De problemen zijn weer begonnen...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

De problemen zijn weer begonnen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 10:47

Hoi,
De laatste tijd heb ik weer problemen met mn pony..(shetlander)
een paar maanden is het goed gegaan
maar sinds vorige week is het 2x zo erg terug gekomen,
een tijdje geleden heeft de hoefsmid te ver in dr hoef gesneden en gaat ze steigeren tijdens het hoevenkrabben, (ze heeft geen pijn meer)
dat steigeren komt niet alleen terug bij het hoeven krabben, ze is er dus ook achtergekomen als ze naar me gaat steigeren tijdens het longeren en dan keihard wegrent, ik de longeerlijn moet loslaten...
(al vaak met blaren thuis gekomen)
ook is het zo als ze geen zin meer heeft in het wandelen buiten gaat ze stilstaan,
je krijgt er dan NIET meer vooruit, het enige wat dan nog zin heeft is omdraaien en terug gaan...

heeft iemand tips?
ik gebruik GEEN zweep of bit, enkel touwhalster :)

Anoniem

Re: De problemen zijn weer begonnen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 10:52


petraaken

Berichten: 44217
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: De problemen zijn weer begonnen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 10:53

AP --> OPG

0091

Berichten: 2264
Geregistreerd: 26-01-14
Woonplaats: Op een eiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 10:56


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 11:02


Anoniem

Re: De problemen zijn weer begonnen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 11:04

oh dit is wel handig om erbij te vermelden,
ze is vorig jaar augustus in de sloot terecht gekomen, hier heeft ze een trauma aan overgehouden!

0091

Berichten: 2264
Geregistreerd: 26-01-14
Woonplaats: Op een eiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 11:20

elodiexdidi schreef:
oh dit is wel handig om erbij te vermelden,
ze is vorig jaar augustus in de sloot terecht gekomen, hier heeft ze een trauma aan overgehouden!

Wat is dit trauma precies? Waar merk je dat aan?

Goof

Berichten: 28874
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 11:23

elodiexdidi schreef:
ze is er dus ook achtergekomen als ze naar me gaat steigeren tijdens het longeren en dan keihard wegrent, ik de longeerlijn moet loslaten...


Nobel streven om geen zweep etc te willen gebruiken, maar als een pony naar mij steigert krijgt hij toch echt even goed op zijn donder. Dat geintje doet hij 1 keer, maar daarna nooit meer.

ogidni
Berichten: 461
Geregistreerd: 16-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 11:26

Goof schreef:
elodiexdidi schreef:
ze is er dus ook achtergekomen als ze naar me gaat steigeren tijdens het longeren en dan keihard wegrent, ik de longeerlijn moet loslaten...


Nobel streven om geen zweep etc te willen gebruiken, maar als een pony naar mij steigert krijgt hij toch echt even goed op zijn donder. Dat geintje doet hij 1 keer, maar daarna nooit meer.

+1

Advies: handschoenen aan en geen nylon longeerlijn gebruiken.

Princesj

Berichten: 4550
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Re: De problemen zijn weer begonnen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 11:30

Handschoenen, goede longeerlijn en een longeerzweep.. Dat geneuzel, paard mag niet stijgeren en niet slaan, dat doet hij maar lekker in z'n eigen tijd.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Re: De problemen zijn weer begonnen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 11:33

uhh en wat als het paardje wel pijn heeft in de voetjes of rug het zou kunnen ook niet meer willen is een singaal misschien -O-

IlovePuk
Berichten: 540
Geregistreerd: 14-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 11:39

Je bent niet streng genoeg, en shet denkt, moooooiii!

Ik had het gister ook met mijn verzorgshetlander, ze was er achter gekomen dat ze onder draad door kon. Ik longeer zonder touw als het ware. Dus na twee keer, heb ik er een touw aangehangen. Ze heeft het nog twee keer geprobeerd met touw, sleurde mij half mee, en het is nu wel klaar vermoed ik. Ik heb er één ding duidelijk gemaakt; rondjes rennen, mevrouw ging stilstaan, hup tik. En ze liep weer door :j En ja ze heeft de zweep wel even gevoeld, maar ze moet weten dat ze mij niet mee mag trekken, en dat weet ze dondersgoed.......

ogidni
Berichten: 461
Geregistreerd: 16-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 11:40

kwita schreef:
uhh en wat als het paardje wel pijn heeft in de voetjes of rug het zou kunnen ook niet meer willen is een singaal misschien -O-


Het verhaal komt bij mij eerder over als zeer verwend paardje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 11:43

PaulinBijoux schreef:
elodiexdidi schreef:
oh dit is wel handig om erbij te vermelden,
ze is vorig jaar augustus in de sloot terecht gekomen, hier heeft ze een trauma aan overgehouden!

Wat is dit trauma precies? Waar merk je dat aan?


groot verkeer, ze schiet dan achteruit, flessen, banden, sirenes en harde geluiden
groot verkeer was al vor het ongeluk, ik heb een tijdje les gehad, maar die vrouw is ermee gestopt omdat het geen zin had...

vandaag neem ik dan toch maar een keertje de zweep mee..!

Weggebokt
Berichten: 10018
Geregistreerd: 15-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 11:45

Hier ken ik mijn vz shetlander zo goed in, toen hij nog hengst was.
Ook steigeren met longeren, niet mee willen komen.
Het klinkt misschien heel hard, maar ik heb hem echt een keer flink op zijn donder gegeven toen hij weer ging steigeren.
En het is misschien alles behalve goed hier in de paarden wereld maar het heeft wel geholpen. Hij heeft nooit meer naar mij gesteigerd

Anoniem

Re: De problemen zijn weer begonnen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 11:51

maar bedankt allemaal, vandaag neem ik dan toch een keertje de zweep mee,
helaas is ze sinds gister ook in haar hengstige periode dus dat maakt het extra moeilijk :+

0091

Berichten: 2264
Geregistreerd: 26-01-14
Woonplaats: Op een eiland

Re: De problemen zijn weer begonnen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 12:10

Ik denk dat je het anders moet oplossen dan de meeste hier denken.

Een paard dat de leiderschap heeft gekregen is autoritair, niet gewelddadig.
Als je een paard met fysieke kracht te lijf gaat dan zal dit terug in de aanval gaan. Drie keer raden wie er sterker is..

Als jij het leiderschap terug wil moet je dit op dezelfde manier aanpakken. Autoritair en met zekerheid, niet met een zweep.

Hele simpele oefeningen:
Oefening 1: je paard moet uit jouw ruimte blijven.
Pak een halstertouw en laat jouw paard in een afgesloten ruimte. De opdracht voor jou en het paard is dat jullie minimaal 1 meter afstand van elkaar moeten houden. Maak je groot. Komt het paard dichterbij? Schommel met je touw. Reageert het niet, draai rondjes met het touw. Laat het paard de keuze maken: of hij geeft jou ruimte, of hij loopt tegen een touw aan. (dus niet direct met het touw tegen hem aan! Eerst schommelen>dan ronddraaien> daarna voorzichtig tegen hem aan> daarna rondzwaaien. Begin altijd met het schommelen, uiteindelijk wil je dat een beetje schommelen al voldoende is.

Geeft het paard jou wel ruimte en gaat in een hoek staan grazen? Kruis dan eens zijn pad:
| <----
|
|
(dit is een geniale tekening van een paard en jou looproute, het bovenste streepje is het hoofd)
Weer de simpele opdracht om een meter ruimte te houden. Geeft het paard je de ruimte? Dan hoef je dus niks te doen met je touw.

Kijk eens of deze oefening lukt. Dit is namelijk een simpele test voor het leiderschap. Als het leiderschap hersteld is, is het longeren een makkie. Het probleem zit hem niet in het hoeven krabben of het longeren, maar in het herstellen van het leiderschap.

(dit is mijn mening, of je dit opvolgt is je eigen keuze. Maar deze test is binnen 5 minuten te doen en dan weet je direct of het daaraan ligt)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-14 12:25

PaulinBijoux schreef:
Ik denk dat je het anders moet oplossen dan de meeste hier denken.

Een paard dat de leiderschap heeft gekregen is autoritair, niet gewelddadig.
Als je een paard met fysieke kracht te lijf gaat dan zal dit terug in de aanval gaan. Drie keer raden wie er sterker is..

Als jij het leiderschap terug wil moet je dit op dezelfde manier aanpakken. Autoritair en met zekerheid, niet met een zweep.

Hele simpele oefeningen:
Oefening 1: je paard moet uit jouw ruimte blijven.
Pak een halstertouw en laat jouw paard in een afgesloten ruimte. De opdracht voor jou en het paard is dat jullie minimaal 1 meter afstand van elkaar moeten houden. Maak je groot. Komt het paard dichterbij? Schommel met je touw. Reageert het niet, draai rondjes met het touw. Laat het paard de keuze maken: of hij geeft jou ruimte, of hij loopt tegen een touw aan. (dus niet direct met het touw tegen hem aan! Eerst schommelen>dan ronddraaien> daarna voorzichtig tegen hem aan> daarna rondzwaaien. Begin altijd met het schommelen, uiteindelijk wil je dat een beetje schommelen al voldoende is.

Geeft het paard jou wel ruimte en gaat in een hoek staan grazen? Kruis dan eens zijn pad:
| <----
|
|
(dit is een geniale tekening van een paard en jou looproute, het bovenste streepje is het hoofd)
Weer de simpele opdracht om een meter ruimte te houden. Geeft het paard je de ruimte? Dan hoef je dus niks te doen met je touw.

Kijk eens of deze oefening lukt. Dit is namelijk een simpele test voor het leiderschap. Als het leiderschap hersteld is, is het longeren een makkie. Het probleem zit hem niet in het hoeven krabben of het longeren, maar in het herstellen van het leiderschap.

(dit is mijn mening, of je dit opvolgt is je eigen keuze. Maar deze test is binnen 5 minuten te doen en dan weet je direct of het daaraan ligt)


dit is helemaal juist werkt super! ik heb een cursus loswerken gedaan, maar zodra ik er een longeerlijn bij pak, is het gelijk protesteren, ik ga vandaag gewoon wat dingetjes proberen, een keertje de zweep erbij pakken moet ik nog wel over nadenken hoor...