Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 20:28

Voel je tot niks verplicht :(:)

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 21:15

Sterkte [***] :(:)
Ik kwam in het boek nog een stukje tekst tegen die ik nog voor je wou quoten. Maar dat ben ik ff kwijt. Ging een beetje over wanneer pas je wel r- toe, maar dat je het toch r+ houdt. Deed me denken aan wanneer geef je je paard keuze en wanneer denk je dat je het zelf toch anders op lost.
Ik kom er op terug!
Edit: zie quote, heb je het boek al? Gaat over resilience training.

Afbeelding


Hier voor t eerst gewandeld zonder een paard vd kudde erbij. Voor de tweede keer vh erf. Dan komen we langs een cafe waar heel veel obstakels kunnen zijn: overal wapperende vlaggen, gekke auto’s en rare dingen. Super kalm gingen we er langs. Nu ik heel erg heb geleerd om goeie initiatieven van je paard te belonen en mijn paard dat nu snapt, werkt dat heel goed.

Wat finaal mis ging is ontwormen vandaag. Ik had al een tijdje geoefend met stapjes opbouwen. Lege wormspuit targetten, halster vast houden en lege spuit naar de mond en de eerste stapjes voor mond openen gingen goed. 8 weken geleden ontwormen ging heel goed. Maar ja, vandaag was de vorst geweest dus móest het wel vandaag. Wat betekende dat ik 20 stappen over moest slaan :( ennn weg connectie :( het was voor ons beide geen leuke ervaring.
Ik heb vandaag een lege wegwerpspuit gehaald en ga nu wekelijks weer opnieuw beginnen met appelmoes in een spuit. Zodat we over 8 weken hopelijk een betere ervaring kunnen krijgen.

Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 21:33

Voor wie het leuk vindt, wij hebben een lijn opgezet met verschillende soorten en targetsticks en stationary targets.


Afbeelding

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 21:54

Leuk zeg, maar wat een prijzen. Voor een tientje was ik klaar bij de decathlon en die kan je in en uitschuiven :o

Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 22:19

Wist helemaal niet dat de Decathlon ze verkocht, hoe heten ze daar?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 23:02

Bedankt Peetstap en Slmt9 :)

Bedankt ook voor het stukje tekst, klopt ook helemaal.
Heb het boek nog niet, momenteel even helemaal nergens zin in dus ook niet in dat soort dingen helaas.

Pony's gaan op zich wel goed, ze zijn lief, op hun eigen manier ;)

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 23:38

Odi schreef:
Wist helemaal niet dat de Decathlon ze verkocht, hoe heten ze daar?



Afbeelding

Nou ja, ze verkopen ze niet in een geheel. Maar met een uitschuifbare wandelstok (ik kom er even niet op hoe zo’n stok heet), een schuimrubber zwemding en wat secondenlijm was ik ook klaar :o

Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 23:50

Achzo op die manier. Ziet er mooi uit.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 23:59

Dank je wel :)

Maar het is uit nood ontstaan omdat ik ze nog niet kon vinden zoals jij ze maakt. Zijn die ook uitschuifbaar?

Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 00:49

Ik maak ze niet zelf :D, ben ik niet handig genoeg voor en heb ik het materiaal/gereedschap niet voor. Zoek geschikte materialen bij elkaar en laat ze dan maken door een bedrijf hier in de buurt.
Twee modellen targetsticks zijn uitschuifbaar in verschillende lengtes.
En we hebben nu ook een houten model voor paarden de nogal bijterig zijn. Houten steel krijgen ze niet zo snel kapot en de bal is een stukje groter.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 10:09

Goed over nagedacht :D

VogeltjeM

Berichten: 3751
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 11:10

Odi schreef:
Voor wie het leuk vindt, wij hebben een lijn opgezet met verschillende soorten en targetsticks en stationary targets.
http://www.spod-international.nl

[ [url=m/dbxtFL.jpg]Afbeelding[/url] ]


Leuk, ik zag het al voorbij komen in de EE-groep.

Hier ben ik de laatste tijd aan het rijden! Voelt een beetje als pionieren omdat ik niet veel mensen weet die clickerend rijden. Ben nog wat zoekende. Ik click nu in stap voor het opzoeken van mijn hand, in draf voor het aantal passen (ben nu ongeveer qua duur op een grote volte zeg maar). Het gaat erg goed, dat is wel heel gaaf :D

Mijn instructrices kijken naar het rijtechnische stuk en accepteren het clickeren gelukkig wel, maar het zou makkelijker zijn als ik wat kant- en klare voorbeelden had om te laten zien :') (waarom ik bij een mooi stukje click en stop bijv., of steeds maar hele korte stukjes doe, en werkelijk alles opknip in onderdeeltjes :+ ). Met het werken aan de hand idem. Bijv bij het aanleren van de travers-hulp clickte ik eerst voor het gewoon naar binnen brengen van de achterhand. En later shapete ik dat dan naar actie van het goede been. Dat is soms lastig om uit te leggen aan iemand die niet clickert (want de eerste 10 keer beloon je dan dus niet het juiste in hun ogen).

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 11:40

Als ik kon rijden zou ik het ook clickerend doen, hetzelfde als jij. Alles in kleine stapjes doen.
Ja, breek me de bek niet open over het uit willen leggen aan mensen die het niet snappen of anders interpreteren ;)

Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 12:30

VogeltjeM schreef:
Odi schreef:
Voor wie het leuk vindt, wij hebben een lijn opgezet met verschillende soorten en targetsticks en stationary targets.
http://www.spod-international.nl

[ [url=m/dbxtFL.jpg]Afbeelding[/url] ]


Leuk, ik zag het al voorbij komen in de EE-groep.

Hier ben ik de laatste tijd aan het rijden! Voelt een beetje als pionieren omdat ik niet veel mensen weet die clickerend rijden. Ben nog wat zoekende. Ik click nu in stap voor het opzoeken van mijn hand, in draf voor het aantal passen (ben nu ongeveer qua duur op een grote volte zeg maar). Het gaat erg goed, dat is wel heel gaaf :D

Mijn instructrices kijken naar het rijtechnische stuk en accepteren het clickeren gelukkig wel, maar het zou makkelijker zijn als ik wat kant- en klare voorbeelden had om te laten zien :') (waarom ik bij een mooi stukje click en stop bijv., of steeds maar hele korte stukjes doe, en werkelijk alles opknip in onderdeeltjes :+ ). Met het werken aan de hand idem. Bijv bij het aanleren van de travers-hulp clickte ik eerst voor het gewoon naar binnen brengen van de achterhand. En later shapete ik dat dan naar actie van het goede been. Dat is soms lastig om uit te leggen aan iemand die niet clickert (want de eerste 10 keer beloon je dan dus niet het juiste in hun ogen).


Ben ook overal aan het spammen, dat mensen weten dat het bestaat.
We zijn nu bezig om Horse Agility spullen te maken. En daarbij is het doel dat je die materialen buiten kunt laten rondslingeren en dat het over 10 jaar nog heel en bruikbaar is.

Over het rijden; Inge Teblick is met een rijboek bezig.

Door omstandigheden rij ik sinds maart praktisch niet meer, vond het overigens ook erg lastig.

Aantal dingen waar je aan kunt denken. Als je een beweging clickt is het gevaar dat je precies die beweging traint en dat het biomechanisch niet meer klopt.
Wat ik erg lastig vond was de balans tussen doorgaan en clicken en belonen. Soms liep Spik zo lekker dat ik clickte, maar hij juist door wilde gaan en het helemaal niet fijn vond om stil te gaan staan voor een beloning.
Waar ik ook tegenaan liep was om het rijden voor hem zinvol / leuk te maken. Wat is tenslotte het nut / plezier voor een paard om dressuurmatig te lopen. Ik probeerde met obstakels te werken om een oefening / uitvoering voor elkaar te krijgen.

Misschien is het mogelijk om meer filmpjes te delen in de EE groep zodat we elkaar kunnen inspireren?

VogeltjeM

Berichten: 3751
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 09:55

Odi schreef:
Ben ook overal aan het spammen, dat mensen weten dat het bestaat.
We zijn nu bezig om Horse Agility spullen te maken. En daarbij is het doel dat je die materialen buiten kunt laten rondslingeren en dat het over 10 jaar nog heel en bruikbaar is.

Over het rijden; Inge Teblick is met een rijboek bezig.

Door omstandigheden rij ik sinds maart praktisch niet meer, vond het overigens ook erg lastig.

Aantal dingen waar je aan kunt denken. Als je een beweging clickt is het gevaar dat je precies die beweging traint en dat het biomechanisch niet meer klopt.
Wat ik erg lastig vond was de balans tussen doorgaan en clicken en belonen. Soms liep Spik zo lekker dat ik clickte, maar hij juist door wilde gaan en het helemaal niet fijn vond om stil te gaan staan voor een beloning.
Waar ik ook tegenaan liep was om het rijden voor hem zinvol / leuk te maken. Wat is tenslotte het nut / plezier voor een paard om dressuurmatig te lopen. Ik probeerde met obstakels te werken om een oefening / uitvoering voor elkaar te krijgen.

Misschien is het mogelijk om meer filmpjes te delen in de EE groep zodat we elkaar kunnen inspireren?


In die materialen zou ik wel interesse hebben <<)

Ik heb een aantal jaar geleden (met mijn andere paard) een aantal lessen gehad van Inge. Ze wilde toen een soort lessensysteem opzetten voor rijden. Het is echter volgens mij niet helemaal van de grond gekomen? Zelf vond ik het lastig dat je het dan ook rijtechnisch met elkaar eens moet zijn: wat train je eerst, etc. In de praktijk bleek het moeilijk daar consensus over te bereiken.

Qua motivatie gaat het tot nu toe wel goed met Janus. We zitten nog in de fase van alle hulpen afzonderlijk aanleren (al zijn lichaamsdelen op mijn vraag verplaatsen bijv in de verschillende gangen, en beter aan het been worden, steeds meer op zit sturen) en dat vindt hij tot nu toe nog leuk :')

Ik denk dat ik uiteindelijk grofweg het proevensysteem aan wil houden (ondanks dat ik AR/klassieke dressuurles heb), bijv nu is het doel een B-proef kunnen rijden. Zoiets om naartoe te trainen vind ik heel helpend.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 10:48

Help me even verder: EE groep ??

Targetstick is hier een oud rijzweepje van dochter met een doekje eromheen geknoopt _/-\o_ :)*

Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 11:18

VogeltjeM schreef:
Ik heb een aantal jaar geleden (met mijn andere paard) een aantal lessen gehad van Inge. Ze wilde toen een soort lessensysteem opzetten voor rijden. Het is echter volgens mij niet helemaal van de grond gekomen? Zelf vond ik het lastig dat je het dan ook rijtechnisch met elkaar eens moet zijn: wat train je eerst, etc. In de praktijk bleek het moeilijk daar consensus over te bereiken.

Qua motivatie gaat het tot nu toe wel goed met Janus. We zitten nog in de fase van alle hulpen afzonderlijk aanleren (al zijn lichaamsdelen op mijn vraag verplaatsen bijv in de verschillende gangen, en beter aan het been worden, steeds meer op zit sturen) en dat vindt hij tot nu toe nog leuk :')

Ik denk dat ik uiteindelijk grofweg het proevensysteem aan wil houden (ondanks dat ik AR/klassieke dressuurles heb), bijv nu is het doel een B-proef kunnen rijden. Zoiets om naartoe te trainen vind ik heel helpend.


Het rijtechnische is voor mij ook 1 van de grote problemen. Soms voel je dat je paard wat anders doet, maar is dat juist goed of slecht. Bij mij ontbreekt die ervaring. En ik denk dat dit bij ons ook het probleem is. Als ik niet weet waarvoor ik hem moet clicken, hoe kan ik dan op het juiste moment belonen.

Inge komt binnenkort met een rijboek.

Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 11:23

Peetstap schreef:
Help me even verder: EE groep ??

Targetstick is hier een oud rijzweepje van dochter met een doekje eromheen geknoopt _/-\o_ :)*


EE groep op Facebook.

Hier heeft een zweepje met tennisbal jaren een goede dienst bewezen en dat werkt ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 12:42

Een Parelli-stick met een stuk zwemnoodle is ook handig .. Alleen met momenten wel zwaar, en spijtig dat je daar geen verschillende lengtes in hebt. Ik zou dan misschien wel interesse hebben in eentje die je uit en in kan schuiven met een gladde bal zeg maar aan het uiteinde. Want heb hier wel bijters en de zwemnoodle is op dat punt niet onfeilbaar :+ Hoewel als ik alles rustig en stapje voor stapje aanpak en goed oplet op hun emotionele toestand het wel meevalt met dat bijten.

Qua rijden .. ik weet nu niet hoe het de laatste tijd zit want ben er zelf niet meer geweest, maar bij Connection Training zelf zijn ze erg bezig met het rijden, de basis, maar ook het verdere werk (zijgangen ed) en ze hebben een aparte cursus om te gymnastiseren, zowel vanaf de grond als in het zadel. Als ik zou willen rijden zou ik het zelf aan de hand daarvan doen, heb wat stukjes uit de cursus gezien en ze bouwen het altijd wel goed en duidelijk op vind ik.

Hier had ik gisteren een grappig momentje dat ik toch even wil delen. Zoals jullie weten is [***] doorgaans niet de meest vrolijke, sociale pony. Dus op een bepaald moment staat die op de poetsplaats en ben ik iets in mijn kast halen (die ligt een eindje het stalgebouw in). Als ik om het hoekje kom kan ik die poetsplaats net zien, dus ik zie hem staan en een stalgenoot die hem staat te aaien (of probeert) en [***] zijn standaard reacties ... hoofd op onweer en proberen happen ed, hij vind het echt niks als hij gewoon zomaar geaaid wordt, hij is gewoon niet zo sociaal. Dus ik loop er een stukje naartoe zonder iets te zeggen, gewoon kijken. Als ik er bijna bij ben zeg ik tegen mijn stalgenoot 'ben je mijn pony weer aan het pesten ja?' (al lachend) en op dat moment schieten [***] zijn oren naar voren en blijft hij op mij concentreren. Ben naar hem toe gegaan en kon hem gewoon zo op dezelfde plaats aaien en die oren bleven naar voren en hij had zijn volledige aandacht op mij. Hij is toch best wel lief <3 <3 maar gewoon niet zo sociaal, haha.

Op zo'n momenten merk ik toch wel dat onze band nog beter is, sterker en dieper is dan een hele tijd geleden. Ook al heeft hij natuurlijk ook nog genoeg momenten dat hij het nodig acht naar mij ook lelijk te doen, dat zal nooit veranderen.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 16:10


Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 19:51


sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 01:10

Mijn training ligt op het moment net zo op z'n gat als dit topic :D M'n laatste training was wel super gaaf, los alle trailhindernissen gedaan (ze wordt dapper at liberty!) en los kleine rondjes stap-draf-galop om me heen, zelfs stap-galop en van verzamelde draf naar lang en laag en terug lukten allemaal los <3
M'n handwerk heb ik even losgekoppeld van langs de wand. Ik kwam erachter dat het langs de wand staan een stukje van de cue is en dat bracht spanning met zich mee. Ik loop dus nu langs de wand alleen maar voor haar uit, sta ontspannen stil en doe helemaal niks verder.
De actieve oefeningen vraag ik nu gewoon midden in de bak en dat ging dus daar wel in alle rust! Echt wel super cool hoe goed dat ging, ik kreeg zowaar een ritmische poging tot wat ooit piaffe gaat worden :D Zo mooi was me langs de wand nog nooit gelukt. Ik kan haar natuurlijk niet recht houden, maar dat komt later wel weer.

Ik heb ondertussen wel vrijwel alle rijfilmpjes gekeken. Het is leuk dat connection training qua rij-hulpen de stijl van Philippe Karl aanhoudt, dat doe ik sowieso al, dus da's mooi :) De verschillende hulpen worden goed uitgelegd, maar daar stopt het een beetje. Het valt mij op dat Hannah wel continu stopt, maar eigenlijk gaan alle filmpjes ook meer over het aanleren van hulpen, niet over gewoon rijden met wat je al hebt.
Shawna heeft het wel over clicken en doorgaan. Dat doe ik nu ook tijdens het werk aan de longe en dat werkt prima, dus ik ga er vanuit dat dat ook in het zadel te doen moet zijn. Hannah werkt volgens mij meer met algemene "praise" voor goed zo, ga zo door en click, voor goed zo, stop, koekje.

Anoniem

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 11:30

Denk dat we allemaal in een winterdip zitten :P Sommigen iets dieper dan anderen... ;)

Maar klinkt wel goed wat je allemaal gedaan hebt nog! Ik denk inderdaad ook wel dat de filmpjes op CT op dit moment nog heel basic zijn, en meer als uitleg van .. omdat het rijden op deze manier best nog wel nieuw is denk ik. Maar je kan gewoon je eigen weg erin zoeken, en ik denk dat het inderdaad ook wel interessant is om een 'goed, maar ga nog even door' signaal te hebben. Gebruik ik hier ook (aan de longe of met vrij longeren dan) en werkt heel goed. Soms raakt hij in de war (of vindt dat hij toch echt wel een snoepje verdient heeft ;) ) en dan stopt hij op het 'ga door'-signaal, maar dan krijgt hij even een lach en een aai en vraag ik waar we mee bezig waren even opnieuw voor een korte tijd en click dan. Werkt als een trein.

We zijn op dit moment niet met veel of grote dingen bezig, omdat ik zelf nog steeds maar weinig ga. Maar als we iets doen doet hij wel erg zijn best en dat is voor mij al zoveel waard. Voor de rest heb ik helemaal geen doelen of plannen meer, gewoon gezellig samen zijn en we zien op dat moment wel wat leuk is om te doen.

Gisteren wel een klein accidentje gehad met een schrikreactie en het halstertouw, geen idee wat er gebeurd is maar heb een vinger die ergens heeft gezeten waar hij niet hoorde te zitten ofzo.. Die lijkt een beetje kapot vanbinnen, doet erg pijn .. Dus dat is weer even een dompertje, maar kon toch al niet gaan werken dus het maakt ook niet uit :+

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 19:05

Aah, au [***], dat moet pijn doen :\ sterkte!

Ja, een “goed zo, maar ga door” signaal is sowieso handig, maar Hannah heeft het er ook vaak over dat de click heel specifiek is en dat ze gewoon “goed zo” gebruikt voor iets algemenere dingen (gewoon een lekker drafje ofzo) waarbij je niet heel specifiek die ene pas of die ene seconde wil markeren. Ben ik blij mee, want ik merk dat ook, het wordt soms wat staccato als je veel clickt. Met rijden wil je juist die flow en dat ritmische behouden, dat is eigenlijk het tegenovergestelde van het zoek-gedrag. Ik merk dat ik soms veel te veel click voor dingen die al prima waren, moet ik me echt bewust mee bezig houden om dat te verminderen.

Karen Rolf heeft daar wel een mooie voor: je bent óf aan het zoeken naar iets beters óf aan het genieten. Als je aan het genieten bent, mag je geen hulpen geven. Als je aan het zoeken bent, dan breek je als het nodig is alles in stukjes tot je het juiste antwoord gevonden hebt.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 19:33

Sanne: kan niet opmaken uit jou update , dat jou trainingen " op zijn gat ligt"

Je bent toch aardig bezig met pittige oefeningen waarvan ik deels van mag dromen.
Hoewel het deel van de wat hogere dressuur oefeningen mezelf weinig kan boeien :D , dus de motivatie om bv een piafke erin te trainen is er hier niet.

Ze laat poging tot piafke wel es uit zichzelf zien, bij opwinding naast me aan de lijn buiten..... *\o/*