Een fjord opvoeden.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
givette

Berichten: 171
Geregistreerd: 11-09-11
Woonplaats: Brabant

Een fjord opvoeden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-14 14:15

Hallo bokkers!
Ik heb een hele leuke fjord en rijd haar ondertussen ongeveer 2,5 jaar daarvoor reed mijn moeder en mij zus haar altijd. Ik ben eigenlijk heel benieuwd naar de mensen die tips hebben om een fjord op te voeden hoe je hem bijvoorbeeld straft of juist beloont of hoe je hem het beste bezig kan houden..

Mijn fjordje is echt een topper maar soms loopt ze letterlijk en figuurlijk over me heen, ze kan soms echt niet uitkijken als er bijvoorbeeld veel mensen rond haar staan moet ik altijd zeggen dat ze wel moeten uitkijken omdat wauke (zo heet ze) nogal plotseling kan omdraaien zonder er op te letten dat er mensen bij haar staan.

Ook is het precies dat haar hersens alleen maar aan eten kunnen denken alles wat ze doet zoekt ze wel een manier om eten te krijgen, soms hindert dit nogal ik wil bijvoorbeeld graag met haar vrijheidsdressuur gaan beoefenen maar dit houdt het nogal tegen door haar eet probleem (zo noem ik het eigenlijk altijd) ze schooit zo erg om snoepjes dat ze je gewoon omver duwt dus bedacht ik dan doe ik het leren zonder snoepjes maar dan houdt ze totaal haar aandacht er niet bij en gaat ze overal eten zoeken.

voor de rest is ze gewoon super sterk maar dat is fjord eigen, ik vraag ik me af of jullie misschien een tip hebben om haar op een leuke positief manier bezig te houden met bijvoorbeeld leuke dingen in de paddock, of eens iets heel anders doen met rijden.

Ik sta natuurlijk open voor reacties _/-\o_

Ze is trouwens 12 jaar en 1,45 groot

Mizora

Berichten: 18123
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Een fjord opvoeden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 14:19

Op haar kop geven als ze je omver duwt, corrigeren als ze het naar het gras e.d. trekt. Gewoon, opvoeden.

Mijn paard krijgt geen snoepjes, want ik geef hem 1x een snoepje uit de hand ik moet hem 3x corrigeren voordat hij weer ophoudt met bedelen. Hij is nu veel met anderen in de hand en hij trekt opeens weer veel meer naar het gras.

Als het NOOIT mag, dan zal hij het maar af en toe proberen. Als het een enkele keer mag, dan zal hij het constant proberen. Mijn paard mag, als hij aan de hand is, niet eten, niet rollen, niet mij passeren, niet gek doen, niet naar andere paarden trekken, zich niet sterk maken. Gewoon, niet. Streng zijn en consequent.

Als je dat altijd bent, is de kans groot dat het bijna niet meer nodig is. (we hebben op de stalling ook wel eens een fjord in training gehad die bij de eigenaresse alleen met bit naar de bak genomen kon worden en dan nog had ze haar handen er vol aan. De trainster kon na twee dagen het paard gewoon aan een halster naar alles brengen op het erf, zonder dat ze op sleeptouw genomen werd).

Yael_Tdh
Berichten: 1094
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 14:24

Ik rijd ook een fjord. T belangelijkste is dat als ze iets doet meteen duidelijk maakt dat het niet mag. Die van mij beet heel veel. Elke keer als hij t probeert zeg ik eeh en wijs ik met mijn vinger. Nu luistert hij er heel goed naar. Commando's zoals halt en wachten snapt hij ook gewoon. Đus streng zijn met je stem (niet schreeuwen) en optijd belonen. Dat werkt meestal het best
Heel veel succes!
Voor vragen mag je altijd een bp. Sturen

MarvanTom

Berichten: 4253
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 17:42

Aha! Lieve lompigheid en food for thought... :D

Wees duidelijk: beter een fikse ruk dan gaan hangen.
Stem erbij: nee! of goed zoooo!
Staan is staan en om is om: niet onnodig anders neerzetten, maar als het nodig is, moet dat op 1 vinger kunnen. Wij hoeven nu maar te wijzen voor opzij of achteruit met stem of vingerknip, superhandig!
Snoepjes geven= niet handig! Ze worden er hebberig van, dus oplossen met een beloning achteraf.
Beloning= een fikse knuf, schouderklop of kriebel op favo plek. Later een biksje of stukje fruit.

Maar bovenal: oefening baart kunst! :j
Lekker door de bak of voor de stal langs heen lopen met halster om en stilzetten, draaien en weer voorwaarts of achteruit, zodat de aandacht bij jou is en blijft.
Vooral dat aandacht blijven houden bij jou is erg belangrijk en een Fjord is erg leergierig, dus dat gaat vast wel lukken! ;)

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18189
Geregistreerd: 24-08-02

Re: Een fjord opvoeden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 18:22

FJ-->OPG

lissie_zigor

Berichten: 865
Geregistreerd: 12-07-12

Re: Een fjord opvoeden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 20:12

Herkenbaar gedrag, mijn fjord deed dat ook. Sinds ik natural horsemanship met hem doe, gaat het super goed..
Dus misschien wat join ups? Het is leuk (ik noem het altijd lol met mijn knol) leerzaam en werkt erg goed! En inderdaad concequent zijn..

Blubje11

Berichten: 411
Geregistreerd: 13-10-11
Woonplaats: N-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-14 20:53

lissie_zigor schreef:
Herkenbaar gedrag, mijn fjord deed dat ook. Sinds ik natural horsemanship met hem doe, gaat het super goed..
Dus misschien wat join ups? Het is leuk (ik noem het altijd lol met mijn knol) leerzaam en werkt erg goed! En inderdaad concequent zijn..



Ik zou niet zomaar een join-up doen... [VNA] [NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!

aeolusnr1
Berichten: 4302
Geregistreerd: 05-10-08
Woonplaats: St. Job in't Goor , Antwerpen , België

Re: Een fjord opvoeden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 00:21

Het paard heeft helemaal geen eet-probleem, het brobleem is dat jij er niet in lukt nu om het paard zijn aandacht bij jou te houden, dus de fout moet je niet bij het paard zoeken maar bij jou zelf.

mnkortleve

Berichten: 2773
Geregistreerd: 26-07-08
Woonplaats: Strellev Denemarken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 01:19

aeolusnr1 schreef:
Het paard heeft helemaal geen eet-probleem, het brobleem is dat jij er niet in lukt nu om het paard zijn aandacht bij jou te houden, dus de fout moet je niet bij het paard zoeken maar bij jou zelf.

Ik begrijp nog steeds niet dat jij jezelf aan bied voor lessen ed wat een verschrikkelijk negatief commentaar geef jij steeds en ook nog eens op zo'n onvriendelijke manier.
Lesje communicatie met klanten zou wel goed zijn voor je. :Y)

Ts Je heb paarden die een plaat voor hun ''kop'' hebben en blijven drammen daar is zeer consequent zijn echt nodig.
Die mogen gerust een keer een lel krijgen als het vingertje of een streng woord niet voldoende is.
Het ene paard is meer gefocust op eten dan het ander en krijg je het er echt niet compleet uit en kun je maar beter met een andere beloning werken.
Als je zelf graag met voedselbeloning werk dan is beginnen met voedsel weigeren wel een idee, werkt ook niet met alle paarden, maar zou je wel kunnen proberen.
Verder een lesje grondwerk is ook altijd wel mooi mee genomen dan kijk iemand even met je mee wat je goed en fout doet soms sluipen er dingen in die je zelf niet door heb.

Bhriseis

Berichten: 6869
Geregistreerd: 22-08-11

Re: Een fjord opvoeden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 01:29

Wees echt door en door consequent. Dus als het even goed gaat, niet een keer toegeven want 'ze doet zo haar best en is zo lief'. Dat feest gaat mooi niet door, of fjordlief neemt wel een hand als jij een vinger aanbiedt :Y)

Geef je correcties hard en duidelijk, neen = neen, punt. En soms hoort daar eens een brul en een ruk bij. Vergeet geen feestje te bouwen als je paard duidelijk zijn best doet - het moet natuurlijk een beetje leuk blijven.
Fjorden zijn je ook al vaak een stap voor in het denkproces, ze zijn ontzettend intelligent en maken daar al eens misbruik van. Maar door gewoon consequent en streng te zijn én je paard voldoende leuke dingen te bieden, kan je al die drammerige energie echt omzetten in samenwerken.

Probeer niet te veel in herhaling te vallen wat trainen betreft: omdat ze zo intelligent zijn, is élke keer hetzelfde doen al heel snel saai. Doe een keer lekker gek: leg wat speelgoed in de bak en ga aan de hand werken. Luistert paardlief heel goed? Stop met de sessie en beloon door iets te doen wat je paard erg leuk vindt. Rijd een keer in een andere omgeving. Zoek uit waar de interesses en talenten van je paard vinden, en speel er mee :) Doe een keer schriktraining.
Blijf daar in wel steeds even consequent: ze testen je heel graag uit :Y)

Ik wil wedden dat je er uiteindelijk een hondstrouw, speels en eerlijk paard aan overhoudt. Succes!

givette

Berichten: 171
Geregistreerd: 11-09-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-14 16:53

aeolusnr1 schreef:
Het paard heeft helemaal geen eet-probleem, het brobleem is dat jij er niet in lukt nu om het paard zijn aandacht bij jou te houden, dus de fout moet je niet bij het paard zoeken maar bij jou zelf.


Ik noem het alleen maar zo het is niet dat ze het echt heeft :)

givette

Berichten: 171
Geregistreerd: 11-09-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-14 16:53

Bhriseis schreef:
Wees echt door en door consequent. Dus als het even goed gaat, niet een keer toegeven want 'ze doet zo haar best en is zo lief'. Dat feest gaat mooi niet door, of fjordlief neemt wel een hand als jij een vinger aanbiedt :Y)

Geef je correcties hard en duidelijk, neen = neen, punt. En soms hoort daar eens een brul en een ruk bij. Vergeet geen feestje te bouwen als je paard duidelijk zijn best doet - het moet natuurlijk een beetje leuk blijven.
Fjorden zijn je ook al vaak een stap voor in het denkproces, ze zijn ontzettend intelligent en maken daar al eens misbruik van. Maar door gewoon consequent en streng te zijn én je paard voldoende leuke dingen te bieden, kan je al die drammerige energie echt omzetten in samenwerken.

Probeer niet te veel in herhaling te vallen wat trainen betreft: omdat ze zo intelligent zijn, is élke keer hetzelfde doen al heel snel saai. Doe een keer lekker gek: leg wat speelgoed in de bak en ga aan de hand werken. Luistert paardlief heel goed? Stop met de sessie en beloon door iets te doen wat je paard erg leuk vindt. Rijd een keer in een andere omgeving. Zoek uit waar de interesses en talenten van je paard vinden, en speel er mee :) Doe een keer schriktraining.
Blijf daar in wel steeds even consequent: ze testen je heel graag uit :Y)

Ik wil wedden dat je er uiteindelijk een hondstrouw, speels en eerlijk paard aan overhoudt. Succes!


Dankjewel voor je reactie ik zal er zeker iets mee doen! :o

givette

Berichten: 171
Geregistreerd: 11-09-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-14 16:54

mnkortleve schreef:
aeolusnr1 schreef:
Het paard heeft helemaal geen eet-probleem, het brobleem is dat jij er niet in lukt nu om het paard zijn aandacht bij jou te houden, dus de fout moet je niet bij het paard zoeken maar bij jou zelf.

Ik begrijp nog steeds niet dat jij jezelf aan bied voor lessen ed wat een verschrikkelijk negatief commentaar geef jij steeds en ook nog eens op zo'n onvriendelijke manier.
Lesje communicatie met klanten zou wel goed zijn voor je. :Y)

Ts Je heb paarden die een plaat voor hun ''kop'' hebben en blijven drammen daar is zeer consequent zijn echt nodig.
Die mogen gerust een keer een lel krijgen als het vingertje of een streng woord niet voldoende is.
Het ene paard is meer gefocust op eten dan het ander en krijg je het er echt niet compleet uit en kun je maar beter met een andere beloning werken.
Als je zelf graag met voedselbeloning werk dan is beginnen met voedsel weigeren wel een idee, werkt ook niet met alle paarden, maar zou je wel kunnen proberen.
Verder een lesje grondwerk is ook altijd wel mooi mee genomen dan kijk iemand even met je mee wat je goed en fout doet soms sluipen er dingen in die je zelf niet door heb.


Ja het zou inderdaad goed kunnen dat ze wel weet wat wel en niet mag, maar blijft ze het proberen

Dankjwel voor je reactie *D

givette

Berichten: 171
Geregistreerd: 11-09-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-14 16:55

MarvanTom schreef:
Aha! Lieve lompigheid en food for thought... :D

Wees duidelijk: beter een fikse ruk dan gaan hangen.
Stem erbij: nee! of goed zoooo!
Staan is staan en om is om: niet onnodig anders neerzetten, maar als het nodig is, moet dat op 1 vinger kunnen. Wij hoeven nu maar te wijzen voor opzij of achteruit met stem of vingerknip, superhandig!
Snoepjes geven= niet handig! Ze worden er hebberig van, dus oplossen met een beloning achteraf.
Beloning= een fikse knuf, schouderklop of kriebel op favo plek. Later een biksje of stukje fruit.

Maar bovenal: oefening baart kunst! :j
Lekker door de bak of voor de stal langs heen lopen met halster om en stilzetten, draaien en weer voorwaarts of achteruit, zodat de aandacht bij jou is en blijft.
Vooral dat aandacht blijven houden bij jou is erg belangrijk en een Fjord is erg leergierig, dus dat gaat vast wel lukken! ;)



Super! bedankt voor je tips :D

Bhriseis

Berichten: 6869
Geregistreerd: 22-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 16:56

Graag gedaan hoor :)
Ik ben benieuwd hoe het gaat, je mag altijd PB-en!