini veulentjes op de markt zag ik hem ineens en MOEST ik hem hebben.
In het dagelijks leven niet makkelijk maar hij is zichzelf op zijn manier en ik ben gek op hem.

Mijn paard is reeds verkocht, was ook echt mij maat maar door de jaren heen erg veranderd dis toch niet de perfecte match.
De kleintjes doe ik echt noooooooit weg. :+:
Daar heb ik echt een klik mee in mijn ogen <3

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 12:33

Wat Skippy zegt, heel persoonlijk. Niet te sturen, niet aan of uit te zetten. Ik denk dat je het nog het meest kan vergelijken met verliefdheid. Het doet me ook denken aan die keren dat je iemand ontmoet en je vanaf het eerste moment "vrienden" bent. Mijn zielzuisje, zoals we elkaar noemen, leerde ik jaren geleden kennen op een trainingsweekend. Paar keer gesproken, en een paar maanden waren we bij dezelfde cursus avond. We begonnen meteen te kletsen. Er kwam iemand bij staan en die zei; goh, jullie zijn vast al heel lang vrienden. Toen moesten we beide hard lachen en beseften we ons dat we elkaar eigenlijk helemaal niet kenden nog maar wel meteen die band hadden.

Dat heb ik een paar keer ook met een paard gehad, dat was die klik. De kerel die momenteel in mn weide loopt is daar wel het ultieme voorbeeld van. Ik was niet op zoek naar een paard, woonde hier net, reed met de auto door de omgeving om alles een beetje te leren kennen, zag een paard in de weide staan met andere paarden eromheen die iets heel bijzonders uitstraalden. Auto in de berm gezet en uitgestapt, en eentje kwam meteen op me aflopen, heb om me heen gekeken, ben naar een boerderij gelopen en heb daar aangeklopt. Ik was nieuwsgierig naar wie er bij de paarden hoorden want dat was duidelijk iemand die iets heel erg goed deed. Stuk voor stuk paarden die trots waren dat ze paard waren. Zo ontmoette ik de vorige eigenaar van mn kerel, die me heel enthousiast een rondleiding gaf en weer kwam datzelfde paard meteen op me aflopen. Na een paar weken weer eens langsgegaan uit nieuwsgierigheid, misschien mocht ik daar wel wat dagen helpen, leek me fijn weer wat met paarden te doen want na onze verhuizing waren de paarden die ik reed ineens een stuk verder weg. In plaats daarvan bood de eigenaar me het paard aan dat vanaf het begin af aan al op me af was komen lopen, een 3-jarige hengst waar hij eigenlijk grote plannen mee had. Het voelde meteen goed, en hoewel ik van mezelf de tijd moest nemen (en heb genomen) voor het doorhakken van die knoop om hem inderdaad te kopen, wist ik vanaf het eerste moment al; ik hoor bij hem en hij bij mij. Nu jaren later is die band alleen maar intenser en dieper. Op een manier die ik alleen kende van mn pony vroeger toen ik nog een pennymeisje was. Daar kon ik ook mee lezen en schrijven, niets was te gek en het was mn beste maatje. In de jaren daarna wel paarden gereden waar ik het fijn mee had, soms ook wel een echte band mee opbouwde, maar nooit dat blindelings elkaar aanvoelen. Dat heb ik nu wel weer en is ontzettend gaaf. Maar het is iets wat je op geen enkele manier kunt sturen of kunt afdwingen, het overkomt je.

Qimm

Berichten: 15162
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Wat is dat nou een klik met je paard hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 12:41

Het is denk ik precies hetzelfde als een klik hebben met mensen. Die klik heb je of heb je niet.

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 12:47

Ik beleef het zo: Er zijn een aantal paarden die ik écht heel leuk vindt en dat is vaak ook echt al op het eerste gezicht zonder dat ik er persee interactie mee heb gehad (is niet altijd zo hoor, het kan ook groeien). Voorbeeld is mijn eerste bijrijdpaard, maar vooral ook mijn eigen paard in Canada. Voor de eerste keer dat ik hem zag was ik er al compleet verliefd op en het is een ontzettend bijzonder paard voor mij geworden (vandaar dat ik hem ook gekocht heb terwijl ik er -nog- niet woon).

Dan zijn er paarden die ik wel leuk vindt en waar ik graag mee bezig ben, maar niet persee heel bijzonder. Beetje neutraal zegmaar. Voorbeeld is mijn vorige bijrijdpaard en mijn huidige bijrijdpaard. Heb er hartstikke veel plezier in, maar stel ze zou verkocht worden dan zou ik er wel weer snel overheen kunnen komen. In tegenstelling tot een paard waar ik echt een goede klik mee heb. Dit is een beetje het overgrote deel van paarden.. Heb er dus wel een klik mee maar niet een 'once in a lifetime paard'.

Als laatste zijn er een aantal paarden die ik gewoon écht niet leuk vind, ook die rijd ik nog wel als het moet hoor maar het zou niet mijn keuze zijn zegmaar. Dit heb ik echt niet snel met een paard maar heb paarden gehad waar ik inderdaad echt de klik niet mee had. Kan karakter zijn maar ook een combinatie van uiterlijk en karakter.

anjali
Berichten: 15084
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 13:02

Qimm schreef:
Het is denk ik precies hetzelfde als een klik hebben met mensen. Die klik heb je of heb je niet.

Mee eens. Ieder paard is een eigen persoonlijkheid en ze zijn net zo verschillend van elkaar als mensen.

pien_2010

Berichten: 43296
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 13:09

De klik hebben met een paard is inderdaad moeilijk te omschrijven. Het is een beetje verliefdheid op het paard. En vaak is dat omgekeerd ook dat het paard graag bij je is. Bij de een is die klik er onmiddellijk (mijn oudste paard die ik zag staan voor zijn stal toen ik ging kijken en waarbij ik gelijk overspoeld werd door een enorm gevoel van liefde), bij de ander duurde dat iets langer ook al vond ik haar gelijk heel erg leuk toen ze zeer nieuwsgierig van boven de berg naar beneden uit de kudde kwam aan gelopen om ons te bekijken. Ook al vond ik haar wat kleiner als dat ik zocht, heb ik haar toch gekocht vanwege het feit dat ik haar zo leuk vond. Pas later kwam de echte klik en nog veel later kwam de klik van haar richting mij.
Daarmee bedoel ik dat als ik nu aan kom bij de wei of bezig ben in de tuin ze altijd gelijk blij mijn gezelschap opzoekt. De ruin hinnikt vaak als hij me 's ochtends weer ziet en heeft enorme heimwee als ik te lang naar zijn zin op vakantie ben. Dan begint hij af te vallen door minder te eten.

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 13:16

Dat voel je of voel je niet. Tenminste, ik heb afgelopen zomer een nieuw paard gekocht en tijdens de zoektocht wist ik het eigenlijk al direct zodra ik het paard zag staan. Een paard zelfs niet eens laten opzadelen ondanks dat we er zo'n 200km voor gereden hadden.

anjali
Berichten: 15084
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Wat is dat nou een klik met je paard hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 13:34

Bij mij is het dan zo dat ik hem niet eens laat keuren,want als hij dan afgekeurd zou worden zou ik hem toch kopen.Weliswaar gaat het mij omde gezelligheid en niet om het rijden. Anders kan dat toch onverstandig uitpakken.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57940
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Wat is dat nou een klik met je paard hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 14:00

Ik heb het nog al ooit getypt, wat ik zie als een klik is het instant gevoel dat het dier in kwestie open staat om met mij te willen "communiceren".
Een klik hebben voelt voor mij als een soort "instant contact" hebben met een paard. :) Wederzijdse interesse. Samenwerken is uiteindelijk een communicatie bewerkstelligen die er van nature niet is. Als een paard meteen interesse toont om die communicatie in gang te zetten dan is dat veel makkelijker. :)
Een discussie gedurende dat proces is onvermijdelijk (miscommunicaties gebeuren nu eenmaal.) maar indien er van twee kanten de wil is om elkaar te begrijpen dan is dat veel makkelijker op te lossen. :) Dus wanneer een paard die interesse/wil toont dan voelt dat als een "klik". :)

SaraViavia

Berichten: 1797
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 14:20

Ik begreep het eerst ook niet, maar inmiddels heel goed. Wij hebben 7 paarden thuis, stuk voor stuk allemaal heel braaf, zouden allemaal niet bijten, schoppen etc. en toch heb ik meer met de een dan met de ander. Degene waar ik het minste klik mee heb heb ik vaker een 'discussie' mee omdat we niet op 1 lijn zitten. Degene waar ik het meeste een klik mee heb kan ik echt spontaan een lach van op mijn gezicht krijgen als ik aan haar denk zonder dat ik op stal ben. Op haar kan ik trouwens ook echt bijna niet boos worden. Ik ken haar door en door en kan me haast niet voorstellen dat ik ooit nog een pony of paard ga krijgen waar ik gekker op ben dan op haar.

Kim_W

Berichten: 583
Geregistreerd: 17-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 19:34

Eileen_ schreef:
Ik beleef het zo: Er zijn een aantal paarden die ik écht heel leuk vindt en dat is vaak ook echt al op het eerste gezicht zonder dat ik er persee interactie mee heb gehad (is niet altijd zo hoor, het kan ook groeien). Voorbeeld is mijn eerste bijrijdpaard, maar vooral ook mijn eigen paard in Canada. Voor de eerste keer dat ik hem zag was ik er al compleet verliefd op en het is een ontzettend bijzonder paard voor mij geworden (vandaar dat ik hem ook gekocht heb terwijl ik er -nog- niet woon).


Even beetje offtopic maar ben wel heel benieuwd, hoe doe je dat dan? Paard in het buitenland en jij niet. De verzorging, beweging, keuzes die gemaakt moeten worden? Ga je daar op korte termijn heen verhuizen?

ninaphilo

Berichten: 640
Geregistreerd: 06-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 19:48

Met mijn eigen pony had ik op het begin geen klik mee, wat had ik het soms moeilijk met die pony.. Maar toen was ze nog mijn verzorgpony en ik was al blij genoeg dat ik überhaupt een verzorgpony had :'). Nu is ze echt mijn spiegelbeeld, of ik de hare. We kunnen ons soms ook enorm aan elkaar ergeren, dat is dan omdat we beide even dwars zijn, maar uiteindelijk kan ik daar wel om lachen :+. Net een soort zussenrelatie bedenk ik mij nu, we zijn ook enorm lomp met elkaar haha

Hutcherson

Berichten: 7350
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Wat is dat nou een klik met je paard hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 19:51

Hetzelfde als met mensen.. Iemand ligt je of hij ligt je niet. Het past bij je of niet.
Je karakter past bij dat van het paard... Zijn uiterlijk trekt je aan of past bij je.
Sommige dingen van de klik is gebaseert op uiterlijk... Zo zou ik nooit een simpel manegepaard vosje kopen.. Daar heb ik geen klik mee omdat het me niet aantrekt. Hetzelfde met mensrn. Als iemand niet mn type is (en dan bedoel ik type mens waar ik graag mee om zou gaan) dan leer ik iemamd niet kennen waarschijnlijk en is er ook geen klik.

Qimm

Berichten: 15162
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Wat is dat nou een klik met je paard hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 19:53

Een klik vind ik juist het minst met uiterlijke kenmerken te maken hebben :=

BarbaLala

Berichten: 9609
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 20:27

Tja, het is een ruim begrip denk ik.
Als het verkoop advertenties betreft waarin die klik ontbreekt lees ik het altijd als een ruiter/ eigenaar die niet over de rijvaardigheid beschikt die het paard behoeft, of dat het dier niet voldoet aan wat de ruiter/ eigenaar er van verlangt.

Verder denk ik dat het net als met mensen onderling is;
Met de een kan je goed overweg, met de ander minder of niet goed.
Dat je van paarden houdt wil niet zeggen dat je van elk paard (evenveel) houdt.

Met betrekking tot mijn eigen paarden;
Mijn merrie vond ik als kind zijnde -voor ze van mij was- verschrikkelijk stom. :') Ik vroeg haar later als tiener zijnde enkel als verzorgpaard omdat ze het enige/ dichtstbijzijnde paard was _O- Little did I know dat ik zoveel van haar zou gaan houden! <3
Mijn ruin kopen was een ongelukje en ik zag hem letterlijk pas toen er betaald werd. Ik had ook nooit de ambitie om een mini aan te schaffen, laat staan een jaarling. Had in eerste instantie ook de ambitie om hem weer te verkopen, en totaal geen idee hoe het zou gaan uitpakken toen ik hem wel aanhield. Maar ook die klik is er. :+: En nooit weggegaan.
Nu moet ik wel zeggen dat mijn paarden mijn absolute nummer 1 zijn in mijn leven, maar dan ook echt ABSOLUUT. Ik ben zo ongelooflijk loyaal in mijn liefde naar hen toe dat ik ze never nooit niet zou kunnen verkopen, alleen al vanwege de emotionele waarde die ze voor mij hebben.
Alles wijkt voor hen.
En ik kan me voorstellen, dat -mede door de kosten die het met zich meebrengt, en niet iedereen zo'n geschiedenis deelt met zijn dieren op de manier als ik doe- niet iedereen zo extreem loyaal is als ik ben. Waarmee ik zeker niet wil zeggen, dat dat slechter is of iets dergelijks!

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 20:41

Bambi1995 schreef:
Wat betekent het voor jullie als mensen zeggen ik heb een klik met het paard en het paard heeft een klik met mij. Of ik heb geen klik met het paard. Ik ben benieuwd wat daar nou eigenlijk onder gezien word? Omdat ik wel weer een paard zou willen kopen vind ik het ook wel handig om te weten.


Een klik is uiteindelijk wederzijds vertrouwen hebben en weten wat je aan elkaar hebt, die komt niet ploeps spontaan uit de lucht vallen, vaak moet je daar hard voor werken, of heeft het je links of rechts om op de een of andere manier moeite gekost om iets met je paard te bereiken. Het is ook samen dingen meemaken, door lief en leed, leuk en niet leuk. En dan groeit je band, kortom, je moet erin investeren, niets voor niets in het leven, ook geen klik.
Wel handig om in ieder geval met een paard wat je op het eerste gezicht leuk lijkt naar huis te gaan uiteraard, maar daar ben je zelf bij.

Caira
Berichten: 26067
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 21:07

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Iets met een foto zegt meer dan 1000 woorden <3

Cinnepin

Berichten: 8928
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Wat is dat nou een klik met je paard hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 21:20

Er is 1 paard geweest die ik gereden heb waar ik echt geen klik mee had. Dat was een KWPN ruin, die ik onder mijn hoede had. Ik vond het een lief paard hoor en gaf hem zijn verzorging maar met rijden ging het nergens over. Ik vond het niet fijn om op hem te rijden en het wilde gewoon niet. Toen heb ik altijd maar vrienden van mij er op laten rijden.
Er zijn ook paarden geweest waar ik een bijzondere klik mee had/heb. Ik kan me ze lezen en schrijven en begrijp hun lichaamsbeweging en gezichts uitdrukking. Het communiceren gaat gewoon vanzelf en het samen werken ook :)
Ik denk dat je zoets gewoon moet voelen.

Hutcherson

Berichten: 7350
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 21:23

Qimm schreef:
Een klik vind ik juist het minst met uiterlijke kenmerken te maken hebben :=


Vind ik niet.
Met een volbloedpaard zal ik nooit een klik hebben. Net als met een tinker of shetlander.
Past niet bij me qua uiterlijk.

Cinnepin

Berichten: 8928
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 21:29

Hutcherson schreef:
Qimm schreef:
Een klik vind ik juist het minst met uiterlijke kenmerken te maken hebben :=


Vind ik niet.
Met een volbloedpaard zal ik nooit een klik hebben. Net als met een tinker of shetlander.
Past niet bij me qua uiterlijk.



Oneens, ik had niet veel mer haflingers..Het paard waar ik nu een goede klik mee heb is een haflinger. ik vond ze niet bijzonder ook qua uiterlijk, was meer van de fjorden. Maar deze haflinger kwam per toeval in mijn leven en we kunnen het prima vinden, al was dat zeker niet makkelijk, want hij is geen makkelijk paard.

Jacquel
Berichten: 455
Geregistreerd: 17-05-12
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 21:32

Een klik vind ik net als verliefdheid: als je moet vragen hoe dat voelt, is het je nog nooit overkomen. Want als het moment daar is, dan weet je het gewoon. Ik heb twee keer meteen een klik gevoeld. En één keer is de klik gegroeid. Het grappige was dat dat paard wel meteen een klik met mij had, maar dat ik pas later de klik terug voelde.

Feromisa

Berichten: 46
Geregistreerd: 20-01-19
Woonplaats: Oisterwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 21:32

Een paard voelt altijd of jullie de juiste match zijn. En dit zal hij laten merken.

Ik ken iemand die haar paard kocht. Haar paard wilde echter niet door haar gepoetst worden. Liep niet mee aan de halster. En haalde uit met bijten als ze in de buurt kwam.

Het paard ging naar een andere eigenaar, en het paard wilde ineens wel meelopen. Beet nooit, en genoot van het gepoetst worden.