paard blijft stilstaan,wat je ook doet ze komt niet vooruit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Re: paard blijft stilstaan,wat je ook doet ze komt niet vooruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 21:07

Ik vind het wel vreemd om te zeggen voer werkt niet. In dit geval zou ik er niet voor kiezen maar er zijn hele volksstammen die paard belonen/beleren met voer. Je ziet gewoon dat het wel werkt. Ik heb mijnes vers uit de wei toch mooi met snoepjes het halster aandoen kunnen leren. Ik ken die theorie wel hoor. Dat heeft een of andere goeroe geschreven ik heb dat ook gelezen. Maar het werkt gewoon wel. Getuige alle kunstjespaarden hier op bokt.

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Re: paard blijft stilstaan,wat je ook doet ze komt niet vooruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 17:56

Even voor de duidelijkheid. Het paard zal wel iets doen voor het eten dat hij krijgt. Probleem is dat een paard dat lager in de rangorde staat, het lekkerste voedsel voor de leider laat. Als je dus beloond met eten, zal het paard ook denken dat hij hoger is dan jou op dat moment. Hierdoor kunnen misverstanden ontstaan. Nu vind ik wel dat het bij vrijheidsdressuur heel handig is, maar voor de rest ben ik niet echt te winnen voor belonen met voedsel, omdat je het paard zelf de aanzet geeft om zich dominant tegen je op te stellen.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 21:59

jensvl schreef:
Even voor de duidelijkheid. Het paard zal wel iets doen voor het eten dat hij krijgt. Probleem is dat een paard dat lager in de rangorde staat, het lekkerste voedsel voor de leider laat. Als je dus beloond met eten, zal het paard ook denken dat hij hoger is dan jou op dat moment. Hierdoor kunnen misverstanden ontstaan. Nu vind ik wel dat het bij vrijheidsdressuur heel handig is, maar voor de rest ben ik niet echt te winnen voor belonen met voedsel, omdat je het paard zelf de aanzet geeft om zich dominant tegen je op te stellen.


Dat is ook maar hoe je het bekijkt natuurlijk ik als leider geef alleen wat lekker als het paard doet wat ik wil doet hij dat niet krijgt hij niets en houdt ik het zelf.
Voedselbeloning is kan heel zinvol zijn je moet alleen weten hoe je het moet doen anders krijg je drammerige paarden.

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Re: paard blijft stilstaan,wat je ook doet ze komt niet vooruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 22:39

Precies. Les 1: voedselbeleefdheid aanleren.

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 14:04

Amaris schreef:
Precies. Les 1: voedselbeleefdheid aanleren.


Dat doe ik dus sowiezo, omdat een paard mij niet omver moet duwen omdat ik eten vast heb. Als je dat goed geoefend hebt, kan het met voedselbeloning. Maar aangezien velen niet weten hoe dat moet raad ik het af. Juist in de situatie van VD vind ik het goed om het algemeen te doen. Maar wel pas als ze weten hoe ze hun leiderschap kunnen behouden. Maar de algemene training raad ik sowiezo af om met voedselbeloning te werken.

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Re: paard blijft stilstaan,wat je ook doet ze komt niet vooruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 18:17

Maar jij gooit het op dominantie. Weet een paard verschil tussen een snoepje en lekkere slobber? Dan zou je dus nooit meer eten mogen geven omdat een paard je dan als 'mindere' ziet?

FienC
Berichten: 11
Geregistreerd: 14-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 19:40

Hey!
Wat bij mijn pony helpt is het wijken voor druk. Hij heeft dit al geleerd, maar ieder paard zou 't moeten kennen. Je kan met je handen lichte (telkens harder wordende) druk uitoefenen net voor de achterbenen van het paard. Vanaf het moment dat hij reageert en zijn benen verplaatst beloon je 'm door de druk te stoppen en 'm evt. te aaien. Zo kan je ook vanop afstand druk uitoefenen door met een halster wat te zwaaien in de richting van z'n achterwerk, hij zou dan moeten wijken. Dan ga je naar de andere kant van het paard en je doet hetzelfde. Na enkele keren in een boogje rond hem lopen en druk uit te oefenen aan andere kanten zou hij je normaal moeten volgen, het is een natuurlijke manier van een paard benaderen. Bij mij werkt het altijd, zeker de moeite om 'ns te proberen!
xx

xJess

Berichten: 2482
Geregistreerd: 17-08-08

Re: paard blijft stilstaan,wat je ook doet ze komt niet vooruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 19:53

Ik heb niet het hele topic gelezen dus het kan zijn dat ik dingen herhaal.
Dit probleem heb ik ook een tijdje gehad, gewoon een (lang genoege) zweep mee naar het land, en zodra hij niet loopt een tik op z'n billen geven. Na een paar keer hoef je je zweep waarschijnlijk niet eens meer te gebruiken, en nu loop ik al weer een paar jaar zonder zweep het land op en loopt hij keurig mee. Ik zou mijn paard ook niet dmv snoepjes mee proberen te krijgen, hij hoort gewoon mee te lopen zonder hiervoor beloont te worden. Wat ook wil helpen is niet altijd gaan rijden of werken als je je paard uit het land haalt, maar ook een keer pakken om gewoon even te poetsen ofzo. Dan leert je paard dat als je haar uit het land haalt het niet altijd om te werken is.

jensvl
Berichten: 1642
Geregistreerd: 17-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 23:31

Amaris schreef:
Maar jij gooit het op dominantie. Weet een paard verschil tussen een snoepje en lekkere slobber? Dan zou je dus nooit meer eten mogen geven omdat een paard je dan als 'mindere' ziet?


Niet als hij echt weet dat jij uitmaakt wanneer hij mag eten, en dat het eten anders van jou is. Maar bij de meesten loopt dat spijtig genoeg mis.

pinkie87

Berichten: 7193
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: Schagerbrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 23:33

dit probleem heb ik dus met mijn 3 jarige gehad die bleef ook stokstijf staan dan kun je trekken aan het touw wat je wil.
je kunt het oplossen met lief snoepjes maar dan is de kans groot dat ze straks daar elke keer stil staat omdat ze denk dan krijg ik wat lekker...

ik heb zelf ook vanalles geprobeerd tot dat ik het toch wel zat begon te worden heb ik zweepje mee genomen en toen ze staakte een harde tik op der kont gegeven.
sinds dien loopt ze netjes mee en is er niet minder op geworden ;)

gerlindie

Berichten: 4662
Geregistreerd: 10-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 10:26

die van mij deed dat ook altijd, niks bang, gewoon een bolle shet die lui aan het doen is. nou had ik toen ik ermee begon nog geen zweep(en ik wist nog zo weinig van paarden dat ik dacht dat een tikje geven zielig is('k was 6)) maar bij die van mij werkte rondjes draaien inderdaad goed, ze kan haar nek niet blijven buigen, dus loopt ze mee, meteen belonen ook al is het maar een stapje. nu loopt ze al jaren gewoon mee

_black_rose_

Berichten: 730
Geregistreerd: 16-06-11
Woonplaats: zuid-limburg

Re: paard blijft stilstaan,wat je ook doet ze komt niet vooruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 15:04

Mijn paard heeft hier ook problemen mee gehad. Ik ben echt niet iemand die met slappe hand maar een zweepje zou ik niet gebruiken. Heb ik geprobeerd, werkte niet, hij sloeg naar de kant waar de zweep hem raakte, of negeerde de mep totaal en bleef alsnog stilstaan. De keer daarna liet hij zich niet eens meer vangen als ik met zweepje de wei op liep.
Bij mij hielp het de andere kant op te lopen met het paard. Dus niet naar de uitgang maar 45graden uit de richting.. en dan afentoe weer eens de hele andere kant opbuigen. Zo kwam ik zigzaggend tot aan de uitgang. Buiten de draad kreeg hij dan wel een snoepje van me. belonen van goed gedrag vind ik niet verkeerd. nu is het genoeg als ik hem wat in zijn nek kriebel of gewoon zeg dat hij het goed gedaan heeft.

Mandy66

Berichten: 441
Geregistreerd: 21-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 17:27

Ik gebruik nooit een zweepje als ik mijn pony uit de weide ;)
Het lijkt me ook geen goede manier eigenlijk om een paard met een zweepje uit de wei te halen om bij mij stress voor
mijn pony te voorkomen.

Zoals meerdere mensen al zeggen: Het paard wil bij de andere weidegenootjes blijven.
Zelf staat mijn pony alleen. Dus dat gaat wel eenvoudig dan. Maar mijn moeders paarden die
willen niet gemakkelijk er uit, zeker niet mijn moeders paard Didi. Dan meestal als het echt, en ook wel
echt niet lukt. Dan neem ik een snoepje mee. Maar met een zweepje vind ik geen goed idee omdat te doen.
Zelf doe ik dan eerst het paard die het eenvoudigste naar de stallen wil naar binnen en dan gaat de een er
wel achter aan. Maar per pony is dat verschillend. Bij mijn moeders paarden is het zo dat ze wel weten wanneer
precies hun etenstijd is en dan gaan ze van zelf voor het hekje staan en wachten tot dat er iemand komt opdagen.
Maar ik weet niet hoe het bij jou gaat ;)

Maar zoals gezegd: Je kan voor de zekerheid een snoepje meenemen en als hij echt niet wil dan lok je hem even
met een snoepje en als hij eenmaal in zijn stal is beloon je hem :j
Succes!

pinkie87

Berichten: 7193
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: Schagerbrug

Re: paard blijft stilstaan,wat je ook doet ze komt niet vooruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 17:44

tjah met een snoepje blijft je paard straks elke keer stil staan nou echt niet. opgeven moment toch echt een tik hoor met een zweep. jij bent de baas ook al is het misschien moeilijk om bij zijn soortgenoten weg te gaan als je goede band hebt weet hij ook wel dat ie weer terug komt bij zijn maatjes.

Mandy66

Berichten: 441
Geregistreerd: 21-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 19:18

pinkie87 schreef:
tjah met een snoepje blijft je paard straks elke keer stil staan nou echt niet. opgeven moment toch echt een tik hoor met een zweep. jij bent de baas ook al is het misschien moeilijk om bij zijn soortgenoten weg te gaan als je goede band hebt weet hij ook wel dat ie weer terug komt bij zijn maatjes.


Bij mij helpen de snoepjes iedere keer ;)
Maar bij ieder paard is dat verschillend. Sommige paarden trappen er op een gegeven moment
er niet meer in. Maar bij onze paarden gaat het meestal wel vlot.

_black_rose_

Berichten: 730
Geregistreerd: 16-06-11
Woonplaats: zuid-limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 20:15

Wanneer je het snoepje pas voert als hij daadwerkelijk buiten de wei staat is het toch prima? Dan kan hij helemaal niet leren dat hij stil kan blijven staan voor een snoepje want hij krijgt het snoepje pas als hij bewogen heeft/helemaal buiten de wei staat.

Kans is groot dat hij na die tik met de zweep niet eens meer naar je toekomt de volgende keer dat je hem wil halen.