Dominant paard tips?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ukkielover1
Berichten: 75
Geregistreerd: 21-09-10

Dominant paard tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-13 21:04

hallo allemaal
ik heb een haflinger ruin van bijna 4
hij is al vanaf klein dominant..
nu wordt het steeds erger!
naast je loopt hij te bijten en je te domineren.
in de wei springt die op paarden en maakt die wel eens wat kapot hij heeft al 2 dekens helemaal gescheurt bij een andere paard! :S
heeft iemand tips om dit goed af te leren?

groetjes

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Dominant paard tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 21:06

Dat wat hij doet met jou erbij had hij al af moeten leren als hij het al vanaf klein doet.
Dus hulp zoeken van iemand die je kan helpen hem netjes te corrigeren op het juiste moment.

Wat hij in zijn vrije tijd met zijn vrienden doet, tja... Helaas... dat is een onderling paarden probleem.

NH_trainer

Berichten: 278
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: West-Friesland (Noord-Holland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 22:31

Ga grondwerken met hem, hiermee kun je werken aan wederzijds vertrouwen en respect. Ik zou daarvoor wel iemand vragen die er verstand van heeft.

ukkielover1
Berichten: 75
Geregistreerd: 21-09-10

Re: Dominant paard tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-13 23:00

oke..
ja op jongere leeftijd met hem er aan werken werd hem niet omdat hij met zijn 2 jaar heel erg ziek is geworden (hoefbevangen en medicijn vergiftiging) waardoor me meer als een half jaar niet veel met hem konden doen... en daarvoor stond die in de opfok.
we wonen vlakbij annemarie van der toorn dus daar wil ik wel graag een keertje heen

Anoniem

Re: Dominant paard tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 23:10

In de wei klinkt niet dominant maar speels als ik het zo hoor.
Voor de rest zou ik hem goed laten corrigeren, ik heb zelf een dominant paard en het belangrijkste is altijd zelf consequent blijven, nooit toegeven.

ukkielover1
Berichten: 75
Geregistreerd: 21-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-13 23:16

oke.. naja speels is het een beetje maar hij domineert verschrikkelijk in de wei.. op andere paarden springen (ruinen, merries) maakt niet uit..
die ene die bij nu wel van zich af maar die andere niet... hij heeft bij die ene al 2 halsters kapot gemaakt en 3 dekens..

hij kan bijv ook niet bij shetjes daar wordt die helemaal geirriteerd van.. of als ze naast m staan dan gaat die gwn trappen tegen de muren en rondjes draaien en dan loopt die zo de voerbak er af..

soms is die echt lastig..
ik ben nu aan het oefenen dat die stil moet staan als ik het vraag en achter uit lopen en gewoon normaal mee lopen en dan corrigeer ik hem met zweepje maar als die door me heen denterd geef ik hem 1 tikje en dan weet die het gelijk voor de zweep heeft die dan wel ontzag..

Floortje2002

Berichten: 486
Geregistreerd: 12-12-06
Woonplaats: Hier

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 12:07

Misschien moet je hem wat meer aan het werk zetten. Als hij meer werkt heeft hij niet zoveel fut om fratsen uit te halen!!Goed streng op treden en duidelijk zijn naar hem toe in wat je wilt! Dan snapt hij ook wat je wil, dit is namelijk erg belangrijk bij een jong paard. Je moet dus zelf ook sterk in je schoenen staan!! Als dit niet lukt is het belangrijk dat je hulp zoekt, anders wordt t van kwaad tot erger. En daar is niemand blij mee, die mensen vd deken niet en jij ook niet. Je hebt dan geen plezier van je pony en het is zonde om elke keer een deken te kopen voor een ander. (Kost alleen maar geld, kan je beter iets voor jezelf van kopen).Succees!!!

Sannegabber
Berichten: 38
Geregistreerd: 17-11-11
Woonplaats: Rotterdam

Re: Dominant paard tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 18:28

goed consequent straffen, niet slaan ofzo, maar met een stenge toon zeggen pas op! of iets dergelijks.
Bij mijn paard heeft dat tenmisnte geholpen.

Tiahastrona

Berichten: 1533
Geregistreerd: 03-06-09
Woonplaats: Heenvliet

Re: Dominant paard tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 19:05

Ben het helemaal eens met Floortje2002 en Sannegabber.

Gewoon aan het werk zetten Naath, dat heeft die nodig. Dan komt het vast wel goed!!!

Succes

Merleayslinn
Berichten: 48
Geregistreerd: 22-02-13

Re: Dominant paard tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 21:03

Dat in de wei zal speelsheid kunnen zijn, maar als er geen dominant paard is dat hem corrigeert en opvoed kan ik begrijpen dat dit vervelende gevolgen kan hebben zoals kapotte dekens.
Je schrijft dat hij nog 4 moet worden, dus hij zal ook wel lekker aan het puberen zijn en dat houdt ook in dat hij jouw grenzen aan het uittesten is. Consequent blijven is de enige oplossing vaak, ongewenst gedrag negeren of corrigeren en gewenst gedrag belonen. Kortom: opvoeden.

Zelf heb ik ook een dominant paard en heb vroeger ook wel gevaarlijke situaties meegemaakt. Tegenwoordig kan ik lezen en schrijven met 'm en hij weet precies wat wel en niet mag, hij is een voorbeeldig paard nu. Er is dus hoop! :p

Tiahastrona

Berichten: 1533
Geregistreerd: 03-06-09
Woonplaats: Heenvliet

Re: Dominant paard tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 09:24

Jammer dat je niet meer reageert nu je tips krijgt.

ukkielover1
Berichten: 75
Geregistreerd: 21-09-10

Re: Dominant paard tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-13 10:08

oke ja ik heb iemand die me helpt :) ik kreeg geen berich via mail dat er gerageerd was... ik zie dat allemaal nu pas!! ik heb vorige week 3 dagen op hem gereden dat ging redelijk goed november voor het laatst gedraafd en dinsdag eerst even degene die helpt en daarna ik en woensdag weer en donderdag had ik les en dat ging wel goed :)

hij staat nu bij 2 merries in de wei (als de wei niet te hard of nat is) en die ene kijkt die wel voor uit maar die andere vind die helemaal geweldig!! dus daar wilt die wel eens opspringen! maar als die dat blijft doen moet die weer verhuizen naar een andere wei! maar hij is slim hij weet dat die op ze donder krijgt dus wijkt die al uit! hij weet het echt wel! ik ben ook dingen aan het oefenen met naast lopen enzo en er naast rennen en da gaat nu wel goed :)

Tiahastrona

Berichten: 1533
Geregistreerd: 03-06-09
Woonplaats: Heenvliet

Re: Dominant paard tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 10:12

Goedzo

GoGo

Berichten: 204
Geregistreerd: 05-05-07
Woonplaats: Haarlem

Re: Dominant paard tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 10:19

Als je vlak b Annemarie van der Toorn woont zou ik daar zeker heen gaan met je paardje. Die kan je zeker helpen! Succes

ukkielover1
Berichten: 75
Geregistreerd: 21-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-13 10:21

GoGo schreef:
Als je vlak b Annemarie van der Toorn woont zou ik daar zeker heen gaan met je paardje. Die kan je zeker helpen! Succes


daar heb ik ook al geinfomeerd maar die had toen geen plek (november) en heb nog geen bericht gehad dat ze plek hadden..

ja ik woon er heel dicht bij ga er ook zeker een keer een curcus doen! altijd leerzaam!

ik verzorg ook een tinker die is zo braaf dus dat is wel fijn dat je ff normaal kan rijden ofzo (therapiepaard) haha :)

Debbie17
Berichten: 5
Geregistreerd: 04-01-12

Re: Dominant paard tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 20:28

Ik heb een tinker ruin en hij was ook aardig dominant, nu staat hij al een poosje alleen en ziet af en toe mijn shetlander en daar is hij blij mee !

ukkielover1
Berichten: 75
Geregistreerd: 21-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-13 21:47

Debbie17 schreef:
Ik heb een tinker ruin en hij was ook aardig dominant, nu staat hij al een poosje alleen en ziet af en toe mijn shetlander en daar is hij blij mee !


hij staat nu ook in een weitje omdat de grote wei te hard of te nat is voor hem.. van de week hadden ze er een shet bij gezet maarja shetjes die vermoord die gewoon letterlijk.. maar hij heeft het shetje niet kunnen raken dus nu staat die shet er wel naast maar met draden en een tussen stukje er tussen en tot nu toe is die nog niet door de lijn gekomen ukkie doe je in ieder geval geen plezier om er een shet bij te zetten ahaha hij houd van friezen ofzo :P

ukkielover1
Berichten: 75
Geregistreerd: 21-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-13 10:18

t rijden gaat nu echt super goed!!! wie weet volgend jaar de wedstrijden :)

Tigerr

Berichten: 85
Geregistreerd: 19-05-13

Re: Dominant paard tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 21:54

ik heb dit ook wel eens gezien, en toen had iemand het afgeleerd met een NH manier. dat was met een touw; ze ging de andere paarden ruimte geven, en het paard wat rustiger laten worden. het klinkt heel raar, maar het werkt echt!! ik weet niet of je hier wat aan had, ik hoop het ;) x

Isabell485
Berichten: 110
Geregistreerd: 29-05-13
Woonplaats: ergens in Gelderland

Re: Dominant paard tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-13 14:56

Zelf wel opletten kan gevaarlijk voor je worden! ik heb het ook zo mee gemaakt als hij bijt of hapt moet je hem straffen door bijv. Een tik op de neus te geven. Daarna gewoon weer door gaan en negeren uiteindelijk
Zal het dier merken dat het hem niets oplevert. En zal die er misschien wel mee stoppen heeft bij mij heeft het echt gewerkt! :j

Anne_bor

Berichten: 71
Geregistreerd: 03-10-12
Woonplaats: Groningen

Re: Dominant paard tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 13:12

Heel erg je eigen ruimte opeisen en zorgen dat hij dat respecteert! Ik heb ook een jong paard dat nogal de neiging heeft dominant te zijn. Dit was al te merken vanaf dat ze een veulentje was dus hebben we haar elke keer gezegd tot hier e niet verder. Zoals met de stal inlopen bijvoorbeeld, het liefst loopt ze zo over je heen en stormt ze haar stal in. Wij hebben haar dus geleerd om voor de stal te blijven wachten totdat wij zeggen dat ze de stal in mag. Als je met al die kleine dingetjes consequent blijft zul je al snel verandering merken! Met andere paarden wordt het lastiger.. Als hij echt zo vervelend blijft zou ik hem misschien aan een aangrenzende weide zetten samen met een onderdanig paard.

ukkielover1
Berichten: 75
Geregistreerd: 21-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-14 14:12

hallo allemaal
even een korte samenvatting!!

t rijden gaat nu echt super !! gan binnenkort meedoen met de haflingerclinic
in de wei gaan het ook super hij staat met een zwarte veldpony merrie en zij gilt gelijk en dat is voor hem al genoeg :) dus gaan allemaal super en ook de vreiheidsdressuur pikt die goed op hij kan al,, jambette, nee, kusje, blijf, kom en beetje buigen en wil t nog gaan uitbreiden..

Mooblie

Berichten: 825
Geregistreerd: 24-12-13
Woonplaats: Amersfoort

Re: Dominant paard tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-14 17:23

Ik lees het topic nu pas. Maar echt super goed dat je dit allemaal voor elkaar hebt gekregen!
Ik weet uit ervaring dat het soms heel moeilijk kan zijn om consequent genoeg te zijn :P