Een band vormen met een nieuwe pony

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Meliamne

Berichten: 15
Geregistreerd: 30-01-19

Een band vormen met een nieuwe pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-19 19:15

Hallo allemaal.
Ik zit nu in mijn laatste jaar school en wil graag in de komende jaren mijn eerste pony kopen.
Ik ben al veel onderzoek aan het doen aangezien ik ivm school drie jaar niet meer heb kunnen rijden.
Ik vroeg me af wat jullie doen om een band te vormen met een nieuw paard/pony

Bedankt

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Re: Een band vormen met een nieuwe pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 19:17

Ik heb eerst lekker gewandeld, gepoetst en gelongeerd :)
Dit bracht mij dat ik nu gewoon op Kelan stap nadat ik altijd paarden veel te hoog vind en dus een ponyrijder was :D
Kortom lekker op de grond aan de slag gaan

troi
Berichten: 17007
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Een band vormen met een nieuwe pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 21:25

Simpelweg door tijd met hem door te brengen, trainen op de grond en in het zadel, wandelen, voeren. Er is geen magisch ingrediƫnt, je zal geduld moeten hebben.

Anoniem

Re: Een band vormen met een nieuwe pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 21:33

Ik doe veel grondwerk en dat werpt zijn vruchten af, maar daar zou ik wel begeleiding in zoeken als je dat wil. Bijvoorbeeld vrijheidsdressuur is heel wat anders dan NH, en hoewel ik geloof dat je met verschillende soorten grondwerk wel een band op kan bouwen, is het een voor het ene paard wel meer geschikt dan voor het ander. Voor vrijheidsdressuur gebruik je vaak beloningssnoepjes, en hoewel ik die aan mijn KWPNer wel kan geven, wordt mijn Welsh er bijterig van. Dus met haar doe ik meer nh waarbij het paard leert om naar druk te luisteren en de beloning is dat je de druk weg neemt dus geen snoepjes. maar er lopen ook steeds meer paarden rond met burn-out verschijnselen doordat mensen denken: he grondwerk is leuk daar krijg je een band van dat ga ik ook doen en het dan fout toepassen.

Meliamne

Berichten: 15
Geregistreerd: 30-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-19 21:44

Elvirawortel schreef:
Ik doe veel grondwerk en dat werpt zijn vruchten af, maar daar zou ik wel begeleiding in zoeken als je dat wil. Bijvoorbeeld vrijheidsdressuur is heel wat anders dan NH, en hoewel ik geloof dat je met verschillende soorten grondwerk wel een band op kan bouwen, is het een voor het ene paard wel meer geschikt dan voor het ander. Voor vrijheidsdressuur gebruik je vaak beloningssnoepjes, en hoewel ik die aan mijn KWPNer wel kan geven, wordt mijn Welsh er bijterig van. Dus met haar doe ik meer nh waarbij het paard leert om naar druk te luisteren en de beloning is dat je de druk weg neemt dus geen snoepjes. maar er lopen ook steeds meer paarden rond met burn-out verschijnselen doordat mensen denken: he grondwerk is leuk daar krijg je een band van dat ga ik ook doen en het dan fout toepassen.


Heeft u mischien goede bronnen waar ik de juiste informatie kan vinden. Er is zoveel over nh te vinden en iedereen lijkt er een andere mening over te hebben. Als je denkt iets goed te hebben gevonden is er weer een hele groep tegen. En eerlijk gezegd ben ik best in de war met wat wel en niet werkt. Natuurlijk verschilt dit ook per paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-19 22:08

Meliamne schreef:
Elvirawortel schreef:
Ik doe veel grondwerk en dat werpt zijn vruchten af, maar daar zou ik wel begeleiding in zoeken als je dat wil. Bijvoorbeeld vrijheidsdressuur is heel wat anders dan NH, en hoewel ik geloof dat je met verschillende soorten grondwerk wel een band op kan bouwen, is het een voor het ene paard wel meer geschikt dan voor het ander. Voor vrijheidsdressuur gebruik je vaak beloningssnoepjes, en hoewel ik die aan mijn KWPNer wel kan geven, wordt mijn Welsh er bijterig van. Dus met haar doe ik meer nh waarbij het paard leert om naar druk te luisteren en de beloning is dat je de druk weg neemt dus geen snoepjes. maar er lopen ook steeds meer paarden rond met burn-out verschijnselen doordat mensen denken: he grondwerk is leuk daar krijg je een band van dat ga ik ook doen en het dan fout toepassen.


Heeft u mischien goede bronnen waar ik de juiste informatie kan vinden. Er is zoveel over nh te vinden en iedereen lijkt er een andere mening over te hebben. Als je denkt iets goed te hebben gevonden is er weer een hele groep tegen. En eerlijk gezegd ben ik best in de war met wat wel en niet werkt. Natuurlijk verschilt dit ook per paard.


Ja ik raak ook hopeloos in de war hoor zoveel meningen en zoveel verschillende paarden. Als je het echt interessant vindt zou ik gewoon een instructrice zoeken en kijken hoe het gaat, wanneer je toekomstige pony er goed op reageert heb je blijkbaar de juiste te pakken.
Wel is er een YouTube kanaal Parelli instructeurs Nederland, staan laagdrempelige filmpjes op

Molly1230

Berichten: 417
Geregistreerd: 04-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 20:12

Veel poetsen enzo maar ook respect hebben voor je paard en rustig met je paard omgaan! ;)

anjali
Berichten: 15081
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Een band vormen met een nieuwe pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 20:27

Gewoon samen wat doen. Hij gaat je vanzelf kennen en de band groeit dan ook vanzelf.Het is wel belangrijk om ,als je een paard gaat kopen,er een te kiezen die bij je past .Dan gaat alles veel gemakkelijker. Soms is de klik er bijna meteen en soms komt die geleidelijk nadat je aan elkaar gewend bent.De liefde gaat vaak door de maag. Als je iedere keer een appeltje of worteltje meebrengt dan vindt hij je al heel snel heel leuk.

ze_horse
Berichten: 11
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 00:37

Niet in het begin al rijden maar eerder wandelen en relaxen samen, poetsen verstevigt de band.ik zou meer info kunne geven maar wat ik ook wou zegge is al gezegd in de comments :P
Weet wel dat je niet direct een band krijgt.
Je voelt dat direct aan als je er een hebt.
Ik heb dat nu met een manegepaard en dat is echt de het beste gevoel ooit.
Ik wens je succes met je paard/pony!

teddybearr

Berichten: 69
Geregistreerd: 04-05-18

Re: Een band vormen met een nieuwe pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-19 22:08

Ik zou, net zoals de anderen al zeggen, gewoon rustig aan beginnen. Zo kunnen jullie allebei een beetje je draai vinden. Ik denk dat je daar later dan veel profijt bij hebt. Geduld is altijd beter. :) Beetje poetsen, beetje knuffelen, wandelen, noem maar op.

emily17
Berichten: 171
Geregistreerd: 17-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 14:20

In het begin niet al alles meteen willen gaan doen. Gewoon lekker rustig gaan wandelen en knuffelen. Jij moet aan je nieuwe pony wennen, maar de pony moet ook aan jou wennen. Wandelen, knuffelen, grondwerk en poetsen is hier ideaal voor!