Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 13:00

sanne83 schreef:
Ja dat klopt. 11,- is voor kindle of onlineversie. Ik vind zo’n videokanaal heel fijn, maar ik hou toch wel van gewoon een lekker boek om te lezen :j


Ik kan hem niet vinden, linkje?
Zie alleen een paperback boek voor 24,- pond.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 13:07


Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 13:12

[***] schreef:
Ik vertel er nooit zoveel over maar ik wil toch even delen dat ik ontzettend trots ben op mijn blinde opa. Dat is echt zo'n lief paard, die wil altijd meewerken en zo zijn best voor je doen, daarnaast ook tikje eigenwijs. Heerlijk dier is het. Dit jaar nog niet erop gezeten? Ach, maakt niet uit, gewoon opzadelen en gaan <3

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]
Zo oud lijkt "opa" niet anders..

Is toch zalig zo'n paardje in je "achtertuin" waar je zo ontspannen mee de weg op kunt ?,
Lekker genieten van elkaar en loeren in omgeving, niks moeten.
Daar teken ik voor om ze zo een oude dag te mogen geven..
_/-\o_

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-19 13:57


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 07:28

Peetstap schreef:
Zo oud lijkt "opa" niet anders..


Dank je, maar hij is toch al de 26 gepasseerd dus dan mag ik hem wel opa noemen vind ik 8-) :))
Al weet hij zelf van niks natuurlijk, hij voelt zich nog piepjong met momenten...


Het boek heb ik nog niet besteld, zat me af te vragen of er ook een hardcover-versie was maar blijkbaar wel dus. Misschien als kerstcadeau voor mezelf ofzo :Y)

Interessante kijk eerder nog sanne83, werken mer R- hoeft natuurlijk niet te betekenen dat je je paard overal doorheen duwt en nergens rekening mee houdt. Zelf merk ik wel verschil tussen mijn parelli-tijd en nu maar ik denk doordat ik toen gefocussed was op de oefeningen (ookal dacht ik van niet) en nu meer op de emoties. Ik kan inderdaad gewoon longeren met zweep maar tegelijk ook merken als iets niet gaat en daarop inspelen ipv gewoon te blijven doorgaan want er moet gelongeerd worden. Bijvoorbeeld.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 16:59

[***] schreef:
Interessante kijk eerder nog sanne83, werken mer R- hoeft natuurlijk niet te betekenen dat je je paard overal doorheen duwt en nergens rekening mee houdt. Zelf merk ik wel verschil tussen mijn parelli-tijd en nu maar ik denk doordat ik toen gefocussed was op de oefeningen (ookal dacht ik van niet) en nu meer op de emoties. Ik kan inderdaad gewoon longeren met zweep maar tegelijk ook merken als iets niet gaat en daarop inspelen ipv gewoon te blijven doorgaan want er moet gelongeerd worden. Bijvoorbeeld.


Ik denk dat tresholds herkennen en jezelf eraan houden gewoon enorm moeilijk is. Zeker als je dan een stapje teruggaat en dan erachter komt dat dat eigenlijk ook al te ver was :') dat je dan eigenlijk even helemaal naar nul moet. Ik heb toch ergens altijd een plan, ik betrap mezelf er erg vaak op dat ik doe alsof ik geen plan heb, maar stiekum toch dat doel nog in m’n achterhoofd heb :+

Ik heb juist door die tresholds heel lang alleen met approach en retreat gewerkt en niet met voer, omdat ik bang was dat voer me teveel mogelijkheden zou geven door te zetten, terwijl paard niet écht ok was. Nu weet ik dat dat niet waar is :o maar je moet het wel juist inzetten, waarbij je het paard eigenlijk tegen houdt om zelf tresholds over te duiken voor het voer.

Het is eigenlijk niet echt R- vs. R+ dit, meer comfort-discomfort. Je hebt natuurlijk mensen (die noemen dat zelfs NH |o ) die bijv enorme discomfort geven buiten de trailer en het “comfort” op de trailer is dan eigenlijk alleen het wegblijven van alle ellende buiten de trailer. Je kan ook alleen het comfort in de trailer verhogen door voer. Er zijn nog heel veel tussenvormen en verhoudingen van waarom en wanneer een paard comfort/discomfort ervaart, denk ik. Ook met rijden bijv., rust geven na drie passen galop is geen beloning, maar na tien rondjes galop is stoppen met galoperen en even stilstaan wél belonend, maar dat is niet omdat galoperen ansich zo enorm aversief is, toch?

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 16:47

Pfff soms heb je zo'n dag, waarop alles misgaat := Paard was echt extreem gefixeerd. Het was donker, het waaide hard en er was een kinderspeurtocht bezig in het bos, wat enorm galmde in de binnenbak. Paard was niet meer normaal aanspreekbaar.
Gelukkig de dag erna niks aan de hand, paard kwam vrolijk aangelopen en was super zen met alles :') Ik verwachte een flinke knauw in het vertrouwen, maar ik merkte er helemaal niks van :+ Soms denk ik echt dat je op zo'n slechte dag beter gewoon kan omdraaien en je paard weer in de wei kan zetten :j

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 16:54

@sanne: ahhh herkenbaar hoor. Ik zal eerlijk zeggen dat ik op zulke dagen er ook mee kap. Want dan krijg je toch weinig ontspanning, laatste staan verbinding. Top dat het de volgense dag wel weer goed ging :)

Ik ben nog benieuwd naar jullie input. Ik krijg schrapen voordat er een emmer voer aan komt er maar niet uit. Laatst met de enorme regen gingen we een beetje net-niets doen in de binnenbak(je) en bij elke keer stilstand werd er geschraapt, terwijl er nog geen emmer in zicht was.
Ik heb even gebrek aan inspiratie hoe ik dat kan trainen. Tips?

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 17:17

Misschien een beetje out of the box, maar ik zou denk ik het schrapen op commando zetten en het omshapen tot een jambette. Vaak maken ze wel de connectie dat die beweging alleen gewenst/beloond wordt als er om gevraagd wordt.
En anders zou ik eens een sessie besteden aan stil staan met alle 4 de benen op de grond dus elke halve seconde dat hij echt stilstaat belonen en dat langzaam uitbouwen. Maar persoonlijk vind ik het afleren van ongewenst gedrag zo veel moeilijker dan het aanleren van nieuw gedrag dat ik zelf waarschijnlijk voor de eerste zou kiezen.

VogeltjeM

Berichten: 3751
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 19:47

Slmt9 schreef:
@sanne: ahhh herkenbaar hoor. Ik zal eerlijk zeggen dat ik op zulke dagen er ook mee kap. Want dan krijg je toch weinig ontspanning, laatste staan verbinding. Top dat het de volgense dag wel weer goed ging :)

Ik ben nog benieuwd naar jullie input. Ik krijg schrapen voordat er een emmer voer aan komt er maar niet uit. Laatst met de enorme regen gingen we een beetje net-niets doen in de binnenbak(je) en bij elke keer stilstand werd er geschraapt, terwijl er nog geen emmer in zicht was.
Ik heb even gebrek aan inspiratie hoe ik dat kan trainen. Tips?


Dit lijkt me een keten van gedrag die samenhangt met de context. Dus wil je de associatie met de context verbreken lijkt me. Anders op fb tips vragen? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 10:48

sanne83 schreef:
Ik heb toch ergens altijd een plan, ik betrap mezelf er erg vaak op dat ik doe alsof ik geen plan heb, maar stiekum toch dat doel nog in m’n achterhoofd heb :+


Dat ja, zo vaak dat ik tegen mezelf zeg dat ik zonder plan met pony aan de slag ga, maar het zou stiekem wel fijn zijn als die dit of dat of dat zou willen doen :')

Fijne ontdekking dat het hebben van slechte dagen niet meteen problemen voor de toekomst betekenen. Geeft toch ook wat meer vertrouwen om ze inderdaad gewoon terug te zetten als het echt niet wil lukken, morgen weer een nieuwe dag ...

@ Slmt9 : dat is een moeilijke, ben zelf ook enorm slecht in dat soort dingen. Gelukkig zijn er al tips gegeven. Weet niet of je lid bent van de Connection Training site? Want daar kan je zo'n dingen ook altijd vragen en krijg je weer tips van verschillende kanten.

Wat misschien ook zou kunnen werken, want schrapen is toch een teken van ongeduld en 'ik moet iets kunnen doen maar mag niet bewegen' is als het schrapen begint even een rondje stappen, stilzetten, belonen (als het kan meteen de emmer, dus een jackpot, voordat je paard de kans krijgt om te schrapen) en dit dan uitbouwen naar langer stilstaan bv.? Misschien trekt het gedrag dan ook weg omdat je paard even afgeleid is doordat die kan stappen, en daarna enorm beloont wordt voor het mooie stilstaan. Maar zoals gezegd heb ik er geen ervaring mee dus misschien werkt het ook helemaal niet :+



Hier weer wat verder in het experiment, nadat stalgenootje erop had gezeten en ik dat had bekeken ben ik er vorig weekend nog eens zelf opgekropen. Was een ideale dag, hij was in de eerste 10 minuten al 10x aan de hand weggevlogen doordat het druk was langs de binnenbak :') Dus in eerst instantie wilde ik er helemaal niet op, maar heb mezelf toch een schop onder mijn kont gegeven en hij was super braaf (al de onrust buiten de bak was overigens wel weg, klein detail, haha). Ik denk dat de terughoudendheid te maken heeft met 2 dingen, nl. mezelf (als hij gaat merk ik dat ik zelf ga terugdenken, dat hij maar niet te hard moet want als hij dan schrikt .. terwijl hij dan eigenlijk gewoon een goed tempo heeft) en als 2e dat hij verwacht na 3 passen vast wel een snoepje te krijgen. Hij vertrekt namelijk netjes, maar na 3 passen voel je hem zo terugkomen en dan is het moeilijk om hem vooruit te blijven houden. Dus zelf even zweepje erbij genomen en gewerkt op langere stukken en het werd een hele andere pony. Beetje overdrijven ging hij ook wel maar zo kennen we hem dus dat nemen we er maar bij :+ Voorlopig even richten op het vooruit gaan en het langere tijd vooruit gaan voor er een beloning komt. Nog een beetje zoeken maar er zit wel een mogelijkheid in. Met momenten was hij een beetje nukkig maar denk dat dit vooral komt omdat hij iets heeft van 'waarom moet dit nu wel?' want bij stalgenootje viel me dat zo niet op, maar die heeft natuurlijk ook geen verleden met hem. Denk dat het een pony is die dingen heel sterk koppelt zeg maar ...

De dag erna even de longeerpiste in geweest, maar de wind en insecten maakten het niet leuk, dus maar terug de binnenbak in. Daar gewoon los gelongeerd want er was een endurance-wedstrijd die voorbij stal kwam dus dat was even iets teveel uitdaging voor mezelf op dit moment om er dan op te kruipen. Maar ook daar gewerkt aan wat langere stukken draven (en galopperen) en hij deed het prima. Dus ik denk dat de clue zit in 'gewoon' werken met hem, maar moet zelf nog even de weg vinden.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 16:51

@[***]: dat heb ik toevallig vanmorgen gedaan. Als ik erbij ben gaat dat top, maar als ik om de hoek verdwijn om de emmer te halen schraapt hij weer :+ en als ik terug ben stopt hij weer :D
Dus het gaat om hoe ik het op kan lossen als ik er even niet ben :D
Goeie tip, heb m daar ook op t forum gezet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 21:45

Ben benieuwd welke tips je gaat krijgen, eens spieken als ik tijd heb :Y)

Vandaag weer een speciaal momentje. Kon weer 25 excuses bedenken om niet te rijden maar besloten gewoon op te zadelen, even te gaan longeren en dan verder kijken. Wilde eens kijken hoe hij zou lopen met teugels eraan tijdens het longeren, of hij nog iets zou doen met die 'spanning'. Dus opgezadeld, teugels achter de beugels en naar de longeerpiste. Kom ik op een punt waar je of naar de longeerpiste kan, of naar de straat. En meneer ging in de staak, hij wilde echt niet naar de longeerpiste en echt wel naar de straat. Even gekeken of hij zich zou bedenken maar neen.. En toen heb ik gezegd 'wat jij wil, maar dan stap ik wel op' (momenteel weer een ontstoken scheenbeen dus wandelen was even geen optie) dus opgestapt en een rondje in het veld gedaan. Ook gedraafd en gegaloppeerd en hij deed het super! Had geen schoenen aan dus beetje zoekerig, vond het plaatselijk ook nat/glad, maar hij dacht en werkte supergoed mee! Paar mini-schrikmomentjes (het waaide behoorlijk en was ook bewolkt en regenachtig) maar stopte meteen als ik hem voelde gaan en was er dan meteen weer bij en ontspannen. Zo wil ik nog wel meer ritjes :D

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 22:22

Het is niet zo’n actief forum als bokt, dus heb geen reacties :+

Ahhh, wat fijn dat het onverwacht zo goed ging.

Hier zitten we nog even in de nasleep van het magnesiumtekort. Hij trilt niet meer, maar zijn spieren zijn zoooo hard. Hij kan ook echt moeilijk bekken kantelen en ondertreden. Zo stijf. Ook in vrijheid loopt hij niet lekker. Dus wij doen alleen wat rek- en strekoefeningen en een beetje stappen en heeel klein beetje draven als t t lijf t toe laat.

Gelukkig kan dinsdagochtend de fysio komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 19:34

Oei, dat is minder. Is het daar niet actief meer? Ben er zelf al lang niet meer geweest (nog wel eens ingelogd maar niet meer echt rondgekeken) :o Hopelijk heb je intussen toch wat tips.

Hopelijk kan de fysio wat voor jullie betekenen, stijve en pijnlijke spieren zijn natuurlijk niet leuk. Beetje stappen en kijken wat hij aangeeft te willen is voorlopig het beste denk ik ja. Hier even geleden verschil gemerkt tussen moeten & willen .. Was met [***] bij de hoefsmid, een week nadat de chiropractor was geweest (en dus de halsproblemen en supervaste halsspieren vastgesteld). Op zich ging het goed, maar toen hij zijn been naar voren moest doen op de steun ging hij heel raar doen, eerst een paar keer terugtrekken maar daarna ineens een soort paniek en viel me op dat hij daarna helemaal stond te trillen (ook spiertrillingen). Dus uitgelegd van zijn problemen en dat ik dacht dat het daarmee te maken had, dus hem niet meer op de standaard gezet. Een dag of 2 dagen later vroeg ik hem een jambette om te zien wat hij zou doen en hij gooide er zo een aantal prachtige jambettes uit. Maar wel kort, dus wel de beweging maar niet het houden. Binnenkort even zien of hij het alweer langer kan houden, maar misschien lukt dat wel helemaal niet meer voor hem en dan is het ook prima.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 22:45

Oei, naar om te zien he [***]? Ik doe ook ff alleen voor en achterbenen rekken. Met name de voorbenen vind hij ook echt niet fijn.

Ik heb trouwens tips van Hannah zelf gekregen. Als er interesse voor is kan ik haar antwoord hier wel neerzetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 19:45

Sorry, had je reactie wel gelezen maar blijkbaar niet meer gereageerd .. Is inderdaad heel naar als je paard ineens zo extreem reageert. Gelukkig was het daarna ook van hem af toen hij zijn benen niet meer naar voren moest doen.

Hoe gaat het met iedereen hier? Nog interessante dingen meegemaakt?

Hier was het vandaag een slechte dag... het was mooi weer :+
Zo jammer wel, de voorbije 2 weken hele fijne dingen kunnen doen, hij was heel fijn met rijden (zowel buiten als in de piste) maar vandaag zag ik aan zijn snuit al dat het geen rij-dag zou worden. Uiteindelijk werd het een helemaal-niks-gaat-dag dus ook maar niks gedaan.

Blijf het wel een moeilijk puntje vinden, is het zo mooi weer, heb je eens vrij en dan kan je helemaal niks. Normaal zou ik opzadelen en een fijne bosrit maken, maar dat gaat dus niet. Is toch wel een dingetje ... Maarja, wat doe je eraan hé. Helpt ook niet dat staleigenaar een nieuwe aanwinst heeft en ik die vandaag voor het eerst een lesje zag lopen. Wat een knap paard ... Ze zei ook al meteen dat het echt eentje voor mij zou zijn (paarden van de staleigenaar lopen af en toe een lesje en zijn ook te huur), heel veelzijdig en braaf. Zitten alle dressuurknopjes op, kan een sprongetje doen en is heel braaf buiten. Klinkt als een ideaal paard, maar 3 is toch een beetje teveel van het goede := Steekt ergens toch wel, als je zo'n paard moet laten staan (het moet uiteraard ook nog klikken, maar in theorie) terwijl je met je eigen pony's "niks" kan ... :o :o

Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 14:34

Afbeelding

*\o/* *\o/* *\o/* Reclame bumper *\o/* *\o/* *\o/*

'Yes, ze zijn er weer! De SPOD130 is weer verkrijgbaar. Deze extra lange targetstick is ideaal voor grotere paarden of voor het werken in beschermd contact.

Lichtgewicht, makkelijk in- en uitschuifbaar, met aan het handvat een softclicker (heerlijk gedempt clickje voor de gevoelige paardenoortjes)

Toch liever iets dichterbij werken? De SPOD100 is uiteraard ook nog steeds te bestellen!

Meer info http://www.spod-international.nl

Mocht je interesse hebben? Er zijn in Nederland 2 verkoopadressen en 1 in België.

yarkayunda
Berichten: 839
Geregistreerd: 08-12-13
Woonplaats: Ell

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 10:43

Hoi, ik heb dit even gelezen en ik wil dit ook gaan doen met mijn jaarling. Heeft iemand tips of oefeningen waar ik mee kan beginnen?

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 11:20

Via connection training heb je eigenlijk een heel makkelijk programma waar je mee begint, voor het ‘echte’ werk. Die kan ik je aanbevelen.

Anoniem

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 13:39

Ik zou ook aanraden de website van Connection Training zelf door te nemen/lid van worden. Zij hebben een hele mooie opbouw van de oefeningen met veel uitleg (ook theorie) waardoor je meteen een goede basis legt voor vele jaren plezier. Het gaat eigenlijk helemaal niet om de oefeningen dus er zo een paar noemen heeft geen zin. En zij kunnen alles veel beter uitleggen dan ik het kan ;)

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 17:56

Als je lezen prettiger vind, dan kan je ook het boek aanschaffen. Komt op 9 november uit. Is niet duur en je krijgt ook toegang tot drie weken online conference als het boek uit is. Ik geloof elke dag een filmpjes van 9 tm 30 november :j

Ik heb trouwens les van Suzy morgen, ben benieuwd. Heb ook afgelopen Q&A gevraagd naar extra ideeen en tips voor de spanning die heel makkelijk blijft komen. Toch wel leuk aantal tips gehad en ze nemen enorm veel tijd om je vraag te beantwoorden, proberen echt goed mee te denken en een beeld van de situatie te krijgen. Daardoor ging ik zelf ook weer dingen overdenken (ligt het niet toch hieraan?), was erg leuk! Heb al een aantal dingen uitgeprobeerd en veranderd. Oa. heb ik wat dingen getest en is het toch wel echt vnl separation anxiety, al is het niet zo extreem. De spanning ging net heel goed eigenlijk, maar sinds het nu weer donker is, is het weer een stuk teruggekomen. Dus het speelt mee dat ze in het donker meer gespannen is dan overdag. Plus dat ze rustig is, tot ik wegloop, dat ben ik nu langzaam en spelenderwijs aan het uitbreiden. Plus het stilstaan tussen bewegen door veel serieuzer gaan nemen, ook zonder kriebelen of andere “activiteiten” gecombineerd met continu voeren ipv clicken voor stilstaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 20:51

Oh, ben benieuwd hoe je les gaat verlopen!

Hier vandaag met beiden een lekkere wandeling gemaakt, beetje frisjes maar tegelijk toch ook heerlijk weer. Wilde [***] eerst longeren, maar hij weigerde naar de longeerpiste te gaan en ging uit zichzelf naar de straat dus wat doe je dan hé. Nog even getest door ipv de veldweg richting weides te nemen rechtdoor te lopen over straat maar hij deed niet eens moeite om af te slaan en liep gezellig (en in een behoorlijk tempo!) met mij mee. Hij had echt zin om te wandelen blijkbaar. Bij terugkomst nog even in de buitenbak gespeeld maar daar kwamen ze al snel rijden dus toch maar even naar de longeerpiste gewandeld want wilde even zien hoe hij zou draven/galopperen ivm zijn darmen. Maar in de buitenbak was zijn kaars al uit had ik het idee, en in de longeerpiste deed hij het wel maar hij was moe (of het moe) dus maar niet teveel gevraagd. Het blijft een beetje dubbel allemaal, op zich gaat hij goed maar die darmen zijn toch nog niet 100%, de kruiden (voor zijn milt) lijken wel te werken want hij is veel gelijkmatiger qua gedrag en reacties (niet meer zo in uitersten) maar het doet dan weer niks voor zijn darmen blijkbaar.

[***] was weer zijn geweldige lieve zelf zoals altijd, in het begin even handen vol toen we langs de buitenpiste richting veld gingen, hij dacht even dat hij een 5-jarige hengst was ofzo (compleet met nek erop en al, ezel :') ) en dat is niet zo handig omdat we langs een pad moeten met draden en ook draadje open enzo. En als er 1 ding is waar hij schrik van heeft ... Als hij dan met zijn gedoe tegen de draad komt is het kermis, en dat voorkom ik liever met een blind paard ... Gelukkig alles wel goed afgelopen en de rest van de wandeling was hij weer een engel <3

Nathalie98
Berichten: 20
Geregistreerd: 25-10-19

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 15:53

wat is er zo goed aan connection trainen? zitten er ook nadelen aan

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 16:23

Voordelen voor mij:
- paardvriendelijk trainen
- duidelijk naar je paard
- een blijer paard = een blijere eigenaar
- je kan er ten alle tijde in elke situatie gelijk op terugvallen
- het is fijn om je paard bepaald gedrag af te kunnen leren
- het is fijn om je paard op een vriendelijke manier vertrouwd te leren worden met onprettige dingen (of een asociatie met onprettig)

Nadelen:
- het vergt wat omscholing van jezelf, oude gewoontes afleren. Voor mij de moeilijkste: you're nog searching for perfection, but connection
- het vraagt creativiteit, geduld en veel gevoel voor timing. Ik weet niet of dit perse nadelen zijn, uiteindelijk voordelenen, maar ik moet mezelf daar we regelmatig aan herinneren of uitdagen. Nu ik bijv. ontwormen leuker wil maken, moppel ik regelmatig 'connectie, geen perfectie' terwijl ik even in mn handen knijp ;)