Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 17:42

Mooi filmpje, freetorun! Super

kuenen
Berichten: 115
Geregistreerd: 17-04-06

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 18:52

Mooi beeld freetorun! Ik ben bezig met de gymnastic groundwork course, daar was ik zo nieuwsgierig naar :) . Zal de longeercursus er ook bij pakken!

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 22:22

kuenen schreef:
et gebruik van een zeer waardevolle beloning die de hond heel graag wil hebben. Kan ook een bal zijn.
Maar goed, ik wil geen hyper tinker dus gebruik een minder lekker beloning. Mijn vraag is of iemand zijn paard heeft leren longeren op de manier van de Connection Training site? Dus round the roundpen ? Zo ja, wt zijn de ervaringen?


TS is hier mee bezig: [PP] [VOLG] Balerion beleren met positive reinforcement

kuenen
Berichten: 115
Geregistreerd: 17-04-06

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 22:52

Dank je wel!

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 14:49

Heb paarden even los te grashappen , op stukje naast de paddock , nou dan krijg je niet zomaar de aandacht ......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 21:52

Dat is ook zo'n beetje het moeilijkste wat er is .. interessanter zijn dan gras..
Het kan echter wel, heb al een aantal mooie momenten gehad met [***] terwijl hij op de weide stond, maar ik doe daar eigenlijk geen trainingen, gras is puur ontspanning en doen wat hij zelf wil.


Wat een weertje vandaag <3
Ben met [***] naar buiten geweest, was een hele interessante maar leuke wandeling/rit. Hij is super braaf geweest maar heeft het met momenten best moeilijk gehad. Het eerste stuk, waar ik er naast liep, was geen probleem. Nog ruiters tegengekomen waarvan 1 de opmerking had "er bovenop is ook nog plaats" :+ Een stukje verder op het pad hadden we links op het veld een tractor die bezig was, en rechts op het veld stond een fiets geparkeerd. Rara, waar zou [***] naar gekeken hebben... :') Hem even laten stilstaan bij de fiets en wat grasjes laten snoepen en weer verder. Een stukje verder erop, waarbij hij heel goed ging het eerste stuk. Liep heel erg te kijken op een pomp (gok ik) die in een veld stond (grote steen met nog vanalles erop en errond), waarbij ik de planning had om het kijken op zich te negeren (zolang hij verder geen spanning opbouwde) en dan na een paar meter terug braaf doorstappen te belonen. Maar [***] keek, ging er braaf voorbij en bleef vlak daarna staan en keek achterom naar mij, want hij had zeker toch wel een snoepje verdiend _O-

Stukje verder blokkeerde hij wel ineens helemaal. En toen heeft hij interessant gedrag laten zien. Hij stond gespannen te kijken maar bleef wel staan. Heb hem even laten doen en normaal stapt hij dan vanzelf weer verder, of gaat op vraag van mij. Nu lukte het blijkbaar niet om voorwaarts te gaan, dus op mijn vraag om te stappen ging hij wel stappen.. achterwaarts. Maar heel rustig en voorzichtig, echt letterlijk stapje per stapje. Als ik hem vroeg om te stoppen deed hij dat ook meteen, dus het was niet achterwaarts wegvluchten of dergelijke. Een paar keer geprobeerd maar steeds hetzelfde effect, waarop ik afgestapt ben en we dat stukje te voet hebben gedaan. Verderop er weer op geklommen en ging weer zonder problemen. Zo heeft hij nog 1 keer hetzelfde gedaan terwijl hij tussenin nog een moment had dat hij wel moest staan en kijken maar daarna op mijn vraag ook weer gewoon ging stappen.

Dacht het dus gevonden te hebben, eindelijk een manier van [***] om mij duidelijk te maken wanneer het teveel werd voor hem. Maar na de 2e keer toen ik er terug op ging (op een plek waar echt compleet niks aan de hand was, op de andere plaatsen was steeds een verklaring) ging hij ipv voorwaarts meteen achterwaarts. Heb een paar keer geprobeerd maar kon verder echt geen probleem ontdekken, dus heb toen wel even een 'komop [***], niet overdrijven" en even mijn hielen tegen zijn buik, en toen ging hij weer voorwaarts en was er niks aan de hand. Dus nu weet ik weer niet zo goed of het wel altijd echt is zeg maar.

Nog een gek iets is dat hij de hele tijd enorm langzaam was (maar warm en last van hooikoorts dus had er begrip voor) tot ik op een pad kwam waarbij ik mijn teugels een stukje korter nam (dus meer echt contact, daarvoor was het los contact) omwille van praktische redenen (gras) en toen kon hij wel ineens heel vlot doorstappen :? Was ook helemaal niet gespannen of dergelijke, gewoon lekker doorsjouwen. Misschien heeft hij toch wat meer contact, begeleiding, sturing nodig ...

En daarna nog een prachtig momentje gehad toen ik op een mooi zacht pad kwam en hardop tegen mezelf zei: eigenlijk is dit ideaal om te draven. En daar ging [***] dan :') Waarop ik hem natuurlijk meteen groot beloond heb. Daarna nog 2x een stukje gedraafd, het mag geen naam hebben (je ziet het amper op de grafiek, hahaha) maar het waren wel 2 stukjes draf! Daarna terug gaan stappen voor het geval dat hij wat spanning zou opbouwen door het draven, al vind ik dat zo moeilijk in te schatten. En dan lekker gezellig samen terug naar huis, laatste stuk nog er naast, nog even een dingetje gehad bij de keuze tussen iemand die onkruid stond te sproeien en 2 mannen met 2 hevige honden aan de andere kant, maar de sproeier won, die moest uitgebreid bekeken worden :') Het blijft een speciaal geval die pony, maar het was wel een hele interessante wandeling/rit zo.

kuenen
Berichten: 115
Geregistreerd: 17-04-06

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-19 22:19

Het is in ieder geval nooit saai zo'n buitenritje [***] :) , lekker van genieten!
Ik kwam toevallig vandaag nog even een mooi filmpje tegen, wil ik even delen:
https://www.youtube.com/watch?v=7y1mg0tZJSk
hoop ik met mijn jonkie ook eens te bereiken :)

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 09:12

Volgens mij was dit van freetorun een beetje ondergesneeuwd, maar wat fijn dat je er weer even op hebt gezeten!
Oefenen van ontspanning klinkt ook heel goed! Kan je nog wat vertellen over welke oefeningen wel en niet werkten? Heb je het dan over dingen als hoofd laag of op een mat staan ofzo? En zet je deze oefening die wel werkt ook op cue of is dat niet jullie bedoeling? Op basis van je beschrijving nog wat lastig voor me te zien namelijk.

En fijn, [***], dat jullie ook weer lekker op pad zijn geweest en het goed ging!

freetorun schreef:
Klinkt als een hele goede dag [***]!

Gefeliciteerd met je verjaardag xyzutu2! En goede vragen. Ik denk specifiek belonen voor een calming signal/stress signaal, niet zoveel doet. Het lijkt me meer een reactie v/h reptielen brein op stress dan dat het daadwerkelijk een bewust iets is. En stel je zet (bijvoorbeeld) gapen op commando, heeft het gapen op commando dan wel hetzelfde effect vanuit het brein gezien? Oftewel, is gapen altijd een manier om stress af te zwakken? Of kan het ook (enkel op commando) zonder verdere (positieve) gevolgen voor het stress-niveau?

Hetzelfde zoals bepaalde mensen kunnen huilen op commando. Dat betekent dan vaak niet dat die mensen ook verdrietig zijn of dat het oplucht. Het staat dan echt los van waar huilen normaal 'voor werkt'.

Hier de afgelopen week samen met m'n instructrice bezig geweest met het vinden van ontspanning bij Dex. Ik liep namelijk bij bepaalde (rustige) oefeningen ertegenaan dat Dex wel netjes stilstond, maar ondertussen toch wat onrustig werd. Dit merkte ik in gewicht verplaatsen van het ene naar het andere voorbeen, onrustiger voer aannemen, hoofd vaker omdraaien en sneller afgeleid.

Na een tijdje observeren wat er nu precies gebeurde, was er eigelijk een duidelijke trigger. Namelijk het bewegen van mijn handen. Zodra ik m'n handen bewoog (om b.v. voer te pakken) dan zag je een korte stressreactie vanuit Dex, waarna hij zichzelf weer 'corrigeerde' maar wel spanning vertoonde. Dit komt vooral bij rustigere oefeningen voor, want dan staan we vaak dichter bij elkaar. En die reactie op m'n handen is voornamelijk wanneer die beweging zich bij Dex z'n hoofd afspeelt.

Kortom, we hebben een paar oefeningen uitgeprobeerd. Maar het duurde even voordat we een oefening hadden waarbij we echt ontspanning bij Dex begonnen te zien. We zetten voor deze oefening een stapje terug naar beschermd contact, waarbij ik eigenlijk Dex vraag om in standing face forward te staan. En dan de duur opbouw. Ondertussen zitten we op een rustige 5 seconden. Je ziet Dex dan daadwerkelijk ontspannen (hoofdje zakt, oogjes vallen af en toe wat dicht, oortjes relaxt). De reactie op m'n handen is dan ook kleiner. En hoe verder we komen, hoe meer bewegingen ik kan introduceren. Voor nu beweeg ik een vingertje bijna constant. En uiteindelijk worden dit twee vinger, m'n hele hand, arm etc etc.

Zelfs vandaag met de harde wind kon ik toch even ontspanning bij hem vinden. Je merkt nu ook dat hij de oefening begint te herkennen en het ergens ook fijn gaat vinden. De oogjes gaan steeds iets sneller wat meer sluiten. Wel erg lief en mooi.

Ook heb ik v/d week weer voor het eerst op Dex gezeten na 2 harde vallen. Het voelde opeens weer goed. Hij stond tijdens het opstappen ook heel lief stil. Ik heb er nog geen minuut opgezeten, haha. Maar hem wel rijk beloond met wat worteltjes voor stilstaan en mij laten zitten. Dat kon Dex wel waarderen, hij stond als een soort van kromme banaan met z'n hoofd naar m'n been gebogen haha. Dat de basishouding recht staan wordt komt nog wel :')

ieris

Berichten: 1780
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Loenen veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 12:26

Freetorun wat een heerlijk filmpje om naar te kijken! Wat gaaf zeg dat hij zo goed relaxed om je heen loopt op gepaste afstand :))
Heb een deel van je volgtopic gelezen en zag dat je eigenlijk nog niet zo heel lang bezig bent met clicker training, vind het echt super knap wat jullie in die tijd bereikt hebben.
Van de pessoatoutjes in de binnenlongeerbak naar dit filmje in complete vrijheid, echt super mooi zeg!

[***] fijn dat je al wat kleine stukjes draf hebt kunnen meepakken, goed begin!
En ook super dat Cobe zo rustig bleef en een paar stappen achteruit deed ipv de vlucht modus in te gaan.

Hier ging het gister ook super!
Dankzij de tip van freetorun mijn paard terug bij de groep gedaan als het minder ging, en door een paar stappen terug te doen zijn we nu enorm gegroeid!
In het begin als ik met Matsie voetbal wilde oefenen, was hij vaak zo nerveus als de bal ergens tegenaan kwam, dat hij zelfs de voedsel beloning na de click niet meer wilde aannemen.
Zijn stressfactor zat echt in het rode level, en soms liep hij ook gewoon weg tijdens het spel om bij de uitgang van de bak bij zijn vrienden te gaan mokken hoe stom en eng dit balspel wel niet was.
Stond ik daar met mijn leuke idee en zak vol voer, en een paard die niet mee wilde doen, best wel confronterend. Maar heb hem toen wel terug gezet, met de gedachte volgende keer beter.
En nu na 5 keer oefenen begint hij er echt lol in te krijgen, hij kan eindelijk eens stilstaan om de beloning aan te nemen, wat voorheen niet lukte. En schrok niet meer zo hevig van de bal, zelfs niet toen de bal ongelukkig onder hem kwam.
Ben echt zo blij dat we dit al bereikt hebben.
Mijn man heeft er een filmpje van gemaakt, ik ga even kijken hoe ik dat moet plaatsen.

ieris

Berichten: 1780
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Loenen veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 12:54


MyChoice

Berichten: 2197
Geregistreerd: 08-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 22:46

Vandaag naar een dagje theorie en training geweest van Suzy Deurinck. Zij heeft de connectietraining gevolgd en als achtergrond Dierwetenschappen. Nu ben ik nog enthousiaster! Had mijn ruin meegenomen die in principe prima laadt, maar het echt niet tof vindt. Hij doet het omdat het moet. Met de target en clicker en dus positieve bekrachtiging liep hij er uiteindelijk zelf op, zonder halster en touw :D Hij had er lol in, werd zelfverzekerder en voelde zich helemaal de stoere vent haha!
Na de dag moest hij natuurlijk weer mee naar huis. Dus halster om en de trailer in gelopen. Zónder stagneren op de klep liep hij er in. Echt zo gaaf!

https://www.facebook.com/1053906345/pos ... 63?sfns=mo

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 09:40

ieris schreef:
Hier de links:
https://youtu.be/U8S80GLB96s
Op het eerste filmje zie je nog duidelijk een rilling door hem heen gaan als de bal in de struik land.
Tweede is al een stuk vrijer:
https://youtu.be/YrlWwe_qdl4


Leuk om te zien dat hetzelfde paard vanuit code rood met bal, nu met oortjes erop actief is ermee.
Zoekt of wacht ook niet eens echt meer op beloning, bal is veel leuker :j

Anoniem

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 11:38

@ ieris : fijn dat er zo'n vooruitgang in zit! Soms kan je als mens wel iets leuk vinden om te doen met je paard maar als je paard daar niet zo over denkt is de lol er voor iedereen snel af ;) Super dat je paard er toch de lol van gaat inzien.

@ MyChoice : leuk filmpje! Suzy is een leuk persoon :j Heb er toen ze voor Connection Training bezig was een aantal online coaching-sessies van gehad, waren heel fijn.


Hier gisteren een baaldag, het wilde niet .. maar pony kon er ook niks aan doen, had echt veel last van zijn hooikoorts. Was ook meteen een andere pony dan de dag ervoor, toch raar hoe "zich niet goed in hun vel voelen" zoveel met hen kan doen ... Heel schrikkerig, enorm vlot stappen (zelfs draven) om maar zo snel mogelijk terug te zijn, als ik een pad in wilde wat echt weg ging van stal gewoon ermee stoppen, .... Heel interessant wel, maar moeilijk voor mij, om niet mijn zin door te drijven en/of boos te worden. Maar heb het niet gedaan! We hebben gewoon het kleinste rondje gedaan dat hij wilde doen, ben niet opgestapt en heb hem verder met rust gelaten. Toch maar weer eens zoeken of ik hem niet nog extra kan helpen (medicatie ophogen of dergelijke) want dit is voor hem echt niet fijn ...

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 09:51

Ga later ff de filmpjes kijken!
Leuke positieve verhalen hier! En heel goed [***], is soms moeilijk!
Ik heb me eindelijk aangemeld voor CT, ben benieuwd naar hun cursusfilmpjes. Kan nu even een maandje rondneuzen. Heb ook contact opgenomen met Janneke Koekhoven, maar zij zit wat ver weg voor mij. Loop tegen wat dingen aan waarbij het fijn is als iemand even meekijkt. Had ook al filmpje ingestuurd naar the willing equine, ook echt aanrader (en goedkoop, beetje te goedkoop).

MyChoice

Berichten: 2197
Geregistreerd: 08-11-17

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 10:58

Ik heb een trainingspaard die ik niet de trailer op getraind krijg. Die heeft al jaren een grote aversie tegen het ding. Ik heb bij mijn eigen paard gezien hoe je de trailer positief kunt maken met clickeren. Nu ben ik net begonnen met clickeren en wil dat nog niet gaan toepassen op trainingspaarden tot ik het goed genoeg kan. Maar ik zoek wel iemand die dit zou willen gaan doen met dit paard. Er zit al heel veel geld en tijd in dit paard qua trainers. De eigenaresse staat op het punt haar paard te verkopen. Dus het liefst een no cure no pay tarief. Is er hier iemand die zich geroepen voelt? Diertje staat op de utrechtse heuvelrug. Ze is zeer welwillend maar sluit zich richting de trailer volledig af momenteel. Met simpele connectietrainingoefeningetjes om haar geaard en bij me te houden kunnen we met 2 voeten op de klep komen.

kuenen
Berichten: 115
Geregistreerd: 17-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-19 12:17


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 11:53

Sorry voor mijn afwezigheid, beetje druk en weinig te vertellen ;)
Vorige maandag nog wel een geweldig leuk ritje gehad, hij voelde zich duidelijk beter (trok zelfs uit zichzelf richting poort terwijl we naar de poetsplaats gingen, alsof hij wilde aangeven dat het wel zou lukken) en dan voelt het toch weer extra als een cadeautje <3

@ Visitor : leuk zeg! Hoe bevalt het ondertussen?
Ik vind de site super leuk, maar vind het wel moeilijk om mij eraan te zetten om de curussen ed te bekijken. Maar dat ligt aan mij want heb er in principe tijd genoeg voor, alleen vaak als ik aan de computer zit ben ik moe en kan ik mij niet echt concentreren dus doe dan maar dingen waar je niet teveel bij moet nadenken ;)

@ MyChoice : lastig probleem. Zelf doen terwijl je qua clickeren nog niet zoveel ervaring hebt is het in zo'n geval ook niet meteen. Qua trainers ken ik er niet zoveel in de buurt, misschien Suzy Deurinck eens benaderen? Heb geen idee qua afstand ..

MyChoice

Berichten: 2197
Geregistreerd: 08-11-17

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 20:48

Dank voor de tips. Suzy heb ik een dagje cursus bij gevolgd. Alle vertrouwen in, maar helaas op 1,5 uur rijden. Ik heb volgende week m'n eerste les bij clickercoach.nl

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 11:34

Ik had nog even geen tijd gehad te reageren op het topic. Maar dan nu toch :D

Visitor schreef:
Volgens mij was dit van freetorun een beetje ondergesneeuwd, maar wat fijn dat je er weer even op hebt gezeten!
Oefenen van ontspanning klinkt ook heel goed! Kan je nog wat vertellen over welke oefeningen wel en niet werkten? Heb je het dan over dingen als hoofd laag of op een mat staan ofzo? En zet je deze oefening die wel werkt ook op cue of is dat niet jullie bedoeling? Op basis van je beschrijving nog wat lastig voor me te zien namelijk.
IK snap helemaal dat het misschien wat vaag was, dat was voor het voor mij in het begin ook wel een beetje. De ontspanningsoefening is eigenlijk een uitgebreide versie van 'Standing Face Forward'. Het idee is dus dat het paard stil staat (4 benen op de grond/mat, en hoofd vooruit) als basishouding. Deze oefening deden we vaker, maar Dex stond dan (wiebelig) stil en bouwde vaak spanning op. Het was voor hem heel lastig, hij reageerde vaak heftig op mijn armbewegingen (hoofd omhoog gooien, of krokodillen-gezicht trekken), raakte soms gefrustreerd, was ongeduldig, liep wel eens weg etc.

Het is dus eigenlijk SFF +. Waarbij we bij SFF niet gewoon stilstaan vragen, maar ontspanning. Rustig ademen, oren losjes, en de oogjes zakken vaak dan wat. Echt gewoon rust & ontspanning. En dan is stilstaan ook helemaal geen straf :j. Er is dus geen cue voor, want het is een basishouding. Wel help ik hem vaak even door bijvoorbeeld zelf wat zwaarder uit te ademen, zorgen dat ik zelf ontspannen adem etc. Bv als ik even geen cue geef, als ik met iemand anders praat etc etc. Iemand omschreef het treffend als 'when the grown-ups talk'. Ik kwam pas deze link tegen, en eigenlijk herken ik veel van wat de schrijver hier schrijft m.b.t. de oefening die we nu doen: https://www.clickertraining.co.nz/blog/resolving-your-horses-food-anxiety-once-and-for-all

Ondertussen zijn we weer even verder, en gaat de ontspanningsoefening echt fijn. En dus kan ik deze oefening uitbreiden. Zo is de intentie dat de ontspanning overal in terug gaat komen, tijdens het poetsen, het opzadelen, de andere oefeningen en bv zelfs het rijden. Voor nu zijn aanrakingen ook iets waar Dex bij kan ontspannen (en genieten). Eerder vond hij dit juist spannend en deed ik het heel weinig. Voor ons is zoiets dus echt goud waard:


Ik pluk nu echt al de vruchten door deze ontspanning zo te zoeken in de training. Hij wordt over het algemeen veel relaxter, ook buiten de training. Hij ligt meer, hij staat nu vaker uitgeschacht (niet in training maar in vrijheid) en is minder snel gefrustreerd. Ook reageert hij dus minder op mijn handen, neemt de beloning rustiger aan én kauwt rustiger. Met m'n instructrice noemen we het ook een soort van 'therapie'.

En dan krijg je af en toe prachtige cadeautjes. Gisteren ben ik bij hem een boek gaan lezen. Hij kwam toen met z'n hoofd op m'n schoot in m'n armen leunen en viel daar bijna in slaap. Zo fijn en lief! Of dat ik hem gewoon lekker kan kriebelen of knuffelen. Dat vond hij eerder echt niet zo fijn en hij is echt heel kopschuw (geweest). Of dat ik gisteren de vliegenspray weer kon introduceren. Hij vond het spannend, maar ontspande snel en dus konden we het zonder stres oefenen.

Afbeelding

ieris schreef:
Freetorun wat een heerlijk filmpje om naar te kijken! Wat gaaf zeg dat hij zo goed relaxed om je heen loopt op gepaste afstand :))
Heb een deel van je volgtopic gelezen en zag dat je eigenlijk nog niet zo heel lang bezig bent met clicker training, vind het echt super knap wat jullie in die tijd bereikt hebben.
Van de pessoatoutjes in de binnenlongeerbak naar dit filmje in complete vrijheid, echt super mooi zeg!

[..]Hier ging het gister ook super!
Dankzij de tip van freetorun mijn paard terug bij de groep gedaan als het minder ging, en door een paar stappen terug te doen zijn we nu enorm gegroeid!
In het begin als ik met Matsie voetbal wilde oefenen, was hij vaak zo nerveus als de bal ergens tegenaan kwam, dat hij zelfs de voedsel beloning na de click niet meer wilde aannemen.
Zijn stressfactor zat echt in het rode level, en soms liep hij ook gewoon weg tijdens het spel om bij de uitgang van de bak bij zijn vrienden te gaan mokken hoe stom en eng dit balspel wel niet was.
Stond ik daar met mijn leuke idee en zak vol voer, en een paard die niet mee wilde doen, best wel confronterend. Maar heb hem toen wel terug gezet, met de gedachte volgende keer beter.
En nu na 5 keer oefenen begint hij er echt lol in te krijgen, hij kan eindelijk eens stilstaan om de beloning aan te nemen, wat voorheen niet lukte. En schrok niet meer zo hevig van de bal, zelfs niet toen de bal ongelukkig onder hem kwam.
Ben echt zo blij dat we dit al bereikt hebben.
Mijn man heeft er een filmpje van gemaakt, ik ga even kijken hoe ik dat moet plaatsen.
Bedankt voor het compliment! We zijn inderdaad heel wat veranderd zo, haha. Van 'traditioneel' naar NH en nu helemaal onze weg gevonden in clickertraining. Ik heb voor het eerst echt het gevoel dat het past, vind heerlijk wetenschappelijke onderzoeken erin te betrekken en ook emoties mee te trainen. Wanneer je meer weet v/h leerquadrant is gedrag aanleren niet meer zo moeilijk, maar gedrag met fijne emoties vind ik wel weer een uitdaging!

Wat fijn trouwens door wat autonamie terug te geven aan Matsie, dat hij zijn stoere zelf ontdekt! Ik vind de filmpjes ook heel mooi een verschil geven. Prachtig.

@Visitor,
Ik wist niet dat je ook dingen kon insturen naar TWE. Klinkt ook wel interessant om keer een andere invalshoek te vinden. Mag ik vragen hoeveel dat kost? En al een lesgeefster gevonden? Wat ik soms mensen ook zie doen is op de EE Facebookgroep (NL-talig) een filmpje laten zien en vragen om advies :j

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 16:18

Freetorun: dank voor de mooie link uit Nieuw zeeland,

ben me aardig aan het inlezen wat er zoal langskomt, en er zitten weer aardige doordenkers tussen.
Kan ik zeker wat mee :j

Anoniem

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 18:10

Super uitleg over je SFF + freetorun! Fijn om te lezen.
Zou er eigenlijk ook wat meer mee bezig moeten zijn, want [***] is hetzelfde type als die van jou. Hoe reageerde die van jou als je clickte als die relaxt(er) was? Want die van mij zou dan meteen gaan zoeken wat hij nu precies deed en daardoor dus weer alles verliezen...

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 21:32

MyChoice schreef:
Dank voor de tips. Suzy heb ik een dagje cursus bij gevolgd. Alle vertrouwen in, maar helaas op 1,5 uur rijden. Ik heb volgende week m'n eerste les bij clickercoach.nl

Ik denk dat hij heel geschikt is hiervoor. Je kan anders ook denken aan effectieftrainen (ook in dit topic actief, dacht ik), zit ook niet al te ver weg voor jou, denk ik.

@[***], beetje zelfde probleem als jij, vrees ik. 's avonds weinig puf en wil wel scherp zijn om alle info in me op te nemen. Dus nog alleen de eerste paar filmpjes gekeken. Maar ik vond alleen al rondneuzen in de inhoudsopgaven echt geweldig, belooft heel wat. Als ze dat ook openbaar zouden zetten (niet de inhoud, maar dat je de onderwerpen en modules etc. kan zien), had ik me al veel eerder aangemeld.
En over jouw laatste post, je vroeg het niet aan mij, haha, maar reageer toch ff; dat dacht ik eerst ook, maar het werkt goed. Shawna Karrasch heeft ook filmpje over iets vergelijkbaars, daar had ik inspiratie uit gehaald. Is wel net wat anders, maar je ziet het al de goede kant uitgaan. https://youtu.be/nM-CyADvhPg

@freetorun, thanks, nee, dan snap ik wat je bedoelt. Met zoiets ben ik ook bezig geweest de laatste tijd. Ik moet zeggen dat ik de naam SFF niet ken (of ben vergeten), is dat van Alexandra Kurland? Grown ups are talking is wel van haar in elk geval. Ga de link ook nog bekijken, thanks.
Echt fijn dat het zo goed gaat bij jullie zeg!
Kostte maar iets van 8 dollar! En ik kreeg ongeveer een half uur ingesproken feedback op mijn filmpje van 7 minuten. Dus ze doet zichzelf echt tekort voor dat geld. Je kan via haar website insturen.
Wat is de EE Facebookgroep, waar staat EE voor? Ik heb geen Facebook.
O en JK gaat kijken of ze een route kan samenstellen waardoor ze ook hier in de buurt komt!

@ieris, wat een lekkere enthousiaste voetballer!

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 07:12

Warwick gebruikt geen clicker (voor zover ik weet) , wel voedsel beloning
maar sluit soms weer naadloos aan op zelfde manier van training.

Voorbeeld: https://m.youtube.com/watch?v=xhapIYc1_dM

Het neus wrijven kende ik zo toegepast nog niet, het krabben en wrijven bij buikstreek en singeldrang pas ik wel toe ipv gedrag afkeuren en blokken.
Een paard mag van mij best reactie geven bij aansingelen, zo lekker voelt dat niet.

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 08:08

Peetstap schreef:
Warwick gebruikt geen clicker (voor zover ik weet) , wel voedsel beloning
maar sluit soms weer naadloos aan op zelfde manier van training.

Voorbeeld: https://m.youtube.com/watch?v=xhapIYc1_dM

Het neus wrijven kende ik zo toegepast nog niet, het krabben en wrijven bij buikstreek en singeldrang pas ik wel toe ipv gedrag afkeuren en blokken.
Een paard mag van mij best reactie geven bij aansingelen, zo lekker voelt dat niet.


Heel erg bedankt voor het delen van dit filmpje! Die van mij is namelijk ook een happer (of ik nou met voer of zonder werk). Ik heb tot nu toe echt van alles geprobeerd maar het blijft toch nog wel een dingetje,dus ik ga zeker zijn visie eens proberen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 14:11

Ga de filmpjes nog eens bekijken maar ik moet weer even kunnen zagen :o

Hoe zet je een paard op pensioen zonder je schuldig te voelen? Want ik heb het om eerlijk te zijn echt gehad -O- Ik weet niet wat ik nog moet doen om goed te doen. Hij zit gewoon niet goed in zijn vel en ik weet niet wat ik nog kan doen. De ene dag is hij super en doet hij meer voor je dan je wil, de andere dag gaan de simpelste dingen al niet. Denk dat hij een beetje oud aan het worden is. Zijn darmen spelen vaker op en zijn hooikoorts lukt dit jaar ook niet goed, ondanks dat hij al op veel meer medicatie staat. En als het hem niet gaat dan reageert hij zo extreem.. vandaag heeft hij in mijn hoofd gebeten ^) En ja, dat lees je goed. Stond gebukt om aan de singelplek onder zijn buik te poetsen en hij draait zich en bijt gewoon recht in mijn hoofd. Hij schrok er zelf van maar alsnog... Ik weet gewoon nooit op voorhand wat ik kan verwachten en het is echt niet fijn als je denkt "vandaag even lekker naar buiten want gisteren/eergisteren ging zo heerlijk" en dan gaat het gewoon niet, terwijl je steeds hetzelfde doet.

Maarja, op pensioen.. en dan? Wanneer heeft een pony genoeg? Hij staat in een stal met een saai paddockje. Er is niks te zien behalve zijn buurman en met mooi weer staat er aan de andere kant wel eens een paard. Ik kan hem laten rollen en rondkeutelen in de longeerpiste en eens laten grazen. Maar verder?

Ik weet het echt niet meer, er kruipt zoveel energie in en niks wil nog lukken. Als je dan vergelijkt met Bo, die nog een paar jaar ouder is en geen steek ziet, dan is die laatste echt wel het fijnere paard. Die wil nog zo graag, vind alles prima en leuk en als hij het niet weet komt hij steun zoeken bij je (of hij doet gewoon eigenwijs verder maar dat mag ook, haha). Ik heb het idee dat als ik er tijd in zou steken dat ik bij wijze van spreken nog eerder met Bo op trektocht zou kunnen dan dat het met Co gaat lukken, terwijl die laatste veel meer ervaring heeft met alles. Het is gewoon echt niet meer fijn -O-